Karu totuus eläkeläisistä: On tarpeen sanoa asiat ääneen
Työeläkeyhtiö Elon toimitusjohtaja Carl Petterssonin mukaan nykyään on liikaa tekijöitä, jotka nakertavat nuorten luottamusta tulevaisuuteen.
Jutellessa nuorten kanssa Suomen ja heidän tulevaisuudestaan nousee eläkejärjestelmä yllättävän usein esille. Osa nuorista on hyvinkin perillä siitä, miten järjestelmä toimii ja kuinka se perustuu siihen, että seuraava sukupolvi rahoittaa ison osan edellisen sukupolven eläkkeistä, Pettersson kirjoittaa blogikirjoituksessa Elon sivustolla.
Petterssonin mukaan on tarpeen sanoa ääneen asiat niin kuin ne ovat.
Vanhemmat ikäluokat saavat eläke-euroilleen nuoria sukupolvia paremman vastineen. Eläketurvakeskuksen mukaan vuonna 1940 syntyneet saavat jokaista eläkejärjestelmään maksamaansa euroa kohti keskimäärin yli 5 euroa eläkettä. Vastaavasti vuonna 2010 syntyneillä luku on enää 1,7 euroa. Naisilla suhdeluku on keskimäärin miehiä suurempi siitä syystä, että naisten elinikä on pidempi.
Hyvä Carl Peterson!
Kommentit (326)
Vierailija kirjoitti:
Minusta törkeintä tässä kaikessa on se, että tyelien vuoksi meillä on tilanne, jossa työnantajat eivät pysty palkkaamaan riittävästi väkeä, vaan teettävät tuplatyöt liian vähällä henkilökunnalla. Toisilla on työttömyys ja toisilla uupumus. Ja tyeleistä nauttivat eläkeläiset kiljuvat kuorossa "mene töihin", "ei sitä ennenkään uuvuttu!".
Miten omille lapsilleen voi tehdä näin. Kertokaa?
Siis päätätkö sinä asioista? Voin kertoa että emme me tavalliset eläkeläiset ole myöskään päättäneet asioista. Talousmiehet, työnantajaliittojen herrat, eläkeherrat , eduskunta, siellä ne asioista päättävät. Mietipä sitä ennen syyttelyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään saa olla tyytyväinen jos on töitä ja hyvä palkka. En ensimmäisenä alkaisi valittamaan eläkemaksuista. Ja nuorten pitäisi ottaa huomioon sekin, että on itsekin joskus eläkkeellä. Kuka ne silloin maksaa?
Minä maksan ne itse. Elän kitsastellen, säästäen ja sijoittaen palkastani. Jokaisen tulisi olla vastuussa vain itsestään eläkkeiden suhteen.
Eikös eläkevakuutukset ole turhaan maksettu jos kuolee ennemmin? Ihan kuin tyel-maksutkin?
Ei kukaan koskaan laske mitennpaljon eläkeyhtiöt hyötyvät työikäisinä kuolleista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta törkeintä tässä kaikessa on se, että tyelien vuoksi meillä on tilanne, jossa työnantajat eivät pysty palkkaamaan riittävästi väkeä, vaan teettävät tuplatyöt liian vähällä henkilökunnalla. Toisilla on työttömyys ja toisilla uupumus. Ja tyeleistä nauttivat eläkeläiset kiljuvat kuorossa "mene töihin", "ei sitä ennenkään uuvuttu!".
Miten omille lapsilleen voi tehdä näin. Kertokaa?
Siis päätätkö sinä asioista? Voin kertoa että emme me tavalliset eläkeläiset ole myöskään päättäneet asioista. Talousmiehet, työnantajaliittojen herrat, eläkeherrat , eduskunta, siellä ne asioista päättävät. Mietipä sitä ennen syyttelyä
Miten sinä olet äänestänyt ja vaikuttanut? Kerropas se? Kyllä ongelmat on olleet selvillä
Rauhotupa. Päätösvalta tyellissäkin on ollut työntajaliitoissa. En ikinä ole äänestänyt kokoomusherroja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään saa olla tyytyväinen jos on töitä ja hyvä palkka. En ensimmäisenä alkaisi valittamaan eläkemaksuista. Ja nuorten pitäisi ottaa huomioon sekin, että on itsekin joskus eläkkeellä. Kuka ne silloin maksaa?
Minä maksan ne itse. Elän kitsastellen, säästäen ja sijoittaen palkastani. Jokaisen tulisi olla vastuussa vain itsestään eläkkeiden suhteen.
Paljon pitää panna kultaharkkoja tyynyn alle. Itsestään kun on vastuussa sitten kun sijoitukset romahtavat, sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai vain täyttää 40 eikä kelpaa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun faija saa eläkettä enemmän kuin mä saan palkkaa. On sillä tietysti isommat tulotkin ollut, mutta silti. Eikä se edes käytä tai tarvi rahaa oikeen mihinkään.
Sama, mutta en kyllä ole hänelle katkera vaan päinvastoin. On tukenut meitä lapsia tasapuolisesti kun jollain ollut rankkaa (esim. kun itse olin työttömänä ja sairastelin, sain rahallista apua yksityislääkäriin, satunnainen apu opiskeluaikana.)
Sama täälläkin. Tukevat edelleen lastenlasten harrastuksia hyvillä eläkkeillään. Itse en yh:na pystyisikään.
Tuohon kommenttiini 324. Nuorten palkat luonnollisesti ovat pienempiä kuin työkokemusta saaneiden.
Oikeasti olen kuitenkin sitä mieltä, jokaisen pitäisi tulla palkallaan toimeen. Esim siivous on tärkeää työtä, järkyttävän pienet palkat.