Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko ihminen pystyy elämään lähinnä pelkällä puurolla ja marjoilla?

Vierailija
03.09.2024 |

Tulossa todella tiukka syksy. Mulla alkaa 11 viikon työharjoittelu ja matkaa harjoittelupaikkaan on 80km. Olen AMK-opiskelija joten en saa koulumatkatukea koska se on vain toiseen asteen opiskelijoille. Verotukseen en voi laittaa matkakuluja koska en saa palkkaa harjoittelusta. Pakko kulkea omalla autolla koska julkisia ei kulje tuonne suuntaan. Kimppakyytejä ei ole. Muutto ei tule kysymykseenkään väliaikaisen tilanteen vuoksi koska elämä on täällä missä asumme. Vielä asun aikuisen lapsen kanssa, mutta hän muuttaa pois pian.

Rahaa menee mun autolla 20-25€ edestakaiseen matkaan. Talvella menee tuon 25€. Välillä ehkä saan yöpymispaikan, mutta kyllä bensaan menee rahaa silti vähintään 60€/viikko. 

Opintovapaan ajalta saan aikuiskoulutustukea, en mitään muuta tukea. Keikkatöitä teen minkä pystyn, mutta se vaikuttaa toki pienentävästi aikuiskoulutustukeen. Ei toki onneksi niin nopeasti rokota kuin Kelan rahoissa. Koitan käydä kaappeja läpi, että löytyisi myytävää. Koulukirjoja olen jo myynyt kun en enää niitä tarvitse. Villasukkia neulon, mutta huonosti on menekkiä niillä.

Nyt mietin, että taitaa kaikki laskujen jälkeen jäävät rahat mennä bensaan eli mitä ihmettä mä syön? Puuroa keittää ja pakastimesta marjoja? Löytyy mustikkaa, mansikkaa ja puolukkaa. Joskus ehkä pystyy ostamaan ilta-alesta broileria tms. Porkkanaa ja kaalia aina välillä.

Kyllä tulee ravintoköyhä syksy. En tiedä miten jaksan harjoittelun jos ei ole ruokaa tarpeeksi. No kai siihen olotilaan tottuu.

Kommentit (340)

Vierailija
221/340 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä on lapsen ruokaan. Ei aikuisen. Toki kouluissa on ruoka oppilaille ja opiskelijan ruoka on halvempaa. Useimmat säästää tekemällä itse eväänsä eli leivän pala ja tomaatti. Ei nyt tule mieleen meidän opintojen ajalta että olisi mietitty mitään syömisiä juurikaan. Meillä oli lähinnä teetä ja omena tai Pätkis.Meillä meni aika kokeiden tekemiseen ja lukemiseen sekä muuhun. Vettä juotiin. Ruuasta voi tulla pakkomielle syömishäiriö. Unohda koko ruoka ja opiskele. Syöt sitten kun oikeasti on nälkä etkä huvikseen. Meillä vanhukset elää hoivakodeissa pelkällä vellillä ja vesimuussilla. Eikä kukaan viitsi edes juottaa vettä. Lämmintä. Kidutus vanhuus odottaa. Olet saanut elatusmaksut myös ja opintotuen sekä asumistuen. Monella ei jää elämiseen kuin 10-15 € päivässä ei sitäkään.Lainaat sen verran että saat bensat. 

Vierailija
222/340 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

maitoa puuron sekaan. voitko juoda piimää,. valmis grilattua broileria  ja koipiaa usein ilta-alesta, siitä isosta perkaa rasioihin sekoittaa pastaan.  munia syö ja ruisleipää. se proteiini olisi tärkeä. kaikki lopuu aikanaan.  hyvät antioksidantit saat marjoista ja vielä omasta takaa, tuoremarjat maksaa aika paljon kaupasta. pakastemarjoistakin moni sanoo-maksaa,mutta pakko ostaa.  tee itse ruokaa ,ei eineksiä ellei punalappu. huomaa kasvisproteiinit. hyvä suunta sulla elämässä. onko kimppakyytimahkuja...

Maitoa laitan puuron sekaan keittämisvaiheessa jos mulla on maitoa. Mä en juo maitoa enkä sitä aina osta, laktoositonta käytän. Piimän makua inhoan. Ei täällä ole valmiiksi grillattu kanaa kuin toisessa kaupassa enkä ymmärrä mitä noiden ostaminen hyödyttää? Kyllä mä osaan ruokaa tehdä enkä syö eineksiä vaikka olisi alennettuna. Marjoja on pakastimessa paljon yhdelle ihmiselle enkä aio ostaa lisää. 

Edelleenkään ei ole mahdollisuutta kimppakyytiin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/340 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytitkö oikeasti yli 4000 euroa kerralla? Ja lisäksi tietysti sen aikuiskoulutustuen viimeistä senttiä myöten?

Minkä yli 4000€???? Mistä mä olen tuollaisen summan saanut??? En yhtään mistään. 3400€ nostin lainaa. Toistan uudestaan: se meni rästiin jääneisiin laskuihin, elämiseen ja auton korjaamiseen. 

Miten vitussa mä olen muka voinut nostaa ennakkoon aikuiskoulutustuen??? Se haetaan aina jälkikäteen. Eli syyskuun aikuiskoulutustuen voin hakea 1.10. Lokakuun aikuiskoulutustuen 1.11. jne.

ap

850 euroa per kuukausi. Mistään ennakosta en puhunut mitään. Joka tapauksessa törsäsit hullun määrän rahaa kerralla ja nyt ihmettelet, kun ei olekaan rahaa ruokaan. Jännä juttu. En valitettavasti osaa auttaa tämän mittaluokan eläm

aina kannattaa miettiä missä kohtaan jotain menee vikaan jos laskurästejä muodostuu. ymmärrän satunnainen ongelma, pyykkikone rikki,pakko ostaa, ollut sairaalan vuodeosastolla yms sairauskulut, eläinlääkärimeno,auto rikki pahasti. joskus sattuu kuormitus. mutta eihän sulla aina käy niin, eihän. tulot ja menot suhteutettu,kk budjetti, mistä menoista voi karsia..suoratoistot yms salimaksut mitä nyt joillakin sen sata kanavaa tms.

nyt sulla on hermo kireällä huomaan. ymmärräs, suutut näille vastaajille. moni ei osaa lukea tai hutkimalla luetaan sun aloitus,sitten ollaan bessereinä. toki juuri sinä tiedät että sulla on työpaikka vain  ns aihe vaihtuu. ei myö tiedetä  ja miten itsekin ilmaiset,kullakin se oma käsityskyky.

onkos sun vahemmat elossa.  monesti vanhemmat oikein tuputtaaaa ruokoo, ota mukkaas tää ja täää.

hienoa,että duunia on nyt ja tulossa. kaikki loppuu aikanaan, tääkin sysst.

Vierailija
224/340 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollarahalla vuokraa yösijan harjoittelupaikkakunnalta, hullua pitkittää päivää ajamalla matkaa. 

vois selvitellä alivuokralaishuoneita joko omakoitalon yläkerta taimuita sivuhuoneita. joillakin sairaaloilla on ns kerrostalossa tai samassa komplekissa tai siis ihan sairaalan ulkopuolella huoneita ns. vierailjoille. niissä max aika,mutta olisiko 3kk. henkilökunnalle,mutta tämä henkilöhän käy henkilökunnasta. 

Talolla on oltava päivittäin paikalla, ei voi jättää tyhjilleen, joten tämä ei ole vaihtoehto.

ap

Älä paskapää esitä mua ketjun oikeaa ap:ta. Missään en ole kirjoittanut, että mun pitää olla talossa paikalla joka päivä. Persereikä voisi opetella lukemaan niin huomaisi, että mulla on välillä yöpymispaikka jolloin oma talo onkin sitten tyhjillään. Vain persereikä kuvittelee pienessä päässään tietävänsä mitä mä teen ja en tee. Persereikä myös esittää ketjun alkuperäistä aloittajaa kun ei omassa elämässä ole mitään muuta kuin tämä paskapalsta.

ap

Vierailija
225/340 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Muutto ei tule kysymykseenkään väliaikaisen tilanteen vuoksi koska elämä on täällä missä asumme. Vielä asun aikuisen lapsen kanssa, mutta hän muuttaa pois pian."

Suosittelen sitä muuttoa nyt kuitenkin ja hankkiutumista eroon kalliista talosta ja autosta. Elämää on muuallakin ja todennäköisesti et sieltä tuppukylästä töitäkään löydä.

rva, hänhän sanoi juuri talossa asuu vuokralla jossa maltillinen vuokra ,miltei sama kuin kunnallisella vuokratalossa.

auton ikää emme tiedä,että jokin simppeli auto vrt aikataulut. miten niin talo kallis, eihän hän edes omista sitä. sivukylillä noita monesti  vanhoja taloja saa edullisestikin. omista mielissään kun joku edes asuu ja pitää kunnossa. noita vaikea myydäkin. voihan ap tilanteessa olla ,että se vakituinen työ ja mistä päin suomea selvinnee opiskelun jälkeen.monia muuttoja ei varaa tehdä. asiat

Niin asun talossa joka tarkoitus ostaa itselle kunhan saan opiskelut loppuun ja pystyn säästämään rahaa. Täysin järjetöntä olisi muuttaa yhtään mihinkään koska mulla on olemassa jo vakituinen työpaikka jossa jatkan valmistumisen jälkeen. 

ap

Vierailija
226/340 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko susta myrkkyhoitaja?

hänellä on nyt jo nälkäkiukku. stressi ja jos huomaa että joku ei tajunnut koko stooria ja joutuu selventämään,se uuvuttaa. sitähän me emme tiedä millainen taloushallinto on aiemmin ollut jos laskuja kasaantuu. joskus voi tulla kuormaa. sairastuu,sairaalamaksut,leikkaus, eläinlääkäri,pyykkikone tms.. samaan aikaan ne budjetoidut normit. ja pienpalkkaisella ei ole puskureita. nälkä tekee ihmisestä veemäisen. mutta  huomasin saman,että kova on haistattelemaan, huutaaaa jo. mutta sille syynsä. siellä päässä on kurjaa nyt ja sietokyky nollissa.

Vierailija
227/340 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule noin vaikeasta elämästä mitään, etenkään ruikutusasenteella.

Vierailija
228/340 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollarahalla vuokraa yösijan harjoittelupaikkakunnalta, hullua pitkittää päivää ajamalla matkaa. 

vois selvitellä alivuokralaishuoneita joko omakoitalon yläkerta taimuita sivuhuoneita. joillakin sairaaloilla on ns kerrostalossa tai samassa komplekissa tai siis ihan sairaalan ulkopuolella huoneita ns. vierailjoille. niissä max aika,mutta olisiko 3kk. henkilökunnalle,mutta tämä henkilöhän käy henkilökunnasta. 

Talolla on oltava päivittäin paikalla, ei voi jättää tyhjilleen, joten tämä ei ole vaihtoehto.

ap

miksi paikalla oltava,, jokin lämmitysmuoto vaikka ei tulipalopaakset,miksi,, onhan turvalukkoa muuta murtosuojaa, vai lemmikki, voiko joku naapuri jeesta..

Vierailija
229/340 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä on lapsen ruokaan. Ei aikuisen. Toki kouluissa on ruoka oppilaille ja opiskelijan ruoka on halvempaa. Useimmat säästää tekemällä itse eväänsä eli leivän pala ja tomaatti. Ei nyt tule mieleen meidän opintojen ajalta että olisi mietitty mitään syömisiä juurikaan. Meillä oli lähinnä teetä ja omena tai Pätkis.Meillä meni aika kokeiden tekemiseen ja lukemiseen sekä muuhun. Vettä juotiin. Ruuasta voi tulla pakkomielle syömishäiriö. Unohda koko ruoka ja opiskele. Syöt sitten kun oikeasti on nälkä etkä huvikseen. Meillä vanhukset elää hoivakodeissa pelkällä vellillä ja vesimuussilla. Eikä kukaan viitsi edes juottaa vettä. Lämmintä. Kidutus vanhuus odottaa. Olet saanut elatusmaksut myös ja opintotuen sekä asumistuen. Monella ei jää elämiseen kuin 10-15 € päivässä ei sitäkään.Lainaat sen verran että saat bensat. 

Mikä lapsilisä? Ei sellaista saa aikuisesta lapsesta ja lapsi muuttaa ihan pian omilleen. Mikä vi tun oletus on, että syön huvikseni??? Oletko säkin noin vajaa??? 

Vanhukset ei todellakaan elä pelkällä vellillä ja vesimuusilla. Tietenkin juotetaan jos ei itse pysty juomaa. Tuo on totaalista paskanjauhantaa. 

Mitään elatusmaksua ei saa aikuisesta lapsesta. Mikä opintotuki, miksi mä sellaista saisin? Senttiäkään en saa asumistukea. 

ap

Vierailija
230/340 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kananmunassa on kaikki ihmisen tarvitsema ravinto, paitsi C-vitamiini, koska kana osaa valmistaa sitä itse.

Energian periaatteessa voi ottaa vaikka sokerista (puurosta) ja halvimmasta öljystä.

C-vitamiinin saa ehkä halvimmalla pillereistä tai keräkaalista.

Ap:lla on marjoja pakkasessa, ei tarvitse keräkaalia C-vitamiininlähteeksi.

Kaalilaatikkoa varten sitä kyllä voisi hankkia. Nyt on ollut kaali halpaa. Jos on vielä rahaa, osta sitä ja muita edullisia ruokatarpeita varastoon. Kaalin voi silputa ja kiehauttaa/paistaa kevyesti pannulla ja säilöä pakkasessa. Puuroriisi ei ole kovin kallista, eikä jauhelihakaan, jos halvin kelpaa.

Hernekeitto on edullista ruokaa, samoin pinaatti- ja juuressosekeitot. Niiden kanssa voi keittää kananmunia niin on ihan käypä ruoka. 

Nyt on sieniäkin metsät täynnä. Jos vatsa kestää niitä syödä, siitä vain keräämään. Niitä voi käyttää munakkaassa, risotossa ja monessa muussa lihan korvikkeena. 

Siis kyllähän puurolla ja marjoilla pelkästäänkin pärjää muutaman kuukauden ihan hyvin, mutta kovin yksitoikkoiseksi se käy. 

Aiheen ohi: on tämä jmlauta stnasta, että "hyvinvointivaltiossa" ihminen joutuu oikeasti miettimään, millä selviytyä, kun rahaa ei ole muuhun kuin puurohiutaleisiin. 

Vierailija
231/340 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä harkinnanvaraista toimeentulotukea/maksusitoumus kauppaan. Käy ruokajakelussa.

No en mä mitään tuollaista saa koska asun omakotitalossa vuokralla. Käskevät muuttamaan vaikka vuokra ei ole paljon isompi kuin kunnan asunnoissa.

ap

kyllä voit saada harkinnanvaraista tai ehkäisevää tt tukea. nyt kysy. saa vaikka olisi oma talo ja tilapäinen hätä mm sairaahoitokulut,leikkaus,vuorokausimasut,yms että palkka ei riitä. ole hyvä kysy sosiaalitoimelta noita kahta tukimuotoa

Ap:n tilanteessa vaan ei ole kyse tilapäisestä hädästä vaan siitä, että hän on tuhlannut jo etukäteen syksylle myönnetyt rahat.

mutta nehän oli pakollisia menoja ollut kait, ei tuhlausta.,silloin harkinnanvarainen voisi tulla kyseeseen

Vierailija
232/340 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

miksi paikalla oltava,, jokin lämmitysmuoto vaikka ei tulipalopaakset,miksi,, onhan turvalukkoa muuta murtosuojaa, vai lemmikki, voiko joku naapuri jeesta..

Oletko oikeasti noin tyhmä, että kuvittelet tuon olevan mä tämän ketjun OIKEA AP!?!?!?! Missään en saa tana vieköön ole kirjoittanut, että talolla pitää olla joka päivä!!!! Mähän kirjoitin täysin selkeästi, että välillä on yöpymispaikka harjoittelupaikkakunnalla eli silloin talo on tyhjä. Vi tun ääliö.

ap

Vierailija
233/340 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Muutto ei tule kysymykseenkään väliaikaisen tilanteen vuoksi koska elämä on täällä missä asumme. Vielä asun aikuisen lapsen kanssa, mutta hän muuttaa pois pian."

Suosittelen sitä muuttoa nyt kuitenkin ja hankkiutumista eroon kalliista talosta ja autosta. Elämää on muuallakin ja todennäköisesti et sieltä tuppukylästä töitäkään löydä.

rva, hänhän sanoi juuri talossa asuu vuokralla jossa maltillinen vuokra ,miltei sama kuin kunnallisella vuokratalossa.

auton ikää emme tiedä,että jokin simppeli auto vrt aikataulut. miten niin talo kallis, eihän hän edes omista sitä. sivukylillä noita monesti  vanhoja taloja saa edullisestikin. omista mielissään kun joku edes asuu ja pitää kunnossa. noita vaikea myydäkin. voihan ap tilanteessa olla ,että se vakituinen työ ja mistä päin suomea selvinnee opisk

jos talossa on vuokralla, vuokraan sisältyy kulut.  hän sanoi maltillinen vuokra kuten asuisi kunnallisella. joka asuntoon on vakuutus ja sähköt vesi, ellei jotain noista sisällytetty jo vuokraan, no vakuutus on aina oma. j moni vuokraa noita vanhoja talojaan,saa jotain rahaa edes ja talo pysyy ns varjeltuna.

halpa auto joo- se syö remppaa valtavasti ja ei köyhän hupi,muttajostain syrjäsestä ei ole julkisia kuin kerran pv ees taas tai ei joka pv, pakko se autosyöppö olla. ylläpito kalliimpaa kuin hankintakulut,mutta pakko. jokapaikassa kehotetaan autottomia työttömiä-muuttakaa maalle

Vierailija
234/340 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin stressaantuneena kannattaisi ottaa lääkäriin yhteyttä.

Samaa ajattelin. Kauheaa kielenkäyttöä ja haistattelua.

Vierailija
235/340 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy voiko harjoittelupaikka yhtään tulla jossain vastaan. Useimmissa paikoissa voi saada ruokaa tai jotaon kulukorvausta. Ehkä nykyään on täysin toukkaa, eikä edes kahvia saa juoda ilmaiseksi. 

Vierailija
236/340 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy voiko harjoittelupaikka yhtään tulla jossain vastaan. Useimmissa paikoissa voi saada ruokaa tai jotaon kulukorvausta. Ehkä nykyään on täysin toukkaa, eikä edes kahvia saa juoda ilmaiseksi. 

Ei sairaalat anna ruokaa ilmaiseksi. 

ap

Vierailija
237/340 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei harkkapaikat anna mitään ,vaan ottavat. Mutta eikö koulusta saa pienen ruokarahan? Näin taisi omalla lapsella olla. 

Vierailija
238/340 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei harkkapaikat anna mitään ,vaan ottavat. Mutta eikö koulusta saa pienen ruokarahan? Näin taisi omalla lapsella olla. 

No ei todellakaan saa mitään ruokarahaa. Opiskelijahintaan saa ruokalasta ostaa ruoan, mutta kyllä mä senkin rahan käytän mielummin itsetehtyyn ruokaa jota saa ison satsin kerralla.

ap

Vierailija
239/340 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä harkinnanvaraista toimeentulotukea/maksusitoumus kauppaan. Käy ruokajakelussa.

Ei niitä opiskelija saa. Ensin pitää ottaa se opintolaina, ja käyttää se, vasta sitten voi saada vaikkapa toimeentulotukea.

Lisäksi mun pitäis ensini hakea Kelasta asumistukea ja toimeentulotukea joita en luonnollisestikaan saa. Yhtä hakemusrumbaa vain sen vuoksi, että saa sossusta kieltävän päätöksen harkinnanvaraiseen.

ap

työssäkäyväkin saa elämän vaikeissa kohdin sitä harkinnanvaraista tt tukea tai ennaltaehkäisevää, eri kuin kela tt ja as tuki, noita haetaan kunnan sosiaalitoimistosta. sopii kysyä, ei ne pure. sittenpähän tiedetään. älä sekoita kelaan

Vierailija
240/340 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että kauppojen roskikset on nykyään lukittuina. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi