Kolesterolin alentaminen ruokavaliolla
Kävin verikokeissa, ja kokonaiskolesteroli on lievästi kohonnut eli 6,4. LDL koholla, mutta HDL ihan ok. Verenpaine normaaleissa lukemissa. Olen nelikymppinen mies. Tupakoinnin olen lopettanut, alkoholia en juo ollenkaan ja pyrin harrastamaan liikuntaa vähintään puoli tuntia päivittäin reippaan kävelyn/hölkän muodossa.
Auttaisiko juuston poisjättäminen, vaikka se onkin minun herkkuani? Maitotuotteet (maito, jugurtti) rasvattomiin ainakin, sitten enemmän kananlihaa ja kalaa punaisen lihan tilalle. En kuitenkaan aio luopua punaisesta lihasta kokonaan, mutta jauhelihaa ja nakkeja löytyy myös vähärasvaisempina versioina. Kaurapuuroa aamupalaksi iso lautasellinen, kasvistanolia margariinin tai jugurtin muodossa.
Keksittekö vielä jotakin muuta?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
RUOKAVALIOLLA EI ole mitään merkitystä, jos korkea kolesteroli johtuu perimästä.
Muulloin ruokavalio kyllä hieman auttaa laskemaan kolesterolia, mutta tosi vähän.
Mulla suvussa korkea kolesteroli. Pienillä muutoksilla tiputin huonot 4,7->3,3.
Nyt vaihdoin oivariinin beceliin, rajoitan kananmunien syöntiä ja lisään ruokavalioon kauraa ja pellavansiemeniä niin luultavasti seuraavassa kontrollissa on alle 3.
Sen jälkeen tulee vielä benecolit ja muut alentajat jos tarve. Kyllä ruolavaliolla pystyy tiputtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
RUOKAVALIOLLA EI ole mitään merkitystä, jos korkea kolesteroli johtuu perimästä.
Muulloin ruokavalio kyllä hieman auttaa laskemaan kolesterolia, mutta tosi vähän.
Minulla laski ruokavaliolla 6,3 -> 4,3. Ei tarvinnut lääkkeitä.
Johtuko kolestrolisi perimästä?
Vierailija kirjoitti:
Syö vähintään 800g kasviksia päivässä. Älä syö eineksiä joissa on transrasvoja, eli esim keksejä, leivoksia, ja muita todella keinotekoisia ruokia. Unohda kaikki keinoteko-vähärasva-korvikkeet..
Tämä transrasvat leivokset, leivonnaiset, keksit, jäätelö, karkki, suklaa ja roskaruoka - kaikki pannaan.
Kolestrolia ei ole mitään syytä yrittää laskea. Pienin kuolleisuus on kun LDL-C on luokkaa 3,8 mmol/L. Tuohon HDL päälle niin 5-7 välillä oleva kokonaiskolestroli on oikein sopiva.
"Suklaa ei alenna kolesterolia, mutta se estää kolesterolia hapettumasta. Hapettunut LDL-kolesteroli on merkittävä valtimonkovettumataudin riskitekijä.
Tumman suklaan salaisuus piilee antioksidanteissa, jotka tekevät vapaat radikaalit vaarattomiksi. Eräs tutkimus osoitti, että kun tyypilliseen yhdysvaltalaiseen ruokavalioon lisäsi 15 grammaa tummaa suklaata ja 20 grammaa kaakaojauhetta, kolesterolin hapettuminen alkoi vähentyä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla laski ruokavaliolla 6,3 -> 4,3. Ei tarvinnut lääkkeitä.
Johtuko kolestrolisi perimästä?
Ilmeisesti ei. Tartuin tuohon väitteeseen, että "Muulloin ruokavalio kyllä hieman auttaa laskemaan kolesterolia, mutta tosi vähän." Ei minusta 2,0 lasku ole "tosi vähän".
Vierailija kirjoitti:
Kolesterolilääkkeillä.
Vain hullu syö turhia lääkkeitä ja hankkii itselleen dementian sekä lisää syöpäriskiään.
Vierailija kirjoitti:
"Suklaa ei alenna kolesterolia, mutta se estää kolesterolia hapettumasta. Hapettunut LDL-kolesteroli on merkittävä valtimonkovettumataudin riskitekijä.
Tumman suklaan salaisuus piilee antioksidanteissa, jotka tekevät vapaat radikaalit vaarattomiksi. Eräs tutkimus osoitti, että kun tyypilliseen yhdysvaltalaiseen ruokavalioon lisäsi 15 grammaa tummaa suklaata ja 20 grammaa kaakaojauhetta, kolesterolin hapettuminen alkoi vähentyä."
Tästähän on ollut epäilystä että statiinienkin vaikutus perustuisi tulehduksen hillitsemiseen eikä kolestrolin laskemiseen. Turha syödä kun saman vaikutuksen saa muillakin konsteilla.
Oliiviöljy tuntuu okevan ainakin itselle ainoa mikä tehoaa, lääkkeet kun ei sopineet.
Lisäsin öljyn käyttöä reippaasti ja kok kol laski 7 5 > 6,1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolesterolilääkkeillä.
Vain hullu syö turhia lääkkeitä ja hankkii itselleen dementian sekä lisää syöpäriskiään.
"Useissa havainnoivissa tutkimuksissa statiinihoitoon on liittynyt pienempi muistisairauden kehittymisen riski. Uusimmassa systemoidussa katsauksessa 1 statiinihoitoon liittyi merkitsevästi pienempi dementiariski (36 tutkimusta, riskisuhde 0,80, 95 % luottamusväli 0,750,86) sekä pienempi Alzheimerin taudin riski (21 tutkimusta, riskisuhde 0,68, 95 % luottamusväli 0,560,81). Tulos oli sama sekä miehillä että naisilla. Vesi- ja rasvaliukoisten statiinien välillä ei todettu eroa. Sen sijaan tehokkaampien statiinien todettiin olevan mahdollisesti tehokkaampia myös muistisairauden eston kannalta."
Onnistuu! Alensin kolesterolin kolmessa kuukaudessa ruokavaliolla. Alkutilanne oli 5,3 ja nyt on 4,5.
Miten tein sen? Jätin pois lihan, munat, juuston ja maitorasvat. Eläimistä söin silliä, silakkaa ja kirjolohta. Maidon join rasvattomana. En ole tähänkään saakka syönyt roskaruokaa enkä syö vieläkään. Lihaa olen syönyt välillä pakastimesta, mutta kaupasta en ole ostanut. Perunaa ja kaurapuuroa syön entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljy tuntuu okevan ainakin itselle ainoa mikä tehoaa, lääkkeet kun ei sopineet.
Lisäsin öljyn käyttöä reippaasti ja kok kol laski 7 5 > 6,1
Kasvisterolit imitoi eläinperäisiä ja aiheuttavat sitten näitä sydänsairauksia kun eivät toimi elimistössä kuten 'oikeat'. Kannattaa vaihtaa oliiviöljy vaikka laardiin.
Mulla on aina ollut hyvä rasva-arvo 0,6 kun se pitäisi olla ainakin 1. Kolestrolilääkkeet, liikunta, alkoholittomuus, tupakoimattonuus ja hyvien rasvojen lisääminen ruokavalioon ei ole nostanut tuota hyvän rasvan arvoa.
Ap! Ethän unohda vihannesten ja juureksien syöntiä muun ruuan yhteydessä, kun olet muuttanut muuta ruokavaliota?
AP:n kannalta on hyvä laskea mikä on kokonaisriski saada verisuonitukos kymmenen vuoden sisällä. Jos kokonaiskoleteroli on 6,4 niin ei se vielä kovin huolestuttava ole jos muut asiat ovat kunnossa. Kokonaiskoleterolitavoite on 5 tai alle. Ruokavaliolla voi varmasti päästä tuon tason alle. Finriskilaskuri löytyy osoitteesta https://www.terveyskirjasto.fi/pgt00013#A1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkosipuli, kauraleseet ja hedelmäkuidut kuten omena ja päärynä alentavat kolesterolia. Omena päivässä pitää lääkärin loitolla.
Täyttä HUU HAATA.
EI pienintäkään vaikutusta kolesterolin laskemiseen, JOS korkea kolesteroli johtuu perintötekijöistä .
Mulla oli kaveri, jolla oli kertoman mukaan korkea perinnöllinen kolesreroli. Söi kaikkea. Välillä valitti miksi ei pysy hoikkana ja miksi on niin epäreilut perintötekijät (kakkua syöden).
Lähisuvussa on sydäntauteja myös. Täysin geneettisiä tietty nekin. Koska ruokavaliolla tai ylipainolla ei voi olla tekemistä asian kanssa, sitä voi ollakin sitten reilusti.
Yksi kaveri on, joka oikeasti elää tosi terveesti ja silti on elämä kolesteroligeeneillä paiskannut, mutta suurimmalla osalla on geenien osuutta vaikea arvioida kun ensin pitäisi laihduttaa parikymmentä kiloa että pääsisi testaamaan terveellä rasva-aineenvaihdunnalla. Voi olla että sydängeenit kostaa mullekin vaikka kaikkeni olen yrittänyt, mutta mieluummin yritän silti. Avosydänkirurgia ei näytä sivusta katsottunakaan kivalta.
Alapeukuttakaa vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolesterolilääkkeillä.
Ei ne kolestrolilääkkeet aiheuta syöpää. On tutkittu, että alhainen kolestroliarvo voi olla joissain tapauksissa merkki syövästä.
Kiinnitä huomiota siihen, että saat kuitua 25-30g päivässä. Se on loppujen lopuksi aika paljon ja tulee vaikeasti täyteen. Tyhjät hiilarit pois, kovat rasvat minimiin ja kunnon hikiliikuntaa. Voimaharjoittelu on hyväksi.
Emme kyseenalaista sitä. Usein jos on vähän koholla ja ruokavaliossa parannettavaa niin se kuitenkin laskee riittävästi.