Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helteisen syksyn seuraus: Ankara pakkastalvi

Vierailija
06.09.2024 |

Olemme saaneet nauttia ennätyspitkästä ja lämpimästä kesästä ja syksystä, onko meille edessä superkylmä ja ankea talvi?

Saammeko kokea 40-50 asteen ankaria pakkasia? Kuolevatko puut, pensaat ja kasvit ankaran talven seurauksena?

Riittävätkö suomalaisten rahat todella kalliiksi käyvällä sähköllä lämmittämiseen? Jo nyt koivuklapien hinnat ovat reippaassa nousussa, ja niiden saatavuus heikkenee.

Voidaanko köyhimpiä suomalaisia majoittaa lämmitettyihin hätämajoituksiin?

Siinä missä meidän pitää varautua lämpimiin kesiin, on syytä varautua myös todella kylmiin talviin, vaikka emme varmasti tiedä milloin sellaisia tulee.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös pihlajanmarjoista voi ennustaa. Paljon marjoja, paljon lunta tai ei Pihlaja kahta taakkaa kanna -> paljon marjoja, vähän lunta.

Tyhjää tyhmempi esimerkki. Pihlaja tekee joka toinen vuosi paremmin marjaa ja joka toinen ei. Näin ainakin moittinut pihassa. Lumimäärä ollut aina paljon. Toissa kesänä oli pihlajassa todella paljon marjoja ja viime talvesta tuli meidän perän lumisin talvi 20 vuoteen! Ikinä en ole kolannut tuommoista määrää lunta pihaltani.

Vierailija
22/31 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suomalaisen pitää -30 asteen pakkasissa pärjätä. Normaali lämpötila helmikuussa.

Kyllähän sitä ite pärjää mutta auto ei. Ja työpaikan pihalla ei oo lämmityspaikkoja. Fillarikaan ei kulje pakkasella ja työmatka pitkä... Sehän se on mikä vtuttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kaikki on joko tai, säätä ja ilmastoa myöten. Joko on he**etillisen kuumaa ja kuivaa 2kk tai sitten sataa kaatamalla, tulvii ja salamoi 2kk. Joko tuulee vaakasuoraan 21 m/s ja puita kaatuu tai vaihtoehtoisesti ilma ei liiku ja on kosteaa tukalaa ja paahteista. Joko sataa lunta 50 cm vuorokaudessa kolmen vuorokauden ajan tai sitten sataa vettä, joka yönaikana jäätyy kelmuksi tienpinnoille  ja luita murtuu. Joko tai. Miten se on mahdollista, ettei edes luonnonilmiöistä löydy Suomessa sitä kultaista keskitietä?

Heh, huomaa ettet ole muuta maailmaa paljoa nähnyt kun pidät Suomen sääoloja jotenkin äärimmäisinä.

Vierailija
24/31 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai olette hieman varautuneet siihen, että kylmiä talvia tulee aina toisinaan.

Vierailija
25/31 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse eteläsuomessa, helsinkiin on matkaa 100km. 

Olen itse huomannut sen että lähes joka talvi on noin viikon verran -20c pakkasta, muuten tänne eteläsuomeen ei kovin kovia pakkasia edes tule. Usein on se -10c ja -15c välillä pakkasta kun taas pohjoisessa on se -20c.

Epäilen itse että tuleva talvi taas tulee olemaan leuto, saamme jännittää tuleeko valkea joulu ja tammikuussa tulee vasta -10c pakkaset. 

Vierailija
26/31 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suomalaisen pitää -30 asteen pakkasissa pärjätä. Normaali lämpötila helmikuussa.

-36 oli kovimiillaan viime talvena.

Vierailija
27/31 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisi vaan leuto talvi. Ei lunta, ei pirullisen liukasta jäätä, ei kovia pakkasia. Säästyisi lämmityksessä, luitten ym. murtumissa ja voisi ulkoilla ilman että naama ja keuhkot jäätyy.

Vierailija
28/31 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lunta paljon niin lösöperseet joutuu töihin.

Lumen kolaaminen on hyvää kuntoilua.

Todellakin on, täällä yksi lösöperse, jonka kunto nousee kohisten kun joutuu tekemään lumitöitä. Ekat talven lumityöt tuntuvat aina raskailta, mutta sitten kevään puolella huitaisee tuon kolattavan alueen tuosta vaan. Onneksi on pihaa sen verran kesällä, että joutuu siellä sentään jotain tekemään, mutta silti on aina ekat lumityöt raskaita.

Vierailija
29/31 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, viime vuonna talvi alkoi lokakuussa ja kesti toukokuulle. Tämä Helsingissä. Paha panna tuosta paremmaksi eli huonommaksi. 

Vierailija
30/31 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse huomannut sen että lähes joka talvi on noin viikon verran -20c pakkasta, muuten tänne eteläsuomeen ei kovin kovia pakkasia edes tule. Usein on se -10c ja -15c välillä pakkasta kun taas pohjoisessa on se -20c.

Epäilen itse että tuleva talvi taas tulee olemaan leuto, saamme jännittää tuleeko valkea joulu ja tammikuussa tulee vasta -10c pakkaset. 

Juurikin näin, talvi usein alkaa oikeastaan vasta tammikuussa. Mutta lunta on kyllä satanut senkin edestä myös Etelä-Suomessa aika monena talvena jo. Ja ikävää siinä se, että sitä tulee tolkuton määrä, jonka jälkeen tulee vesisade ja loskaa on tolkuton määrä, sitten se jäätyy, jonka jälkeen taas tulee lumisade, vesisade, jäätyminen jne.

Vierailija
31/31 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin, talvi usein alkaa oikeastaan vasta tammikuussa. Mutta lunta on kyllä satanut senkin edestä myös Etelä-Suomessa aika monena talvena jo. Ja ikävää siinä se, että sitä tulee tolkuton määrä, jonka jälkeen tulee vesisade ja loskaa on tolkuton määrä, sitten se jäätyy, jonka jälkeen taas tulee lumisade, vesisade, jäätyminen jne.

Viime talvi alkoi kyllä eteläsuomessa jo lokakuussa, viime talvi oli normaalia talvea pidempi,kylmempi ja lumisempi. Muistelen että marraskuussa tuli ekat kovat pakkaset, sitten tuli uutenavuotena toiset kovat pakkaset ja tammikuun lopussa tuli kolmannet. 

Eteläsuomessa on normaalia että talvi alkaa vasta tammikuussa ja kestää maaliskuuhun asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä