Saan töissä vähemmän rahaa kuin toimeentulotuella
Olen amk-koulutettu eronnut kolmen lapsen äiti.
Palkkani on bruttona 2450e luokkaa+joskus mahdollosta saada lisiä, mutta työt lähes aina 8-16. Saan myös lapsilisät yh-korotuksella ja asumistukea n. 450e. Vuokra on 1050e, oikeasti hieman liian kallis mutta en halunnut eron jälkeen repiä lapsia vielä uuteen taloonkin ja ei enää halpoja vuokra-asuntoja läheltä työpaikkaa saa jonne mahtuu kolmen lapsen kanssa.
Elareita ei exä maksa, kun on pienituloinen mutta hän pitää lapsia keskimäärin 3-4 päivää viikossa ja osallistuu kuluihin.
Nyt sitten menin laskin, että vuokran, sähkölaskun ja vesilaskun jälkeen mulle jää vähemmän rahaa, kuin toimeentulotuella jäisi ja sieltähän sähkölaskut yms maksetaan... minä sitten vielä itse venytän joka ikisen pennin, että saa laskut maksettua, polttoaineet jotta pääsee sinne töihin, lapsille harrastukset ja ruoat jne.
Tuntuupa hyvältä. Tässä kohtaa melkein mahdoton kouluttautua ja työllistyä toiselle alalle, ja kun on jo amk-tutkinto. Sairasta.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Saadaksesi tttukea, sinun täytyy ensin hakea elatusapua.
En ole hakenut toimeentulotukea. Voiko siis saada elatusapua Kelalta vielä, kun lapset ovat melkein 50/50? Tiedustelin asiaa eron jälkeen lastenvalvojalta, ja hän meinasi että ei saisi! Mitä ihmettä :/
Enkä kyllä tajua miksi tätä miinustetaan :D En ole hakenut tai hakemassa toimeentulotukea, mutta tämä ettei omalla palkalla elä on käsittämätöntä.
Sulle kertyy eläkettä palkasta, toimeentulosta taas ei.Ja tärkein, tienaat itse rahasi .
Se laskuri laskee esim. sun vuokran yläkanttiin, aina. Se laskuri muutenkin laskee kaikki tuet todella korkeaksi.
Sun oikea tuenmäärä on todennäköisesti jotain 300e alempi kuin mitä laskuri näyttää. Ja sulle ei tosiaankaan maksettaisi kokonaan esim tuota sun vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Se laskuri laskee esim. sun vuokran yläkanttiin, aina. Se laskuri muutenkin laskee kaikki tuet todella korkeaksi.
Sun oikea tuenmäärä on todennäköisesti jotain 300e alempi kuin mitä laskuri näyttää. Ja sulle ei tosiaankaan maksettaisi kokonaan esim tuota sun vuokraa.
En oo siis hakemassa toimeentulotukea, vaan katsoin sekä nuo perusosat että laskurin ja sen niiden mukaan laskettuna mulle siis jää alle tuon määrän.
Halusin päin päivitellä tänne, kuinka absurdi tuo tilanne on
Vierailija kirjoitti:
Sulle kertyy eläkettä palkasta, toimeentulosta taas ei.Ja tärkein, tienaat itse rahasi .
Ei vaan hän myy vapaa-aikaansa ja saa siitä rahallisen korvauksen. Toimeentulotuella saa pitää vapaa-aikansa, eikä siltikään kuole nälkään.
Sitten saa palkan lisäksi toimeentulotukea. Edellisen lisäksi osaa palkasta ei huomioida tulona, joten saat enemmän rahaa käyttöösi kuin pelkällä toimeentulotuella elävä saa.
Lisäksi töissä käyvän perusosaa ei voida alentaa. Työttömän perusosaa voidaan alentaa ellei täysin työkykyisenä osallistu kokopäiväisesti johonkin työllisyyspalveluun tai sairaana osa-aikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo siis hakemassa toimeentulotukea, vaan katsoin sekä nuo perusosat että laskurin ja sen niiden mukaan laskettuna mulle siis jää alle tuon määrän.
Lue tuo nyt uudelleen läpi.
Se laskuri laskee väärin. Et saisi niitä määriä, mitä se siellä laskee.
Sitäpaitsi selityksesi mukaan saat tukia ja palkkaa melkein 3000e ja luulet saavasi saman määrän myös Kelalta?
Haloo.
Onhan toi ihan p*rseestä. Kyllä täysipäiväisellä työnteolla pitäisi pärjätä, mutta käytännössä yksinhuoltajalle se voi tosiaan olla mahdotonta. Itsellä lähes sama tilanne. Työt Helsingissä ja vuokra-asunto pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Halvempaa vuokra-asuntoa ei löydy ja kauemmas ei voi enää muuttaa jos ei vaihda työpaikkaa. Tuntuu ihan v*ttuilulta tuo hallituksen touhu. Mun asumistuki tippui 200€ jo huhtikuussa, jeejee. Toimeentulotuella jäis varmaan enemmän rahaa käteen.
Miksi olet suostunut sellaiseen diiliin, ettei mies elätä lapsiaansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan hän myy vapaa-aikaansa ja saa siitä rahallisen korvauksen. Toimeentulotuella saa pitää vapaa-aikansa, eikä siltikään kuole nälkään.
Oletko sairaanhoitaja?
Palkka maksetaan tehdystä työajasta.
Yksikään ihminen ei saa palkkaa menetetystä vapaa-ajasta, jos saisi, niin työttömätkin saisivat palkkaa työllistämispalveluihin osallistumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue tuo nyt uudelleen läpi.
Se laskuri laskee väärin. Et saisi niitä määriä, mitä se siellä laskee.
Sitäpaitsi selityksesi mukaan saat tukia ja palkkaa melkein 3000e ja luulet saavasi saman määrän myös Kelalta?
Haloo.
No kuule nyt, verotkin maksan ja vuokran+sähkön jälkeen mulle jää vähemmän käteen, kuin mitä nuo perusosat on jotka kuuluisi jäädä sähkön ja vuokran jälkeen. Voit itse katsoa ne perusosat netistä ja laskea, paljonko kuuluu jäädä yksinhuoltaja+3 lasta.
Vierailija kirjoitti:
No kuule nyt, verotkin maksan ja vuokran+sähkön jälkeen mulle jää vähemmän käteen, kuin mitä nuo perusosat on jotka kuuluisi jäädä sähkön ja vuokran jälkeen. Voit itse katsoa ne perusosat netistä ja laskea, paljonko kuuluu jäädä yksinhuoltaja+3 lasta.
Miksi et sitten hae toimeentulotukea, jos väittämäsi on totta? Koska sittenhän sinun kuuluu saada sitä toimeentulotukea, jos oikeasti tulosi ovat alhaisemmat, kuin tt-tuen saajat.
Miksi AP itkee sitä, että saa vähemmän kuin toimeentulotuen asiakkaat mutta ei aio hakea sitä tukea?
kuulostaa taas provolta, jossa yritetään ajaa tukia yhä alemmaksi ja ihmisiä ahtaammalle.
Sulla on kookoomuslainen anustappi sun perseessä, koita nyt vaan nauttia siitä. Musita jatkossakin äänestää ja seurata putousta, sekä salattuja elämiä.
Eihän se yhteiskunnan ongelma ole, että et hae toimeentulotukea saatikka et vaadi isää osallistumaan lasten kustannuksiin.
Kuulostaa, että olet oman ongelmasi kehittänyt. Nyt vaan pöytään isälle laskelmaa siitä kuinka paljon lapsien elatuksiin pitäisi saada rahaa. Sieltähän se sun puuttuva mitä 600e on.
Vierailija kirjoitti:
Miksi AP itkee sitä, että saa vähemmän kuin toimeentulotuen asiakkaat mutta ei aio hakea sitä tukea?
kuulostaa taas provolta, jossa yritetään ajaa tukia yhä alemmaksi ja ihmisiä ahtaammalle.
Ei kun palkkoja pitäisi saada ylemmäs! En vaan jaksa mitään lippusirkuksia ja tulotietojen toimittamisia, jään sitten kokonaan kotiin ennemmin. Rehellisesti vaan turhauttaa tilanne, jossa olen kouluttautunut ja elän kuin köyhäläinen ja lainaakaan ei saa ja säästöön ei jää juuri mitään. Ja sitten kun jää, hajoaa pesukone tai auto pitää huoltaa.
Saadaksesi tttukea, sinun täytyy ensin hakea elatusapua.