Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täällä vihainen lastentarhanope tilittää, kun sairaita

Vierailija
09.02.2007 |

lapsia ei hoideta kotona! Ryhmässäni jyllää vatsatauti. Torstaina iltapäivällä sairastui jälleen kaksi pientä(2 ja 2,5v) lasta). Ei kun soitto vanhemmille ja kotihoitoon. Molemmat lapset tulivat PERJANTAI-aamuna päiväkotiin. Kun kysyin vointia, vastaukseksi tuli, että lapsi on jo ihan kunnossa mutta mitään ei ole suostunut syömään. Ryhdyimme aamupalalle ja toinen oksensi jo ennen puuron syöntiä ja toinen heti ruokailun jälkeen.

Lapsi ei ole terve ennen kuin on kyennyt syömään vatsataudin jälkeen ja ruoka on myös pysynyt sisällä.

Kommentit (117)

Vierailija
1/117 |
14.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaita lapsia. Tänäänkin koko päivän ryhmässä lapsi, jolla kuumetta 37,5 aamulla. Yrittäkää vanhemmat ymmärtää, että puolikuntoiselle saati sairaalle lapselle päiväkotipäivä on todella rankka.

Vierailija
2/117 |
14.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitamaan lapsen terveeksi asti kotona. Todella ihmetyttää miten tämä ei olisi mahdollista kahden aikuisen talouksissa. Pakko lisätä myös, että työpaikallani maksetaan vain 2 lapsen hoitopäivästä palkka, joten lapsen sairastelut vaikuttavat myös talouteen. Joten kiitos kaikille teille, jotka viette lapsen sairaana hoitoon ja annatte minun maata kotona hoitamassa lapseni kuntoon, ilman palkkaa....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/117 |
14.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa pitkää ketjua kokonaan kahlata, joten anteeksi, jos nämä huomiot on jo tehty:

Mutta: oikeasti harvalle aikuiselle tuottaa isoja valintavaikeuksia (jäädäkö kotiin vai mennä töihin) silloin, kun lapsi on KUNNOLLA KIPEÄ. Mutta sitten on tilanteita, joissa tulkinta riippuu tulkitsijasta ja tulkintahetkestä. Lapsen tuntevan äidin mielestä lapsi ei ole liian kipeä päiväkotiin, mutta tuntia myöhemmin pk:ssa vaisun oloinen lapsi tuntuu hoitajista " ihan selvästi kipeältä" . Kuten joku kertoi, että heidät oli hälytetty kesken päivän hakemaan lasta, joka lääkärin mielestä oli täysin terve hetkeä myöhemmin. Tätä sattuu.

Toisaalta tuntuu, että monella aikuisella on aikamoisen vajavaiset tiedot lasten sairauksista ja tartuntatavoista. Jos lapsi ei nyt juuri sinä aamuna ole oksentanut kaaressa, se ei vielä merkitse, että mahatauti on ohitse. Yksi oireeton päivä olisi mahataudissakin syytä pitää - ja siis sellainen, että lapsi myös SYÖ.

Sitten on se karu tosiseikka, että vaikka työntekijällä ei olisikaan hiton vastuullinen, haastava ja tärkeä ura, hänen TYÖNANTAJANSA saattaa olla niuho, joka ei ymmärrä alkuunkaan lasten takia poissaoloja. On helppoa sanoa, että " pitäkää puolenne" tai " vaihtakaa työpaikkaa" , mutta aina nuo eivät ole aito vaihtoehto. Silloin - vaikka vielä vakavissa sairauksissa pitäisikin puolensa" - houkutus tulkita 37,5 asteen lämpö merkityksettömäksi kasvaa.

Vierailija
4/117 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siltä istumalta, kun soitto päiväkodista tulee. Itse työskentelen asiakaspalvelutyössä yksin suuren osan päivästä ja mies matkustaa paljon. Ensin täytyy järjestää toinen tilalle, ovia ei voi laittaa kiinni. Tietysti eri asia on, jos on vakavampi loukkaantuminen tai muu hätätapaus, silloin on pakko vaikka ajaa asiakkaat ulos. Jos on kysymys vatsataudista, niin varmaan pari tuntia menee, että pääsen hakemaan lasta.

Tällaisessa työssä on myös vaikeaa saada työvuorot järjestettyä sairauden ajaksi, henkilökuntaa on vähän ja kaikki " kärsivät." Meillä kyllä kuitenkin sairastetaan ja toivutaan rauhassa kotona, lapsen terveys ja jaksaminen on kuitenkin etusijalla, vaikka omatunto (syyttä) kolkuttaakin, kun toiset saavat rehkiä pitkiä päiviä.

Vierailija
5/117 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yleensä työsuhde etuna se, että sairaalle lapselle firma maksaa hoitajan kotiin...!

Jokainen järkevä firma haluaa kaikin mahdollisin tavoin varmistaa, että ne ihmiset joiden on PAKKO olla töissä, myös pääsevät töihin lapsen sairasteluista huolimatta.

Se jonka työpaikalla näin ei ole, valittakoon asiasta isommille pomoille. Ja miten kukaan voi keskittyä töihin, jos joutuu miettimään koko päivän, miten sairas lapsi pärjää hoidossa? Pitää tärkeää kokousta, koko ajan taustalla pelko siitä että " kesken kaiken" ilmoitetaan että lapsi pitää noutaa pois päiväkodista koska on sairas... Paljon paremman työpanoksen pystyy antamaan, kun TIETÄÄ että lapsi on kotona hyvässä hoidossa!

Vierailija
6/117 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo näitä valopäitä riittää ja sehän tarkoittaa sitten sitä, että meidän muiden lapset ja perheet sairastuvat ja taas tulee poissaoloja töistä koska me hoidamme lapsemme kunnolla loppuun asti. Kiitos paljon uraohjuksille joille uusi auto ja hieno titteli on lapsen parasta tärkeämpi, koska muustahan ei voi olla kyse.

Vierailija
7/117 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin niin paskana enkä jaksanu tapella. Eihän se ole lapsellekaan kiva, mutta minkäs teet... EI nyt ollut mistään tarttuvasta kyse, mutta enemmänkin siitä onko lapsen kiva olla hoidossa puolikuntoisena... Mutta ketjun pointtiin... Samoilla linjoilla siinä mielessä, että tuntuu epäreilulta, että jonkun toisen ihmisen itsekkyyden takia huonolla tuurilla kymmenkunta perhettä on saman taudin kourissa...

Vierailija
8/117 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täytyy sanoa, ettei se aina ole niin helppoa sanoa onko se lapsi aamulla niin terve että hänet voi hoitoon viedä! Joskus olemme olleet kotona vielä ja sitten lapsi onkin ollut tosi hyvässä kunnossa, niin hyvässä että olisi pystynyt olemaan hoidossa.

Sekin on vaikeaa olla jonkin nuhan takia pitkiä aikoja poissa. Kyllähän siinä helposti saisi kolmen kanssa olla vaikka kuukaudenkin poissa.

Onneksi olen itse ollut pitkiä aikoja hoitovapaalla. TÄYSIN OIKEA RATKAISU mielestäni pienten lasten suhteen.

Kyllä, työelämä on nykyään raakaa, niin raakaa ettei pienten lasten sairasteluja ymmärretä eikä anneta vanhempien hoitaa lapsiaan heidän sairastellessaan. Uskon, että joillain työpaikoilla voi saada potkutkin. Tai ainakin katsotaan kieroon.

Toisaalta kaikkien pienten lasten vanhempien PITÄISI VAATIA saada työnantajilta JOUSTOA. Ei ole oikein että lapset kärsivät!!

Vierailija
9/117 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pkjohtajan puhutteluun perhe, jos ei auta.

T. samalla alalla

Vierailija
10/117 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos on esim. toisella tärkeä palaveri ja toisella projektin deadline niin jossei lapselle saa hoitajaa kotiin, on lapsi pakko tuoda päiväkotiin. Parempi kuitenkin että on toipilaana päiväkodissa kuin että vanhemmista toinen saa kenkää ...

Vaikka toisella olisi " tärkeä palaveri" ja toisella " projektin deadline" . Deadline kestää yhden päivän poissaolon -- ja jos ei kestä, on projekti hoidettu päin prinkkalaa (nimimerkillä kokemusta parista kymmenestä projektista, ei niistä yksikään yhteen päivään ole kaatunut). Samoin sen " tärkeän palaverin" saa aina delegoitua jolle kulle muulle.

Minä peruutin juuri " tärkeitä palavereita" ja juuri ennen sitä saamarin projektin deadlinea, koska lapseni sairastui ja joutui sairaalaan. Yksikään palaveri tai projekti ei mene lapseni ohi, ikinä.

Vanhemmuus on melkoisesti hukassa, jos asenne on tuo!

Vierailija
11/117 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että päällikkötason hommista nyt vaan ei aina voi olla pois!! Kun vaikkapa parinkymmenen hengen työt seisoo, kun sinä et päällikkönä ole paikalla, niin kyllä siinä on aika vaikea perustella sitä, että pitäis olla kotona nuhaisen lapsen kanssa.

Voi herranen aika sentään... KUKAAN ei ole korvaamaton! Et edes sinä. Ja jos koet, että työsi on tärkeämpää, kuin lastesi hyvinvointi, miksi ihmeessä lapsia ylipäätään hankit? Mitä työpaikalle tapahtuisi, jos joutuisit auto-onnettomuuteen juuri työmatkallasi? Kaatuisiko koko paikka? Sitähän minäkin... Joskus on pakottava tarve olla pois, eikä se tee sinusta huonompaa työntekijää.

Kun minä, tavallinen lähihoitaja tai mieheni, tavallinen raksamies, teimme lapsia, oli sanomattakin selvää, että lapset menee kaiken edelle ja heidän hyvinvointinsa on tärkeintä maailmassa. Mielestäni tämä on niitä arvokysymyksiä. Mikä on tärkeintä, minkä takia olisin valmis äärimmäisiin ratkaisuihin. Ikävä kuva päälliköstä, jos ei omasta jälkikasvustaankaan ole valmis huolehtimaan, miten pystyisit siis huolehtimaan työntekijöistäsi?

Mutta hienoa, että " annat siunauksen" meidän tavallisten duunareiden sairaspoissaoloille, kun huolehdimme vastuullisesti lapsistamme. =) Ja ennen kuin älähdät, tässä avauksessa ei ollut pikku nuhasta kyse, vaan oikeasti sairaasta lapsesta, joka tartuttaa terveitä lapsia, jotta heidänkin vanhemmat voisivat kiikuttaa kipeet lapsukaiset hoitoon ja näin on koko vuoden sairastelukierre taattu!

Vierailija
12/117 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tällaista " tärkeä palaveri" ajattelua olen aina ihmetellyt. Yksi puolituttu selitti ihan tosissaan, ettei ehtinyt hakemaan lasta päiväkodista, koska ei " päässyt irrottatumaan töistä" (kyseessä toimistotyö ja ylempi toimihenkilö).

Kas kummaa kun minun työpaikallani irrottautuminen onnistuu. Sanoo sujuvasti, että nyt minä lähden hakemaan lapset. Yksikään palaveri ei ole kaatunut siihen, että minä lähden tiettyyn aikaan, koska minun on ehdittävä päiväkotiin.

Oma ammatillinen arvostus on melko heikoissa kantimissa, jos sitä täytyy pönkittää ylenpalttisella joustavuudella. Minäkin toki joustan, tiettyinä päivinä, mutta niinä kun minä olen lasten hakija, minä olen lasten hakija. Merkitsen yleensä etukäteen (sähköiseen) kalenteriini ne päivät, jolloin lähden 15.45 tai tulen tiettyyn aikaan (vien kerran viikossa ekaluokkalaisen kouluun klo 9:15 ja olen 10 aikaan töissä). Onnistuu töissäni, asiantuntijatehtävissä (jossa on niitä " tärkeitä palavereja" ja " projektin deadlineja" ).

Asiaan ehkä auttaa se, että olen ns. ammattilainen, seniori työssäni ja hyvinkin pätevä siinä, mitä teen. Joten koska olen riittävän " kunnioitettu" työssäni, ei minun tarvitse sitä ansaita lasten kustannuksella.

Vierailija
13/117 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitä käy firmalle jos " korvaamaton" ihminen joutuu itse sairaalaan/kuolee... Tuskin firma siihen kaatuu. Eli ei taatusti kaadu siihenkään jos samainen ihminen on toisinaan pois lapsen rairastumisen vuoksi.

Itse olen huomannut, että yleensä nämä jotka kuvittelevat olevansa korvaamattomia, ovat niitä jotka eivät osaa delegoida. Jokainen naru halutaan pitää omissa hyppysissä, jokaiseen palaveriin pitää itse osallistua, jokainen juttu hoitaa itse (vaikka homma näennäisesti olisikin delegoitu jollekkin toiselle, niin tälläinen " korvaamaton" valvoo hänen työtään, eli luota siihen että ko. henkilö voisi kokouksessa eistellä suoraan asian, vaan se pitää ensin esitellä " korvaamattomalle" ).

Näillä ihmisillä on yleensä paha tapa ajtella myös niin, että he ovat ainoita joilta hommat hoituvat---->eivät arvosta muiden työtä, ovat jopa kateellisia jos toinen hoitaakin jonkun homman paremmin...

Vierailija
14/117 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että päällikkötason hommista nyt vaan ei aina voi olla pois!! Kun vaikkapa parinkymmenen hengen työt seisoo, kun sinä et päällikkönä ole paikalla, niin kyllä siinä on aika vaikea perustella sitä, että pitäis olla kotona nuhaisen lapsen kanssa.

No jo on melkoisen huonosti hoidettu päällikköötesi. Minun ikioma " päällikköni" (15 alaista) pystyy jäämään lasten kanssa kotiin, olemme poissa 50-50. Hän osaa delegoida, pystyy hoitamaan asioita myös puhelimitse jne.

Samoin minun firmassani ihan Vice Presiden tasoa myöten isätkin ovat tarvittaessa lapsiaan hoitamassa.

Vierailija
15/117 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertää koko ryhmän, ja lopulta koko päiväkodin. Ja flunssatapauksissa jotkut lapset saavat lisäksi aina korvatulehduksen. Johan se oli lehdessäkin juttua, että tarhalasten tautikierre vie tehon antibiooteilta!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
16/117 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari juttua tuli mieleeni, kun ketjua luin. Ensiksikin se ihmetyttää, kuinka moni teistä vanhemmista perustelee hidasta päiväkodista pois hakua sillä, että ei vain pääse lähtemään työstä. Monen tunnin viive sairaan lapsen haussa on melkein sama kuin häntä ei haettaisi lainkaan! Ihan varmasti teiltä kaikilta on johonkin päiväkodin lomakkeeseen kysytty 1-2 ns. varahenkilön yhteystiedot, jotka voivat teidän ollessanne estyneitä, hakea lapsen nopeammin pois! Niitä nimiä antaessaan kannattaa todella MIETTIÄ, kenet varahenkilöksi nimeää. Ei ole järkeä laittaa paperiin isovanhempia, jotka asuvat 600km päässä :/ Sellaistakin olen nähnyt.

Toinen asia, mikä tuli mieleeni, oli se, että minusta ainakin usein tuntuu siltä, että vanhemmat tuovat aamulla sen sairaan lapsen pk:iin siksi, että on jotenkin perustellumpaa lähteä hakemaan sairasta lasta, kun oikein päiväkodista on soitettu. Siis verrattuna siihen, että vanhempi itse aamulla ilmoittaisi työnantajalle, että lapsi on sairas.

Ja sinä, joka sanoit, että vapaata ei saa, ellei lapsella ole kuumetta. Pötypuhetta! Useimmissa neuvoloissa homma toimii niin, että ihan pelkällä puhelinsoitolla saa poissaolotodistuksen työnantajalle.

Huomatkaa myös se, että yksikin sairas lapsi ryhmässä rajoittaa oleellisesti koko muun ryhmän mahdollisuuksia toimia!

Terveisin siis lto, mutta myös työntekijä, joka on joutunut olemaan, välillä paljonkin, pois töistä omien lasten sairastaessa!

Vierailija
17/117 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja sinä, joka sanoit, että vapaata ei saa, ellei lapsella ole kuumetta. Pötypuhetta! Useimmissa neuvoloissa homma toimii niin, että ihan pelkällä puhelinsoitolla saa poissaolotodistuksen työnantajalle.

Vierailija
18/117 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä vanhemmat saavat jos tuovat sairaan lapsen hoitoon...!

Sanotaan nyt vaikka että kuukauden porttikielto tarhaan, jos lapsi on puolikuntoisena tuotu päiväkotiin. Täsmennän vielä, että toki lapsi voi sairastua kesken päivän, se on ihan normaalia.

Kuinka moni olisi sen yhden kuumeettoman/oksentamattoman päivän kotona lapsen kanssa, jos tietäisi että mikäli lapsi ei olekkaan terve, vaan hänet pitää noutaa päiväkodista kesken päivän, niin napsahtaa neljän viikon porttikielto sinne? Vaikkaan että tämä avaisi vanhempien silmät...

Ja sairastelu vähenisi, kun puolikuntoiset lapset eivät enää sairastuttaisi tarhakavereitaan...

Vierailija
19/117 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voit sanoa neuvolassa/lääkärissä, että lapsella oli yöllä kuumetta.

Vierailija
20/117 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koira älähti. Toivottavasti päälliköt ja muut korvaamattomat työntekijät tämän jälkeen edes toisinaan miettivät ennenkuin vievät sairaan lapsen hoitoon. ¨

nro 10

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi