Mikä avuksi tyhmyyden pelkoon? Selitän:
Olen viime aikoina alkanut kauhesti miettiä omaa käytöstäni, pitävätkö ihmiset minua tyhmänä ja sivistymättömänä. Kysyn tätä myös itseltäni, eli pelkään, että tyhmenen koko ajan, yleissivistykseni ei kasva, vaikka vuosia tulee lisää jne.
Koulutan työkseni aikuisia, joten tämä leimautumisen pelko on koko ajan läsnä. Mistä johtuu?
Kommentit (9)
älyttömän fiksu, tuijottaa lähinnä omaa napaansa. Ihminen joka TIETÄÄ ETTEI TIEDÄ on huomattavan kehityskelpoinen ja avoin ympäristölle. Niin että onnittelut; sulla on fiksun, kehityskelpoisen ihmisen asenne. Tuskin siis olet kovin tyhmä. Tyhmyyttä ei ole mielestäni yleissivistyksen rajallisuus vaan oikeassa olemisen pakkomielle. Siis vaikka opetat toisia, ei sun tarvitse kaikkea tietää; tiedät sen alueen mikä sun työhösi kuuluu. Ei mua ainakaan pinten lasten vanhempana edes kiinnosta kaiken maailman nippelitieto. Asiat joita pidän tärkeänä, omaksun hyvin.
samasta vaivasta kärsin minäkin. Hulluinta on se, että minulla todellakin on laaja yleissivistys, ja minut on vieläpä testattu varsin älykkääksi. Silti tunnen itseni tyhmäksi toisinaan, mutta vielä enemmän pelkään antavani itsestäni tyhmän mielikuvan.
En ole keksinyt tähän muuta ' hoitokeinoa' kuin kulkea hyväksyä sen, että vaikka aina löytyy minua fiksumpia ihmisiä, se ei tee minusta suoraan tyhmää. Tätä vain täytyy muistaa hokea itselleen säännöllisin väliajoin.
Tottakai sun yleissivistykses koko ajan kasvaa, jos et suorastaan käytä kuulosuojaimia ja silmälappuja! Toi johtuu jollain tavalla ammatista, kun koko ajan näkee ihmisten opiskelevan ja oppivan, niin vertaa itseään niihin. Jos joku järjestäis sullekin kerran kuukaudessa kokeen siitä, miten olet kehittynyt työssäsi ja mitä oppinut maailmasta, niin kyllä niitä tuloksia siinä näkyisi. Itse sitä ei huomaa, kun ei oo mitään asteikkoa.
minun suustani! Olen melkoisen vaativalla alalla yliopistolla ja jostain syystä on viimeisen vuoden aikana jatkuvasti hiipinyt mieleen, että kaikki muut ovat 100 kertaa fiksumpia kuin minä ja että minulla ei ole oikeutta olla siinä työssä, jossa olen. Lisäksi menen tällaisen turhan itsetietoisuuden vuoksi usein lukkoon juuri niissä tilanteissa, joissa pitäisi " näyttää" . Olen ihan hukassa! Masennusta? En tiedä. Haluaisin vain käpertyä peiton alle ja kuolla pois täältä elintilaa viemästä fiksuilta ihmisiltä.
tyhmillä ihmisillä on mielettömän kova itsetunto ja uhoavat tekevänsä sitä ja tätä...
EI meistä kukaan nyt niin erikoinen ole.
Ap, tarkkaile näissä mietteissä myös muiden käytöstä, juttuja, puhetyylijä jne. varmana huomaat joistakin asioista, että ei ne muutkaan sen kummempia ole kuin sinä!
Tuskin olet sen tyhmempi kuin muutkaan. Vanhempana vain tajuaa itse virheensä joko heti, parin tunnin päästä tai muutaman kuukauden kuluttua.
Nuorempana oli aina itse oikeassa eikä sitä huomannut virheitään. Kaikki muut ne oli idiootteja en minä. Mottona: Ihminen on viisaimmillaan kuusitoistavuotiaana, Kuusitoistavuotias tietää ja osaa aivan kaiken.
Minulla on ollut tuota koko ikäni. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä selkeämmin tajuan, kuinka tyhmä olen. Kontaktit toisiin ihmisiin ovat kauhistus, sen kertoo puhelinlaskunikin: 7 kuukaudelta 20 euroa.