Saan töissä vähemmän rahaa kuin toimeentulotuella
Olen amk-koulutettu eronnut kolmen lapsen äiti.
Palkkani on bruttona 2450e luokkaa+joskus mahdollosta saada lisiä, mutta työt lähes aina 8-16. Saan myös lapsilisät yh-korotuksella ja asumistukea n. 450e. Vuokra on 1050e, oikeasti hieman liian kallis mutta en halunnut eron jälkeen repiä lapsia vielä uuteen taloonkin ja ei enää halpoja vuokra-asuntoja läheltä työpaikkaa saa jonne mahtuu kolmen lapsen kanssa.
Elareita ei exä maksa, kun on pienituloinen mutta hän pitää lapsia keskimäärin 3-4 päivää viikossa ja osallistuu kuluihin.
Nyt sitten menin laskin, että vuokran, sähkölaskun ja vesilaskun jälkeen mulle jää vähemmän rahaa, kuin toimeentulotuella jäisi ja sieltähän sähkölaskut yms maksetaan... minä sitten vielä itse venytän joka ikisen pennin, että saa laskut maksettua, polttoaineet jotta pääsee sinne töihin, lapsille harrastukset ja ruoat jne.
Tuntuupa hyvältä. Tässä kohtaa melkein mahdoton kouluttautua ja työllistyä toiselle alalle, ja kun on jo amk-tutkinto. Sairasta.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Eihän se yhteiskunnan ongelma ole, että et hae toimeentulotukea saatikka et vaadi isää osallistumaan lasten kustannuksiin.
Kuulostaa, että olet oman ongelmasi kehittänyt. Nyt vaan pöytään isälle laskelmaa siitä kuinka paljon lapsien elatuksiin pitäisi saada rahaa. Sieltähän se sun puuttuva mitä 600e on.
Isä on matalapalkka-alalla ja pitää lapsiaan luonaan. Tiedän melko hyvin hänen taloustilanteensa, ja lastenvalvojalla varmaan sitten saisi nollasopimuksen. Eli lisää tulonsiirtoja valtiolta. Tämä risoo, sillä haluaisin elättää itseni ja perheeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi AP itkee sitä, että saa vähemmän kuin toimeentulotuen asiakkaat mutta ei aio hakea sitä tukea?
kuulostaa taas provolta, jossa yritetään ajaa tukia yhä alemmaksi ja ihmisiä ahtaammalle.
Ei kun palkkoja pitäisi saada ylemmäs! En vaan jaksa mitään lippusirkuksia ja tulotietojen toimittamisia, jään sitten kokonaan kotiin ennemmin. Rehellisesti vaan turhauttaa tilanne, jossa olen kouluttautunut ja elän kuin köyhäläinen ja lainaakaan ei saa ja säästöön ei jää juuri mitään. Ja sitten kun jää, hajoaa pesukone tai auto pitää huoltaa.
Jää vaan kotiin. Sittenpä näet miten se menee. Tulee karenssit ja todella vähän rahaa. Älä sitten valita, kun et enää töitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se yhteiskunnan ongelma ole, että et hae toimeentulotukea saatikka et vaadi isää osallistumaan lasten kustannuksiin.
Kuulostaa, että olet oman ongelmasi kehittänyt. Nyt vaan pöytään isälle laskelmaa siitä kuinka paljon lapsien elatuksiin pitäisi saada rahaa. Sieltähän se sun puuttuva mitä 600e on.
Isä on matalapalkka-alalla ja pitää lapsiaan luonaan. Tiedän melko hyvin hänen taloustilanteensa, ja lastenvalvojalla varmaan sitten saisi nollasopimuksen. Eli lisää tulonsiirtoja valtiolta. Tämä risoo, sillä haluaisin elättää itseni ja perheeni.
???? eli olet provo. Ensiksi uhoat täällä sitä, että jäät kokonaan työelämästä pois sen sijaan, että vaatisit vaikka sen nollasopimuksen, että saat elatukset valtiolta.
Et sinä siis saa vähempää rahaa ollessasi palkkatyössä. Sinä vain välttelet niiden kaikkien tukien hakemista sinun kuuluisi hakea, jotta voit esittää jotain marttyyria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi AP itkee sitä, että saa vähemmän kuin toimeentulotuen asiakkaat mutta ei aio hakea sitä tukea?
kuulostaa taas provolta, jossa yritetään ajaa tukia yhä alemmaksi ja ihmisiä ahtaammalle.
Ei kun palkkoja pitäisi saada ylemmäs! En vaan jaksa mitään lippusirkuksia ja tulotietojen toimittamisia, jään sitten kokonaan kotiin ennemmin. Rehellisesti vaan turhauttaa tilanne, jossa olen kouluttautunut ja elän kuin köyhäläinen ja lainaakaan ei saa ja säästöön ei jää juuri mitään. Ja sitten kun jää, hajoaa pesukone tai auto pitää huoltaa.
Jää vaan kotiin. Sittenpä näet miten se menee. Tulee karenssit ja todella vähän rahaa. Älä sitten valita, kun et enää töitä saa.
Jään mielelläni, koska nytkin menee bensoihin älytön määrä rahaa ja autoa en sitten käytännössä lainkaan tarvitsisi. Sit ei tarvitse edes työllistyä.
Rottailuelämä, täältä tullaan!
Tai sitten vaan nuo elatusmaksut hoidetaan, ja ymmärtäisit postauksen koko pointin olevan liian matalat palkat. Nautin todella työstäni, ja haluan näyttää lapsilleni hyvää mallia.
Vaadi suurempaa palkkaa.
Naiset ovat liian pelokkaita vaatimaan lisää palkkaa.
Kyllä elatustukea on mahdollista saada. Lastenvalvojalle aika ja siellä lasketaan isän elatuskyky. Jos ei kykene maksamaan elareita, saa todistuksen asiasta ja sen avulla saat haettua kelasta elatustukea.
Tämä on mahdollista myös silloin jos lapset on 50-50%.
Lastenvalvojahan ei noita asioita päätä, vaan tekee vain laskelmat ja voi tehdä ehdotuksia. Kela päättää elatustuesta eikä siihen ole lastenvalvojalla mitään sanomista. Jos isällä on elatuskykyä, mutta ei maksa, niin sitten voi myös hakea kelasta elatustukea ja kela perii isältä.
Toki 50-50 voidaan sopia muitakin ratkaisuja. Tällä hetkellä meillä jaetaan kaikki lasten kulut tasan, joten elareita ei makseta. Mutta voin sanoa, että paljon paremmin sain täytettyä lasten tarpeet silloin kun sain elarit kelasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
???? eli olet provo. Ensiksi uhoat täällä sitä, että jäät kokonaan työelämästä pois sen sijaan, että vaatisit vaikka sen nollasopimuksen, että saat elatukset valtiolta.
Et sinä siis saa vähempää rahaa ollessa
Höh, lastenvalvoja neuvoi mua väärin asiassa eron jälkeen. Selvitin vasta tänään itse asiaa ekaa kertaa. Höpsö, en ole jäämässä pois työelämästä, se oli ihan täysin heitto
Ihmettelen jos et tee hoitotyötä, on tää niin surkeesti palkattua hommaa. Moni saa amis-pohjalta parempaa palkkaa.
Aloituksesta tulee hyvin ilmi miten hulppeat Suomen tuet on, tarttis todella tehdä jotain. Kyllä työnteon tulisi olla reilusti kannattavampaa kuin tukien nostelu kotona istuskellen. Vaikka ärsyttää ja tuntuu epäreilulta niin voit olla itseesi tyytyväinen kun elätät perheesi ihan itse.
Miten te ette vertaa itseänne niihin, jotka oikeesti tienaa paljon, vaan aina vedetään esimerkiksi joku kuviteltu toimeentulotuen saaja?
En itse ole koskaan sitä saanut ja todella toivon, että en koskaan sitä joudu hakemaan, koska silloin ei kyllä elämässä saa olla mitään ylimääräistä. Lasten tileistä lähtien kaikki arvioidaan ja omaisuus pitää selvittää.
Mieti sitä, miksi sä tienaat noin vähän ja toiset kierii rahassa tekemättä mitään sen ihmeempää kuin sinä?
Ap, toimeentulotukeen lasketaan kaikki tulot mitä saat, tuloksi. Asumistuki, se elari jota et ole hakenut ( lasketaan sen mukaan mikä olisi kelan maksama minimi 50/50) ja lapsilisät. Sitten vähennetään normien mukainen vuokra ja jos sen jälkeen jää alle kolmen lapsen perusosan se summa, saat toimeentulotukea. Nyt sinulle jää n 3000 e nettona ( palkka lapsilisät ja asumistuki) ja vuokra on 1050. Eli sen jälkeen jää n 2000 e. Et saisi tt tukea 2000 e vuokran jälkeen! Ja vuokra huomioidaan vain 2 kk kokonaan sitten katsotaan kuntarahat ja ylimenevän maksat itse.
Mitä summia ihmiset kuvittelevat toimeentulotuen olevan?
Ethän sinä mikään yksinhuoltaja ole jos lasten isä osallistuu lasten elämään. Yhteishuoltajuushan teillä on?
Ammattikorkean käyneen palkaksi tuo on ihan normaali palkka. Suomen tuet vain ovat aivan järkyttävät kun politiikka ajaa tasapäistämistä. Suomen politiikalla ei ole tasa-arvon kanssa mitään tekemistä, se on täysin puhtaasti tasapäistämistä. Jos Suomessa aletaan pumppaamaan palkkoihin lisää tarkoittaa se yleisen kustannustason nostamista entisestään, tämä tarkoittaa taas lisää tukien määrää, tämä taas nostaa painetta nostaa palkkoja. Ainut on vain se, että ei ole taloutta mistä noita aletaan repimään kun ei ole vientiteollisuutta ja yli puolet työikäisistä lypsää rahansa valtiolta plus kaikki tukien piirissä olevat.
Mutta on kyllä aika hurja huomio sinulla. Ihan oikeasti jos tuet ovat jo sitä luokkaa, että 2400 euron kuukausipalkalla ei kannata töihin mennä.
Miksi sinulla on noin huono palkka? Minä saan rattia pyörittelemällä 100-300€ / kk enemmän ja koulutus on kesken jäänyt amis.
Käsittääkseni menee kyllä niin, että jos työssäkäyvänä haet toimeentulotukea, niin saat pitää palkastasi 150, jota ei humioina tulona. Eli selkeästi sanottuna, kokopäivä työtä tekemällä tienaa 150 euroa kuukaudessa enemmän kuin tt-tuella kotona istuen. Ja Käsittääkseni pitkäaikaisilla tt-tuen asiaklalla mahdollista hakea erilaisia täydentäviä tukia lisäksi... eli ymmärrän että saattaa ottaa päähän.
Kuka työssä käyvä kolmen lapsen yh jaksaa täytellä lippusia jatkuvasti.
Ap kuvailee minusta tilanteen järjettömyyttä täysin järkevästi. Asumistuen leikkaus heikensi juuri työssäkäyvien pienituloisten tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen jos et tee hoitotyötä, on tää niin surkeesti palkattua hommaa. Moni saa amis-pohjalta parempaa palkkaa.
Aloituksesta tulee hyvin ilmi miten hulppeat Suomen tuet on, tarttis todella tehdä jotain. Kyllä työnteon tulisi olla reilusti kannattavampaa kuin tukien nostelu kotona istuskellen. Vaikka ärsyttää ja tuntuu epäreilulta niin voit olla itseesi tyytyväinen kun elätät perheesi ihan itse.
Ap ei ole vaatinut elatustukea jonka normaalisti saisi edes Kelasta. Ei ole tarkoitus että lapset elätetään yksin. Siksi ei voi verrata toimeentulotuen saajaan kun ei halua elareita. Ihan sama kun kieltäytyisi lapsilisästä ja ihmettelisi miten palkka on huono ja toimeentulotuella saa enemmän.
Toimeentulotukeen otetaan kaikki tulot huomioon jos ei ole hakenut niitä ne huomioidaan silti eli ap n pitäisi laskea saavansa tt tukea elareiden määrän vähemmän.
Miksi jätät nostamatta Kelan tukia, joihin olet oikeutettu? Onko se palstan trolli taas vinkumassa, kun joutuu hakemaan Lidlistä kaalia, mutta ei uskalla hakea sosiaalietuuksia. On niin noloa olla rahaton persu, että parempi vaan vetää käteen 24/7, niin pysyy elämä halpana.
Kuka alkaisi tehdä minulle Kelalapsia? Kohtelevat Kelassa niin huonosti, että pitää kyllä tupalata talouden koko ihan niinku persujen mieliksi. Kolme lasta saa tulla. Kela hoitaa elatuksen ja kodin.
Tosi outo aloitus. Joku ihmettelee sitä miten saisi tt tukea enemmän kuin palkkaa vaikka ei ole hakenut niitä rahoja mitä kuuluu lasten elättämiseen toiselta vanhemmalta.
Minä olen kahden lapsen yh ja saan enatusmaksuja 500 e. Ihan sama kun laskisin että jos jätän ne hakematta saisin toimeentulotukea enemmän kuin palkkaa. Eihän se mene niin ne elatustuet katsotaan tuloksi saan ne tai en.
Vierailija kirjoitti:
Tosi outo aloitus. Joku ihmettelee sitä miten saisi tt tukea enemmän kuin palkkaa vaikka ei ole hakenut niitä rahoja mitä kuuluu lasten elättämiseen toiselta vanhemmalta.
Minä olen kahden lapsen yh ja saan enatusmaksuja 500 e. Ihan sama kun laskisin että jos jätän ne hakematta saisin toimeentulotukea enemmän kuin palkkaa. Eihän se mene niin ne elatustuet katsotaan tuloksi saan ne tai en.
Joo, ja AP on lisäksi laittanut laskuriin niin, että lapset ovat täyspäiväisesti hänellä.
tottakai sieltä tulee isoja summia, kun laskuri laskee sen niin, ettei lapsella ole lainkaan isä elossa joka elättää heidät.
Todella outoa että AP valittaa liian pienestä palkasta, vaikka ongelmahan tässä on se, ettei isä osallistu lasten kustannuksiin tarpeeksi.
Jos tuilla tienaa enemmän kuin palkalla, on päivänselvää että tuet ovat liian suuria. Tämä on se juttu mitä Purra jahtaa. Lopputulema: palkat ovat liian pieniä. Ei tämä maa pysy pystyssä jos tuilla pärjää paremmin kuin työssä käymällä. Sori siitä.
Et saisi mitään Kelalta ennen kuin olet vaatinut lasten isää kustantamaan lapsien elatuksen.
Sitäpaitsi se laskuri on laskenut sulle nuo lapset niin, että ne olisi sulla täyspäivisinä. niistä pitää ottaa puolet pois, että näyttäisi oikean lukeman.