Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karu totuus eläkeläisistä: On tarpeen sanoa asiat ääneen

Vierailija
01.09.2024 |

Työeläkeyhtiö Elon toimitusjohtaja Carl Petterssonin mukaan nykyään on liikaa tekijöitä, jotka nakertavat nuorten luottamusta tulevaisuuteen.

Jutellessa nuorten kanssa Suomen ja heidän tulevaisuudestaan nousee eläkejärjestelmä yllättävän usein esille. Osa nuorista on hyvinkin perillä siitä, miten järjestelmä toimii ja kuinka se perustuu siihen, että seuraava sukupolvi rahoittaa ison osan edellisen sukupolven eläkkeistä, Pettersson kirjoittaa blogikirjoituksessa Elon sivustolla.

Petterssonin mukaan on tarpeen sanoa ääneen asiat niin kuin ne ovat.

Vanhemmat ikäluokat saavat eläke-euroilleen nuoria sukupolvia paremman vastineen. Eläketurvakeskuksen mukaan vuonna 1940 syntyneet saavat jokaista eläkejärjestelmään maksamaansa euroa kohti keskimäärin yli 5 euroa eläkettä. Vastaavasti vuonna 2010 syntyneillä luku on enää 1,7 euroa. Naisilla suhdeluku on keskimäärin miehiä suurempi siitä syystä, että naisten elinikä on pidempi.

Hyvä Carl Peterson!

Kommentit (326)

Vierailija
281/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari lainausta tästä ketjusta:

Asuntolainojen aikoinaan olleesta korkovähennysoikeudesta:

***Huomasitteko muuten, että asuntolainan korkovähennys poistettiin myös sopivasti? Sitähän ei iäkkäät enää tarvitse. Ne muistaa aina mainita, että aikanaan asuntolainan korot sitä ja tätä. Haloo, nehän sai vähennyksiin todella edukkaasti aikanaan.***

TYEL-maksun verovähennysoikeudesta:

***Jep eli yksi vtun hailee koko veroetu. Ihan suotta sitä tarjoat joksikin lohdutuspalkinnoksi. Voisin vaihtaa heti sinun kanssa tämän edun. Minulla tyel-vapaa työelämä ja sinulla kovat tyel-maksut joista saat sitten sen mahtavan veroedun.***

Nämä vähennykset ovat siis täsmälleen samanlaisia. Molemmissa maksettu summa vähennetään ansiotulosta ja molemmissa sen vaikutus on yhtä suuri tai yhtä pieni.  Kuitenkin keskustelussa aikaisempi etu oli kadehdittava

Siis mitä sä selität? Nuoret maksaa sikana eläkemaksuja ja ne huomioidaan verotuksessa. Vanhempi sukupolvi ei maksanut niitä, koska ei ollut tarvetta. Eli suomennettuna teidän hyväksi maksetaan ja vielä marisette verovähennysoikeudesta. Onko sinusta reilua, että veroprosentin päälle otetaan jo 8% näitä maksuja ja sitten vielä kehtaatte kadehtia tätä etuutta?

Ja asuntolainojen korot oli oikeasti kädenojennus velkaisille perheille. 

Vaihdetaan niin, että maksatte eläkemaksuja kasarilla jo 8% veroprosentin päälle ja saatte tuon "verovähennyksen", mutta poistetaan asuntolainan korkojen vähennys. Loistava diili. Minäkin voisin vaihtaa sen, että otan ne verovähennykset asuntolainan koroista ja eläkemaksuja ei tarvi enää palkasta maksaa. 

Myös minä maksan noita työeläkemaksuja koko ajan, olen maksanut siitä lähtien kun ne 90-luvulla tulivat. En ole vielä eläkkeellä. Ennätin myös hyödyntää korkovähennystä kaikkine variaatioineen.

En vaan kestä sitä disinformaatiota, mitä täällä levitetään. Väitetään, että eihän silloin 80-90-luvulla tarvinnut maksaa asuntolainojen korkoja, kun ne sai 100% vähennettyä verotuksessa. 

No ihan samalla tavalla työeläkemaksun saa nyt vähennettyä 100% verotuksessa. Eli samalla logiikalla, ei sitäkään kenenkään tarvitse maksaa.

Mihinkään muuhun en ottanut kantaa. En myöskään marissut mistään. Aikakonetta valitettavasti ei ole, joten 80-luvun tilanteeseen ei ole paluuta eikä mennyttä voi muuttaa.

Ja kannattaisin kyllä tuon korkovähennyksen palauttamista.

Vierailija
282/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sen päälle 10 vuotta pidempään työelämässä. Vttu mikä kusetus. Että vielä stana kehtaavat määkiä omaa erinomaisuuttaan, vaikka ovat täysiä systeemin vapaamatkustajia.

Nyt en ymmärrä... ne ahneet ikäluokat teki töitä ennen eläkettä noin 45 vuotta,nykysukupolvet ei tee edes 37 vuotta. Ei korkea eläkeikä näytä olevan sama asia lisää työntekovuosia.

Et halua ymmärtää.rakenteellisesti ei ole mahdollista, laillista eikä järkevää aloittaa säännöllistä työtä 15 vuotiaana. On opiskeltava tutkinto. Tämä on poissa työvuosista näissä laskelmissa. Lisäksi opiskeluaikana on oltava käytännössä kaikki lomat työssä ja lomaa ei ole lainkaan. Joku pidennetty pyhä pääsiäisenä. Eläkeikäni on 70v ja aloitin säännölliset työt 25 vuotia

Edelleen sinun eläke-ehtosi on paremmat. Sinun ei olisi ollut pakko olla töissä 68 vuotiaaksi ja sinun ei tarvinnut maksaa tyel-maksuja omasta palkasta kuin lyhyen aikaa. Ei tuo mikään sankaritarina ole. Töissä olen ollut itsekin 15-vuotiaasta ja kaikki kesälomat siitä saakka. Eikä ruvennut eläke kertymään vaikkabsitä jo silloin maksoin.  Luuletko, että ne minun kesähommat  olivat sitten jotain erikoista ja mahtavaa?  Eikä tässä ole kyseessä niinkään yksilöt vaan ikäluokat. On teidän ikäluokissa sellaisiakin jotka ymmärtävät että ei tämä ihan oikeudenmukaisesti mennyt. Eikä mennytkään. Ei lähellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

€uro tuli, markka meni.

40-luvull asuomalaisia oli 3,6 milj. Tästä porukasta osa jo menehtynyt.

50- luvulla + 300.000 t.

Nyt 5,6 milj. Eikä rahat ja tuotanto riitä, missä vika ? Vai onko kysymys poliittisesta höpinästä ja mielen muokkauksesta.

Vika on suhteessa kestämättömän suuri määrä iäkkäitä ihmisiä.

Mitä ehdotat tälle "kestämättömän suurelle iäkkäiden" määrälle tehtävän? Saunan taakse ja..?

Ainakaan ei tarttis aloittaa kalliita syöpähoitoja eikä tehdä laajoja leikkauksia. Korkeista eläkkeistä voisi leikata. 

Tämä ei ole mitenkään epäeettistä, koska tätä menoa ei mene kovin montaa vuotta ettei edes nuoret saa syöpähoitoja ja leikkauksia, vaikka elinajanodote

Teepä ehdotus hoidon saamisen ikärajaksi.

Vierailija
284/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

€uro tuli, markka meni.

40-luvull asuomalaisia oli 3,6 milj. Tästä porukasta osa jo menehtynyt.

50- luvulla + 300.000 t.

Nyt 5,6 milj. Eikä rahat ja tuotanto riitä, missä vika ? Vai onko kysymys poliittisesta höpinästä ja mielen muokkauksesta.

Vika on suhteessa kestämättömän suuri määrä iäkkäitä ihmisiä.

Muissa maissa on paljon enemmän iäkkäitä ihmisiä ja silti pärjäävät hyvin ja on hyvät eläkkeet.

Vttu mitä yksinkertaisuutta taas.. nonsiellä on enemmän myös työikäisiä, niin suhteellisesti kuin absoluuttisestikin.

Vierailija
285/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma eläkkeissä nyt yhtäkkiä ilmeni. Eläkejärjestelmä on toiminut ja toimii Suomessa hyvin, eikä paniikkiin ole aihetta, vaikka jotkut tarkoitushakuisesti sitä lietsovat. Työssäkäyvä sukupolvi vuorollaan rahoittaa eläkkeellä olevien eläkkeet.  Näin on ollut, ja on jatkossakin.

Varat eläkkeiden maksuun kerätään kunkin vuoden työeläkemaksuilla, joita maksavat työnantajat ja työntekijät sekä yrittäjät. Eläkesysteemissä ei eletä kädestä suuhun, vaan eläkevarat rahastoidaan. Ne eivät makaa passiivisena tilillä, vaan ne sijoitetaan tuottavasti. Esimerkiksi viime vuonna maksettiin työeläkkeinä 34100 miljoonaa euroa ( = 34,1 miljardia). Eläkemaksuina kerättiin kaikkiaan 27 miljardia euroa. Mutta samaan aikaan eläkevarojen sijoitustuotto oli 15 miljardia, joten eläkevarat kasvoivat sijoitustuottojen takia selvästi.

Ongelma mainitaan jo aloituksessa lainatussa tekstissä. Se on epäreilu. Ei se nettosaajasta ole varmasti viallinen systeemi, mutta nettomaksajasta se on.

Vierailija
286/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

***Huomasitteko muuten, että asuntolainan korkovähennys poistettiin myös sopivasti? Sitähän ei iäkkäät enää tarvitse. Ne muistaa aina mainita, että aikanaan asuntolainan korot sitä ja tätä. Haloo, nehän sai vähennyksiin todella edukkaasti aikanaan.***

***Jep eli yksi vtun hailee koko veroetu. Ihan suotta sitä tarjoat joksikin lohdutuspalkinnoksi. Voisin vaihtaa heti sinun kanssa tämän edun. Minulla tyel-vapaa työelämä ja sinulla kovat tyel-maksut joista saat sitten sen mahtavan veroedun.***

Nämä vähennykset ovat siis täsmälleen samanlaisia. Molemmissa maksettu summa vähennetään ansiotulosta ja molemmissa sen vaikutus on yhtä suuri tai yhtä pieni.  Kuitenkin keskustelussa aikaisempi etu oli kadehdittava

Mistä ihmeestä keräät tietosi? Eläkevakuutusmaksu on 7,15% palkasta, ei suinkaan yli 8.

Vai oletko 53-62v ikäinen, silloin maksat 8,65%.

Jos vaihtamaan ryhdytään, niin annetaan teille kasarin asuntolainakorot ja laina-ajat, joten saatte 10 vuoden lainan 14% korolla, olepa hyvä. Voit unohtaa matkustelun, jos haluat omistusasunnon. Vuokraan et sitten saakaan asumistukea ja on normisettiä, että 4-henkinen perhe asuu kaksiossa.

Vierailija
287/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä vähennykset ovat siis täsmälleen samanlaisia. Molemmissa maksettu summa vähennetään ansiotulosta ja molemmissa sen vaikutus on yhtä suuri tai yhtä pieni.  Kui

Sinä tässä jaat disinformaatiota. Se on todella laiha lohtu että tyel-maksusta saa verovähennystä sen rinnalla että verrokkiryhmä ei maksanut niitä lainkaan. Vähä-älyistä tarjota sitä sitten jonain hienona etuna. Sitten otit tämä asuntolaina verovähennyksen esiin. No sekin tietysti suosi samoja ikäluokkia kuin tyel-maksuvapaus. Alleviivaa hyvin ketä tässä maassa suositaan aina. 

Vierailija
288/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin 40-vuotiaana tunnen olevani aika pahassa raossa, sillä yritän säästää myös lapsilleni. Heidän opiskelu on maksettava, sillä opintoetuudet on vedetty minimiin ja töiden saaminen paljon epävarmempaa, kuin minun nuoruudessa. Ja heille on pakko maksaa rahastoon, sillä ei heillä tule olemaan mitään sosiaaliturvaa eläkkeestä nyt puhumattakaan. Ja omaa eläkettä on säästettävä myös. Teen kahta työtä tämän kaiken vuoksi ja korkojen nousu (ilman verovähennysoikeutta!) tekee kaiken todella haastavaksi. Myös se turhauttaa, että on tehtävä 2 ihmisen työt tai seuraavat yt:t on potku perheelle. Jo minä huomaan suuren eron siinä, kuinka mun uralla 20 vuoden aikana meno on koventunut ja työelämä muuttunut uuvuttavaksi. Ja sitten pitäisi vielä hoitaa seniorit, jotka tuntuvat olevan sitä mieltä, että kyllä meillä aikaa riittää putsata rännit ja pestä ikkunat..

Välillä tuntuu, että nyt justiin tippuu hanskat..

Vierailija
289/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän ei ole kyse suurista ikäluokista jotka ihan oikeastikin joutuivat ponnistelemaan toimeentulonsa eteen vaan sitä seuraavasta sukupolvesta. Tälle sukupolvelle on ollut jo ihan eri koulutusmahdollisuudet, työpaikat, lasten päivähoidot, ym. Nämä ne on saaneet kaiken lähes tarjottimella ja nyt eläkeiässä ovat se äänekkäin ryhmä puolustamassa omia eläkkeitään. Ja haukkumassa työttömiä. 

Nykyäidit vie lapset hoitoon vaikka itse ovat kotona.

Meillä oli maataloustila ja lapset eivät olleet hoidossa ollenkaan.

Tuossa ne menivät mukana 80 luvulla syntyneet.

Nykyään tulisi lasu, jos äiti menisi navettaan ja alle kouluikäiset olisivat keskenään sisällä.

Ei tule.

Vierailija
290/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun faija saa eläkettä enemmän kuin mä saan palkkaa. On sillä tietysti isommat tulotkin ollut, mutta silti. Eikä se edes käytä tai tarvi rahaa oikeen mihinkään.

Suurin osa saa pieniä eläkkeitä. 

Vierailija
291/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän ei ole kyse suurista ikäluokista jotka ihan oikeastikin joutuivat ponnistelemaan toimeentulonsa eteen vaan sitä seuraavasta sukupolvesta. Tälle sukupolvelle on ollut jo ihan eri koulutusmahdollisuudet, työpaikat, lasten päivähoidot, ym. Nämä ne on saaneet kaiken lähes tarjottimella ja nyt eläkeiässä ovat se äänekkäin ryhmä puolustamassa omia eläkkeitään. Ja haukkumassa työttömiä. 

Nykyäidit vie lapset hoitoon vaikka itse ovat kotona.

Meillä oli maataloustila ja lapset eivät olleet hoidossa ollenkaan.

Tuossa ne menivät mukana 80 luvulla syntyneet.

Nykyään tulisi lasu, jos äiti menisi navettaan ja alle kouluikäiset olisivat keskenään s

Kyllä tulee lasu.

Vierailija
292/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä vähennykset ovat siis täsmälleen samanlaisia. Molemmissa maksettu summa vähennetään ansiotulosta ja molemmissa sen vaikutus on yhtä suuri tai yhtä pieni.  Kui

Tämä vaihtokauppa käy ja asuntojen hinnat myös. Euroiksi muutetuna 20 000e maksoi talopaketti ja inflaation vuoksi se oli pian syöty, sillä palkankorotukset pysyivät hyvin inflaation vauhdissa ja edellä. Ei kukaan keskituloinen pysty nyt maksamaan siinä ajassa lainoja pois, erityisesti kun tyelmaksut rokottaa ostovoimaa. Jos oli vielä lapsia , niin lapsilisät oli per lapsi noin 400mk nyt ne on 90e . 400 mk oli silloin ihan nättisumma verrattuna mitä 90 e on nyt.

Vierailija
293/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun faija saa eläkettä enemmän kuin mä saan palkkaa. On sillä tietysti isommat tulotkin ollut, mutta silti. Eikä se edes käytä tai tarvi rahaa oikeen mihinkään.

Ne rahat tai osa niistä tullee sinulle joskus jossain muodossa.

Mutta kun minä haluan ne heti !

Vierailija
294/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työikäisiä haukutaan, leikataan tuet, ei tehdä vakituisia työsopimuksia.

Meiltä on tulossa 4 eläkeläistä valtion hoidettavaksi.

Minä en hoida.

Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta.

En rupea ilmaispiiaksi vapaa-ajalla.

Sama. Ei näkynyt apua kun itsellä oli pienet lapset. Jokainen hoitaa itsensä ja lapsensa.

Kotiäidillä on huono eläke, kai sulla on mies joka elättää.

Olen töissä, elätän palkallani teitä buumereita. Oma eläkekertymä näyttää ikäisilläni huonolta, kun kaikki fyrkat valuu teille. Ja nyt sitten pitäisi vielä alkaa vaippojannekin vaihtamaan. Juu ei kiitos.

Vierailija
295/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AIkoinaan sai verovähennystä myös kulutusluoton koroista. Muistaakseni 80-luvulla. Ja 90-luvun alussa oli verotuksessa myös sellaisia vähennyksiä kuin lapsivähennys ja lapsenhoitovähennys, jos muistan oikein.

Vakituiseen asuntoon kohdistuvien asuntolainojen koroilla saattoi olla aikoinaan suhteellisen tuntuvakin vaikutus maksettavan veron määrään.

Ja oli sellainenkin kuin sairauskuluvähennys, mutta sen vaikutus oli aika pieni. Siinä sai vähentää lääke- ja lääkärikuluja.

Vierailija
296/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin 40-vuotiaana tunnen olevani aika pahassa raossa, sillä yritän säästää myös lapsilleni. Heidän opiskelu on maksettava, sillä opintoetuudet on vedetty minimiin ja töiden saaminen paljon epävarmempaa, kuin minun nuoruudessa. Ja heille on pakko maksaa rahastoon, sillä ei heillä tule olemaan mitään sosiaaliturvaa eläkkeestä nyt puhumattakaan. Ja omaa eläkettä on säästettävä myös. Teen kahta työtä tämän kaiken vuoksi ja korkojen nousu (ilman verovähennysoikeutta!) tekee kaiken todella haastavaksi. Myös se turhauttaa, että on tehtävä 2 ihmisen työt tai seuraavat yt:t on potku perheelle. Jo minä huomaan suuren eron siinä, kuinka mun uralla 20 vuoden aikana meno on koventunut ja työelämä muuttunut uuvuttavaksi. Ja sitten pitäisi vielä hoitaa seniorit, jotka tuntuvat olevan sitä mieltä, että kyllä meillä aikaa riittää putsata rännit ja pestä ikkunat..

Sehän se tässä onkin kun nämä vielä odottavat että työssäkäyvillä aikuisilla lapsilla on aikaa ja halua vielä hoitaa heidän talonsa ja mökkinsä kunnossapidot. Ostaisivat nuokin palveluina ja samalla työllistäisivät jotakin yrittäjää kun kerran rahaakin on. 

Vierailija
297/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkemaksu on yli 24%:ia palkasta! Täytyy muistaa, että osan siitä maksaa työnantaja. Jos ei maksaisi, niin heillä olisi varaa maksaa palkkaa enemmän. 70-luvulla maksu oli 10%:ia palkasta ja 80-luvulla 15%:ia. Valtavasti se on noussut!

Vierailija
298/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata tällainen rehkiminen. Opiskelu on kuitenkin edelleen ilmaista Suomessa. Sun pitää jaksaa eläkeikään, mikä voi olla 30 vuoden päästä. Alat vaan ottaa vähän rennommin. Nuorillakin on vastuu omasta elämästä, ei kaikkea voi sinun harteille laittaa. Töitäkin edelleen saa opiskelujen lomaan jos haluaa. Sulla on miellyttämisongelma. Seniorit vielä vaatimassa. 

Vierailija
299/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus:

Tämä vaihtokauppa käy ja asuntojen hinnat myös. Euroiksi muutetuna 20 000e maksoi talopaketti ja inflaation vuoksi se oli pian syöty, sillä palkankorotukset pysyivät hyvin inflaation vauhdissa ja edellä. Ei kukaan keskituloinen pysty nyt maksamaan siinä ajassa lainoja pois, erityisesti kun tyelmaksut rokottaa ostovoimaa. Jos oli vielä lapsia , niin lapsilisät oli per lapsi noin 400mk nyt ne on 90e . 400 mk oli silloin ihan nättisumma verrattuna mitä 90 e on nyt.

En tiedä mistä vuodesta puhut, mutta meillä 90-luvun alussa talon kustannusarvio oli 650 000 mk ilman tonttia (=185000 eur nykyrahassa) ja se ei suinkaan ollut ensiasunto, ei siihen olisi ollut varaa. Ensin ostettiin kaksio, maksettiin lainoja pois ja sitten lisää lainaa ja kolmio, maksettiin sitä ja vasta sitten talo. Kaiken kaikkiaan asuntolainaa riitti reiluksi 20 vuodeksi.

Mitä tulee lapsilisään, niin esim v. 1990 lapsilisä ensimmäisestä lapsesta oli 293 mk (90.64 eur nykyrahassa)

Vierailija
300/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma eläkkeissä nyt yhtäkkiä ilmeni. Eläkejärjestelmä on toiminut ja toimii Suomessa hyvin, eikä paniikkiin ole aihetta, vaikka jotkut tarkoitushakuisesti sitä lietsovat. Työssäkäyvä sukupolvi vuorollaan rahoittaa eläkkeellä olevien eläkkeet.  Näin on ollut, ja on jatkossakin.

Varat eläkkeiden maksuun kerätään kunkin vuoden työeläkemaksuilla, joita maksavat työnantajat ja työntekijät sekä yrittäjät. Eläkesysteemissä ei eletä kädestä suuhun, vaan eläkevarat rahastoidaan. Ne eivät makaa passiivisena tilillä, vaan ne sijoitetaan tuottavasti. Esimerkiksi viime vuonna maksettiin työeläkkeinä 34100 miljoonaa euroa ( = 34,1 miljardia). Eläkemaksuina kerättiin kaikkiaan 27 miljardia euroa. Mutta samaan aikaan eläkevarojen sijoitustuotto oli 15 miljardia, joten eläkevarat kasvoivat sijoitustuottojen takia selvästi.

Vaan osa rahastoidaan - yhä isompi osaa menee suoraan eläkkeiden maksuun eikä riitä, vaan pistää syödä jo pääomaa. Miksi luulet, että työssäkäyvien eläkemaksuja on a) nostettu, b) eläkeikää on nostettu, c) ja syntyvyydestä ollaan huolissaan. No just siksi, koska rahat ei riitä ja huoltosuhde heikkenee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä