Karu totuus eläkeläisistä: On tarpeen sanoa asiat ääneen
Työeläkeyhtiö Elon toimitusjohtaja Carl Petterssonin mukaan nykyään on liikaa tekijöitä, jotka nakertavat nuorten luottamusta tulevaisuuteen.
Jutellessa nuorten kanssa Suomen ja heidän tulevaisuudestaan nousee eläkejärjestelmä yllättävän usein esille. Osa nuorista on hyvinkin perillä siitä, miten järjestelmä toimii ja kuinka se perustuu siihen, että seuraava sukupolvi rahoittaa ison osan edellisen sukupolven eläkkeistä, Pettersson kirjoittaa blogikirjoituksessa Elon sivustolla.
Petterssonin mukaan on tarpeen sanoa ääneen asiat niin kuin ne ovat.
Vanhemmat ikäluokat saavat eläke-euroilleen nuoria sukupolvia paremman vastineen. Eläketurvakeskuksen mukaan vuonna 1940 syntyneet saavat jokaista eläkejärjestelmään maksamaansa euroa kohti keskimäärin yli 5 euroa eläkettä. Vastaavasti vuonna 2010 syntyneillä luku on enää 1,7 euroa. Naisilla suhdeluku on keskimäärin miehiä suurempi siitä syystä, että naisten elinikä on pidempi.
Hyvä Carl Peterson!
Kommentit (326)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi voi, minkäs minä sille voin, se eläke tulee mikä mulle lain mukaan kuuluu.
Tule käymään annan sulle kympin.
Älä nuolaise ennen kuin tipahtaa. Kohta käydään nykyisten eläkkeiden kimppuun indeksien ja muiden konstien kautta. Leipäjono meitä kohta kutsuu.
Pyh! Eläkeläisiä, jotka ovat hyvin aktiivisia äänestäjiä, on suuri joukko. Ei suuret puolueet niitä halua ärsyttää. Sitä paitsi mediaanieläke on 1700 euroa, joka on puolet mediaanipalkasta. Ei siitäkään juuri voi nipistää ilman, että sosiaalitukien määrä kasvaa.
Älä nuolaise ennen kuin tipahtaa. Kun ulkopuolinen ohjaus tulee, eläkkeisiin kosketaan ensimmäisenä. Ulkomaalaisia ei kiinnost
Voi kuule typerys, kun koskee ihan kaikkia juuri silloin eläkettä nostavia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nuolaise ennen kuin tipahtaa. Kohta käydään nykyisten eläkkeiden kimppuun indeksien ja muiden konstien kautta. Leipäjono meitä kohta kutsuu.
Pyh! Eläkeläisiä, jotka ovat hyvin aktiivisia äänestäjiä, on suuri joukko. Ei suuret puolueet niitä halua ärsyttää. Sitä paitsi mediaanieläke on 1700 euroa, joka on puolet mediaanipalkasta. Ei siitäkään juuri voi nipistää ilman, että sosiaalitukien määrä kasvaa.
Älä nuolaise ennen kuin tipahtaa. Kun ulkopuolinen ohjaus tulee, eläkkeisiin kosketaan ensimmäisenä. Ulkomaalaisia ei kiinnosta hallituksen äänestäjät.
Ei eläkkeet valtion budjettia rasita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae vaan sitä kaljaa. Nykyäänhän ei muuta keksitä.
Sinähän se sanoit.
Olen juuri yksi niistä suurista ikäluokista, en käytä julkisia terveyspalveluita ja alkoholia ei tippaakaan. Yhteiskunta ei avustanut koulunkäynnissä, kun oli se kansakoulu makroonivelleineen. Säästämällä olen saanut kivat eläkepäivät, rahasta ei ole puutetta ja lapset saavat vielä muhkean perinnön, että voivat sitten valittaa perintöverosta.
Mihin joku tarvitsee 20 000€ kuukausi eläkettä? Eläkekatto ja verotus eläkeloisille korkeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri yksi niistä suurista ikäluokista, en käytä julkisia terveyspalveluita ja alkoholia ei tippaakaan. Yhteiskunta ei avustanut koulunkäynnissä, kun oli se kansakoulu makroonivelleineen. Säästämällä olen saanut kivat eläkepäivät, rahasta ei ole puutetta ja lapset saavat vielä muhkean perinnön, että voivat sitten valittaa perintöverosta.
Sama täällä. 💃💃
Työikäisiä haukutaan, leikataan tuet, ei tehdä vakituisia työsopimuksia.
Meiltä on tulossa 4 eläkeläistä valtion hoidettavaksi.
Minä en hoida.
Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta.
En rupea ilmaispiiaksi vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Mihin joku tarvitsee 20 000€ kuukausi eläkettä? Eläkekatto ja verotus eläkeloisille korkeaksi.
Ei tarvitsekaan, mikä olisi sun mielestäsi riittävä eläke, olen eläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on myös palkkatuella leikkaamassa puisto-alueiden ruohikoita ja hoitamassa kukkia.
Eläkeläiset luulevat, että kaikki työssäkäyvät on vakituisia. Ei ole.
Työttömiä on myös kesätöissä valtion virastoissa kuten kela ja maanmittauslaitos, siellä asiakaspalvelussa.
Tietenkin luulee. Niillehän on samoista töistä maksettu oikeaa palkkaa, josta sitten koko ajan kertyi moninkertainen eläke/maksettu summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeleikkaushan toteutettiin jo tänä kesänä. Suurimmalta osalta eläkeläisiä poistettiin eläkkeen verovähennys.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa, mutta 744 työmarkkinatuesta menee 20 %.
Miten jollekin voi tulla edes mieleen verrata toisiinsa eläkkeitä ja työttömyyskorvauksia. Menee ohi ymmärryksen ja lujaa. Toinen on työnsä tehnyt ja toinen istuu kotona perseellään tuilla itsensä elättäen. Ei lopu sullakaan tukesi työmarkkinatukeen. Menee aika paljon yli tuon tonnin eläkkeen sinun tukesi. Mitä olet yhteiskunnalle antanut ja mitä rakentanut? Niinpä.
Minä saan työmarkkinatukea. En senttiäkään mitään muuta. Tehtyjä työvuosia on 35. Ol
Sairaseläkettä ei saa kukaan, kun ei ole olemassa sellaista ainakaan Suomessa
Nythän ei ole kyse suurista ikäluokista jotka ihan oikeastikin joutuivat ponnistelemaan toimeentulonsa eteen vaan sitä seuraavasta sukupolvesta. Tälle sukupolvelle on ollut jo ihan eri koulutusmahdollisuudet, työpaikat, lasten päivähoidot, ym. Nämä ne on saaneet kaiken lähes tarjottimella ja nyt eläkeiässä ovat se äänekkäin ryhmä puolustamassa omia eläkkeitään. Ja haukkumassa työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkejärjestelmä on siis hirvittävää kusetusta!!!!
"Vanhemmat ikäluokat saavat eläke-euroilleen nuoria sukupolvia paremman vastineen. Eläketurvakeskuksen mukaan vuonna 1940 syntyneet saavat jokaista eläkejärjestelmään maksamaansa euroa kohti keskimäärin yli 5 euroa eläkettä. Vastaavasti vuonna 2010 syntyneillä luku on enää 1,7 euroa. Naisilla suhdeluku on keskimäärin miehiä suurempi siitä syystä, että naisten elinikä on pidempi."
Eläkejärjestelmä toimii kun maksajia (työssäkäyviä) on tarpeeksi kustantamaan eläkket. Järjestelmän alkuaikoina näin oli. Eläkeläisiä oli vähän he kun ymmärsivät kuolla ennen eläkkeellepääsyä. Lapsia joista kasvoi työhön mennessään maksajia oli paljon. Nykyään maksajia on vähän, eläkeläisiä paljon.
Niin, eivät tuilla eläjistä ole maksajiksi !
Vierailija kirjoitti:
€uro tuli, markka meni.
40-luvull asuomalaisia oli 3,6 milj. Tästä porukasta osa jo menehtynyt.
50- luvulla + 300.000 t.
Nyt 5,6 milj. Eikä rahat ja tuotanto riitä, missä vika ? Vai onko kysymys poliittisesta höpinästä ja mielen muokkauksesta.
Vika on suhteessa kestämättömän suuri määrä iäkkäitä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Nythän ei ole kyse suurista ikäluokista jotka ihan oikeastikin joutuivat ponnistelemaan toimeentulonsa eteen vaan sitä seuraavasta sukupolvesta. Tälle sukupolvelle on ollut jo ihan eri koulutusmahdollisuudet, työpaikat, lasten päivähoidot, ym. Nämä ne on saaneet kaiken lähes tarjottimella ja nyt eläkeiässä ovat se äänekkäin ryhmä puolustamassa omia eläkkeitään. Ja haukkumassa työttömiä.
Nykyäidit vie lapset hoitoon vaikka itse ovat kotona.
Meillä oli maataloustila ja lapset eivät olleet hoidossa ollenkaan.
Tuossa ne menivät mukana 80 luvulla syntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Montako tuollaista maasta edes löytyy? Mieluummin työttömiltä pskaloisilta tuet pois niin menevät mokomat krväkkeet töihin ja maksavat osansa veroista. Kansaneläkkeen voisi kyllä lopettaa kokonaan niin että työtä tekemättömät eivät saisi mitään eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sen päälle 10 vuotta pidempään työelämässä. Vttu mikä kusetus. Että vielä stana kehtaavat määkiä omaa erinomaisuuttaan, vaikka ovat täysiä systeemin vapaamatkustajia.
Nyt en ymmärrä... ne ahneet ikäluokat teki töitä ennen eläkettä noin 45 vuotta,nykysukupolvet ei tee edes 37 vuotta. Ei korkea eläkeikä näytä olevan sama asia lisää työntekovuosia.
Et halua ymmärtää.rakenteellisesti ei ole mahdollista, laillista eikä järkevää aloittaa säännöllistä työtä 15 vuotiaana. On opiskeltava tutkinto. Tämä on poissa työvuosista näissä laskelmissa. Lisäksi opiskeluaikana on oltava käytännössä kaikki lomat työssä ja lomaa ei ole lainkaan. Joku pidennetty pyhä pääsiäisenä. Eläkeikäni on 70v ja aloitin säännölliset työt 25 vuotiaana. Tulee siis 45 vuotta työelämää plus opiskel
Kuulehan. Olen nyt 70v/eläkeläinen. Pakon sanelemana (rahaa ei ollut) oli pakko tehdä hommia 13-kesäisestä lähtien: mitä sattui milloinkin saamaan. Kirjoitin ylioppilaaksi ja kouluttauduin vaativaan ammattiin kuusi vuotta. Kesät ja lomat ja illat ja yöt tein töitä, kun eivät opiskelijat mitään tukia saaneet. Sain ekan koulutustani vastaavan työpaikan 24-vuotiaana. Jäin eläkkeelle 68v. Kasvatin neljä lasta. Rakensin itse talon. En koe olevani erinomainen enkä vapaamatkustaja, sorry siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
€uro tuli, markka meni.
50- luvulla + 300.000 t.
Nyt 5,6 milj. Eikä rahat ja tuotanto riitä, missä vika ? Vai onko kysymys poliittisesta höpinästä ja mielen muokkauksesta.
Muissa maissa on paljon enemmän iäkkäitä ihmisiä ja silti pärjäävät hyvin ja on hyvät eläkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitsekaan, mikä olisi sun mielestäsi riittävä eläke, olen eläkeläinen.
Takuueläke 976 €/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
€uro tuli, markka meni.
50- luvulla + 300.000 t.
Muissa maissa on paljon enemmän iäkkäitä ihmisiä ja silti pärjäävät hyvin ja on hyvät eläkkeet.
Ei ole.
Sveitsissä ja monacossa on paljon vauraita eläkeläisiä.
Ei koske nykyisiä eläkeläisiä, tulee vasta sinun ikäluokallesi.😁💰