Sydän-emojit työviestinnässä. Onko ne vaan nykypäivää?
Mä olen 45-vuotias nainen ja asiantuntijatyössä. Viestin teamsissa ja sähköpostilla samassa konsernissa töissä olevien asiakkaitteni kanssa. Osa laittaa viesteihini sydämiä ja se tuntuu jotenkin ihan liialliselta. Mä itse koen sydän-emojit rakkaudeksi tai todella syvälliseksi ystävyydeksi, mitä ei todellakaan mun työkuvioissa ole. En mitenkään pysty vastaamaan näihin sydämiin samalla tavalla, kun koen sydämet niin erilailla.
Tiedostan, että tämä on mun oma ongelmani, mutta kiinnostaa, että miten te muut koette? Onko sydämet vaan nykypäivää ja pitäisi vain yrittää totutella käyttämään itsekin niitä?
Kommentit (71)
Kyllä ne kaikenlaiset emojit ovat nykypäivää, varsinkin jos tunnet vastaanottajan eli olette tehneet jo pidempään yhteistyötä. Ei yritysviestintä ole enää pitkään aikaan ollut sellaista määrämuotoisen kirjeen kirjoittamista mitä itsellenikin 90 luvulla opetettiin.
Viestintä on nopeutunut ja viestit lyhentyneet, ja lisäksi töitä tehdään aiempaa useammin erilaisissa usean eri firman muodostamassa projekti- tai muussa tiimissä jossa ei aina ole edes tarkoituksenmukaista miettiä liikaa sitä että kuka on kolleega ja kuka asiakas.
Kun kirjoittaa lyhyen viestin, niin emoji on helppo ja toimiva tapa varmistaa että vastaanottaja ymmärtää tarkoituksesi ja mielentilasi myös ilman pitkien sepustusten kirjoittamista.
Emojit siis parantavat ja nopeuttavat viestintää, ja vähentävät väärinymmärrysten vaaraa. Lisäksi emojit tekevät viestinnästä inhimillisempää kun pystyy myös ilmaisemaan tunteitaan.
Vahva yläpeukku emojeille.
M49, johtavassa asemassa isossa kv yrityksessä
Sydänemoji työviestinnässä on kiitos. Ei sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kaikenlaiset emojit ovat nykypäivää, varsinkin jos tunnet vastaanottajan eli olette tehneet jo pidempään yhteistyötä. Ei yritysviestintä ole enää pitkään aikaan ollut sellaista määrämuotoisen kirjeen kirjoittamista mitä itsellenikin 90 luvulla opetettiin.
Viestintä on nopeutunut ja viestit lyhentyneet, ja lisäksi töitä tehdään aiempaa useammin erilaisissa usean eri firman muodostamassa projekti- tai muussa tiimissä jossa ei aina ole edes tarkoituksenmukaista miettiä liikaa sitä että kuka on kolleega ja kuka asiakas.
Kun kirjoittaa lyhyen viestin, niin emoji on helppo ja toimiva tapa varmistaa että vastaanottaja ymmärtää tarkoituksesi ja mielentilasi myös ilman pitkien sepustusten kirjoittamista.
Emojit siis parantavat ja nopeuttavat viestintää, ja vähentävät väärinymmärrysten vaaraa. Lisäksi emojit tekevät viestinnästä inhimillisempää kun pystyy myös ilmaisemaan tunteitaan.
En mä emojeita vastaan ole missään nimessä! Koetko sä, että sydänemojit ovat nopeassa viestinnässä paikallaan? Miesten ja naisten välisessä sydänemojoinnissahan vasta onkin riski väärinymmärrykseen :D
-ap
Hymiöt eivät kuulu aikuisten väliseen viestintään.
Jos ei osaa asiaansa kirjoittaa pitää palata takaisin eskariin.
Olen 51v ja minusta sydänemojit sopivat hienosti työelämään. Teams on niille ja muillekin emojille hyvä paikka.
Työskentelen IT alalla
Joo. Mun mielestä se on naurettavaa laittaa mitään sydämiä eikä kuulu lähtökohtaisesti millään tavalla normaaliin työviestintään. Siviilielämä sitten erikseen ja kevyempi viestintä. Missään nimessä ei viralliseen viestintään. Tämä syö uskottavuutta ja antaa liian leikkimielisen kuvan, lisäksi täytyy muistaa että käytettäessä sydämiä on väärin tulkinnan riski millaista ei varsinkaan työviestinnän ollessa kyseessä tule ottaa. Ihmiset ovat töissä tekemässä työtä. Tämä oikeus pitää kaikille taata että tuntee olevansa töissä, nimenomaan tekemässä työtään.
Konsultti ja insinööri
Miten kukaan ajattelee näitä sydänemojeita jonain rakkauden tunnustuksina? Sen on vaan kuittaus, että viesti on luettu ja tykkää siitä. Meillä se tarkoittaa yksinkertaisesti kiitosta. Peukku takoitaa ok tai asia selvä
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan ajattelee näitä sydänemojeita jonain rakkauden tunnustuksina? Sen on vaan kuittaus, että viesti on luettu ja tykkää siitä. Meillä se tarkoittaa yksinkertaisesti kiitosta. Peukku takoitaa ok tai asia selvä
Kautta aikojenhan sydän on ollut rakkaudentunnustus! Mikä nykyään on sitten rakkaudentunnustus jos ei sydän? Olen hämmentynyt!
Miten teillä, jotka ette tykkää käyttää emojeita, riittää aika alkaa naputtamaan vastauksia. Meillä on ainakin on töissä niin kiire, että ei joka viestiin ole aikaa sen kummemmin vastailla, mutta emojeilla voi osoittaa, että viesti on luettu ja kuitattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kautta aikojenhan sydän on ollut rakkaudentunnustus! Mikä nykyään on sitten rakkaudentunnustus jos ei sydän? Olen hämmentynyt!
Ei työviestinnässä
Ei ole pakko huomioida niitä välttämättä tai laittaa itse. Ehkä niillä hämärtyy raja vapaa-ajan ja työsi välillä. Osa ehkä ilahtuu kun asia hoidettiin. Lukeekö firman sivuilla viestimissäännöt mitä toivotte. Itse laittaisin vain silloin jonkun asiallisen kuvion pieneen firmaan vaikka, jos yrityksestä joku laittaa ensin. Toki kukkia voi muuten laittaa tai kukan, jos haluaa väriä tekstin perään, ettei kaikki ankeudu lopullisesti. Sydämet ehkä somessa joillakin tapana?
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä, jotka ette tykkää käyttää emojeita, riittää aika alkaa naputtamaan vastauksia. Meillä on ainakin on töissä niin kiire, että ei joka viestiin ole aikaa sen kummemmin vastailla, mutta emojeilla voi osoittaa, että viesti on luettu ja kuitattu.
Tämä juuri. Sydänemojilla osoitetaan erityistä kiitosta. Peukku on lähinnä kuittaus, että luettu ja ymmärretty. Muitakin emojeja tulee käytettyä
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ok käyttää kuittaamisemojiksi sydämen sijaan munakoisoa :D
Vierailija kirjoitti:
Sydän emoji tarkoittaa; olen samaa mieltä, jees okei, hyvä tykkään tästä, olen iloinen sun puolesta, kaikkea hyvää sinulle
Höpön höpön. Se tarkoittaa sitä sarjojen suomennoksissa nykyään ylikäytettyä Olet rakas.
Vierailija kirjoitti:
Olen 51v ja minusta sydänemojit sopivat hienosti työelämään. Teams on niille ja muillekin emojille hyvä paikka.
Työskentelen IT alalla
Autistivajakeilta ei nyt kysytty mitään!
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset joilla on kirjallista lahjakkuutta eivät koskaan käytä emojeita. Ihan FYI
Todellakin tämä.
t copywriter
Naurattaa kun boomerit eivät tajua emojeiden ironista käyttöä. Ja kyllä, myös työelämässä ollaan ironisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ok käyttää kuittaamisemojiksi sydämen sijaan munakoisoa :D
Siitä ei välity kiitos
Meillä niitä käytetään töissä ja pidän siitä :)