Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saan töissä vähemmän rahaa kuin toimeentulotuella

Vierailija
05.09.2024 |

Olen amk-koulutettu eronnut kolmen lapsen äiti. 

Palkkani on bruttona 2450e luokkaa+joskus mahdollosta saada lisiä, mutta työt lähes aina 8-16. Saan myös lapsilisät yh-korotuksella ja asumistukea n. 450e. Vuokra on 1050e, oikeasti hieman liian kallis mutta en halunnut eron jälkeen repiä lapsia vielä uuteen taloonkin ja ei enää halpoja vuokra-asuntoja läheltä työpaikkaa saa jonne mahtuu kolmen lapsen kanssa. 

Elareita ei exä maksa, kun on pienituloinen mutta hän pitää lapsia keskimäärin 3-4 päivää viikossa ja osallistuu kuluihin. 

Nyt sitten menin laskin, että vuokran, sähkölaskun ja vesilaskun jälkeen mulle jää vähemmän rahaa, kuin toimeentulotuella jäisi ja sieltähän sähkölaskut yms maksetaan... minä sitten vielä itse venytän joka ikisen pennin, että saa laskut maksettua, polttoaineet jotta pääsee sinne töihin, lapsille harrastukset ja ruoat jne. 

Tuntuupa hyvältä. Tässä kohtaa melkein mahdoton kouluttautua ja työllistyä toiselle alalle, ja kun on jo amk-tutkinto. Sairasta.

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulle kertyy eläkettä palkasta, toimeentulosta taas ei.Ja tärkein, tienaat itse rahasi .

Ei vaan hän myy vapaa-aikaansa ja saa siitä rahallisen korvauksen. Toimeentulotuella saa pitää vapaa-aikansa, eikä siltikään kuole nälkään. 

Mutta et kyllä mitään omistakaan. Onneksi tämä on muuttumassa ja tukia leikataan. Aivan sama kuoleeko tuollainen hyödytön yhteiskunnan taakka ja loinen jatkossa nälkään. 

Kyllä. Kannatan myös sitä että jos sellainen ottaa sinulta omaisuuden voimallaan, niin hän on osoittanut että on voimakkaampi kuin sinä olet ja et ansainnut keräämääsi omaisuutta ja taloa.

Kannatan ns. viikinkitaloutta, jossa voimakkain ottaa heikoilta mitä saa irti. Tämä parantaa syntyvyyttäkin, koska nuoret on voimakkaita ja vauraustuessaan he myös lisääntyvät paremmin. Nythän nuoria ja voimakkaita pidetään köyhyydessä. Rikkaudet on tavallaan niillä joilla ei pitäisi olla sitä, eli vanhuksilla.

Kannatan samaa mitä sinä, mutta myös haluan kokeilla saanko sen mitä sinulla on hallussasi.

Vierailija
82/98 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulle kertyy eläkettä palkasta, toimeentulosta taas ei.Ja tärkein, tienaat itse rahasi .

Ei vaan hän myy vapaa-aikaansa ja saa siitä rahallisen korvauksen. Toimeentulotuella saa pitää vapaa-aikansa, eikä siltikään kuole nälkään. 

Mutta et kyllä mitään omistakaan. Onneksi tämä on muuttumassa ja tukia leikataan. Aivan sama kuoleeko tuollainen hyödytön yhteiskunnan taakka ja loinen jatkossa nälkään. 

Kyllä. Kannatan myös sitä että jos sellainen ottaa sinulta omaisuuden voimallaan, niin hän on osoittanut että on voimakkaampi kuin sinä olet ja et ansainnut keräämääsi omaisuutta ja taloa.

Kannatan ns. viikinkitaloutta, jossa voimakkain ottaa heikoilta mitä saa irti. Tämä parantaa syntyvyyttäkin, koska nuo

Selvä oikeistolainen olet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä pitää olla 20v vuotta jotta työeläke olisi suurempi kuin kansaneläke jonka saa jokainen. Siinä voi moni miettiä meneekö töihin vai huilaako vaan kotona.

Vierailija
84/98 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosivalheet jatkuu paskan tuloa ei vaan pysty lopettamaan

Vierailija
85/98 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

henkinen ja ammatillista pääomaa

Vierailija
86/98 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pitkään tt tuella, yhden lapsen yh. Nyt olen ollut vuoden lastenhoitajana päiväkodissa, nettopalkka on n 1900 e kk. Tähän päälle tulee asumistuki 90 e, korotettu lapsilisä 170 e kk ja elatusmaksut 300 e kk. Eli kaikki yhteensä n 2470 e kk. Vuokra on 890 e. Eli sen jälkeen jää 1580 e kk. Lisäksi sain lomarahat kesällä n 900 e ylimääräistä lomailuun. Lisäksi työmatkalippuetu joten ilmainen bussilippu...

Elimme aiemmin 970 eurolla johon sisältyi lapsilisä ja elatustuki. Voin kertoa että tämä 500 euron ero vrt toimeentulotuella elämiseen on kuin olisin eri elämässä, eri ihminen. 

Olen kuitenkin pienituloinen joten voimme edelleen hakea täydentävää toimeentulotuea tai muuta tukea lapsen harrastukseen. En ole hakenut kun ei ole nyt kalliita harrastuksia.

Mutta onko joku tosiaan sitä mieltä ettei 500 euron ero plus lomarahat plus matkalippuetu  ole iso? Ja että 900 e toimeentulotuesta josra lapsen perusosa on 340 e pitöisi vielä leikata? 

Toki, jos en saisi elatustukea voisin miettiä että hetkinen, ero on vain 400 e (jos isä ei maksaisi niin  Kela maksaa) . En vaan tajua ap pointtia kun elättää lapset yksin ilman toisen panosta, joka maassa joutuu molemmat vanhemmat osallistumaan elatukseen. 

Vierailija
87/98 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ei ymmärtä että työsslöyvönä saa lapsilisät asumistuet ja elatustuen palkan päälle??? Jos on tt tuella ne lasketaan tuloksi ja saa vain erotuksen!

Miksi ap haluaa ottaa vastaan lapsilisät? Luopuisi niistäkin ja itkisi kun rahat ei riitä. Elatus lasketaan molempien vanhempien kyvyn mukaan tai Keka maksaa erotuksen. Se on se idea ja oma moka jos ei sitä hae.

Vierailija
88/98 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi saisit elatusapua exältäsi jos lapset on puolet ajasta isällään?

Vierailija
89/98 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viera kirjoitti:

Palkkoja ylös ja sassiin. Suomen palkkataso on hävyttömän.

Suomessa on kova palkkataso mutta  kovempi hintataso. Alentamalla hintoja tilanne korjautuisi.

Ahneet pasxat nostavat hintoja.

Vierailija
90/98 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että Suomi tässä jamassa. Kaikesta muusta leikataan, mutta ei toimeentulotuesta.

Niin. Köyhien pitääkin kuolla kaduilla. Eikös juu?

Vierailija
91/98 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap yhteenlasketut tulot palkka asumistuki lapsilisät ovat n 3000 e kk ja lapset isällä 50/50 ja ap on mielestään  pienituloinen??? Nyt sama neuvo kuin muille: luovu autosta ( sellaista ei voi muuten omistaa jos saa toimerntulotukea) ja muuta halvempaan asuntoon kun lapset ovat isällään puolet ajasta. Siitä säästät jo monta sataa euroa kuukaudessa. 

Vierailija
92/98 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nönnönnöö taas trollille. 

Joka ikinen päivä tätä samaa potaskaa. Ap on trolli joka nyt vaan yrittää että hallituksen leikkaukset on ihan ok ja että sitä rahaa tippuu taivaalta.

Vierailija
93/98 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä pitää olla 20v vuotta jotta työeläke olisi suurempi kuin kansaneläke jonka saa jokainen. Siinä voi moni miettiä meneekö töihin vai huilaako vaan kotona.

Ei työeläkkeen määrä vuosista riipu vaan siitä paljon tienaat.

Vierailija
94/98 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nuo laskurit näyttää mitä sattuu yläkanttiin aina ja sitten tukipäätökseen vaikuttaa aivan kaikki tulot, menot, lasten vanhemman tulot ja menot, mahdollinen (täysin arvotonkin) omaisuus. Hirveä duuni noitakin lappuja on täytellä ja lähetellä ja lopputuloksena tuskin saisit senttiäkään jos sulla on käytössä oleva auto ja exän kanssa ette maksa elareita. Et, vaikka olisit työtön. 

Ei ne tuet oikeasti ole mitään hyviä eikä niitä saa todellakaan helposti. Niitä jää myös hakematta koska kaikki ei vaan jaksa viikkotolkulla vääntää ja selvitellä ja haalia todistuksia ja lippuja ja lappuja ja yrittävät vaan sinnitellä jotenkin. 

Vierailija
95/98 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkkani olisi sama kuin aloittajalla niin saisin bruttona melkein 1500 euroa enemmän kuin työttömänä ollessa tukina. On se hullua.

Vierailija
96/98 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi isä ei osallistu ja osallistuuhan hän, jos lapset on puolet hänellä vai teilläkö käyvät syömässä ja pesytymässä sekä pesemässä vaatteensa?

Kyllä se isäkin jotain tukia saa, jos on työtön/pienipalkkainen eikä ole omaisuutta ja osaa tukia hakea. Velkoja ei huomioida elatustukea määrättäessä.

Miksi ihmeessä isä ei osallistu?

Se Kelan laskuri näyttää tuet yläkanttiin eli laske yhteen kaikki tulosi ja niihin kuuluu nyt se alin elatustukikin, lasten tilillä olevat summat ja samoin omat säästösi, oma omaisuutesi tai säästösi, palkka, lapsilisät korotettuina, asumistuki, tuki vanhemmilta, veronpalautukset. Ylipäätänsä kaikki raha mikä tilillenne tulee. Minkä summan saat?

Menoina lasket kelan taulukosta summan mikä kuuluu sinulle ja kolmelle lapsellesi perusmenoihin kuten ruoka, puhtaus, nettiyhteys, vaatteet...., laske vuokra (kuuluuko vuokraan vesi, sähkö, lämmitys, jätehuolto vai maksatko erikseen) ja vuokraa ei aina huomioida kokonaan korjatkoon joku mikäli olen väärässä, kotivakuutus. 

Mitä saat erotukseksi? Kun tulot on enemmän kuin nuo menot niin et saa mitään. Vain elarit, korotetut lapsilisät ja asumistuen. Palkan työnantajalta.

Vierailija
97/98 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae silti toimeentulotukea vaikka olet töissä. Jos päätös on kielteinen, niin voi hakea silti harkinnanvaraista lasten harrastuksiin.

Vierailija
98/98 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten vaan hakemaan parempipalkkaista työtä kun yksi työpaikka on jo pohjalla.