Karu totuus eläkeläisistä: On tarpeen sanoa asiat ääneen
Työeläkeyhtiö Elon toimitusjohtaja Carl Petterssonin mukaan nykyään on liikaa tekijöitä, jotka nakertavat nuorten luottamusta tulevaisuuteen.
Jutellessa nuorten kanssa Suomen ja heidän tulevaisuudestaan nousee eläkejärjestelmä yllättävän usein esille. Osa nuorista on hyvinkin perillä siitä, miten järjestelmä toimii ja kuinka se perustuu siihen, että seuraava sukupolvi rahoittaa ison osan edellisen sukupolven eläkkeistä, Pettersson kirjoittaa blogikirjoituksessa Elon sivustolla.
Petterssonin mukaan on tarpeen sanoa ääneen asiat niin kuin ne ovat.
Vanhemmat ikäluokat saavat eläke-euroilleen nuoria sukupolvia paremman vastineen. Eläketurvakeskuksen mukaan vuonna 1940 syntyneet saavat jokaista eläkejärjestelmään maksamaansa euroa kohti keskimäärin yli 5 euroa eläkettä. Vastaavasti vuonna 2010 syntyneillä luku on enää 1,7 euroa. Naisilla suhdeluku on keskimäärin miehiä suurempi siitä syystä, että naisten elinikä on pidempi.
Hyvä Carl Peterson!
Kommentit (326)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työikäisiä haukutaan, leikataan tuet, ei tehdä vakituisia työsopimuksia.
Meiltä on tulossa 4 eläkeläistä valtion hoidettavaksi.
Minä en hoida.
Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta.
En rupea ilmaispiiaksi vapaa-ajalla.
Sama. Ei näkynyt apua kun itsellä oli pienet lapset. Jokainen hoitaa itsensä ja lapsensa.
Kotiäidillä on huono eläke, kai sulla on mies joka elättää.
Olen töissä, elätän palkallani teitä buumereita. Oma eläkekertymä näyttää ikäisilläni huonolta, kun kaikki fyrkat valuu teille. Ja nyt sitten pitäisi vielä alkaa vaippojannekin vaihtamaan. Juu ei kiitos.
Boomerit ovat syntyneet vuosina 1965 - 1980, eivät ole eläkkeellä joten et heitä elätä.
Vierailija kirjoitti:
Näin 40-vuotiaana tunnen olevani aika pahassa raossa, sillä yritän säästää myös lapsilleni. Heidän opiskelu on maksettava, sillä opintoetuudet on vedetty minimiin ja töiden saaminen paljon epävarmempaa, kuin minun nuoruudessa. Ja heille on pakko maksaa rahastoon, sillä ei heillä tule olemaan mitään sosiaaliturvaa eläkkeestä nyt puhumattakaan. Ja omaa eläkettä on säästettävä myös. Teen kahta työtä tämän kaiken vuoksi ja korkojen nousu (ilman verovähennysoikeutta!) tekee kaiken todella haastavaksi. Myös se turhauttaa, että on tehtävä 2 ihmisen työt tai seuraavat yt:t on potku perheelle. Jo minä huomaan suuren eron siinä, kuinka mun uralla 20 vuoden aikana meno on koventunut ja työelämä muuttunut uuvuttavaksi. Ja sitten pitäisi vielä hoitaa seniorit, jotka tuntuvat olevan sitä mieltä, että kyllä meillä aikaa riittää putsata rännit ja pestä ikkunat..
Välillä tuntuu, että nyt justiin tippuu hanskat..
Kai lapsillasi isä on? Ja vastaa lasten kuluista myös? Minnekäs se sosiaaliturva on hävinnyt, kelan sivuja kun katsoo sitä on joka lähtöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin joku tarvitsee 20 000€ kuukausi eläkettä? Eläkekatto ja verotus eläkeloisille korkeaksi.
Ei tarvitsekaan, mikä olisi sun mielestäsi riittävä eläke, olen eläkeläinen.
Takuueläke 976 €/kk
Tulisitko itse tuolla toimeen? Vuokra, sähkö, ruoka, lääkkeet, puhelin.
Että sellaista agendaa. Tästä onkin hyvä jatkaa eutanasiakeskusteluun, tarpeettomat kantasuomalaiset ihmiset poistoon olemasta yhteiskunnan taakka. Oli aika, kun vanhemmat ihmiset nähtiin monenlaisena voimavarana, myös henkisesti. Näin toki edelleen on vaikkapa Italiassa tai ylipäätään eteläisessä Euroopassa.
Melkoista demonisivilisaatiota kasvatamme täällä pohjoisemmassa. Tänne myös ohjataan tietoisesti ihmisvirtoja kehitysmaista, nehän ne vasta systeemiä rasittavatkin täysin tulonsiirtojen varaan siirtyessään. Eivät heidän työssäkäyvienkään palkkansa riitä kalliiseen Pohjolaan. Mutta tärkeintä toki on tuhota tämä meidän oma sivilisaatiomme juuria myöten, eikö vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkejärjestelmä on siis hirvittävää kusetusta!!!!
"Vanhemmat ikäluokat saavat eläke-euroilleen nuoria sukupolvia paremman vastineen. Eläketurvakeskuksen mukaan vuonna 1940 syntyneet saavat jokaista eläkejärjestelmään maksamaansa euroa kohti keskimäärin yli 5 euroa eläkettä. Vastaavasti vuonna 2010 syntyneillä luku on enää 1,7 euroa. Naisilla suhdeluku on keskimäärin miehiä suurempi siitä syystä, että naisten elinikä on pidempi."
Eläkejärjestelmä toimii kun maksajia (työssäkäyviä) on tarpeeksi kustantamaan eläkket. Järjestelmän alkuaikoina näin oli. Eläkeläisiä oli vähän he kun ymmärsivät kuolla ennen eläkkeellepääsyä. Lapsia joista kasvoi työhön mennessään maksajia oli paljon. Nykyään maksajia on vähän, eläkeläisiä paljon.
Ymmärtäisivät edelleenkin kuolla, mu
Mitä pitempään ne elää, sitä enemmän niille kertyy niitä eläkkeitä pankkitilille, kun ei ne enää osta itselleen yhtään mitään eikä kuluta just mitään. Se sataa sun laariisi sitten aikanaan.
Pidä hyvää huolta vanhemmastasi, niin ei joudu mihinkään hoitokotiin, mikä vie rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään saa olla tyytyväinen jos on töitä ja hyvä palkka. En ensimmäisenä alkaisi valittamaan eläkemaksuista. Ja nuorten pitäisi ottaa huomioon sekin, että on itsekin joskus eläkkeellä. Kuka ne silloin maksaa?
Tietysti sinä nettosaajana haluat tämän asian vaieta. Onhan se kiusallista kun kansakunnan työnsankarit ovatkin aina saamapuolella. Nettomaksajana todellakin valitan eläkemaksuista, se on suoraan pois minun perheeltäni ja sen saa omahyväiset itse tyel-maksuista vapaat eläkeläiset
Työnantajasihan edelleen maksaa eläkemaksut. Se mitä sinulta peritään saat verovähennyksenä verotuksessa.
Työnantaja maksaa aiempaa pienemmän osan. Työntekijän osuutta nostettiin 2017. Eli työntekijät
Loppujen lopuksi on melko yhdentekevää, peritäänkö maksu näennäisesti työnantajalta vai työntekijältä. Joka tapauksessa työntekijän on ansaittava se raha. Jos työpanos ei ole palkan plus sivukulujen arvoinen, ei työsuhde pitkään jatku. Jos jollain pykälällä määrättäisiin kaikki eläkemaksut työntekijän maksettaviksi, työn kysyntä ja työntekijöiden neuvotteluvoima palkoista puhuttaessa nousisi aivan uusiin sfääreihin, ja sitä kautta loppujen lopuksi kustannus päätyisi takaisin työnantajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
€uro tuli, markka meni.
40-luvull asuomalaisia oli 3,6 milj. Tästä porukasta osa jo menehtynyt.
50- luvulla + 300.000 t.
Nyt 5,6 milj. Eikä rahat ja tuotanto riitä, missä vika ? Vai onko kysymys poliittisesta höpinästä ja mielen muokkauksesta.
Vika on suhteessa kestämättömän suuri määrä iäkkäitä ihmisiä.
Muissa maissa on paljon enemmän iäkkäitä ihmisiä ja silti pärjäävät hyvin ja on hyvät eläkkeet.
Ei ole.
Sveitsissä ja monacossa on paljon vauraita eläkeläisiä.
Ja Portugalissa vauraita suomalaisia eläkeläisiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sen päälle 10 vuotta pidempään työelämässä. Vttu mikä kusetus. Että vielä stana kehtaavat määkiä omaa erinomaisuuttaan, vaikka ovat täysiä systeemin vapaamatkustajia.
ÄITIIIII!
TUU ANTAAN TISSIÄÄÄÄ!
Jorma mikäs vuosi nyt on? Äitisi on kuollut jo aikoja sitten. Olet nyt täällä palvelutalossa. Muistatko?
PULLAMÖSSÖT TÄÄLLÄ PARKUU TISSIÄ. ÄITIII, ÄITII, ÄITIII.
Huvittava pelle olet. Eläkekusetus on häviä minnekään vaikka kuinka parkuisit ahne paskiainen.
Suurten ikäluokkien sankaritarun murtuminen on kova kriisi boomerille. Kasetti ei kestä kun ymm
Mitäs sinä olet maksanut toimeentulotuestasi ja muista tuista, joita täällä kehutaan niin isoiksi, ettei edes kannata mennä töihin?
Työeläkeläiset joutui kuitenkin tekemään sen työn ensin, ennen kuin alkoivat saada eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en hoida.
Sama. Ei näkynyt apua kun itsellä oli pienet lapset. Jokainen hoitaa itsensä ja lapsensa.
Kyllä valtio hoitaa, mutta ottaa siitä ne eläkkeet vastineeksi. Teille ei jää lanttiakaan perinnöksi. Neljältä eläkeläisiltä jäisi jo aika paljon, jos oikein vanhaksi eläisivät ja heitä autettaisiin asumaan ja pärjäämään kotonaan.
Mutta kyllähän se niin on, että vaikka kuinka olisi antanut apua niin lastenhoidossa kuin kaikessa muussakin, niin eipä sitä apua vanhuudestaan kuitenkaan saa muualta kuin julkiselta taholta sen mitä saa.
Tätini hyvä esimerkki, yksin sai palvelutalo asunnossaan elää ja maksaa isot rahat hoidostaan, neljä lasta kävi ani harvoin, ei joutaneet ei jaksaneet, vaikka täti oli jokaisen lapset hoitanut ja huoltanut, yksikään ei ollut ollut edes päiväkodissa, vaan siellä mummolassa joka ikinen vuorollaan aina sinne kouluikään asti ja jotkut sen jälkeenkin. Kaikkensa oli näille antanut, sitä joskus ihmeteltiin kun, että miten jaksoi ja miten nämä lapset kehtasivat. Mutta kun oli sen yhden hoitajaksi hyvän hyvyyttään ruvennut ensin, niin sitten oltiinkin sitä mieltä että on hoidettava kaikki muutkin, että ollaan tasapuolisia. Ei katsottu sitä, että niitten nuorimpien kohdalla täti oli jo paljon vanhempi ja oli monenlaisia vaivoja jo.
Ne sitten isoina minua muistaa, sanoi täti. Mutta ei muistaneet. Ja tämä on niin moneen kertaan nähty.
Se se on maailman laki. Turhaan täällä hoette, että ette sitten hoida, kun ei ole teitä kaikessa autettu. Pyh, ette hoitaisi sittenkään vaikka teille olisi mitä annettu ja autettu. Jos jotain teette, se ei ole kuitenkaan samassa suhteessa siihen mitä olette itse hyötyneet. Tyhjää puhetta.
Kaikki ylu 1800 euron eläkkeet on liian isoja, sillä työssäkäyviä on jo niin vähän. Meillä ei ole varaa isoihin eläkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
€uro tuli, markka meni.
40-luvull asuomalaisia oli 3,6 milj. Tästä porukasta osa jo menehtynyt.
50- luvulla + 300.000 t.
Nyt 5,6 milj. Eikä rahat ja tuotanto riitä, missä vika ? Vai onko kysymys poliittisesta höpinästä ja mielen muokkauksesta.
Vika on suhteessa kestämättömän suuri määrä iäkkäitä ihmisiä.
Muissa maissa on paljon enemmän iäkkäitä ihmisiä ja silti pärjäävät hyvin ja on hyvät eläkkeet.
Ei ole.
Sveitsissä ja monacossa on paljon vauraita eläkeläisiä.
Ja Portugalissa vauraita suomalaisia eläkeläisiä!
Mulle riitti viikko Portugalissa lomaakin. Pahaa ruokaa, huonoja drinkkejä ja ihmiset mörrimöykkyjä. Joka ravintolassa iso screeni ja äijät lippis päässä tuijottamassa jalkapalloa. Kaupoissa ei mitään kunnon ostettavaa. Kukaan ei osannut englantia.
Maisemat oli kauniit ja tähtitaivas uskomattoman hieno. Mutta enpä haluaisi siellä asua.
Eiköhän se karu totuus ole se, että suurimpia eläkkeitä PITÄÄ leikata. Pieniin eläkkeisiin ei kosketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en hoida.
Kyllä valtio hoitaa, mutta ottaa siitä ne eläkkeet vastineeksi. Teille ei jää lanttiakaan perinnöksi. Neljältä eläkeläisiltä jäisi jo aika paljon, jos oikein vanhaksi eläisivät ja heitä autettaisiin asumaan ja pärjäämään kotonaan.
Mutta kyllähän se niin on, että vaikka kuinka olisi antanut apua niin lastenhoidossa kuin kaikessa muussakin, niin eipä sitä apua vanhuudestaan kuitenkaan saa muualta kuin julkiselta tahol
Suurista ikäluokista vain harva hoiti omia vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahat riittäisi paremmin ellei noita työttömiä pitäisi elättää. Tuet pois mokomalta joukolta niin voidaan veroja jopa kevenää. Työttömät ovat tämän maan syöpäkasvain jotka vaan laiskottelevat tekemättä mitään. Eikö tuota saastaa voi vaikka ajaa maasta voimakeinoin.
Eläkkeet 37 miljardia vuodessa, työttömyyskorvaukset 5 miljardia vuodessa. Kummassa on leikkuuvaraa?
Luulisi nyt olevan jo tyhmemmillekin apukoululaisille selvinnyt, että työeläkkeitä ei makseta valtion varoista.
Työttömyyskorvauksista tulee muutama prosentti työttömyyskassoista ja loput veronmaksajien taskusta.
Ymmärrätkö?
Mitä merkitystä sillä on mistä varoista ne tulee, kun jokainen työssäkäyvä joutuu maksamaan 24% eläkettä nyt, toki työnantajalla on isoin osa vastuusta, mutta olisi se helpompaa yrittäjällekin, kun ei olisi niin valtavaa lastia maksettavana työntekijästään ELÄKKEITÄ, jotka kuitenkin menee kotona lojuville mummoille ja papoille. Tästähän koko aloituksessa on kyse, että miten iso osa menee eläkkeisiin ja nuorten olo on toivoton. Näetkö ollenkaan tuota asiaa? 24% on valtava määrä, kun lisäksi pitää maksaa ylihintaa asumisesta, kalliista ruuasta ja ALV:kin nousi. Ja sitten itketään kun nuoret aikuiset ei halua tehdä lapsia. No kukkuu, millä rahalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtoikohan nykyiset eläkeläiset laskelmoida ollenkaan tai edes tietää että olisi joku eläkekin sitten. Uusi asia kaiken kaikkiaan. Ei he olleet niitä eläkemaksupäätöksiä tekemässä? Nykynuorillakin ehtii maailma muuttua moneen asentoon ennen vanhuutta. Joka tapauksessa kevyemmillä töillä ja paremmissa olosuhteissa nuoret saa hankkia eläkkeitään.
No, eläkeläiset joutuvat maksamaan kotipalveluista, kyllähän se tiukkaa tekee pienellä eläkkeellä, kun omakotitalon siivouksen joutuu ostamaan siivousyritykseltä.
Jep. Mutta omakotitalosta ei luovuta! Ei edes siinä vaiheessa kun joka työn hoitaa lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtoikohan nykyiset eläkeläiset laskelmoida ollenkaan tai edes tietää että olisi joku eläkekin sitten. Uusi asia kaiken kaikkiaan. Ei he olleet niitä eläkemaksupäätöksiä tekemässä? Nykynuorillakin ehtii maailma muuttua moneen asentoon ennen vanhuutta. Joka tapauksessa kevyemmillä töillä ja paremmissa olosuhteissa nuoret saa hankkia eläkkeitään.
No, eläkeläiset joutuvat maksamaan kotipalveluista, kyllähän se tiukkaa tekee pienellä eläkkeellä, kun omakotitalon siivouksen joutuu ostamaan siivousyritykseltä.
Jep. Mutta omakotitalosta ei luovuta! Ei edes siinä vaiheessa kun joka työn hoitaa lapset
Perinnön eteen ei mitään huvittaisi tehdä saati auttaa.
Perinnön eteen ei mitään huvittaisi tehdä saati auttaa.
Kukaan ei halua niitä syrjäseudulla olevia taloja riesoikseen. Verot lankeaa maksuun, mutta ikinä et saa sitä myytyä. Sen sijaan joka viikonloppu ja mielellään viikollakin pitäisi siellä syrjäseudulla hypätä ajamassa nurmikkoa, remppaamassa, hiekottamassa ja mitä nyt milloinkin on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Mun faija saa eläkettä enemmän kuin mä saan palkkaa. On sillä tietysti isommat tulotkin ollut, mutta silti. Eikä se edes käytä tai tarvi rahaa oikeen mihinkään.
Kun sain ensimmäisen täyden palkkani, äitini eläke oli suurempi. Kun poikani sai ensimmäisen täyden palkkansa, minun eläke on suurempi. Nähtäväksi jää, kun/jos pojantytär 4v saa aikanaan ensimmäisen palkkansa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun faija saa eläkettä enemmän kuin mä saan palkkaa. On sillä tietysti isommat tulotkin ollut, mutta silti. Eikä se edes käytä tai tarvi rahaa oikeen mihinkään.
Kun sain ensimmäisen täyden palkkani, äitini eläke oli suurempi. Kun poikani sai ensimmäisen täyden palkkansa, minun eläke on suurempi. Nähtäväksi jää, kun/jos pojantytär 4v saa aikanaan ensimmäisen palkkansa...
Ei oo mukulat sitten kouluja käyneet? Mun eläke on n 2100, ihan varmaan pojan tytär 18 v sai vähemmän palkkaa kesätyöstään.
Pienipalkkaisimman lapseni palkka on 4500 euroa, yli kaksinkertainen eläkkeeseeni. Ovat lopultakin tajunneet, älä äiti laita rahaa lahjaksi , lapsillekin riittää pieni muistaminen.
Minä eläkeläisenä, (eikä mitenkään edes erityisen suuri eläke 45 naistyövuoden jälkeen) olen auttanut vieläkin jatkuvasti kahta aikuista lastani, opiskelu- , asumis- ym. kustannuksissa. Tulevat saamaan myös ihan mukavan perinnön, koska nykyisellään en itse enää tee hankintoja paljoakaan itselleni.
Mielestäni tämä kateus eläkeläisiä kohtaan, ahneeksi syyttäminen ja lähes lynkkausmieliala tuntuu kovin väärältä. Eihän kukaan itse valitse syntymäaikaansa, ei vallitsevia suhdanteita eikä maailmantilannetta, missä milloinkin eletään. Jokainen elää omana aikanaan vallitsevien tilanteiden mukaan ja parhaansa yrittäen. Kaikille meille on riittänyt ja edelleen kyllä riittää hyviä ja huonoja asioita elämän aikana, eikä niitä kukaan itse valitse.
Varmaan suurin osa siitä kadehditusta varallisuudesta siirtyy kuitenkin jälkeemme seuraaville sukupolville. Ja monet eläkeläiset, etenkin naiset, sinnittelevät hyvinkin pienillä eläkkeillä.
Toivon ettei meitä syytettäisi aivan kuin olisimme jotain rikollisia.