Raharemontti 2024 OFFICIAL
Raharemontti-reality-sarja alkaa nelosella 10.09.24. Juontajana Jaana Pelkonen. Olen katsonut norjalaista, ruotsalaista ja tanskalaista formaattia aikaisemmin "Luksusfellen" -nimellä. Kiva että saimme formaatin myös Suomeen ja rahaongelmissa olevat ihmiset uskalsivat kameran eteen myös Suomessa.
Katso lähetysajat : Raharemontti - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (607)
Hyvä ohjelma ja herättelee seuraamaan omaakin rahankäyttöä vaikkei kulutusluottoja jne. olisikaan. Mieluummin tätä katson kuin montaa muuta realitya. Toivottavasti osallistujat saavat ohjelmasta kannustimen pysyvämpään elämänmuutokseen.
Ymmärrän kritiikin joidenkin juttujen myyntiä ohjelmassa kohtaan, mutta uskon kyseen olleen enemmänkin siitä että osallistujille haluttiin iskostaa päähän että jos elää velaksi niin joistakin asioista on hyvä opetella luopumaan. Monesti huonoon rahankäyttöön näyttäisi liittyvän myöshamstraustaipumusta.
Pieni yksityiskohta ja ei varmasti mitenkään tähdellinen, mutta kiva kun juontajat Jaana ja Joni ottavat kengät pois mennessään tavallisten ihmisten koteihin. Sitä ei nimittäin kaikissa vastaavissa ohjelmissa tapahdu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla naisella oli hyvät tulot. Ei vain ole arkijärkeä. On kolme koiraa, tilataan Woltilta, ostellaan kalliita ulkoiluvaatteita koirien ulkoilutukseen. Voi jestas sentään. Ja hyvätuloiset vielä kehtaavat valittaa kuinka rahat ei riitä. Pitäisikö katsoa peiliin. Sieltä se tuhlari tuijottaa takaisin.
Eräs pätkätöitä tekevä tuttava on aivan peeaa. Osti pari vuotta sitten kaksi sairaalloiseksi osoittautunutta rotukoiraa, tilaa useamman kerran viikossa Woltilla ruokaa, ostelee vaatteita, käy festareilla jne. Mutta hänelläkin mielihalut menee arkijärjen edelle.
No, jotainhan sitä pitää elämässä olla sisältöä ja huvituksia. Totta on, että palkoista jää hirveästi laiteltavaksi säästöön, jos työajan ulkopuolella ei muuta tee kuin bussilla töihin ja töistä kotiin ja kotona ollessa olla möllöttää vaan. Ei käy missään muualla kuin Lidlissä ja loihtii viikon s
Onko elämän sisältöä joku wolttailu tai kalliit merkkivaatteet koiralaumaa ulkoiluttaen? Aika yössä on, jos on.
Olen itse ehtinyt elämään nuoruuden niukkuuden ja myöhemmin yltäkylläisyyden. Sisältöä ja nautintoa en missään vaiheessa ole saanut tuon tyyppisistä asioista. Kaikki mistä oikeasti nautin ja tuovat sisältöä elämään, ovat todella halpoja toteuttaa niin halutessaan. Elämänhallinta noilta puuttuu ja ovat ihan hukassa sen suhteen, mitä oikeasti itse edes haluaisivat.
Saivatkohan talon myytyä tämä tokajakson pariskunta ja pääsivätkö naimisiin??? Olis kiva tietää jatkostakin, miten menee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla naisella oli hyvät tulot. Ei vain ole arkijärkeä. On kolme koiraa, tilataan Woltilta, ostellaan kalliita ulkoiluvaatteita koirien ulkoilutukseen. Voi jestas sentään. Ja hyvätuloiset vielä kehtaavat valittaa kuinka rahat ei riitä. Pitäisikö katsoa peiliin. Sieltä se tuhlari tuijottaa takaisin.
Eräs pätkätöitä tekevä tuttava on aivan peeaa. Osti pari vuotta sitten kaksi sairaalloiseksi osoittautunutta rotukoiraa, tilaa useamman kerran viikossa Woltilla ruokaa, ostelee vaatteita, käy festareilla jne. Mutta hänelläkin mielihalut menee arkijärjen edelle.
No, jotainhan sitä pitää elämässä olla sisältöä ja huvituksia. Totta on, että palkoista jää hirveästi laiteltavaksi säästöön, jos työajan ulkopuolella ei muuta tee kuin bussilla töihin ja töistä kotiin ja kotona ollessa olla möllöttää vaan. Ei käy missään muualla kuin Lidlissä ja loihtii
Kyllä pienilläkin tuloilla voi joskus huvitella ja nauttia elämästä. Jos niin tekee jatkuvasti niin ei sekään kielletty ole, mutta sitten ei pidä itkeä ja valittaa.
Ensimmäisen jakson nainen sai selvästi mielihyvää kuluttamisesta. Väisteli aluksi omaa vastuutaan raha-asioistaan kunnes lopulta myönsi että vastuu on hänellä itsellään. Kun äiti vaati luopumaan autosta, ilmeestä näki että tuli ärtyneeksi ja vihaiseksi. Sitten taas kun raha-asiat saatiin kuntoon, ilme kirkastui kun kertoi että on ryhtynyt taas koirien kanssa harrastamaan maksullisia juttuja. Eli se kuluttamisesta saatu mielihyvä näkyi taas siellä.
En tuomitse mutta näkee että se riippuvuus kuluttamiseen on edelleen olemassa. Oli aikoinaan pulassa kun kulutti yli varojensa, heti kun sai taloutensa kuntoon osti 5000e sängyn. Kulutus- ja ostoriippuvuus ovat riippuvuuksia siinä missä mikä tahansa muukin riippuvuus ja sellaisina niihin pitää myös suhtautua.
Olipahan jakso tämä uusinkin. Sellainen keskiluokan "kaikkea pitää olla" mentaliteetti paistoi hyvin. Hirveät velat niskassa ja rahaa ei ole mihinkään, mutta silti talo pursuaa kaikkea kallista krääsää. Omakotitalon pihassa kolme autoa, peräkärry, mopo, lumilinko, grilli, uima-allas, kasvihuone, televisiot, kotiteatterit, videotykit, pleikkarit, ratit ja polkimet, lisävalot, subbarit jne jne... Valtaosa materiasta oli sellaista, mitä ei varmasti edes käytetä.
Ja suurin huoli velkaantumisessa oli se, että ei ei voida mennä naimisiin. Eihän se naimisiin meneminen ole mitenkään kallis rasti, jos sen tekee pienellä porukalla maistraatissa. Mutta ilmeisesti tälle parille ei olisi häissäkään riittänyt mikään pieni kaava, vaan kaikkea pitää olla ja yhteen päivään pitää hassata kymppitonni.
Näille ihmisille materia on silkkaa huumetta. Kaikkea pitää olla, koska ilman sitä elämä ei ole elämisen arvoista. Mutta sitten kun sitä tavaraa hankitaan, niin sitä ei edes käytetä ja siitäkin huolimatta ahdistaa. Kunnes ostetaan taas lisää krääsää ja kierre on ikuinen.
Itse olen oikeasti pienillä rahoilla ja eivät tahdo riittää. Mutta itse olen jo aikoja sitten myynyt kaiken mistä vähänkään saa rahaa. Autoa en voinut pitää ja mitään ylimääräistä rahanarvoista tavaraa ei nurkissa ole.
Juuri tuo kauhea tavaramäärä ja kaikenmaailman laitteet ihmetyttää ja sitten on rahat loppu.
Sänkyyn kannattaa panostaa jos vain mahdolista, koska siinä lähtökohtaisesti vietetään kolmannes vuorokaudesta. Mieluummin kunnon sänky kuin vaikka kallis auto. Toki hankinnat olisi hyvä pyrkiä tekemään ilman osamaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli kurjaa, että TV:stä ja suoratoistoista piti luopua, kun kertoi TV:n olevan hänelle tärkeä. En tiedä toki hankintahintaa tms., mutta monilla talousongelmista kärsivillä elinpiiri on hirveän pieni. Ainakin lähipiirissä elävillä vähävaraisilla se TV ja noin kympin suoratoistopalvelu on se, mikä tarjoaa tekemistä ja pakopaikkaa koko perheelle, kun loputtomiin ei vaikka ilmaiset lenkkeily ja leikkipuistot voi viihdyttää.
Juurikin tämä! Itse matalalla palkalla yksin elävänä vietän viikonloppuisin paljon aikaa telkkarin äärellä. Tosin minulle riittää peruskanavat. Ja kuussa maksan vajaa 18€ eräästä palvelusta josta kuuntelen paljon podcasteja ja äänikirjoja. Jäljelle jäisi seinään tuijottaminen, jos luopuisin telkkarista ja äänikirjoista. Eikä kotona puuhasteluakaan loputtomiin riittäisi, sillä tämä yksiö on nopeasti siivottu.
Sille ekan jakson naiselle jäi tietsikka, mistä katsella ohjelmia. Itsekin joskus katson vaikka on telkkariin. Äänikirjoja ei tarvita, jos kirjasto löytyy muutaman km:n säteellä. Saa lukea ihan ilmaiseksi. Käsitöitä voi tehdä. Kudo sukkia, netistä löytyy ohjeita ja malleja.
Vierailija kirjoitti:
Saivatkohan talon myytyä tämä tokajakson pariskunta ja pääsivätkö naimisiin??? Olis kiva tietää jatkostakin, miten menee...
Varmaan näemme heidät seuraavaksi Unelmahäissä
Vähän näyttää, että joidenkin laskupää on pyöreä nolla.
Kolmannen jakson eläkeläisrouvan ei olisi edes tarvinnut hakea tähän ohjelmaan. Piti budjettia kurissa muutenkin. Epäonninen lomaosakkeen hankinta oli ajanut hänet miehensä kanssa ahdinkoon. Muutenhan kaikki oli hyvin mallillaan rahan käytön suhteen.
Toisessa jaksossa mies sanoi pokkana: tykkää omistaa tavaroita. Kaikki ostettu velkarahalla -onko se omistamista?
Vierailija kirjoitti:
Kolmannen jakson eläkeläisrouvan ei olisi edes tarvinnut hakea tähän ohjelmaan. Piti budjettia kurissa muutenkin. Epäonninen lomaosakkeen hankinta oli ajanut hänet miehensä kanssa ahdinkoon. Muutenhan kaikki oli hyvin mallillaan rahan käytön suhteen.
Luulenpa, että tuon pankkijäbän osallisuus auttoi huimasti siinä, että osakkeen myynti onnistui.
Eläkeläisrouva oli aikoinaan itsekin ollut pankissa töissä, siksi oli niin jämpti. Tosi symppis rouva ja jakso.
Aloin seurata hänen somekanaviaan. Hän on suorittanut nyt oikein verkkokurssin yrittäjyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin Lyxfällan on ikisuosikkini. Toivottavasti tämä pääsee edes lähelle samaa sosiaalip-rnoa kuin ruotsalaisversio (josta menossa kausi 35).
Ruotsissa Lyxfällan (esitetty vuodesta 2006), Norjassa Luksusfellen (esitetty vuodesta 2008), Tanskassa Luksusfaelden (esitetty vuodesta 2008).
On todella suosittu reality-sarja näissä maissa ja talousahdingossa olevia ihmisiä on ohjelmaan riittänyt kaikki nämä vuodet.
Kyse on ostoriippuvuudesta silloin kun kiksit saadaan itse ostohetkestä. Mielihyvä menee nopeasti ohi ja etsitään jo seuraavaa ostokohdetta. Jos tykkää omistaa niin sitten hamstraa nurkat täyteen tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä ihmettelin ekassa jaksossa eniten oli se, että miten yksin asuva ihminen saa edes käytettyä ruokaan 500€/kk? Mä en saisi käytettyä noin paljon, vaikka yrittäisinkin! Mutta todella mielenkiintoinen sarja, pitää kyllä seurata jatkossakin :)
Meillä, pariskunnalla, menee varmaan 2000 euroa. Kyllä sitä saa menemään jos haluaa laittaa! Paljon ulkonasyömistä, laadukkaita lihoja, kasviksia jne.