Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolesterolin alentaminen ruokavaliolla

Vierailija
02.09.2024 |

Kävin verikokeissa, ja kokonaiskolesteroli on lievästi kohonnut eli 6,4. LDL koholla, mutta HDL ihan ok. Verenpaine normaaleissa lukemissa. Olen nelikymppinen mies. Tupakoinnin olen lopettanut, alkoholia en juo ollenkaan ja pyrin harrastamaan liikuntaa vähintään puoli tuntia päivittäin reippaan kävelyn/hölkän muodossa.

Auttaisiko juuston poisjättäminen, vaikka se onkin minun herkkuani? Maitotuotteet (maito, jugurtti) rasvattomiin ainakin, sitten enemmän kananlihaa ja kalaa punaisen lihan tilalle. En kuitenkaan aio luopua punaisesta lihasta kokonaan, mutta jauhelihaa ja nakkeja löytyy myös vähärasvaisempina versioina. Kaurapuuroa aamupalaksi iso lautasellinen, kasvistanolia margariinin tai jugurtin muodossa.

Keksittekö vielä jotakin muuta?

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkosipuli, kauraleseet ja hedelmäkuidut kuten omena ja päärynä alentavat kolesterolia. Omena päivässä pitää lääkärin loitolla.

Vierailija
2/73 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elimistö valmistaa itse kolesterolia, ja ruoasta saatavalla ei ole niin suurta merkitystä, koska kaikki ei edes imeydy. Kolesteroli on elintärkeää. Etenkin aivojen toiminnalle. Myös hormonitoiminnalle ja monelle muulle asialle.

Minulle määrättiin kolesterolilääkitys yli kymmenen vuotta sitten suunnilleen sinun arvoillasi. Söin niitä vähän aikaa, eikä ne sopineet itselleni. Lopetin niiden syömisen vuosikausia sitten. En ole muuttanut ruokavaliotani. Olen sekasyöjä ja syön maitotuotteita, oivariinia, nakkeja yms. yms. Myös kaurapuuroa. Viimeksi mittauksessa (muutama kuukausi sitten) kokonaiskolesteroli oli 1.9. Olen siitä vieläkin vähän järkyttynyt, koska en halua liittyä muistisairaitten loputtomaan jonoon.

Moni luulee virheellisesti kolesterolia rasvaksi. Se on alkoholi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni laski merkittävästi kun punnitsin ja söin 500 g kasviksia päivässä ja aloin syömään enemmän terveellisiä pehmeitä rasvoja. 

Vierailija
4/73 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta ja juo vahvaa vihreää teetä.

Vierailija
5/73 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juusto ehdottomasti pois, siinä on runsaasti kovaa rasvaa. Ja toinen on huonot hiilihydraatit eli kaikki keksit ym. Niissä on usein myös rasvaa lisäksi joka nostaa.

Vierailija
6/73 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla laski kolestroli jonkun verran kun join päivittäin vihreää teetä. 

Vierailija
7/73 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää pähkinöitä ja avokadoja ruokavalioosi.

Vierailija
8/73 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valkosipuli, kauraleseet ja hedelmäkuidut kuten omena ja päärynä alentavat kolesterolia. Omena päivässä pitää lääkärin loitolla.

Täyttä  HUU HAATA.

EI  pienintäkään  vaikutusta kolesterolin  laskemiseen,  JOS  korkea kolesteroli  johtuu   perintötekijöistä .

Vierailija
9/73 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähintään 800g kasviksia päivässä. Älä syö eineksiä joissa on transrasvoja, eli esim keksejä, leivoksia, ja muita todella keinotekoisia ruokia. Unohda kaikki keinoteko-vähärasva-korvikkeet.. 

Vierailija
10/73 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaa, juusto ja punainen liha on tyypilliset ldl:n nostajat. Kuituja kannattaa suosia.

Vierailija
11/73 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö vähintään 800g kasviksia päivässä. Älä syö eineksiä joissa on transrasvoja, eli esim keksejä, leivoksia, ja muita todella keinotekoisia ruokia. Unohda kaikki keinoteko-vähärasva-korvikkeet.. 

Transrasvoja ei ole saanut käyttää elintarviketuotteissa vuosikausiin.

Vierailija
12/73 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustot, makkarat, meetwurstit yms. pitää jättää pois. Joskus harvoin vain, ettei ihan katoa elämänilo. Suklaa pitää jättää pois kokonaan. Karkkeja voi syödä ja nykyään monet sipsitkin on tehty hyvistä rasvoista. Kannattaa vilkaista niitä ravintoarvoja. Itse en juuri mitään sellaista laita suuhun missä on 100g kohti yli 5g tyydyttyneitä rasvoja.

Vierailija
13/73 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juustot, makkarat, meetwurstit yms. pitää jättää pois. Joskus harvoin vain, ettei ihan katoa elämänilo. Suklaa pitää jättää pois kokonaan. Karkkeja voi syödä ja nykyään monet sipsitkin on tehty hyvistä rasvoista. Kannattaa vilkaista niitä ravintoarvoja. Itse en juuri mitään sellaista laita suuhun missä on 100g kohti yli 5g tyydyttyneitä rasvoja.

Suklaa on ihan ok kunhan syö sitä maltillisesti. Suklaa estää kolestrolia hapettumasta.

Vierailija
14/73 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta kolesterolia alentava ruokavalio

Vierailija
15/73 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista lukemia, mutta käytin vuoden ajan kolesterolia alentavia tuotteita, kuten margariinia. Tämä näkyi kolesteroliarvoissa. 

Vierailija
16/73 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kolesterolini oli keväällä 5,3, ja nyt 4,7. Aloin noin kuukautta ennen verikokeisiin menoa ottaa yhden benecoljuoman päivässä. Ruokavalio ei muuttunut, eikä siinä kovin paljon muutosvaraa olisi ollutkaan. Vältyin lääkitykseltä tällä tavalla. Lääke tulisi toki halvemmaksi, mutta en halua enempää niiden haittavaikutuksia.

Vierailija
17/73 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

RUOKAVALIOLLA  EI   ole mitään merkitystä,  jos korkea kolesteroli  johtuu perimästä. 

Muulloin ruokavalio  kyllä  hieman  auttaa laskemaan kolesterolia,  mutta  tosi vähän.

Vierailija
18/73 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kolesterolini oli keväällä 5,3, ja nyt 4,7. Aloin noin kuukautta ennen verikokeisiin menoa ottaa yhden benecoljuoman päivässä. Ruokavalio ei muuttunut, eikä siinä kovin paljon muutosvaraa olisi ollutkaan. Vältyin lääkitykseltä tällä tavalla. Lääke tulisi toki halvemmaksi, mutta en halua enempää niiden haittavaikutuksia.

Mistä tiedät tulisiko sulle haittavaikutuksia kolestrolilääkkeistä jos et ole niitä edes kokeillut?

Vierailija
19/73 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elimistö valmistaa itse kolesterolia, ja ruoasta saatavalla ei ole niin suurta merkitystä, koska kaikki ei edes imeydy. Kolesteroli on elintärkeää. Etenkin aivojen toiminnalle. Myös hormonitoiminnalle ja monelle muulle asialle.

Minulle määrättiin kolesterolilääkitys yli kymmenen vuotta sitten suunnilleen sinun arvoillasi. Söin niitä vähän aikaa, eikä ne sopineet itselleni. Lopetin niiden syömisen vuosikausia sitten. En ole muuttanut ruokavaliotani. Olen sekasyöjä ja syön maitotuotteita, oivariinia, nakkeja yms. yms. Myös kaurapuuroa. Viimeksi mittauksessa (muutama kuukausi sitten) kokonaiskolesteroli oli 1.9. Olen siitä vieläkin vähän järkyttynyt, koska en halua liittyä muistisairaitten loputtomaan jonoon.

Moni luulee virheellisesti kolesterolia rasvaksi. Se on alkoholi.

Kokonaiskolesteroliin kyllä lasketaan myös rasva-arvot eli trigly. Minulla on LDL reilusti ylhäällä, muut alhaalla. On siis geenimutaatio joka nostaa LDL arvoja ilman lääkitystä 

Vierailija
20/73 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

RUOKAVALIOLLA  EI   ole mitään merkitystä,  jos korkea kolesteroli  johtuu perimästä. 

Muulloin ruokavalio  kyllä  hieman  auttaa laskemaan kolesterolia,  mutta  tosi vähän.

Minulla laski ruokavaliolla 6,3 -> 4,3. Ei tarvinnut lääkkeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä