Oletko ns. omistavaa luokkaa ja omistat asuntosi? Minkä ohjeen antaisi vuokraluukussa kärsiville?
Kommentit (107)
Olen asunut monessa vuokraluukussa, enkä kärsinyt yhtään. Minun neuvoni vuokralaiselle on säästää. Sitten jossain vaiheessa voi hommata oman kämpän. Toisaalta voi huomata, että ei haluakaan omistaa kämppää ja että vuokra-asuminen on ihan hyvä vaihtoehto. Tällöin voi käyttää säästönsä johonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Olen, ostimme ensimmäisen oman kodin 22-vuotiaina mieheni kanssa. nyt on 70 v, omissa (joskus hetken pankin kanssa yhteisessä) olen asunut siitä saakka. Nyt eläkeaikojen kotina uusi rivarin päätykolmio, tilaa 82 m2, asumiskulut 287 €/kk. Ihana koti keskellä pikkukaupunkia, kaikkialle pääsee jalan ja kaikki palvelut Alkosta uimahalliin, ja kaikkea siltä väliltä ja sen yli, löytyy.
Ohje unohtui, ole valmis uhrauksiin, alussa voi olla tiukempaa, eikä luksusta voi hankkia, mutta kun laina on maksettu, elämä helpottuu. Aloita pienestä, siirry isompaa jos tarvetta on.
Minulla on asunto josta yli puolet on maksettu. Aion kohta muuttaa pk-seudulta maalle josta saan halvalla asunnon. Saan minimissään omani pois myydessäni nykyisen asunnon, saan maksettua loppulainan pois ja lopuilla rahoilla saan ostettua maalta asunnon. Hyvässä lykyssä rahaa vielä jää.
Aloita säästäminen ja sijoittaminen nuorena. Sovita menosi tulojen mukaan. Yleensä omistaminen vuokralla asumista parempi vaihtoehto, mutta toki riippuu myös tilanteesta. Mieti, milloin ja mistä kannattaa ostaa.
Oma ohjeeni vuokralaiselle on, että jos asuntolaina ei irtoa, niin kannattaa kerryttää omaisuuttaan muulla tavoin. Pieni hätäpuskuri vaikka lyhyen koron rahastossa tai säästötilillä, loput tasaisesti osakkeisiin. Jos säästöaste on riittävän korkea, on eläkkeellä enemmän kuin omistusasunnon arvo olisi.
Omistan seitsemän asuntoa ja asun itse vuokralla. Koti, jossa asuu on pelkkä kuluerä joka ei tuota mitään.
Vierailija kirjoitti:
Asu vuokralla olet vapaa remonteista veloista verottajasta ja vihaajista.
Asu vuokralla ja maksa remontit moneen kertaan ja maksat myös voittoa, siis humputtelurahaa, kotisi omistajalle.
Ohjeeni vuoralaisille on yksi kertainen, älä tuhlaa rahojasi vuokriin vaan hanki oma heti kun on mahdollista.
Minä ostin ensimmäisen ok-taloni heti kun sain ekan vakityön eli 26-vuotiaana. Siitä muutama vuosi eteenpäin tapasin nykyisen mieheni ja muutettiin yhdessä isompaan taloon. Sen jälkeen ollaan ostettu vieläkin isompi ja uudempi talo. Nyt ollaan alle 50-vuotiaita ja velattomia, muutakin varallisuutta on kertynyt varsin mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuteni ja nuoruuteni vuokraslummissa asuneena kannustan lapsiani ostamaan itselleen asunnon. Kolme neljästä lapsesta on tämän toteuttanutkin, viimeinen vielä opiskelee, mutta hänelläkin on ASP-tili. Ihan duunareita ollaan ja itsekin asumme omassa talossa. Ihanaa kun saa itse valita asuinpaikkansa ja mieluummin maksoimme omaa kotia kuin vuokraa.
Tuli vielä mieleen, että 2 lapsistamme on ostanut sisäremonttia vaatineen asunnon ja rempanneet ne mieleisekseen.
Muutahan ei kannatakaan ostaa. Kun ostaa vähän rähjäisemmän kämpän, saa aika kovan tuntipalkan seinien maalaamisesta/tapetoinnista.
"Omistavaa luokkaa" kun sijoittanut kaikki rahansa seiniin :D
Asun omistusasunnossa, mutta ihan hyvin voisin asua vuokrallakin. Kyllä näillä lainanlyhennyksillä ihan kivan kämpän saisi vailla huolia ylläpidosta ja remppakuluista.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on ostajan markkinat.
Nii-i, nyt se omistajaluokka myy sitä vanhuuden turvaansa pilkkahintaan, kun ne hyvät ajat ei ollutkaan ikuiseksi ajoiksi ansaittua.
Vierailija kirjoitti:
Itse olet "sijoittanut" nettipokeriin ja pidät itseäsi hyvinkin viisaana.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vapautua ja päästää irti siitä ajatuksesta, että omistusasuminen olisi aina parempi vaihtoehto kuin vuokralla asuminen. Asuminen kannattaa ratkasita kulloisenkin elämäntilanteen mukaan. Nykyisessä talous ja työllisyys-tilanteessa voi olla erinomaisen fiksua asua vuokralla, eikä ottaa huomattavan suurta (pankki)lainaa, jonka useimmat asunnon ostaja joutuvat tekemään.
Eivätkä läheskään kaikki voi tai pysyty ostamaan asuntoa alueelta, josta voisi olla lähes varma, että asunnon arvo ei erityisemmin laske. Tai josta sen voi myydä ilman isompia tappiota, jos tilanne niin vaatisi.
Mutta kuten arvaat, niin en kuulu niihin Av:la kirjoittajiin, joille kaikki on vain omaa valintaa oli kyse sitten omasta terveydentilasta tai taloudellisesta asemasta, vain muutaman esimerkin antaakseni.
Omistusasunnon voi aina myydä, jos omistaminen alkaa ahistaa. Tässä tuskin häviää taloudellisesti pitkän ajan kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Asun omistusasunnossa, mutta ihan hyvin voisin asua vuokrallakin. Kyllä näillä lainanlyhennyksillä ihan kivan kämpän saisi vailla huolia ylläpidosta ja remppakuluista.
Ap kaipasi rohkaisua ja kannustusta lainakuorman ottamiseen ei järki puhetta siitä, että vuokrallakin asuminen voi olla monesti oikein oerusteltu ja hyvä vaihtoehto. - Ei sellaist asilloin halua kuulla kun on päättänyt ostaa asunnon ja elää siinä käsityksessä, että se on ainoa oikea ja hyväksyttvissä oleva järjellä ja syvällä viisaudella tehty. Ei silloin halua kuull,a että jollekin jokin muu vaihtoehto saattaisi olla perustellumpi. Sitähän saattaisi joutua epäielään itsekin, että onko tekemässä optimaalisimman ratkaisun.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on asunto josta yli puolet on maksettu. Aion kohta muuttaa pk-seudulta maalle josta saan halvalla asunnon. Saan minimissään omani pois myydessäni nykyisen asunnon, saan maksettua loppulainan pois ja lopuilla rahoilla saan ostettua maalta asunnon. Hyvässä lykyssä rahaa vielä jää.
Mieti, kuinka paljon aikoinaan joku on joutunut tekemään töitä sen eteen minkä sinä nyt halvalla ostat. Omalle ajalleen harva laskee hintaa, kun tekee töitä sen eteen, että omistaa jotakin, josta on pelkkiä kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Monella on kaikki munat yhdessä korissa.
Jos et lainan, yms jälkeen saa jäämään mitään säästöön, kuluja on yksinkertaisesti liikaa.
Kannattaa pestä hampaat kaksi kertaa päivässä ja langata ne kerran päivässä. Tuo lankaaminen on oikeasti tosi tärkeää, mikäli haluaa pitää hampaat suussa ja tulehdukset poissa. Reiät ja ientulehdukset vaikuttavat koko kehon terveyteen ja aiheuttavat mm. muistisairauksia.
Kannattaa vapautua ja päästää irti siitä ajatuksesta, että omistusasuminen olisi aina parempi vaihtoehto kuin vuokralla asuminen. Asuminen kannattaa ratkasita kulloisenkin elämäntilanteen mukaan. Nykyisessä talous ja työllisyys-tilanteessa voi olla erinomaisen fiksua asua vuokralla, eikä ottaa huomattavan suurta (pankki)lainaa, jonka useimmat asunnon ostaja joutuvat tekemään.
Eivätkä läheskään kaikki voi tai pysyty ostamaan asuntoa alueelta, josta voisi olla lähes varma, että asunnon arvo ei erityisemmin laske. Tai josta sen voi myydä ilman isompia tappiota, jos tilanne niin vaatisi.
Mutta kuten arvaat, niin en kuulu niihin Av:la kirjoittajiin, joille kaikki on vain omaa valintaa oli kyse sitten omasta terveydentilasta tai taloudellisesta asemasta, vain muutaman esimerkin antaakseni.