Suoraan kävelemään? Ei ryömimistä tai konttaamista..
Tiedätkö yhtään lasta joka ei olisi ryöminyt tai kontannut vaan lähtenyt suoraan kävelemään?
Missä iässä?
Kommentit (29)
minusta tuntuu että sillä on ADHD
Nyt oppimisvaikeuksia ja viivästyneen puheenkehityksen aih. vaikeuksia ( lukihäiriöstä ei ainakaan merkkejä).
...lapsistani kaksi jättivät ryömintä/konttausvaiheen väliin, alkoivat kävellä 1v1kk ja 1v2kk ikäisinä, konttaamaan oppivat muutama kk sen jälkeen. Käytiin kummankin kanssa fysioterapioissa, mitään syytä ei asiaan löytynyt. Tai oikeastaan ei virallista syytä, yhtenä epäiltiin että kumpikaan ei viihtynyt vauvana YHTÄÄN lattialla eli kantelin heitä sylissä todella paljon, hankalan sieltä on alkaa konttailemaan :) Kummallekkaan en usko kehittyvän asiasta ongelmaa, ovat hyvin kehittyneitä kaikin puolin, puhe erityisesti (ekat sanat 7kk, 3 sanan lauseita 1,5v) Lapset ovat yksilöitä, ei joka jutusta kannata huolestua etukäteen, murehditaan sitten jos murehdittavaa tulee :)
Ei vain, edelleen tuohon konttaamiseen...
Oma mukula konttasi toooodella pitkään. Meinasi jo usko loppua, että eikö koskaan ala kävellä. Ystäväni sitteen ilahdutti minua kertomalla juuri tästä asiasta mitä täälläkin nyt puhutaan ja se mitä kukaan ei vielä ole tainnut mainita on se, että mitä pitempään ja enemmän lapsi konttaa sitä pienemmällä todennäköisyydellä oppimisvaikeuksia, motorisia ongelmia jne. tulee. Eli kääntäen konttaamattomien lisäksi myös vähän kontanneet ovat riskiryhmässä. Tästä syystä nykyisin kuulemma suositellaan, että lapsia ei kävelytettäisi ollenkaan vaan odotettaisiin, että itse nousee jaloilleen ja alkaa ihan itsenäisesti kävellä. Itse tein ystvni kehoituksesta noin ja en tiedä olisiko siinä osasyy miksi lapsemme niin kauan konttasi. Lapsi oppi seisomaan tukien 8 kk iässä, samoihin aikoihin alkoi kontata, nousi ilman tukea seisomaan 11 kk ja kävelemään lähti vasta 1v 3kk iässä.
Nyt eskari ikäinen tyttö, joka ei kontannut, vaan käveli suoraan vuoden ikäisenä. Nyt ilmennyt puheen viivästymistä ja motorisissa taidoissa myös jälkeenjääneisyyttä. kuten että rappusten käveleminen vuorotahtia ei luonnistu, ja myös hiihtämään ja pyörällä ajon opettelu ollut hidasta.
Meillä ainakin asia otettu lukihäiriön osalta vakavasti ja siirtyy koulussa aloittamaan pienryhmässä, jotta lukemisen ja kirjoittamisen kanssa voidaan panostaa ja toivottavasti toisella luokalla siirtyä ihan normaalille luokalla.
Haluan viellä korostaa vaikka lapsi olisi lukihäiriöinen ei hänen älyssää ole mitään vikaa, meillä ainakin päinvastoin on pari vuotta ikätasoaan " viksunpi" tutkitusti.
Meillä tyttö alkoi ryömiä 5kk iässä, 6kk ponnahti kontilleen ja samana päivänä seisomaan. Siitä asti käyttänyt konttausasentoa vain päästäkseen ylös. 7kk ikäisenä käveli puita pitkin jne.
Oppi luistelemaan, hiihtämään ja ajamaan polkupyörällä (apupyörillä toki) 2v ikäisenä. Ja nyt kun on 4v niin osaa kirjoittaa ja lukea tikkukirjaimilla kirjoitettua.
VOI TEITÄ...ÄLÄ VÄLITÄ MEILLÄ PUOLET LAPSISTA SUORAAN ISTUMAASENNOSTA LÄHTENEET KÄVELEEN JA MITÄÄN ONKELMIA KEHITYKSEN KANNALTA EI OLE OLLUT...NOI JOTAIN KIRJASTA TIETOO...HOH HOI..NAUTI LAPSESTASI HIENOA ET LÄHTI KÄVELEMÄÄN...2 LÄHTI 1V 2KK SEUR 2 1V6KK JNE...AINA NOITA NIPOTTAJIA MAHTUU JOUKKOON...OVAT MEIL TOSI LAHJAKKAITA URHEILULISESTIKIN..
Vierailija: