Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten eläkkeet voi nousta vuosi vuodelta?

Vierailija
31.08.2024 |

2024 nostettiin eläkkeitä yli 5% ja 2025 yli 1.5%. Mistä ne rahat muka kaivetaan? Idiootit.

Kommentit (139)

Vierailija
41/139 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole koskaan kuullut indeksikorotuksesta?

Etkä itse ole eläkkeellä? Helppo huudella. Kysy äidiltäsi ja isältäsi tulevatko he hyvin toimeen. Hinnat ja vuokrat nousevat koko ajan.

Ei kenenkään muun tulot nouse hintojen kanssa. Se on vain voi voi jos ei ole varaa siihen mihin oli varaa ennen ja pitää tulla toimeen vähemmällä. Vastikkeettoman rahan heittäminen inflaatiota kohti vain pahentaa sitä. 

Voitaisiin kyllä siirtyä malliin, jossa kaikki nousee aina hintojen kanssa samaa tahtia.

Miten tällainen malli toimisi?

Eläkeindeksin lailla.

"Kumma kun hintojen mukana ei ole palkat nousseet ja missään muualla paitsi suomessa ei myöskään palkankorotukset nosta tuotteiden hintoja. Se on jännä kun ainoastaan täällä se on aina palkansaaja mikä ottaa takkiin. Miksi meillä ei ole jo Norjan palkkataso kun hinnatkin on samat kuin siellä? "

Ihan samalla tavalla tämä toimii muissakin maissa ja palkat nousevat tuottavuuden kasvulla, mutta sitä ei ole Suomessa ollut vuosiin. Norjassa tuottavuus on taas noussut. 

Vierailija
42/139 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienempiä alle 2000e eläkkeitä vois nostaa 10% ja sitten vastaavasti leikataan yli 5000e eläkkeitä 5%. Näin katetaan tämä inflaatio vaikutus kaikkein parhaiten. Rikkaat kyllä tulevat toimeen vähän vähemmälläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/139 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkä itse ole eläkkeellä? Helppo huudella. Kysy äidiltäsi ja isältäsi tulevatko he hyvin toimeen. Hinnat ja vuokrat nousevat koko ajan.

Vielä helpompi huudella kun me ne eläkkeet kuitenkin  maksetaan..

Mene huutamaan vanhemmillesi,, äläkä täällä mesoa.

Vierailija
44/139 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kansaneläkkeiden indeksit on jäädytetty eli köyhimpiä eläkeläisiä kiusataan 

Eläkkeissä kansaneläkeindeksiä EI ole jäädytetty.

Ei tällä kertaa. Sitä ennen ne on kaikilla oikeistohallituksilla jäädytetty. Samaan aikaan työeläkkeiden indeksit eivät ole olleet jäässä, mikä on johtanur siihen että työeläkkeen saaja ovat voineet pitää elintasonsa, mutta kansaneläkkeen saajat ovat joutuneet luopumaan jopa lääkkeistään ja osasta hoitojaan!

Se on kumma kun puhutaan eläkkeistä, yleensä sillä tarkoitetaan vain työeläkkeitä, ei kansaneläkkeitä.

Vierailija
45/139 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkkeellä ja hyvillä mielin otan vastaan kaikki mitä annetaan. Aikaisemmin oli minun vuoroni maksaa, nyt vastaanottaa. Nyt on sinun vuorosi maksaa, aikanaan sitten saat vastaanottaa sinäkin.

Tehkää lapsia, niin on maksajia tulevaisuudessakin.

Tottakai loinen ottaa iloisesti almut vastaan.

Mitä isovanhempasi tai vanhempasi sanovat kun haukut heitä loisiksi?

Vierailija
46/139 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä rahaa eläkkeisiin. Ulkomaillehan se menee ja kummallisiin hankkeisiin noin muuten, suojatyöpaikatkin. Köyhille ei ole koska "säännöt".

Vierailija
47/139 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska inflaatio. Ei ne mitään palkankorotuksia ole.

Eläkkeiden korottaminen vain pahentaa inflaatiota. 

Sitenhän palkkojakaan ei pitäisi koskaan korottaa.

Eihän niitä ole korotettukaan.

Kyllä on, ota asioista selvää.

Vierailija
48/139 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläke 3600, indeksikorotus 2023 6,8% = 3844,80, indeksikorotus 2024 5,7% = 4063,95, indeksikorotus 2025 2% =  4145,22. Ihan kivat korotukset hyvätuloisten eläkkeisiin. Missä vastaavat korotukset palkkoihin? Sellaisiin 0,2% paikallisesti jaettavia eriä on ollut jakelussa viime vuosina.

Kaikki eläkeläiset eivät ole hyvätuloisia. 500 euron eläkkeessä indeksikorotukset eivät ole paljon tuntuneet.

Vierailija
49/139 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kun brutto työeläke on n. 1000-1300€? Onko se sinusta liian iso summa?

Vierailija
50/139 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse muistan vuoden, jolloin korotus oli tasan 0 %. Yksi vuosi korotus oli nolla pilkku jotain prosenttia. Tämä on noin 10 viime vuoden aikana.

Joo mutta silloin oli deflaatio eli voititte siinäkin.

On se hienoa kun on omistuskämpät ja autot maksettuna, ja teille jää yllinkyllin rahaa laittaa noihin peliautomaatteihin. Sitten vielä kitisitte. Möisitte ne kämppänne ja muuttaisitte maalle, niin jäisi satoja tonneja törsäysrahaa.

Tiedätkös, että raivoamalla joka päivä eläkeläisille teet vain itsellesi hallaa. Kateus ja katkeruus rumentavat ihmistä ja syövät sisältäpäin kunnes ei olla mistään onnellisia saatikka kiitollisia.

Vierailija
51/139 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai eikö? Saisko lähteen tälle?

Toki.

Kansaneläkeindeksin perusteella seuraavia Kelan etuuksia korotetaan 5,9 prosenttia 1.1.2024 alkaen:

kansaneläke

takuueläke

rintamalisät

perhe-eläkkeet

vammaisetuudet

sotilasavustuksen perusavustus

toimeentulotuen perusosa

lääkkeiden vuosiomavastuu.

- https://www.kela.fi/kansanelakeindeksi#kansanelakeindeksi-vuonna-2024

&nb

Mä googletin ensi vuoden kansaneläkkeen indeksikorotusta enkä löytänyt mitään, mutta siis ilmeisesti nousevat sitten taas. Hienoa, kerrankin olen mielelläni väärässä. Mulla on sekä työ- että kansaneläke.

Vierailija
52/139 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin täytyy eläkkeitä nostaa vuosittain..eihän tässä muuten pärjää..

Miten palkansaajat pärjäävät?

Palkankorotuksia tulee joka vuosi.

Vierailija
53/139 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai eikö? Saisko lähteen tälle?

Toki.

Kansaneläkeindeksin perusteella seuraavia Kelan etuuksia korotetaan 5,9 prosenttia 1.1.2024 alkaen:

kansaneläke

takuueläke

rintamalisät

perhe-eläkkeet

vammaisetuudet

sotilasavustuksen perusavustus

toimeentulotuen perusosa

lääkkeiden vuosiomavastuu.

- https://www.kela.fi/kansanelakeindeksi#kansanelakeindeksi-vuonna-

Mä googletin ensi vuoden kansaneläkkeen indeksikorotusta enkä löytänyt mitään, mutta siis ilmeisesti nousevat sitten taas. Hienoa, kerrankin olen mielelläni väärässä. Mulla on sekä työ- että kansaneläke.

Ensi vuoden indeksikorotukset eivät ole vielä selvillä. Nämä luvut ovat tämän vuoden lukuja. On veikattu korotuksen olevan noin 1.6% ensi vuonna.

Haen linkin...

"Eläketurvakeskuksen tekemän ennusteen mukaan työeläkeindeksi nostaisi tammikuussa 2025 maksussa olevia eläkkeitä noin 1,6 %"

- https://www.elo.fi/fi-fi/elomedia/2024/vuoden-2025-indeksitarkistus

Kansaneläkeindeksi on sama tai hyvin lähellä samaa. Syyskuun jälkeen tiedämme tarkat luvut.

Vierailija
54/139 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkkeellä ja hyvillä mielin otan vastaan kaikki mitä annetaan. Aikaisemmin oli minun vuoroni maksaa, nyt vastaanottaa. Nyt on sinun vuorosi maksaa, aikanaan sitten saat vastaanottaa sinäkin.

Tehkää lapsia, niin on maksajia tulevaisuudessakin.

Tottakai loinen ottaa iloisesti almut vastaan.

Minkähänlaista olisi olla kateellinen skeida niin kuin sinä. Hmm... vaikea ajatella, mutta onneksi ei tarvitsekaan.

Älä viitsi kerjäläinen herjata, voin lopettaa muuten Tyelin maksamisen.

Et voi. TyEL-vakuutus on Työntekijän eläkelain (TyEL) mukainen työeläkevakuutus. TyEL-vakuutus on työntekijän eläketurva, ja siksi se on lakisääteinen eli pakollinen vakuutus.

Vierailija
55/139 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkejärjestelmä loppuu 10 vuoden sisään. Nauttikoot vielä kun voivat.

Vierailija
56/139 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienempiä alle 2000e eläkkeitä vois nostaa 10% ja sitten vastaavasti leikataan yli 5000e eläkkeitä 5%. Näin katetaan tämä inflaatio vaikutus kaikkein parhaiten. Rikkaat kyllä tulevat toimeen vähän vähemmälläkin.

Rikkaille voisi antaa niskalaukauksen ja varastaa niiden omaisuus, niin meistä kaikista tulisi rikkaita.

TAPPOUHKAUS ILMIANNETTU.

Vierailija
57/139 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä helpompi huudella kun me ne eläkkeet kuitenkin  maksetaan..

Jokainen sukupolvi niitä vuorollaan maksaa. On tässä 37v tullu jo siihen osallistuttua ja vielä vaan jatkuu. Nuoruus kun on aika katoava olotila ja tulee

aika itse kullekin vaihtaa roolia. 

Vierailija
58/139 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikkaille voisi antaa niskalaukauksen ja varastaa niiden omaisuus, niin meistä kaikista tulisi rikkaita.

Just, niinhän se meni Neuvostoliitossakin, - eiku.

Vierailija
59/139 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kenenkään muun tulot nouse hintojen kanssa. Se on vain voi voi jos ei ole varaa siihen mihin oli varaa ennen ja pitää tulla toimeen vähemmällä. Vastikkeettoman rahan heittäminen inflaatiota kohti vain pahentaa sitä. 

Kannattaa kuulua ammattiliittoon, siellä ne palkankorotukset taistellaan ! Oletko koskaan kuullut työehtosopimuksista ?

Vierailija
60/139 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muistan vuoden, jolloin korotus oli tasan 0 %. Yksi vuosi korotus oli nolla pilkku jotain prosenttia. Tämä on noin 10 viime vuoden aikana.

Minkä korotuksesta puhut, palkkojen vai eläkkeiden ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi