Hammaslääkäriin ei pääse enää ollenkaan
Miksi kunnalliseen hammaslääkäriin ei laiteta tulorajoja jotta varakkaat voisi mennä yksityiseen.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden jono Kuopiossa. Lähiseudun pienillä paikkakunnilla pääsee vaikka heti.
Siis hampaiden tarkastukseenko on noin pitkä jonotusaika. Kivullako vain pääsee hammaslääkäriin nopeammin nykyään. Ei kai juurihoidettujen hampaiden näkyvän hammasosan murenemisesta (kokonaan/osittain) kai mitään verenmyrkytyksiä voi tulla (vai onko huolettomuus tuollaisissa tilanteissa vain toiveajattelua).
Sain akuuttiajan, kun juurhoidettu poskihampaani mureni. Ei ollut juuri kipuja itse hampaassa, mutta ikenessä oli vähän. Sanoivat, että poskihampaat hoidetaa tuollaisissa tapauksissa heti, koska niitä tarvitaan.
En ole Helsingissä saanut aikaa julkiselle hammashygienistille, vaikka minulla on todettu ientulehdus ja hammaskiveä. Ei vaan anneta aikoja, joten on pakko mennä yksityiselle. En ole saanut mitään palveluseteliäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kuka aikuinen käyttää kunnallista hammaslääkäriä?? Oletko jotenkin vajaavaltainen.
Aikuinen hoitaa hampaansa yksityisellä, on aina hoitanut.
Ehdottomasti menen aina kunnalliselle. Siellä ei hoideta turhaan, kuten yksityisillä ketjuhammaslääkäreillä saattaa joskus käydä. julkisella mennään välttämättömän mukaan. minullakin oli yksi reikä hampaassa, jota julkisella vain seurattiin 3 vuotta ja aina sanottiin, että "ei paikata vielä, reikä pysynyt ihan samanlaisena, jatketaan seurantaa ja sinä jatkat samoilla ohjeilla hampaan hoitoa". ihmettelin aina, että mikä ihme siinä nyt maksaa, mutta sitten 3 vuoden kontrollissa todettiin, että reikä on remineralisoitunut (eli siis hävinnyt). Jossain yksityisellä se olisi heti vaan paikattu, mikä ei aina ole lainkaan hyvä (hampaan paikkaus aina myös tuhoaa tervettä hammasta hiukan).
Vierailija kirjoitti:
Joo ei pääse, maaliskuussa laitettu jonoon. Kutsua ei ole kuulunut. Näin Tampereella.
Mä sain maaliskuussa heti ajan - 27.9.
Ei tarvi kumminkaan jonottaa epätietoisuudessa. ;-)
Vierailija kirjoitti:
Oulussa ei terve aikuinen saa aikoja käytännössä ollenkaan. Ei oteta edes jonon jonoon vaan käsketään vain soittaa uudestaan kerta toisensa jälkeen. Pakko mennä yksityiselle, ja näin on ollut vuosia.
Soita aapistielle,kandien vastaanotolle.
Oulussa olen aina päässy hampaita hoidattaan.Pisin jonotus tais olla pari kk.
Ja nuo siis julkisella puolella.
Kuopiossa soitin ja varasin ajan kunnalliselle kiireettömään hammastarkastukseen. Sain ajan 8kk jälkeen. Tämä ei haitannut itseä, koska legoissa ei ollut mitään kipuja tai ongelmia. Kävin siellä. Löytyi yksi reikä, joka paikattiin viikon päästä ja sit kaavittiin hammaskiveä pois jne. En ollut käynyt hammaslääkärissä 5 vuoteen. Sanoivat mulle, että varaa seuraava aika v. 2026, niin varmasti löytyy nopeampi aika kuin 8kk. Mielestäni meni ihan hyvin. Moni p*rseilee ja sanoo aikaa varatessa, että on hätä, että pääsisivät jonon ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden jono hammashoitoon on laiton!
Miksei ihmiset siirrä hammashoitoa näihin naapurikuntiin? Minä olen vaihtanut koko terveydenhoitoni toiselle hv-alueelle!
Viilaan ja paikkaan hampaani itse. Ei olisi enää varaakaan, edes kunnalliselle, 90-luvulla kävin viimeeksi. Olen myös kuullut, että puolen vuoden päähän saa vasta ajanvaraukseen ajan.
Olen käyttänyt jo vuosia yksityistä koska kunnalliseen ei joko pääse tai sitten palvelu on niin surkeaa ettei mitään rajaa.Ne pari kertaa kun olen onnistunut saamaan ajan niin heti ovella alkaa se vittuilu että mikset mennyt yksityiselle..
Ainoastaan lasten hammashoito tuntuu toimivan kohtuu hyvin kunnallisella.
Aijaa. Itse olen Vantaalla päässyt 4 krt kahden kuukauden sisään, kun on ollut tarve. Varsinaisessa tarkastuksessa en ole käynyt vuosiin, vaan silloin tällöin kun on ollut tarve. Viisaudenhampaat poistettiin pari vuotta sitten, ajat sain nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä hammashoidon tilanne täällä Helsingissä ihan naurettava.
Hampaan juurihoito maksoi minulle yksityisellä juuri reilu 600 euroa ja toinenkin pitäisi tehdä. Kyseessä erikoinen tapaus, etuhampaat vain kuolee (ei reikiä) ja niissä minijuuret (siis, todella minit).
Kunnallisella etuflyygarit revittäisiin pois. Ei niitä hoidettaisi.
Melkoista mutuilua. Tänä kesänä juurihoidettiin yksi etuhammas pk-seudulla, kaksi käyntiä ja yhteensä maksoi noin 100 euroa.
Nokun se aika tarkistukseen pitää varata ajoissa..
Aina sitte valitetaan kun tuleekin mieleen että nyt pitää hampaat tarkistuttaa,heti,tänään, ja ei saakkaan aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulussa ei terve aikuinen saa aikoja käytännössä ollenkaan. Ei oteta edes jonon jonoon vaan käsketään vain soittaa uudestaan kerta toisensa jälkeen. Pakko mennä yksityiselle, ja näin on ollut vuosia.
Juu ei kiitos, harjoituspotilaana olo nyt ei ihan ole sama kuin oikealla, pätevällä hammaslääkärillä käynti.
Täällä pääsisi palvelusetelillä yksityiselle, mutta kuulemissani kokemuksissa on sellainen veronmaksajien rahastamisen maku, että olen mieluummin ilman.
Turussa ei pääse kuin hätätilanteessa, vain lapset hoidetaan kunnolla
Hammaslääkärin tarkastus 35 e kelak.n jälkeen, ei tstomaksua ollenkaan.Ajan sai seur pv. Pese köyhä ne hampaat,lopeta tupakointi,nuuska,sokeri,valitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei kiitos, harjoituspotilaana olo nyt ei ihan ole sama kuin oikealla, pätevällä hammaslääkärillä käynti.
Oli tosi hauska käynti, kun selvisi, että olivat kahlanneet myös mielenterveystiedot läpi.
Julkista puolta kuormittaa valtava määrä muuhanmaattajia, mutta tämä aihe on keskustelussa tabu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden jono hammashoitoon on laiton!
Miksei ihmiset siirrä hammashoitoa näihin naapurikuntiin? Minä olen vaihtanut koko terveydenhoitoni toiselle hv-alueelle!
Ei monilla pienituloisilla tai tukien varassa elävillä ole vvälttämättä varaa matkustaa pitkiä matkoja.