Hesarin opettajan kertomus kouluista
Mikä opettajia vaivaa, että eivät uskalla pitää kuria kouluissa ja oppilaiden elämä vaikeutuu. Miksi ei vaadit hiljaa olemista, kännyt pois näkyviltä ja tavarat pidetään järjestyksessä? Nämä olivat itsestään selvyyksiä 70-luvulla. Opettaja hakkasi viivottimella pöytään, kunnes luokka hiljeni. Emme traumatisoituneet siitä. Käytävät olivat siistejä. Miksi ette siis huolehdi hyvästä eli normaalista oppimisympäristöstä?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Kävin kurkkimassa entisen kouluni lasiovista käytäviä ja paikka näytti sikolätiltä viikonloppuna. Käytävän lattiat täynnä vaatteita yms. Eihän siellä voi edes siivota.
Mistäpä luulet, että säästetään?
Tein jonkun aikaa koulusiivousta alakoulussa ja lapsilla oli sisäkengät ja kotiin lähtiessä niiden paikka olisi ollut kenkätelineissä. Pitkällä käytävällä oli useampi luokka ja voin sanoa että joka hemmetin iltapäivä se käytävä oli täynnä crocseja ja sandaaleita, siellä sun täällä. Muutama oppilas jaksoi nostaa ne kengät paikoilleen.
Pitempään ollut siivooja nosteli ne kengät telineille että sai mopattua lattiat. Minähän en moiseen alkanut ja moppasin lattioilta niin hiekat kuin ne kymmenet kengät. Ajattelin että sieltä sitten etsivät yhdestä kasasta omiaan kun eivät kerran mene telineisiin. Työparini oli kauhuissaan ja sanoi ettei niin voinut tehdä.
Lapset tiesivät kenkien paikan mutta ei kukaan vaatinut että noudattaisivat sääntöä. Opettajatkin vaan katseli sivusta kun lapset pukivat ja nakkelivat sisäkengät pitkin käytäviä.
Pieni juttu mutta mielestäni kuvasti hyvin nykypäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän vain ei ole tajunnut, kuka hän siellä koulussa on ja mitä käytännössä sijaisen voidaan olettaa tekevän tunnilla, kun hänellä ei ole pääsyä sähköisiin materiaaleihin yms.
Ja ne oppilaat nyt vaan valitettavasti on sijaisille lähtökohtaisesti ihan hirveitä.
Olet naiivi, jos luulet, että vakituisten opettajien tunneilla on nykyisin sen rauhallisempaa.
Olen töissä itähelsinkiläisessä yläkoulussa. Opetan seiskoja ja kaseja.
Minunkin tunneillani on rauhallista vaikka olen sijainen. Kesti kolmisen viikkoa saada se auktoriteetti kahdella luokilla yhdeksästä. Toisella niistä häiriötä aiheutti porukka jossa viisi mamutaustaista ja yksi kantasuomalainen, toisella luokalla häiriköi viisi ylemmän keskiluokan kantasuomalaista poikaa.
t. aineenope
Kertoisitko, miten saavutit auktoriteetin? Olen itse siinä huono, joten mielelläni kuulisin niksejä. Onneksi en tosin opeta koulussa, mutta uskon monen muunkin olevan kiinnostunut tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin opettajien auktoriteetti on kadonnut? Eläinäiditkin rankaisevat niskottelusta poikasiaan. Miksei puhumalla saa kuria, ihan vaan puhumalla?
Eläinäidit purevat eivätkä puhu. Puhuminen ei ihmisilläkään tepsi muihin kuin sellaisiin lapsiin, jotka hakevat emotionaalista yhteyttä vastapuoleen ja pelkäävät menettävänsä sen. Monikaan ei sellaista yhteyttä opettajaansa hae eikä halua. Kivempaa on kiusata ja perseillä, kun tietää, että mitään oikeita seurauksia ei tule.
Huonosta käytöksestä pitää tulla seurauksia sekä koulussa että kotona. Vanhempien pitää toimia opettajien kanssa, eikä suojella huonosti käyttäytyviä tenaviaan. Sen lakimiesisän tai -äidin ei kuulu uhkailla opettajia, vaan pitää huoli siitä, että tenava osaa käyttäyttyä. Sama pätee muualta tulleisiin. Ei vedetä sitä
Pitäisi ja pitäisi! Voi helvetti sentään!
Vanhempien PITÄISI kasvattaa lapsensa. Koulun PITÄISI pystyä opettamaan.
Kun tuo ensimmäinen, "pitäisi", puuttuu kokonaan, niin ei sitä kyetä koulussa korjaamaan.
Muutoksen on tapahduttava siellä kotona.
Aikoinaan sanottiin, että "vapaa kasvatus luo älyvapaan tuloksen".
Kotona kasvatetaan.
Koulussa opetetaan (jos voidaan).
Kertoisitko, miten saavutit auktoriteetin? Olen itse siinä huono, joten mielelläni kuulisin niksejä. Onneksi en tosin opeta koulussa, mutta uskon monen muunkin olevan kiinnostunut tästä.
- en nipota ihan pikkuasioista, vaan reagoin sitten, kun oikeasti aihetta on
- en provosoidu provoista, vaan en ole näkevinäni niitä, jolloin ne sammuu itsestään pois
- tutustun oppilaisiin ja luokkaan, jolloin opin vetelemään oikeista naruista juuri heidän kanssaan
- pidän ruotsin tuplatunteja, jotka ovat ihan kuolema, jolloin me käymme ulkona tekemässä jonkin toiminnallisen tehtävän välissä, saavat happea ja jaksavat loppupuolen tunneista
- huomioin kellonajan jolloin tunti on ja varaudun siihen, esimerkiksi kello 14-16 pidämme ihan reilusti evästauon
- pidän oppilaita vähän "varpaillaan", jolloin he joutuvat seuraamaan mniua, enkä minä heitä
esimerkiksi viimeksi otin yhtäkkiä vain luokasta pahimmat häiriköt tavaroineen ja tehtävineen kaikkineen ja vein kahteen naapuriluokkaan vanhempien oppilaiden ryhmään kokeneelle kollegalle, siellä sitten räpelsivät monistettaan noloina eivätkä enää sen jälkeen edes yrittäneet mitään
Vierailija kirjoitti:
Mihin opettajien auktoriteetti on kadonnut? Eläinäiditkin rankaisevat niskottelusta poikasiaan. Miksei puhumalla saa kuria, ihan vaan puhumalla?
Hakeudupa sijaiseksi luokkaan ja hoida tilanne kuin tilanne puhumalla.
Vierailija kirjoitti:
- en provosoidu provoista, vaan en ole näkevinäni niitä, jolloin ne sammuu itsestään pois
- tutustun oppilaisiin ja luokkaan, jolloin opin vetelemään oikeista naruista juuri heidän kanssaan
- pidän ruotsin tuplatunteja, jotka ovat ihan kuolema, jolloin me käymme ulkona tekemässä jonkin toiminnallisen tehtävän välissä, saavat happea ja jaksavat loppupuolen tunneista
- huomioin kellonajan jolloin tunti on ja varaudun siihen, esimerkiksi kello 14-16 pidämme ihan reilusti evästauon
- pidän oppilaita vähän "varpaillaan", jolloin he joutuvat seuraamaan mniua, enkä minä heitä
esimerkiksi viimeksi otin yhtäkkiä vain
"Kaunista valhetta vainen"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaunista valhetta vainen"!
Ei ole, vaan ihan arkea itähelsinkiläisestä yläkoulusta, joka on omakotitaloalueen ja kerrostaloalueen (paljon vuokra-asuntoja) yhteinen.
Iso osa noista kikoista on käytännössä koiran kouluttamisesta peräisin... Esimerkiksi tuo että pakottaa sen oppilaan tarkkailemaan minua, teen ihan saman aina koiranpentujen kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- pidän oppilaita vähän "varpaillaan", joll
Sijainen helvetistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijainen helvetistä!
Joo, onhan se varmaan kamalaa, kun häiriköt joutuvat tilille tekemisistään. Häiriintyy hyvä keskusteluhetki.
Jos joutuisin tuollaisia pentuja katselemaan päivänkin, vääntäisin varmaan joltakin niskat poikki ja lähtisin lusimaan.
Opettajien vakiovarusteiksi tulee lisätä taseri, pippurisumutetta ja ASP.
Pysyy Abdullahit ja Jaana-Petterit kurissa ja nuhteessa.
Opettajan pitää huutaa ja iskeä päreiksi vähintään yksi karttakeppi viikossa, niin eiköhän kuri ala löytyä. Nössöt eivät sovi tollojen opettajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpiiska kuin eläinten kouluttajille.
Jos viime ajan uutisia on uskominen niin puolet luokasta on jonkinasteisia eläimiä.
Njääh, auktoriteettia on tai ei ole.
Koulu kaikkineen alkoi mennä pilalle siinä vaiheessa, kun opettajilta poistettiin katederi. Ei saanut olla millään tavalla oppilaiden yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- huomioin kellonajan jolloin tunti on ja varaudun siihen, esimerkiks
Kohteletko lapsiasi kuin koiria?
Kuinka moni arvon kommentoijista haluaa, että omaa lasta kohdella koulussa kuin koiraa?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni arvon kommentoijista haluaa, että omaa lasta kohdella koulussa kuin koiraa?
Jos käyttäytyy kuin koira niin kohdellaan kuin koiraa.
Pääkirjoitus: Rasismi on Suomelle häpeäksi ja Mustafe Muuse todisti sen vahvasti
https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000010672440.html