Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko keuhkosyöpään sairastuneen syyllistäminen oikein?

Vierailija
31.08.2024 |

Pelkään pitkään tupakoineen läheiseni terveyden puolesta. Hänellä on pitkään jatkunutta kovaa yskää, ei mitään "tavallista" tupakkayskää. Hän ei ole lopettanut tupakointia, vaikka on sitä yrittänytkin. Hän on minulle tärkeä ja rakas ihminen, ystävällinen ja lahjakas.

Olen miettinyt, että onko keuhkosyöpään sairastuneen syyllistäminen ja leimaaminen oikein? Tietenkin jokainen tupakoiva ihminen on täysin tietoinen tupakoinnin aiheuttamista terveysriskeistä, mutta nikotiiniriippuvuus on aivan uskomattoman kova. En usko, että tupakoiva ihminen tietoisesti toivoo itselleen tappavaa sairautta, vaikka tupakoisikin aktiivisesti. Varmasti moni ajattelee, ettei kyseinen sairaus osu juuri omalle kohdalleen.

On totta, että tupakoinnin aiheuttamat sairaudet ja niiden hoitaminen kuluttavat terveydenhuollon varoja, mutta näin on myös liiallisen alkoholinkäytön, kovan rasvan ja sokerin kulutuksen kanssa. Minun mielestäni ei ole oikein, että pelkästään tupakoivia ihmisiä syyllistetään ja leimataan. Totta kai on tärkeää, että tupakointia rajoitetaan lainsäädännöllä ja tupakkaverotusta korotetaan.

En usko, että syyllistäminen ja leimaaminen saavat kasvainta häviämään keuhkoista tai edesauttamaan toipumista.

Kommentit (104)

Vierailija
101/104 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei saa apua tupakan lopettamiseen! .

Minä haluaisin olla katkolla turvallisessa tilassa mikäli mielenterveys ei kestä tai tulee fyysisiä oireita, joten siksi kuolen mielummin vaikka äkilliseen sydäriin, kun kuukausia kestävään kärsimykseen .

Tupakan vieroitusoireet saattavat kestää jopa kuukausia ja aiheuttaa unettomuutta ja kipuja ja ahdistusta ja jos on jo valmiiksi jokin mielenterveys häiriö se saattaa pahentua tupakoinnin lopettamisen aikana.

Lääkärin antamat mahdollisuudet ovat joko lääke tai nikotiini purkka joka maksaa enemmän kuin tupakka itse.

Lääke on ainoa kela korvattava mahdollisuus, mutta se ei silti poista vieroitusoireita ja itse lääkkeen käyttö saattaa aiheuttaa haittavaikutuksia.

Yksi tuttu muuttui agressiiviseksi sen lääkkeen takia olen kuullut.

Ja yksi yritti pelkällä purkalla ja oksensi tauotta kuukausia ja loppui kuin seinään kun aloitti uudestaan.

Yritä siinä sitten itse lopettaa kun kuulee tuollaisia kauhutarinoita ja tietää ettei tukea ja apua saa.

Miks narkkarit ja juopot saa katkaisu hoitoa ja tukea, mutta tupakoitsija on oman onnen nojassa?.

Todella hyvä kysymys. Ennenvanhaan oli kaiken maailman keuhko yms. parantoloita kauniissa ja rauhallisissa ympäristöissä. Miksei, jos todella halutaan tupakointi lopettaa, perusteta niitä nyt tupakasta vieroittuville. Siellä pääsee normaaleista elämän stressistä eroon ja saa apua vieroitusoireisiin. Muutenkin tuollaiset laitokset olisivat paikallaan erittäin stressaantuneille muutoinkin.

Taitaa nykyään olla mahdollista vain miljunääreille järkätä hyvät ja sopivat olosuhteet paranemisiin siitä ja tästä. Monacon ruhtinasrouva oli vuoden muistaakseni Sveitsissä tuollaisessa.

Vierailija
102/104 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tupakoitsija, mutta syyllistän mieluummin mielisairaita. En pidä heistä. Paitsi niistä, jotka paranee. Muutoin en.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/104 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei saa apua tupakan lopettamiseen! .

Minä haluaisin olla katkolla turvallisessa tilassa mikäli mielenterveys ei kestä tai tulee fyysisiä oireita, joten siksi kuolen mielummin vaikka äkilliseen sydäriin, kun kuukausia kestävään kärsimykseen .

Tupakan vieroitusoireet saattavat kestää jopa kuukausia ja aiheuttaa unettomuutta ja kipuja ja ahdistusta ja jos on jo valmiiksi jokin mielenterveys häiriö se saattaa pahentua tupakoinnin lopettamisen aikana.

Lääkärin antamat mahdollisuudet ovat joko lääke tai nikotiini purkka joka maksaa enemmän kuin tupakka itse.

Lääke on ainoa kela korvattava mahdollisuus, mutta se ei silti poista vieroitusoireita ja itse lääkkeen käyttö saattaa aiheuttaa haittavaikutuksia.

Yksi tuttu muuttui agressiiviseksi sen lääkkeen takia olen kuullut.

Ja yksi yritti pelkällä purkalla ja oksensi tauotta kuukausia ja loppui kuin seinään kun aloitti uudestaan.

Yks

Itse lopetin vähentämällä. Kun ennen poltin 20kpl eli askin päivässä. Seuraavalla viikolla vaan 19 päivässä. Sitten vaan 18 päivässä. Ja niin edelleen. Sitten kun menee vaan kolme savuketta päivässä, on jo vähentänyt paljon. Sitten meni yksi. Sitten ei enää sitäkään. Lopetin tupakoinnin lopullisesti pitkällä aikavälillä. Karmeinta oli kun joku terveydenhoitaja sanoi että ei vaan pitää kerralla lopettaa. Silloin voi retkahtaa helposti taas. Kokeile vähentää, kun loivennus tapahtuu pitkällä aikavälillä vieroitusoireita ei tule. 

Vierailija
104/104 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Ei kukaan voi kohtalolleen oikeastaan mitään. Syyllistäminen nyt on kaikkein pahinta.

Kohtalo siis on laittanut polttelemaan ne syöpäkääryleet ja ajaa ennenaikaiseen hautaan? Omalla tahdonvoimalla ei ole mitään merkitystä.

Samaa syyllistämistä voidaan käyttää sitten ylipainoisia kohtaan, jotka kuolevat ylipainosta johtuviin sairauksiin ja kohtauksiin.

Kohtalo laittaa ylensyömään ja ennenaikaisesti hautaan? 

ylipainoinen ei tartuta ylipainoaan muihin, toisin kuin tupakoitsija levittää syöpää ympärilleenkin. Siksi ymmärrän syyllistämisen. Tupakoitsija on rikollinen samalla lailla kuin joku, joka on rikkonut toisen kehoa vaikka nyrkillä tai veitsellä. Kaikissa noissa tapauksissa on aiheutettu fyysisiä vammoja toiselle.