Onko keuhkosyöpään sairastuneen syyllistäminen oikein?
Pelkään pitkään tupakoineen läheiseni terveyden puolesta. Hänellä on pitkään jatkunutta kovaa yskää, ei mitään "tavallista" tupakkayskää. Hän ei ole lopettanut tupakointia, vaikka on sitä yrittänytkin. Hän on minulle tärkeä ja rakas ihminen, ystävällinen ja lahjakas.
Olen miettinyt, että onko keuhkosyöpään sairastuneen syyllistäminen ja leimaaminen oikein? Tietenkin jokainen tupakoiva ihminen on täysin tietoinen tupakoinnin aiheuttamista terveysriskeistä, mutta nikotiiniriippuvuus on aivan uskomattoman kova. En usko, että tupakoiva ihminen tietoisesti toivoo itselleen tappavaa sairautta, vaikka tupakoisikin aktiivisesti. Varmasti moni ajattelee, ettei kyseinen sairaus osu juuri omalle kohdalleen.
On totta, että tupakoinnin aiheuttamat sairaudet ja niiden hoitaminen kuluttavat terveydenhuollon varoja, mutta näin on myös liiallisen alkoholinkäytön, kovan rasvan ja sokerin kulutuksen kanssa. Minun mielestäni ei ole oikein, että pelkästään tupakoivia ihmisiä syyllistetään ja leimataan. Totta kai on tärkeää, että tupakointia rajoitetaan lainsäädännöllä ja tupakkaverotusta korotetaan.
En usko, että syyllistäminen ja leimaaminen saavat kasvainta häviämään keuhkoista tai edesauttamaan toipumista.
Kommentit (104)
Työkaverillani on keuhkosyöpä, eikä ole koskaan edes tupakoinut. Tasan eivät käy elämän nallekarkit.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoitsijana itseaiheutettu...ei hoitoa tai korvausia...sitä saa mitä tilaa..
Todista sitten, että syöpä on aiheutunut vain ja ainoastaan tupakoinnista. Paljon rasvaa syövien sydänvaltimoiden tukkeutumiset ja infarktit samalle viivalle myös sekä itse aiheutettu ylipaino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ei kukaan voi kohtalolleen oikeastaan mitään. Syyllistäminen nyt on kaikkein pahinta.
Kohtalo siis on laittanut polttelemaan ne syöpäkääryleet ja ajaa ennenaikaiseen hautaan? Omalla tahdonvoimalla ei ole mitään merkitystä.
Samaa syyllistämistä voidaan käyttää sitten ylipainoisia kohtaan, jotka kuolevat ylipainosta johtuviin sairauksiin ja kohtauksiin.
Kohtalo laittaa ylensyömään ja ennenaikaisesti hautaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ei kukaan voi kohtalolleen oikeastaan mitään. Syyllistäminen nyt on kaikkein pahinta.
Kohtalo siis on laittanut polttelemaan ne syöpäkääryleet ja ajaa ennenaikaiseen hautaan? Omalla tahdonvoimalla ei ole mitään merkitystä.
Samaa syyllistämistä voidaan käyttää sitten ylipainoisia kohtaan, jotka kuolevat ylipainosta johtuviin sairauksiin ja kohtauksiin.
Kohtalo laittaa ylensyömään ja ennenaikaisesti hautaan?
Aivan niin. Ihan omaa syytä. Tai jos ajelee ilman turvavyötä ja sitten lentää lasista ulos. Oma syy, ei kenenkään muun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, koska hän on altistanut syövälle ja muille tupakasta johtuville sairauksille myös kaikki ne, jotka ovat vastoin omaa tahtoaan joutuneet hengittämään passiivisesti hänen tupakansa savuja
Kahdesta keuhkosyöpää kuolleesta sukulaisestani kumpikaan ei polttanut.
Entä sitten?
Yksi keuhkosyöpään kuollut sukulaiseni ei polttanut, eikä altistunut asbestille, mutta puolisonsa tupakoi säännöllisesti (puolisokin kuoli syöpään). Toinen keuhkosyöpään kuollut sukulaiseni ei polttanut, mutta kuoli asbestin aiheuttamaan keuhkosyöpään. Tässä ketjussa on kyse tupakoitsijan keuhkosyövästä. eri
Niin, jonkinlaiset haitta-aineethan sinne keuhkoihin on täytynyt kulkea niillä tupakoimattomillakin aiheuttamaan
Höpöhöpö. Satunnaiset altistumiset tupakoinnille eivät aiheuta keuhkosyöpää. Tarvitaan pitkäkestoista altistusta passiiviselle tupakoinnille, kuten asumista samassa asunnossa sisällä polttavan tupakoivan kanssa. Kuka enää edes polttaa sisällä, todella harva.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverillani on keuhkosyöpä, eikä ole koskaan edes tupakoinut. Tasan eivät käy elämän nallekarkit.
Viettikö hänkin aikaa töissä tauolla ulkona tupakoivien kavereidensa kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Satunnaiset altistumiset tupakoinnille eivät aiheuta keuhkosyöpää. Tarvitaan pitkäkestoista altistusta passiiviselle tupakoinnille, kuten asumista samassa asunnossa sisällä polttavan tupakoivan kanssa. Kuka enää edes polttaa sisällä, todella harva.
Sisällä on muitakin keuhkosyövälle altistavia juttuja kuin tupakan savu. Jostain luin että kaikenlaisista materiaalista haihtuu ilmaan kaikenlaistia yhdisteitä ja pölyinen ja tunkkainen sisäilma itsessäänkin voi altistaa keuhkosyövälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todista sitten, että syöpä on aiheutunut vain ja ainoastaan tupakoinnista. Paljon rasvaa syövien sydänvaltimoiden tukkeutumiset ja infarktit samalle viivalle myös sekä itse aiheutettu ylipaino.
Pöydällä makaa 200kg vainaja joka eläessään on kaksin käsin vetänyt ruokaa kitusiinsa ja väitetään ettei menehtyminen johtunut ylensyömisestä, pitäisi oikein todistaa että menehtyminen johtui vain ylensyönnistä.
Suomessa ei saa apua tupakan lopettamiseen! .
Minä haluaisin olla katkolla turvallisessa tilassa mikäli mielenterveys ei kestä tai tulee fyysisiä oireita, joten siksi kuolen mielummin vaikka äkilliseen sydäriin, kun kuukausia kestävään kärsimykseen .
Tupakan vieroitusoireet saattavat kestää jopa kuukausia ja aiheuttaa unettomuutta ja kipuja ja ahdistusta ja jos on jo valmiiksi jokin mielenterveys häiriö se saattaa pahentua tupakoinnin lopettamisen aikana.
Lääkärin antamat mahdollisuudet ovat joko lääke tai nikotiini purkka joka maksaa enemmän kuin tupakka itse.
Lääke on ainoa kela korvattava mahdollisuus, mutta se ei silti poista vieroitusoireita ja itse lääkkeen käyttö saattaa aiheuttaa haittavaikutuksia.
Yksi tuttu muuttui agressiiviseksi sen lääkkeen takia olen kuullut.
Ja yksi yritti pelkällä purkalla ja oksensi tauotta kuukausia ja loppui kuin seinään kun aloitti uudestaan.
Yksi taas saj keuhko kuumeen ja mätää keuhkoihin kun lopetti.
Yritä siinä sitten itse lopettaa kun kuulee tuollaisia kauhutarinoita ja tietää ettei tukea ja apua saa.
Miks narkkarit ja juopot saa katkaisu hoitoa ja tukea, mutta tupakoitsija on oman onnen nojassa?.
Tupakoitsijat kokevat nyt noitavainoa!.
Missään ei lue, ettei saa juoda täällä ja tuolla ja vaikka huumeet on laissa kielletty niin vuokra-asuntoa hakiessa ehtona ei ole alkoholin nauttimisen kielto tai huumeiden käyttämis kielto ainostaan tupakka on se ongelma!.
Hajusteita saavat laittaa vaikka purkillisen kun menet bussiin ja astmaatikot tukehtuu, mutta tuapakan haju joka haihtuu hetkessä ja johon KUKAAN ei kuole niin se on yhtäkkiä maailman pahin asia.
Ollaan hirveesti rakentamassa huumeiden käyttö huoneita, mutta missä oon tupakka kopit ja tuhkakupit??.
Sairaalan edustalta on poistettu ne, koska ne Houkuttelevat ihmisiä polttamaan ei jestas...
Pitäisi olla leirejä missä saa terapiaa ja vertaistukea ja missä voisi lopettaa tupakan polton ohjatusti ja hallitusti ja voisi itse valita myös tavan, mutta apu olisi saatavilla .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan tupakan aiheuttamista syövistä, niin sille kohtalolle voi tehdä kaiken: päättää olla polttamatta sitä ensimmäistäkään tupakkaa.
Toi on niin helppo sanoa nyt, kun tupakan haitat ovat kaikilla tiedossa. Sitä en oikein tajua, miksi vieläkin nuoret aloittavat tupakoinnin?
Tupakanpoltosta on hyötyä ihmisen psyykeelle, siksi sitä poltetaan. Mutta kun puhutaan tupakan vaikutuksesta terveyteen, ei ihmisen psyykettä oteta huomioon. Psyykelääkkeiden käytössä keskitytään pelkästään psyykeeseen, eikä oteta huomioon niiden vaikutusta ihmisen kehoon. Psyykelääkkeet mm. lihottavat.
Minua psyykelääke on laihduttanut 10 kg. Kärsin unettomuudesta ja söin varmuuden vuoksi, että nukkuisin paremmin. Nyt tuollainen syöminen on poissa ja nukun 9 tunnin yöunia ja laihdun koko ajan.
Tottakai varmuuden vuoksi syöminen ennen nukkumaanmenoa lihottaa. Kummallinen tapa. Normaalisti unettomuus lihottaa, koska ei saa yöllä tarvitsemaansa lepoa ja päivisin väsyttää niin, ettei jaksa harrastaa liikuntaa.
Psyykenlääkkeet, ainakin vanhat perinteiset, lisäävät ruoanhimoa ja samalla rauhoittavat aineenvaihdunnan minimiin. Silloin ei auta rankkakaan säännöllinen liikunta. Kiloja kertyy melkein huomaamatta, mutta monille ne ovat ainoa apu vakavaan mielensairauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viettikö hänkin aikaa töissä tauolla ulkona tupakoivien kavereidensa kanssa?
No voi hyvänen aika, kun ei mene perille, että tupakansavu laimenee ulkona vaarattomaksi polttamattomille.
Ja aina se, että jos saat syövän toivottavasti et saa hoitoa tai maksat sitten itse kaikki hoidot.
Tai jos et ota k rokotetta ja saat blörönån maksat itse kaikki maksut tai kuolet siihen tautiin kun lällälää oma vika.
Kaikki onnettomuudet ja sairaudet on itseasiassa oma vika jos ajattelee.
Jos kaadut niin mitäs et ole harjoitellut kaatumaan oikein tai et kävellyt varovaisesti.
Jos ajat autokolarin liukkaan kelin takia, niin mitäs et ajanut hitaampaa .
Jos saat flunssan ja keuhkokuumeen niin mitäs et pessyt käsiä idiootti oma vika ja miksi olit ihmisten ilmoilla.
Jos saat syövän niin olet hengittänyt asbestia tai polttanut tupakkaa ja jos olet nainen jolla on kohdunkaulan syöpä niin mitäs harrastit S e K s I a ja sait kondylooman oma vika.
Ja lista vain jatkuu ja jatkuu.
Harva sairaus tai onnettomuus on sellainen joka EI olisi jollain tavalla estettävissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän sen sanoit. Usko tai älä, niin olet täysin oikeassa. Myös sinun "oma tahdonvoimasi" muodostuu elämäsi varrelle osuvista sattumuksista, joille sinä et todellisuudessa voi yhtään mitään. Mitäpä jos katselisit maailmaa ja lähimmäisiäsi tästä näkökulmasta, mitä jos kaikki tekisivät niin?
Sattumuksille ei voi mitään, mutta sille voi, että viekö sen syöpäkääryleen huulilleen vai ei. Se on oma valinta. Sellainen on surkea tekosyy, jos joku väittää, että ei tupakoisi, jos silloin lapsena yhtenä maanantaina olisin saanut laittaa ne keltaiset sukat jalkaan valkoisten sukkien sijaan. Se ajoi minut tupakoimaan, nyyh!!!
Ei. Ihminen on oman kohtalonsa seppä. Ihan riippumatta siitä mitä lapsuudessa on tapahtunut, niin juuri nyt jokainen päättää itse mitä terveydellään tekee (ja tupakoinnista puhuessa myös mitä muiden tervedelle tekee)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöydällä makaa 200kg vainaja joka eläessään on kaksin käsin vetänyt ruokaa kitusiinsa ja väitetään ettei menehtyminen johtunut ylensyömisestä, pitäisi oikein todistaa että menehtyminen johtui vain ylensyönnistä.
Eli mielestäsi ruumiinavaukset kuolinsyyn selvittämiseksi ovat turhia, senkus katsoo kuollutta ja toteaa, että mässäily vei hengen. Lähiomainen saa kuolinsyypaperin sairaalasta, joss lukee kuolinsyy: mässäily.
Yhtälailla kirveeniskuun kuolleen lähiomaiselle paperi kuolinsyystä: kirveenisku. Voi teitä :D
Jos alkaa miettimään niin syöpä on usein elintapasairaus. Jos syyllistät tupakoitsijoita, voit sitten samalla syyllistää muidenkin todennäköisesti ylipainolla, alkoholilla, sokerilla, rasvalla, liikkumattomuudella, aiheutettuja syöpiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos alkaa miettimään niin syöpä on usein elintapasairaus. Jos syyllistät tupakoitsijoita, voit sitten samalla syyllistää muidenkin todennäköisesti ylipainolla, alkoholilla, sokerilla, rasvalla, liikkumattomuudella, aiheutettuja syöpiä.
ero on siinä, että tuapkoitsija aiheuttaa syöpää myös ympäristöönsä
Täysin ilman alkoholia ja tupakkaa pärjää hyvin, mutta ruoan kanssa on löydettävä keskitie. Siksi niitä ei voi verrata.
Kerrostalossa asuneena tupakointi häiritsee. Haju siirtyy viereisiin asuntoihin, eihän talo ole ilmatiivis. Aiemmin talon tupakoitsijoilla oli kyttäys ja juorurinki. Mutta kuulin että pahin kyylä oli kuollut syöpään 60-vuotiaana. Ja toinen ei ole poistunut asunnosta kuukausiin, yskii senkuuloisesti että rappu raikuu. Että jotain yhteyttä keuhkosyövällä ja tupakoinnilla voi olla. Ei aina mutta joskus.
Vierailija kirjoitti:
Minun läheiseni sairastui keuhkosyöpään, vaikka ei ole ikinä polttanut.
Eräs johtava syöpälääkäri sanoi eräälle syöpään sairastuneelle, että esim. tupakointi ei ole se mikä aiheuttaa syövän, mutta jos on alttius syövälle, niin tupakointi voi ja usein laukaisee sen aikaisemmin. Ihmiset elävät lisäksi niin "luonnottoman" pitkään, että syöpä on jo ennemmin sääntö kuin poikkeus.
Niin, jonkinlaiset haitta-aineethan sinne keuhkoihin on täytynyt kulkea niillä tupakoimattomillakin aiheuttamaan solumuutokset. Vähintäänkin sitten niiden tupakoivien käryt kun on ehkä tauolla seisoskeltu ulkona näiden käryyttäjien seurassa.