Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkää mulle, mikä järki asumisoikeusasumisessa on?

Vierailija
05.09.2024 |

Nopealla vilkaisulla Helsingissä asumisoikeusasuntoon kiinni pääsemiseksi tarvitsee esimerkiksi 25000-50000 euroa. Sen lisäksi maksetaan kuukausittan käyttövastiketta, joka ei ole merkittävästi (?) markkinavuokria halvempi.

Useimmat asukkaat varmasti hankkivat asumisoikeuden lainarahalla, eli maksavat sitten myös korkoa lainasta. Jossain vaiheessa laina on toki maksettu, ja raha lepää sitten rakennuttajan tilillä kunnes asukas ehkä joskus haluaa muutta pois. Korkoa tälle rahalle ei taida merkittävästi kertyä?

Käytännössä asukas siis rahoittaa rakennuttajan bisnestä ottamalla korollista lainaa, ja antamalla rahansa yhtiön käyttöön. Asumalla vuokralla ja sijoittamalla saman summan johonkin, mikä tuottaisi voittoa, vaikka osakerahastoon, asukas kerryttäisi itse omaa varallisuuttaan, eikä rakennuttajan varallisuutta.

Tämä tuntuu aika tolkuttoman kovalta hinnalta siitä, ettei asumisoikeutta voida irtisanoa kuten vuokrasopimusta. Tämä on ymmärtääkseni aso-asumisen ainoa hyöty.

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä ihmisiä niin säännöllisesti kaivelee? Ei ole pakko itse muuttaa jos ei halua. 

nim asuttiin 8 hyvää vuotta asossa, nyt omistusasunnossa, sitä ennen vuokralla. Kaikissa puolensa.

Ihmettelen myös miksi näitä tällaisia aloituksia tulee säännöllisen epäsäännöllisesti tänne. Jokaisessa asumismuodossa on puolensa. Jostain syystä erityisesti omakotitalossa asuvia tämä tuntuu nyppivän, kun halutaan oikein korostaa miten kivaa hyötyliikuntaa omakotitalossa saa. Itseäni ei kiinnosta mitkään lumityöt tai puutarhat, joten omakotitalo puutarhalla olisi kauhistus. Minulla on ihan erilaiset harrastukset.

Vierailija
102/133 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksettava se on kynnysraha ASOonkin jotenkin. Ei srkään ole ilmainrn. Sen järjettömän vuokran lisäksi!

Taloni on velaton joten omaisuuteni on nyt karttunut n 400 000e.

Uusi talo, remontit edessä n 20-30v kuluttua mutta minä lienen jo hautuumaalla silloin.

Ei. En laske omalle työlle hintaa. En hinnoittele myöskään imurointia enkä ruuanlaittoa. Hinnoitteletko sinä??

Puutarha on rakas harrastus ja muutama kerta lumitöitä hyvä treeni. Kiinteistöverossa maksan tien aurauksen. 

Lainaukset ei toimi. Omistusasujilla on omaisuus kiinni seinissä. Ei ole mitään takuita siitä miten voitolla on sitten, kun asunto pitää myydä tai saako sitä edes myytyä. Vaikka talo on velaton niin todennäköisesti olet nipun korkoja pankille maksanut eli nekin menneet taivaan tuuliin. Itse en ole myöskään lainkaan kiinnostunut mistään puutarhahommista niin kieltämättä ottaisi päähän niihin tuhlata aikaa. Minulle riittää muutama kukkapurkki terassille. Vastikkeessa maksetaan myös se, ettei itse tarvitse satoja metrejä kolata kulkuväyliä. Itse asiassa lasken omalle työlleni hintaa, koska joskus nyt on järkevämpää pohtia käytössä olevia resursseja ja miettiä onko järkevämpää säästää ajassa, rahassa vai hermoissa. Ennemmin teen muutaman ylityötunnin, jonka korvauksilla voin kuitata pois jonkun ikävämmän homman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku kertoa, noista rakennusindeksin nousuista? Aiemmin oli pari kommenttia, että alkusijoitus on noussut tuhansilla, mutta onko näissä tapauksissa asuttu asoissa jo jotain yli kymmentä vuotta? 

Ei tämä asossa asustelu ole ainakaan itselleni täysin ideaali ratkaisu. Haluaisin ostaa asunnon, mutta työsuhteeni on pätkiä. Siihen asti kunnes työsuhteeni on jokseenkin vakaampi asustelen mielelläni isossa uudessa asunnossa kivalla alueella. 

Googlaa Tilastokeskus rakennuskustannusindeksi. Tällä hetkellä kasvu on hidasta yleisen tilanteen takia. Omassa on asomaksu parissa vuodessa kasvanut noin 2000 eurolla.

Vierailija
104/133 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin olisi järkeä, myisin pois tämän oman ja voisin ostaa rivarin asosta. Ei huolta remonteista ym. Tosin en tiedä onko noissa joku varallisuusraja, mulla jäisi tästä enemmän käteen kuin aso maksaa.

Vierailija
105/133 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kummemmin kommentoimatta eri asumismuotoja. Mutta nämä: uusi omakotitalo, remontit vasta 30-40 vuoden kuluttua. Todella usein nämä remontoitavat talot jäävät sitten perinnöksi muille, vuosikymmenien tavaroiden kera.... Vaikeita myytäviä, kuluja juoksee. Että myykää ne talonne vielä hyväkuntoisina, ja muuttaakaa siihen ASO- kämppään. 

Itse olen tämän jo tehnyt ( koska kokemus tuollaisesta peritystä talosta oli järkky). Perilliset kiittää, kun ei tarvitse kuin tilit ja sijoitukset tyhjentää 🙂. 

Vierailija
106/133 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa kans kovasti, että miten näitä aso-kämppiä edes Helsingissä saadaan. Joku varmaan osaa vastata tähän. Mä olin joskus muutaman vuoden jonossa jollain jonotusnumerolla 35700. Jos joskus olisi tullut mun vuoro, sittenkö olisi pitänyt valita niistä, mitkä sattuivat olemaan sillä hetkellä vapaina?

Vierailija
107/133 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän pari senioriaso-kohdetta, jossa siis on ihan wt-meininki. Syynä on se, että koko ikänsä matalapalkka-alalla olleet naiset ovat vihdoin saaneet säästetty 15000 euroa ason maksuun kaikelta alkonkäytöltään ja sitten eläköitymisen jälkeen nautitaan ajatuksesta halvemmasta vuokrasta ja enemmästä ajasta "sosiaalisuuteen" (joka siis tarkoittaa juoruilua ainakin näissä parissa khteessa, jotka tiedän) ja matkailuun (mennään ulkomaille kännäämään, kun vielä voidaan eikä vanhuudenvaivat vaivaa).

Ei ollut aikoinaan vaikea suuntautua omistusasujaksi. Kituutin muutaman vuoden vielä köyhyysrajan alapuolella ihan siksi, että pääsin sitten käsiksi hiukan kalliimpaan omistusasuntoon. Ei ole meillä wt-ihmisiä.

Mutta toisia ei haittaa suomalaiset kummelihahmot naapureina, eli heillä on enemmän resilienssiä kuin minulla.

Vierailija
108/133 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa kans kovasti, että miten näitä aso-kämppiä edes Helsingissä saadaan. Joku varmaan osaa vastata tähän. Mä olin joskus muutaman vuoden jonossa jollain jonotusnumerolla 35700. Jos joskus olisi tullut mun vuoro, sittenkö olisi pitänyt valita niistä, mitkä sattuivat olemaan sillä hetkellä vapaina?

Sun pitää laittaa hakemuksia niistä kohteista jotka sinua kiinnostaa asoasuntoja tarjoaviin yhtiöihin. Sitten kun näistä kohteista vapautuu asuntoja, niihin valitaan asumaan vanhimmat jonotusnumerot omaavat. Eli ei ne vaan satunnaisesti tarjoa jotain mistä satuuu alueelta, vaan vain niistä kohteista mihin on itse hakenut.

Vierailija
109/133 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen kummemmin kommentoimatta eri asumismuotoja. Mutta nämä: uusi omakotitalo, remontit vasta 30-40 vuoden kuluttua. Todella usein nämä remontoitavat talot jäävät sitten perinnöksi muille, vuosikymmenien tavaroiden kera.... Vaikeita myytäviä, kuluja juoksee. Että myykää ne talonne vielä hyväkuntoisina, ja muuttaakaa siihen ASO- kämppään. 

Itse olen tämän jo tehnyt ( koska kokemus tuollaisesta peritystä talosta oli järkky). Perilliset kiittää, kun ei tarvitse kuin tilit ja sijoitukset tyhjentää 🙂. 

Ei. Me myymme tämän uudenkarhean talomme 6v kuluttua kun mies pääsee eläkkeelle. Kaukana remppakohteesta silloin!  Sitten siirrymme asumaan taloomme ulkomailla ja ostamme Suomesta vain pienen tukikohdan mahdollisten vierailujen varalle. Ei missään tapauksessa ASOa! Rahaa jää jaettavaksi lapsille ihan reilusti vaikkeivät sitä vailla olekaan. 

Vierailija
110/133 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille ratksisevaa oli se että ason saa numerolla hakemistaan kohteista ainakin n. parissa vyodesssa, jos ei vain halutuimpiin hae. Vuokra-asuntoa et välttämättä saa, vaikka haet useaan ja odotat 5 vuotta tai enemmänkin. Siinä mikään ei perustu mihinkään. 

Vierailija
111/133 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksettava se on kynnysraha ASOonkin jotenkin. Ei srkään ole ilmainrn. Sen järjettömän vuokran lisäksi!

Taloni on velaton joten omaisuuteni on nyt karttunut n 400 000e.

Uusi talo, remontit edessä n 20-30v kuluttua mutta minä lienen jo hautuumaalla silloin.

Ei. En laske omalle työlle hintaa. En hinnoittele myöskään imurointia enkä ruuanlaittoa. Hinnoitteletko sinä??

Puutarha on rakas harrastus ja muutama kerta lumitöitä hyvä treeni. Kiinteistöverossa maksan tien aurauksen. 

Lainaukset ei toimi. Omistusasujilla on omaisuus kiinni seinissä. Ei ole mitään takuita siitä miten voitolla on sitten, kun asunto pitää myydä tai saako sitä edes myytyä. Vaikka talo on velaton niin todennäköisesti olet nipun korkoja pankille maksanut eli nekin menneet taivaan tuuliin. Itse en ole myöskään lainkaan kiinnostunut mistään puutarhahommista niin kieltäm

Tottakai laskin korot em esimerkissä ja aina olemme saaneet omamme (rakennuskulut+asumiskulut+korot)  pois + voittoa. 3 taloa rakennettu hyvälle alueelle joten ei huolta. 

Lunta ei luoda satoja metrejä vaan alle 100m2, pikkujuttu mulle 60+v:lle. Ja puutarha on rakas harrastus. Moni hukkaa sikaansa huonomminkin, sohvalla makoiluun, pelaamiseen tms. Ja toki mulla on varaa palkata tekijä näihin hommiin jos ei itseä huvittaisi. 

Vierailija
112/133 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras numero voittakoon eli asossa menty jonotusperiaatteella. Reilu peli. Vuokra-asunnoissa perustuu mitä joku päättää sulle tarjota jos tarjotasn mitään. Nyt numerosysteemikin laitettu arpapeliksi. 

Vierailija
113/133 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monille ratksisevaa oli se että ason saa numerolla hakemistaan kohteista ainakin n. parissa vyodesssa, jos ei vain halutuimpiin hae. Vuokra-asuntoa et välttämättä saa, vaikka haet useaan ja odotat 5 vuotta tai enemmänkin. Siinä mikään ei perustu mihinkään. 

Ja vuokra-asunnoissa ei voi hakea asuntokohtaisesti yleensä. Ainakaan kaupumgin asunnoissa eli haet joltain alueelta ja sulle voudaan tarjota kamalaa läävää tai sitten uutta ja midernia. Vuokrahinnasta saat esittää toivomuksia mutta et paljon muuta. Voit saada myös alle vuokratoiveen, joka ei aina kiva asia, koska voi olla kamala läävä. Hinta korreloi laatuun. 

Vierailija
114/133 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta sitten harkitsin omistusasuntoa. Nyt en ostaisi mistään, millään hinnalla.

Asumisoikeusasunto on mahdollista ostaa käteisellä, sillä niiden hinta on noin 15% asumisoikeuskodin alkuperäisestä hankintahinnasta. Riippuen missä päin Suomea asuu niin noin 20000 eurolla voi saada suhteellisen uuden yli 50 neliön asumisoikeusasunnon, jonka arvo nousee joka vuosi tietyn indeksin mukaisesti. Vuokra-asuntoihin verrattuna asukkaat ovat vähän valikoidumpaa porukkaa, jotka kokevat asunnot enemmän omiksi ja tuo kynnysraha vaikuttaa luonnollisesti valintaprosessiin. Yli 55-vuotiaiden osalta ei ole olemassa mitään varallisuusrajaa, mutta asumisoikeusasunnon tulee olla ensisijainen asunto eikä mikään sijoituskohde tai kakkosasunto. Toki 1990-luvulla rakennetut asunnot ovat halvempia kuin viimeisen 5 vuoden aikana rakennetut talot.

Vierailija
115/133 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esm. itsellemi kävi noin. Olisin voinut aikounaan ottaa paljon kalliimman ja paremman, mutta sain läävän. 

Vierailija
116/133 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä tosi ymmärettävää, jos ei halua tai voi maksaa pks asuntolainoja, mutta jos olisi ihan vaan vuokralla, ja pistäisi sen aso-maksun verran jonnekin tuottamaan, kerryttäisi oikeasti omaa varallisuuttaan siinä asuessaan. Aso-maksu ei tuota mitään. Annat rakennuttajalle vaikka 40 000, ja 40 000 myös saat takaisin. Siinä välissä menetit aika hiton paljon rahaa lainan korkoina, jos otit lainaa hankintaa varten.

Millä rahalla meinasit sen vuokran maksaa? Sekö ei yhtään verota sun lompakkoa? 

Vierailija
117/133 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän näissä ole idea, että halutaan asunto hyvältä alueelta. En keksi muuta järkevää..

Vierailija
118/133 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku kertoa, noista rakennusindeksin nousuista? Aiemmin oli pari kommenttia, että alkusijoitus on noussut tuhansilla, mutta onko näissä tapauksissa asuttu asoissa jo jotain yli kymmentä vuotta? 

Ei tämä asossa asustelu ole ainakaan itselleni täysin ideaali ratkaisu. Haluaisin ostaa asunnon, mutta työsuhteeni on pätkiä. Siihen asti kunnes työsuhteeni on jokseenkin vakaampi asustelen mielelläni isossa uudessa asunnossa kivalla alueella. 

Indeksi voi myös laskea, kuten se nytkin näyttää hitaasti laskevan tai junnaavan paikoillaan: https://stat.fi/julkaisu/clmhr66bu0pb70bvxvdq44mgn. Täälläkin moni asoasuja puhuu siitä, kuinka asomaksun saa aina takaisin indeksillä korotettuna, kun oikeampi termi olisi indeksillä tarkistettuna. Ainoastaan alkuperäisen asomaksun saa varmasti takaisin, joten asunnon ensimmäisellä asukkaalla se ei voi laskea, vaikka indeksi laskisi.

Indeksin lisäksi kannattaa myös muistaa, että asomaksuun sisältyy muutostyöt, joista lasketaan poistot joka vuosi. Saatat siis asomaksussasi maksaa edellisen asukkaan remontista, mutta poismuuttaessasi muutostöiden arvo on nollassa ja asomaksu pienentynyt sen johdosta. Yleensä indeksi toki korjaa nuo muutostöistä lasketut vähennykset.

Itselläni kävi hyvä ajoitus asoasunnon kanssa, kun tarve oli vain väliaikaiselle asunnolle. Rahat asomaksuun minulla oli säästössä ASP-tilillä ja harkitsin myös omistusasuntoa, mutta pankki ei myöntänyt lainaa. Asuin asossa pari vuotta ja tuona aikana rakennuskustannukset lähtivät vauhdilla nousuun Ukrainan sodan vuoksi, ja niinpä asomaksuni oli noussut päälle 12 %.

Vierailija
119/133 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähä järkisiä huijataan muka omistus asunnolla todellisuudessa maksavat koko valtakunnan aso läävien remontit ja lähdön hetkellä ikävähennys on syönyt koko sijoitetun pääoman. asuin 3v ja totesin täydeksi kusetukseksi. aikoinaan kepu halusi myydä tontteja ja demarit rakentaa toverille ei jätetä lääviä.

Vierailija
120/133 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli maksat todella kallista yhtiövastike vuokraa etkä tule ikinä saamaan sijoittamaasi kynnys rahaa takaisin osa taloista on jo purettu joudut vielä osallistumaan purku kustannuksiin. lukekaa ja todella ymmärtäkää mitä ehdoissa sanotaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän