Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suoraan kävelemään? Ei ryömimistä tai konttaamista..

Vierailija
09.02.2007 |

Tiedätkö yhtään lasta joka ei olisi ryöminyt tai kontannut vaan lähtenyt suoraan kävelemään?



Missä iässä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis ryöminyt tai kontannut, mutta lähti istuma-asennosta vetämään itseään käsillä eteenpäin (näytti ihan marakatilta...).

Oppi kävelemään n. 1 v 5 kk iässä.



Mutta kuten varmaan tiedätkin on konttaaminen erittäin tärkeä vaihe (aivot kehittyy) ja jos ei vauvasi konttaa ollenkaan pyydä neuvolasta aika fysioterapeutille.

Vierailija
2/29 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppi 10 kk:n iässä kävelemään. Oli aika vaatiava, kun koko ajan halus vaan harjoitella kävelmistä, kävelimistä ja kävelimistä... Makaamaan kun lattialle laittoi tuli aivan hirvee huuto. Pystyasennossa piti pitää ihan vauvasta asti.

Nyt on reipas eskarilainen :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mistä se voi kertoa kun ei konttaa?



Ikää 10kk

Vierailija
4/29 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka leikin varjolla.

Vierailija
5/29 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähti suoraan nousemaan jaloille... ei kontannut tai ryöminyt ikinä.. ja hänkin oli 10kk tosin kaatui aika pahasti kirjapinon päälle ja ei pariin kuukauteen sitten taas kävellyt...

Vierailija
6/29 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli, tunnen sellaisen tapauksen. Meidän esikoinen! ei ryöminyt, ei kontannut vaan lähti suoraan kävelemään 10kk ikäisenä! Tyytyväinen 5?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/29 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aivojen vasen ja oikea puolisko oppivat yhteistyöhön.



Jos ei vauva konttaa ollenkaan se voi johtua siitä että

1. vauvalla on jo joku vika

2. muuten vaan, mutta myöhemmin ilmenee oppimisvaikeuksia tmv.

3. muuten vaan ja siitä ei koidu mitään haittaa

Vierailija
8/29 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tosi vahän, käveli 9kk oikestaan vähän vajaa 9 kk. Vaikea uskoa, että konttailu olisi motoriikan kannalta välttämättömyys. Poika ollut aina motorisesti todella ketterä, pk:stakin tullut aina palautetta, ettei törmäile eikä kaatuile...on kova kiipeilemään, oppii aika helposti uusia juttuja, kuten luistelu, uiminen....



Itsekin kävelin 10kuisena. Minulle sanoi joku kaveri, että kyllä pojan luut vääntyy kun niin aikaisin oppi kävelemään, mitenköhän sitä pelkillä luilla kukaan pystyy kävelemään ja olisiko minun pitänyt sitoa kiinni, ettei kävele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/29 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas moni sano ettei meillä kontattu ja mitään vikaa ei ole. Ei kaikille tulekkaan mutta riski on suurempi. Jos ette usko niin tarkistakaa neuvolasta. Tämä on niin yleinen tieto että ihmettelen miten on vielä äitejä jotka eivät tästä tiedä.

Neuvolassa tästä on kyllä molempien lapsieni kohdalla puhuttu.

Vierailija
10/29 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset




LUKIVAIKEUDEN ILMENEMINEN TAKAISIN







Vauvaiässä lukivaikeuksinen ei opi normaalisti konttaamaan, vaan vetää itseään eteenpäin istuvassa asennossa.



Leikki-iässä lukivaikeus saattaa ilmetä siten, että



¿ lapsi ei pysty kolmivuotiaana sanomaan kahden kolmen sanan lauseita.



¿ lapsi on kömpelö, silmän ja käden yhteistyössä ei suju ja kynän pitäminen kädessä poikkeaa ikätovereista



¿ lapsi on touhuaja, hän ei kuuntele, mitä hänelle sanotaan, hänen keskittymiskykynsä on huono, hän siirtyy jatkuvasti puuhailemaan jotain uutta asiaa.



¿ portaiden nouseminen ylöspäin tapahtuu tasatahtiin, ei vuorotahtiin (vasen-oikea-vasen-oikea)



¿ lapsi ei kykene tekemään rytmillisiä taputusliikkeitä tai käsien ristikkäisliikkeet tuottavat ongelmia. Ristikkäisliikkeiden ongelmista kertoo sekin, että lapsi tekee pikkuautolla ympyrän seinälle. Normaalisti lapsi tekee sen yhdellä kädellä, mutta lukilapsi vaihtaa kättä.







EPÄSELVÄ PUHE



Lapsen puhe voi olla jatkuvasti epäselvää, mikä voi johtua motorisesta kehittymättömyydestä tai lapsi ei puhu juuri ollenkaan, koska puhe on epäselvää ja kaverit voivat kiusata.







LUKEMISEN VAIKEUS



Tyypillistä lukivaikeudelle on, että lukemaan oppiminen on hidasta ja sanojen yhdistäminen on vaikeata. Aikuisen tai lapsen on vaikea ymmärtää luetun sisältöä, koska lukemisen tekninen suorittaminen vie paljon energiaa. Lukija väsyy helposti, jolloin tarkkaavaisuus herpaantuu. Lukivaikeuksiset tekevät muihin oppilaiden nähden huomattavasti enemmän töitä. Lukemisesta tulee helposti vastenmielistä, koska luetusta ei saa tarpeeksi virikkeitä.







KIRJOITTAMISEN VAIKEUS



Lapsi oppii kirjoittamaan muita hitaammin tai aikuinen kirjoittaa muita hitaammin.



¿ kirjaimet ovat väärässä järjestyksessä



¿ kirjaimia puuttuu



¿ kirjaimet ovat peilikuvia



¿ kirjoitus on peilikuvakirjoitusta



¿ t-viivat ja muut lisämerkit puuttuvat



¿ kirjoitus ei pysy rivillä



¿ kirjaimet ovat suuria ja epäselviä, paperi täyttyy jo muutamasta sanasta



Suunnan käsittämistä voi harjoitella siten, että lapsi kävelee vapaasti huoneessa ja vaihtaa suuntaa heti, kun kuulee taputuksen.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/29 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

monessa lukihäiriö tapauksessa on todettu konttaamattomuus. Käsittääkseni sitä ja muutamia muita motorisia juttuja jopa joudutaan opettamaan jopa yli 10 vuotiaille jotka ovat hoidossa lukihäiriön takia.

Vierailija
12/29 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva konttaa 11-12kk iässä onko odotettavissa ongelmia myöhemmin vai kehittyykö vaan ikätovereitaan hitaammin ja ottaa mahdollisesti kiinni sitten myöhemmin?



Tarkoitan siis että oppii konttaamaan ennen kävelyä, eli normaali kehityskaari mutta vähän myöhässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/29 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, meillä suvun lapset ovat oppineet aikaisin kävelemään (8-10 kk), mutta myös lukemaan (4-5-vuotiaina), eikä kellään ole lukihäiriötä, mutta vasenkätisyyttä meillä on jonkun verran....toivottavasti poikani ei tule kärsimään lukihäiriöstä, minulle tuo kertomasi oli uutta.

Vierailija
14/29 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat läksi kävelemään 9kk iässä. Sitä ennen eivät liikkuneet milläänlailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/29 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkki lukihäiriöstä, kiitos lastentarhassa työskennelleen ystäväni.



Nyt kun luin tota listaa niistä merkeistä, mitä lukihäiriöisellä saattaa olla, niin meidän tytöllä on ainakin kynäote väärä. (Muut asiat ei ainakaan vielä pitäneet häneen paikkaansa.)

Vierailija
16/29 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" hypätä" . Eli ei kai merkitystä minkä ikäisenä konttaa, kunhan konttaa ennen kävelemistä.

Vierailija
17/29 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Jos vauva konttaa 11-12kk iässä onko odotettavissa ongelmia myöhemmin vai kehittyykö vaan ikätovereitaan hitaammin ja ottaa mahdollisesti kiinni sitten myöhemmin?

Tarkoitan siis että oppii konttaamaan ennen kävelyä, eli normaali kehityskaari mutta vähän myöhässä.

Vierailija
18/29 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luin aikoinaan sen artikkelin ja kerroin siitä ystävälleni, jolla on lukihäiriö, eikä hän myöskään kontannut lapsena. Samoin lukihäiriö on hänen tyttärellään, joka ei myöskään kontannut lapsena. Siinä artikkelissa kerrottiin, että jos lapsi ei opettele konttaamaann niin häneltä jää oppimatta jokuhiton vuorotahtijuttu, että eri puolen käsi ja jalka yhtäaikaisesti liikkuisivat. Sen seurauksena jotkuthiton hermoradat aivoissa jäävät kehittymättä, josta seurauksena mahdollisesti juuri lukihäiriö. Ilmeisesti ko. hermoratojen toiminta helpottaisi siis lukemista. Artikkelissa mainittiin myös, että konttaaminen ihan aikuisiälläkin saattaisi helpottaa lukihäiriötä.

Vierailija
19/29 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä konttasikin. Eli ei sillä ole merkitystä kuinka aikaisin tai myöhään kävelee kunhan konttaa ennen sitä.

Vierailija
20/29 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä mulla kylläkään mitään lukivaikeuksia tms ole

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä