Kauanko ihminen pystyy elämään lähinnä pelkällä puurolla ja marjoilla?
Tulossa todella tiukka syksy. Mulla alkaa 11 viikon työharjoittelu ja matkaa harjoittelupaikkaan on 80km. Olen AMK-opiskelija joten en saa koulumatkatukea koska se on vain toiseen asteen opiskelijoille. Verotukseen en voi laittaa matkakuluja koska en saa palkkaa harjoittelusta. Pakko kulkea omalla autolla koska julkisia ei kulje tuonne suuntaan. Kimppakyytejä ei ole. Muutto ei tule kysymykseenkään väliaikaisen tilanteen vuoksi koska elämä on täällä missä asumme. Vielä asun aikuisen lapsen kanssa, mutta hän muuttaa pois pian.
Rahaa menee mun autolla 20-25€ edestakaiseen matkaan. Talvella menee tuon 25€. Välillä ehkä saan yöpymispaikan, mutta kyllä bensaan menee rahaa silti vähintään 60€/viikko.
Opintovapaan ajalta saan aikuiskoulutustukea, en mitään muuta tukea. Keikkatöitä teen minkä pystyn, mutta se vaikuttaa toki pienentävästi aikuiskoulutustukeen. Ei toki onneksi niin nopeasti rokota kuin Kelan rahoissa. Koitan käydä kaappeja läpi, että löytyisi myytävää. Koulukirjoja olen jo myynyt kun en enää niitä tarvitse. Villasukkia neulon, mutta huonosti on menekkiä niillä.
Nyt mietin, että taitaa kaikki laskujen jälkeen jäävät rahat mennä bensaan eli mitä ihmettä mä syön? Puuroa keittää ja pakastimesta marjoja? Löytyy mustikkaa, mansikkaa ja puolukkaa. Joskus ehkä pystyy ostamaan ilta-alesta broileria tms. Porkkanaa ja kaalia aina välillä.
Kyllä tulee ravintoköyhä syksy. En tiedä miten jaksan harjoittelun jos ei ole ruokaa tarpeeksi. No kai siihen olotilaan tottuu.
Kommentit (340)
Harmi etteivät oikein mitkään annetut vinkit aloittajalle käyneet, mutta toisaalta 11 viikkoa on verrattain lyhyt aika. Terve aikuinen selviää kyllä puurolla, marjoilla ja sillä hernekeitolla tuon ajan.
Käy aloittaja kurkkamassa sitä "syökö joku satasella kuussa"- ketjua, siellä oli vinkkejä muusta yhtä edullisesta syömisestä.
Pelkällä perunalla elää hätätilassa. Kannattaa keitellä höyryperunoita ja syödä ne voin kanssa kuorimatta. Itsellä tulee välillä hirveä mieliteko niihin, pelkkää höyrypottua voi nokareella. 😋
Peruna on erittäin terveellistä ruokaa ja ei lihota. Uusimpien tutkimusten mukaan perunan säännöllinen syöminen alentaa verenpainetta ja pienentää sydänsairauksien riskiä. Se on täysin kolesteroliton ja se sisältää mm. C- ja B-vitamiineja, magnesiumia, sinkkiä, kaliumia, kuparia ja rautaa.
Peruna ei sisällä yhtään keinotekoista lisäainetta. Tutkimusten mukaan peruna lisää serotoniinin tuotantoa ihmisen aivoissa. Serotoniini puolestaan tutkitusti vähentää stressiä ja masennusta. Peruna on myös laktoositon ja gluteeniton.
Perunassa on hyvin kuitua 1,0 g/100 g , eli saman verran kuin salaatissa ja enemmän kuin kurkussa (0,7 g).
Peruna sisältää lisäksi sinkkiä, jodia, seleeniä, kuparia, foolihappoa, niasiinia, A-, B1-, B6-, E- ja K-vitamiineja.
Missä vitamiinipillerissä on yhtä laajasti hyödyllisiä vitamiineja kuin perunassa ?
https://www.myllymaenperuna.fi/kuluttajalle/perunan-terveellisyys/
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/tiesitko-peruna-on-oikea-ter…
Katso mitä tulee jos ei saa proteiinia tarpeeksi kehoon.
Eihän tuo tarvii kuin protskui ja rasvaa sitten on kaikkea.
Itse vannon kanamunien ja kaalin nimeen tiukkoina aikoina. Ne vääntyy moneksi ruuaksi. Niin papuja vaihteluksi.
Metsä tarjoaa parhaillaan sieniä, että niitä pakkaseen.
Onhan tässä lllut koko kesä aikaa hankkia kaapin täytettä. Olethan ostanut kuiva-aineita? UHT juomia? Mitä nyt yleensä käytät?
Vierailija kirjoitti:
Mihin sun rahat menee? Aikuiskoulutustuki ei ole mikään pikkuraha.
Jos mä saan käteen n.1350€, niin mitä luulet onko tuo iso raha siinä kohtaa kun pitää maksaa omakotitalon kulut, muut laskut ja bensa?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä harkinnanvaraista toimeentulotukea/maksusitoumus kauppaan. Käy ruokajakelussa.
Ei niitä opiskelija saa. Ensin pitää ottaa se opintolaina, ja käyttää se, vasta sitten voi saada vaikkapa toimeentulotukea.
Tässähän se vastaus tuli. OTA OPINTOLAINAA. Ihme ininää taas asiaan, johon on olemassa ilmiselvä ratkaisu. (Ei ole pakko nostaa koko summaa).
Opettele sä perseilijä lukemaan. Kerroin jo aiemmin, että syksyn osalta on opintolaina nostettu jo. Sillä on maksettu rästiin jääneitä laskuja, elämistä ja auton korjaus. Ei ole enää mitään opintolainaa mitä käyttää. Olin myös kesällä palkattomalla kun tein harjoittelua nopeuttaakseni valmistumista. Kesällä en nostanut aikuiskoulutustukea koska sitten ei olisi riittänyt tukikuukaudet syksyksi.
ap
Vierailija kirjoitti:
O-p-i-n-t-o-l-a-i-n-a
OPETTELE SÄ LUKEMAAN.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mäkään ymmärrä miten työssäkäynti vie rahaa jos työpaikka on sun kotipaikkakunnalla?
Olet tosiaan tyhmä. Työharjoittelupaikka on 80km päässä kotipaikkakunnalta. Työpaikka on kotipaikkakunnalla. Miten ajattelit, että liikun noiden kahden paikan välillä???!
ap
Työharjoittelussa käynti vie rahaa, töissä käynti tuo sitä. Mikäs se sinä olet jos et tätä ymmärrä. Tee enemmän töitä jos ei rahat riitä, jotain tossa sun yhtälössä nyt mättääetkä halua kertoa sitä. Eikä tämä harjoittelu varmasti tullut yllätyksenä, aikuinen ihminen eikä satasta saanut ruokarahaa säästettyä, ei ole normaalia. Kuten ei käytökseskään. Toivottavasti vaihdat alaa, et sovellu.
Siis oletko sä oikeasti noin tyhmä??? Miten sun järkeen ei nyt mahdu, että mulla on matkaa harjoitteluun 80km, oma työpaikka(keikkapaikka) on kotipaikkakunnalla ja vuorokaudessa on 24h??? Mistä vit tu sä kuvittelet mun ajan riittävän joka paikkaan??? Harjoittelussa teen kokopäiväistä työtä. Haloo.
Sä tässä et ole normaali kun et tajua yhtään mitään. Mä sovin alalle täysin. Se miten teille paskapäille vastaan tällä paskapalstalla ei kerro YHTÄÄN MITÄÄN miten teen työni. Äly hoi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Luin koko keskustelun. Nappaa kiinni tuosta vinkistä, että puhut itsellesi 12 tunnin vuoroja edes joskus. Tietysti jos harkkaat päivätöissä, niin se ei käy. Vuorotöissä luulisi onnistuvan. Kahdella pitkällä päivällä säästäisit yhden ajon, ja saisit ehkä keikkaa näin syntyvälle viikkovapaalle?
Koulu ei salli 12 tunnin vuoroja, 10 on max. Toki sekin vähän pidempi kuin 8h.
ap
Vierailija kirjoitti:
Koko elämänsä pärjää ihan hyvin.
Kun muistaa pari kertaa viikossa riipasta kunnon kännin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko elämänsä pärjää ihan hyvin.
Kun muistaa pari kertaa viikossa riipasta kunnon kännin.
No en todellakaan vedä kännejä. Ei ole mielenkiintoa ja turhaa rahanmenoa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kalja ja rööki pois.
Pitää ilmeisesti alkaa sitten polttamaan tupakkaa ja juomaan kaljaa, että voin ne sitten jättää pois.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo tarvii kuin protskui ja rasvaa sitten on kaikkea.
Itse vannon kanamunien ja kaalin nimeen tiukkoina aikoina. Ne vääntyy moneksi ruuaksi. Niin papuja vaihteluksi.
Metsä tarjoaa parhaillaan sieniä, että niitä pakkaseen.
Onhan tässä lllut koko kesä aikaa hankkia kaapin täytettä. Olethan ostanut kuiva-aineita? UHT juomia? Mitä nyt yleensä käytät?
Mä en edelleenkään tykkää sienistä. Kuiva-aineita on, mutta ei nekään loputtomiin riitä jos ei ole rahaa ostaa lisää. Kesä on jo ollut tiukka eikä ole ollut varaa ostella mitä vain. Mitä ihmettä mä tekisin UHT-juomilla?
ap
miksi kouluttaudut? ei tässä konkurssikypsässä banaani-tasavallassa mitään töitä ole tarjolla. suomi on lähes perikadossa, ja ihmisille edelleen valehdellaan jostain hyvinvointi-yhteiskunnasta. ei sellaista ole olemassakaan. enää. omavaraisuuteen pitäisi pyrkiä, mutta uusavuttomat nykyihmisethän ei sellaiseen kykene. meillä on talven potut, lantut ja porkkanat kohta laareissa, ja lihaa on metsät pullollaan ja kalaakin saa senkun käy hakemassa lätäköstä. suolaa pitää ostaa ja jauhot, kaffit ja puurotarpeet. onnea syksyyn kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä harkinnanvaraista toimeentulotukea/maksusitoumus kauppaan. Käy ruokajakelussa.
Ei niitä opiskelija saa. Ensin pitää ottaa se opintolaina, ja käyttää se, vasta sitten voi saada vaikkapa toimeentulotukea.
Tässähän se vastaus tuli. OTA OPINTOLAINAA. Ihme ininää taas asiaan, johon on olemassa ilmiselvä ratkaisu. (Ei ole pakko nostaa koko summaa).
Opettele sä perseilijä lukemaan. Kerroin jo aiemmin, että syksyn osalta on opintolaina nostettu jo. Sillä on maksettu rästiin jääneitä laskuja, elämistä ja auton korjaus. Ei ole enää mitään opintolainaa mitä käyttää. Olin myös kesällä palkattomalla kun tein harjoittelua nopeuttaakseni valmistumista. Kesällä en nostanut aikuiskoulutustuk
"Opintovapaan ajalta saan aikuiskoulutustukea, en mitään muuta tukea."
Aikamoinen satuilija olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele sä perseilijä lukemaan. Kerroin jo aiemmin, että syksyn osalta on opintolaina nostettu jo. Sillä on maksettu rästiin jääneitä laskuja, elämistä ja auton korjaus. Ei ole enää mitään opintolainaa mitä käyttää. Olin myös kesällä palkattomalla kun tein harjoittelua nopeuttaakseni va
Anteeksi mitä??? Mä en saa syksyllä mitään muuta tukea kuin aikuiskoulutustukea!!!! Oletko sä oikeasti noin tyhmä???? Opintolaina on nostettu 1.8 ja sen on olen jo joutunut käyttämään. Meneekö paskapään jakeluun jo??? Tuskin.
ap
Vierailija kirjoitti:
miksi kouluttaudut? ei tässä konkurssikypsässä banaani-tasavallassa mitään töitä ole tarjolla. suomi on lähes perikadossa, ja ihmisille edelleen valehdellaan jostain hyvinvointi-yhteiskunnasta. ei sellaista ole olemassakaan. enää. omavaraisuuteen pitäisi pyrkiä, mutta uusavuttomat nykyihmisethän ei sellaiseen kykene. meillä on talven potut, lantut ja porkkanat kohta laareissa, ja lihaa on metsät pullollaan ja kalaakin saa senkun käy hakemassa lätäköstä. suolaa pitää ostaa ja jauhot, kaffit ja puurotarpeet. onnea syksyyn kuitenkin.
Voi vit tu mitä paskaa taas. Mulla on jo työpaikka!!! Mä jatkan siellä töissä, mutta ei tehtävissä.
ap
Kalja ja rööki pois.