Kauanko ihminen pystyy elämään lähinnä pelkällä puurolla ja marjoilla?
Tulossa todella tiukka syksy. Mulla alkaa 11 viikon työharjoittelu ja matkaa harjoittelupaikkaan on 80km. Olen AMK-opiskelija joten en saa koulumatkatukea koska se on vain toiseen asteen opiskelijoille. Verotukseen en voi laittaa matkakuluja koska en saa palkkaa harjoittelusta. Pakko kulkea omalla autolla koska julkisia ei kulje tuonne suuntaan. Kimppakyytejä ei ole. Muutto ei tule kysymykseenkään väliaikaisen tilanteen vuoksi koska elämä on täällä missä asumme. Vielä asun aikuisen lapsen kanssa, mutta hän muuttaa pois pian.
Rahaa menee mun autolla 20-25€ edestakaiseen matkaan. Talvella menee tuon 25€. Välillä ehkä saan yöpymispaikan, mutta kyllä bensaan menee rahaa silti vähintään 60€/viikko.
Opintovapaan ajalta saan aikuiskoulutustukea, en mitään muuta tukea. Keikkatöitä teen minkä pystyn, mutta se vaikuttaa toki pienentävästi aikuiskoulutustukeen. Ei toki onneksi niin nopeasti rokota kuin Kelan rahoissa. Koitan käydä kaappeja läpi, että löytyisi myytävää. Koulukirjoja olen jo myynyt kun en enää niitä tarvitse. Villasukkia neulon, mutta huonosti on menekkiä niillä.
Nyt mietin, että taitaa kaikki laskujen jälkeen jäävät rahat mennä bensaan eli mitä ihmettä mä syön? Puuroa keittää ja pakastimesta marjoja? Löytyy mustikkaa, mansikkaa ja puolukkaa. Joskus ehkä pystyy ostamaan ilta-alesta broileria tms. Porkkanaa ja kaalia aina välillä.
Kyllä tulee ravintoköyhä syksy. En tiedä miten jaksan harjoittelun jos ei ole ruokaa tarpeeksi. No kai siihen olotilaan tottuu.
Kommentit (340)
Käytitkö oikeasti yli 4000 euroa kerralla? Ja lisäksi tietysti sen aikuiskoulutustuen viimeistä senttiä myöten?
Vierailija kirjoitti:
Käytitkö oikeasti yli 4000 euroa kerralla? Ja lisäksi tietysti sen aikuiskoulutustuen viimeistä senttiä myöten?
Minkä yli 4000€???? Mistä mä olen tuollaisen summan saanut??? En yhtään mistään. 3400€ nostin lainaa. Toistan uudestaan: se meni rästiin jääneisiin laskuihin, elämiseen ja auton korjaamiseen.
Miten vitussa mä olen muka voinut nostaa ennakkoon aikuiskoulutustuen??? Se haetaan aina jälkikäteen. Eli syyskuun aikuiskoulutustuen voin hakea 1.10. Lokakuun aikuiskoulutustuen 1.11. jne.
ap
Olisiko kalastus vaihtoehto proteiinin lähteeksi?
Onkiminen ja pilkkiminen on kai ilmaista. Virvelöinti vaatii ehkä kalastusluvan, joka kovin paljon maksa.
Juuri eilen söimme koko perhe (innokkaan) kuusivuotiaan kalastamaa haukea.
Kala-ateria kerran viikkoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä yli 4000€???? Mistä mä olen tuollaisen summan saanut??? En yhtään mistään. 3400€ nostin lainaa. Toistan uudestaan: se meni rästiin jääneisiin laskuihin, elämiseen ja auton korjaamiseen.
Miten vitussa mä olen muka voinut nostaa ennakkoon aikuiskoulutustuen??? Se haetaan aina jälkikäteen. Eli syyskuun aikuiskoulutustuen voin hakea 1.10. Lokakuun aikuiskoulutustuen 1.11. jne.
ap
850 euroa per kuukausi. Mistään ennakosta en puhunut mitään. Joka tapauksessa törsäsit hullun määrän rahaa kerralla ja nyt ihmettelet, kun ei olekaan rahaa ruokaan. Jännä juttu. En valitettavasti osaa auttaa tämän mittaluokan elämänhallinnan ongelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
850 euroa per kuukausi. Mistään ennakosta en puhunut mitään. Joka tapauksessa törsäsit hullun määrän rahaa kerralla ja nyt ihmettelet, kun ei olekaan rahaa ruokaan. Jännä juttu. En valitettavasti osaa auttaa tämän mittaluokan elämänhallinnan ongelmassa.
Joo onhan se törsäämistä maksaa rästiin jääneitä laskuja, eläminen ja auton korjaus. Asia selvä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Onkiminen ja pilkkiminen on kai ilmaista. Virvelöinti vaatii ehkä kalastusluvan, joka kovin paljon maksa.
No ei todellakaan ole. Ei ole onkea/virveliä eikä kalastuslupaa. En tiedä hyviä paikkoja eikä oikeasti ole edes aikaa tällaiseen. Omalla paikkakunnalla edes ole kunnon kalavesiä.
ap
Markussetä mainosti kaurapuuroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole. Ei ole onkea/virveliä eikä kalastuslupaa. En tiedä hyviä paikkoja eikä oikeasti ole edes aikaa tällaiseen. Omalla paikkakunnalla edes ole kunnon kalavesiä.
ap
Muutat paremmalle paikkakunnalle, niin alkaa kalastus onnistua. Ja järjestät aikaa kalastukselle ja hankit vehkeet.
maitoa puuron sekaan. voitko juoda piimää,. valmis grilattua broileria ja koipiaa usein ilta-alesta, siitä isosta perkaa rasioihin sekoittaa pastaan. munia syö ja ruisleipää. se proteiini olisi tärkeä. kaikki lopuu aikanaan. hyvät antioksidantit saat marjoista ja vielä omasta takaa, tuoremarjat maksaa aika paljon kaupasta. pakastemarjoistakin moni sanoo-maksaa,mutta pakko ostaa. tee itse ruokaa ,ei eineksiä ellei punalappu. huomaa kasvisproteiinit. hyvä suunta sulla elämässä. onko kimppakyytimahkuja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku monivitamiinivalmiste vois olla hyvä lisäksi?
Monivitamiinia löytyy vajaa 200tbl, että ne riittää vielä aika pitkälle. Pitäisi vain aina muistaa ottaa sellainen aamulla.
ap
kavin kanssa ei vitamiinejä sitten. eikä lämpimän puuron. tunti puurosta tai lämpimästä ruuasta. vitamiineissa tarkkana mikä sopii minkäkin kanssa, mm rautaa ja kalkkia tai maitopohjaista ruokaa ei 3h. tarkkuutta,muuten haittaa vain.
Varmaan aika kauan. Aasialaisetkin syövät pelkkää riisiä ja elävät pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä harkinnanvaraista toimeentulotukea/maksusitoumus kauppaan. Käy ruokajakelussa.
ei maksusitoumuksia. se rikkoo lakia. kelan yms sosiaalipuolen asiakkuustiedot ovat salassapidettäviä. tuolla tavoin asiakkuustieto välittyy kolmannelle taholle. kela noita tarjoaa-muutto tms apteekki,mutta maksa itse ja hae tositetta vastaan hyvitys. maksusitoumusasiakkaaseen vieläpä suhtauddutaan penseästi vaikka olisi kuinka ok tyyppi ja tilanne vaikkakin kuten ap tapaus. kelan kanssa voisi neuvotella tämän syyn ja saada kyseinen summa tilille ja tositteet siitä kun maksettu.
"Muutto ei tule kysymykseenkään väliaikaisen tilanteen vuoksi koska elämä on täällä missä asumme. Vielä asun aikuisen lapsen kanssa, mutta hän muuttaa pois pian."
Suosittelen sitä muuttoa nyt kuitenkin ja hankkiutumista eroon kalliista talosta ja autosta. Elämää on muuallakin ja todennäköisesti et sieltä tuppukylästä töitäkään löydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä harkinnanvaraista toimeentulotukea/maksusitoumus kauppaan. Käy ruokajakelussa.
No en mä mitään tuollaista saa koska asun omakotitalossa vuokralla. Käskevät muuttamaan vaikka vuokra ei ole paljon isompi kuin kunnan asunnoissa.
ap
kyllä voit saada harkinnanvaraista tai ehkäisevää tt tukea. nyt kysy. saa vaikka olisi oma talo ja tilapäinen hätä mm sairaahoitokulut,leikkaus,vuorokausimasut,yms että palkka ei riitä. ole hyvä kysy sosiaalitoimelta noita kahta tukimuotoa
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset kaloreita jostain. Muuten pyörryt nälästä. Sinuna yrittäisin lainata rahaa jostain.
ei. vaan kysyy harkinnanvaraista tt tukea tai ennaltaehkäisevää tt tukea. ei velkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voita ja punaista maitoa. Kikhernepaketistakin syö viikon kun laittaa kypsennettyjen herneiden lisäksi porkkanaa, sipulia, kananmunaa tms. pannulle voihin hautumaan ja keittää perunat.
Mutta kikherneet eivät ole hyviä. Kotimainen kuivattu herne on parempaa ja halvempaa.
meillä pakasteherneet ,salaattiin keittoon aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsen muutto jo varma asia? Voisitko neuvotella hänen kanssaan, ettei vielä muuta pois? Esimerkiksi ehdotat, että jos hän nyt maksaa asumiskuluja ja ruokia, niin sitten kun saat työpaikan, niin maksat hänen kulujaan (tuplasti?)
Pystyisitkö nukkumaan ainakin näin alkusyksystä autossasi edes pari yötä viikossa? Tai edes yhden yön. Yhden yön säästöllä 20 euroa, saa aika kasan kananmunia. Työpaikalla varmaan pääsee suihkuun.
Onko harkkapaikalla ketään opiskelijaa? Tarjoa 10-15 euroa/yö yöpyminen omalla retkipatjallasi yms. Ja käyt työpaikalla suihkussa. Näin et rasita yöpymispaikkaa.
Ehtisitkö keräämään puolukoita yhtään ja myymään Tori.fi:ssä?
Harkkapaikassa on varmaan mikro. Tee mikropu
toi tyyppi tarkoitti kait-joskus- yöpymispaikka. olisi vaikeaa kuormitta jotain kamua jolla omakin elämä,että mää on aina yötä sun luona. ja si se tuliaisia, hyvitystä jne, vaikka omat eväät,mutta silti jotain viedä. olisko niin että kyläpaikassa syödään suht hyvin. tää järsii köyhää ruokaa, kiusallistako, sitten emäntä/isäntä alkaa tarjoamaan ota säkin tuosta.,eri asia jos voisi osallistua ruokamenoihin. onko mat lakanat jne. monia kysymyksiä . ja haluaako se kyläpaikkakaan ottaa liian usein yöksi,oma elämä heilläkin. nooo,jos olisi joku yksinäinen, hän voisi ilahtua oikein kun saa seuraa silloin tällöin. mutta jos silläkin niukkaa...
Vierailija kirjoitti:
Tuollarahalla vuokraa yösijan harjoittelupaikkakunnalta, hullua pitkittää päivää ajamalla matkaa.
vois selvitellä alivuokralaishuoneita joko omakoitalon yläkerta taimuita sivuhuoneita. joillakin sairaaloilla on ns kerrostalossa tai samassa komplekissa tai siis ihan sairaalan ulkopuolella huoneita ns. vierailjoille. niissä max aika,mutta olisiko 3kk. henkilökunnalle,mutta tämä henkilöhän käy henkilökunnasta.
Vierailija kirjoitti:
"Muutto ei tule kysymykseenkään väliaikaisen tilanteen vuoksi koska elämä on täällä missä asumme. Vielä asun aikuisen lapsen kanssa, mutta hän muuttaa pois pian."
Suosittelen sitä muuttoa nyt kuitenkin ja hankkiutumista eroon kalliista talosta ja autosta. Elämää on muuallakin ja todennäköisesti et sieltä tuppukylästä töitäkään löydä.
rva, hänhän sanoi juuri talossa asuu vuokralla jossa maltillinen vuokra ,miltei sama kuin kunnallisella vuokratalossa.
auton ikää emme tiedä,että jokin simppeli auto vrt aikataulut. miten niin talo kallis, eihän hän edes omista sitä. sivukylillä noita monesti vanhoja taloja saa edullisestikin. omista mielissään kun joku edes asuu ja pitää kunnossa. noita vaikea myydäkin. voihan ap tilanteessa olla ,että se vakituinen työ ja mistä päin suomea selvinnee opiskelun jälkeen.monia muuttoja ei varaa tehdä. asiat hahmottuu koulutuksen jälkeen.
Siis eri tehtävissä.
ap