Mitä vittua, rahat ei riitä mihinkään
Ihan työssäkäyvä olen, vielä keskituloinen. Tuntuu että hinnat on nousseet huimasti viime vuoden aikana. Eilen katsoin suklaalevyä, 4€, ja totesin ettei ole varaa. Järjetöntä. Rahat hupenevat ihan silmissä. Muita samassa tilanteessa?
Kommentit (710)
Työttömiä on työmarkkinatuella työkokeilussa kaupoissa tavaroita hyllyttämässä, päiväkodissa hoitamassa lapsia jne.
Onneksi se ei enää ensi vuonna kelpaa työttömistä meneviin sakkomaksuihin, vain tes-palkka työ kelpaa jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ansiosidonnaislaskuri, paljonko vie porrastus ja lapsikorotusten poisto eli paljonko saat ansiosidonnaista. Noissa summissa on verot mukana ja ansiosidonnaisen veroprosentti on isompi kuin palkan, koska ei saa vähennyksiä.
Eli siivoojan 2000 brutto palkalla.
Ensimmäiset 40 päivää 1300,41
Päivät 40-170 päivää 1040,33
Päivät 170-300/400 päivää 975,31
Ja noista verot pois.
Ja 1700 bruttopalkalla osa-aikatyössä
Ensimmäiset 40 päivää 1171.35
Päivät 40-170 päivää 937.08
Päivät 170-300/400 päivää 878.51
Ja noista verot pois.
Juuri noin, ite ooon just tuollainen. Eli Osari. Minut kaiken lisäksi lomautettiin keväällä 2 viikoksi. En saanut siltä ajalta centtiäkään .mistään. Sekin oli muuttunut, karenssiin meni 10 päivää, kun olen osa-aikainen... näin selitettiin.
Kelan sulkemisella saataisiin talous kuriin ja veroja voitaisiin alentaa. Ei pidä jakaa rahaa kaiken maailman lusmuille kuten työttömille, köyhille ja muulle väelle.
Menkää sairaalaan työkokeiluun työmarkkinatuella auttamaan osastonsihteeriä, saatte tilata takseja ja laboratoriokokeita potilaille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on huomattu. Mulla keskipalkka, miehellä parempi. Molemmat yliopistokoulutettuja, vaativaa asiantuntijatyötä tekeviä. Kaikki maksetaan kalleimman kautta (yksityinen päivähoito, lääkäriin ei pääse -> yksityiselle jne.) Rahaa ei jää mihinkään, vaikka asutaan rupualueella, ei törsäillä... Miksi? Verotus. Verotus, joka on todella epäreilu. Laskeskelin joskus, että jos muuttaisiin paperilla yyhooksi ja jättäytyisin työttömäksi, saisin suunnilleen saman verran rahaa kuin nyt nettopalkkaa. Järjetöntä. Kuukausittain mietitään muuttoa maahan, joka ymmärtää asiantuntijatyön arvon... Suomi ei ole sellainen. Suomi on hyvä maa tukien varassa eläjälle.
No kerropa mikä sen asiantuntijan arvo on? Olen itse myös asiantuntijatyössä ja näin anonyymisti voin suoraan tunnustaa että ihan höpönlöpähän se loppupeleissä on. Me kirjoitetaan turhanpäiväisiä raportteja, joita toiset asiantuntijat lukee, jos lukee ja sitten höpötetään keskenämme niistä asioista ja mikään ei mene eteenpäin tai muutu. Aina tulee uusi, samanlainen tyhjänpäiväinen asia käsiteltäväksi ja raportoitavaksi, seurattavaksi ja arvioitavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen keskituloinen, ja voin halutessani ostaa 1000 kpl suklaalevyjä koska tahansa ilman että se juurikaan tuntuisi taloudessani. Olen siis ilmeisesti tehnyt jotakin varsin eri tavalla kuin ap.
Selkeästi. Olet keskittynyt rahan keräämiseen etkä empatian kehittämiseen.
Taas yksi, joka elää yli varojensa. Suklaalevy maksaa liikaa...se on kertoo paljon . Raha ei riitä helppoon herkutteluun ja muuhun hedonistiseen yltäkylläiseen elämään. No, ei tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on huomattu. Mulla keskipalkka, miehellä parempi. Molemmat yliopistokoulutettuja, vaativaa asiantuntijatyötä tekeviä. Kaikki maksetaan kalleimman kautta (yksityinen päivähoito, lääkäriin ei pääse -> yksityiselle jne.) Rahaa ei jää mihinkään, vaikka asutaan rupualueella, ei törsäillä... Miksi? Verotus. Verotus, joka on todella epäreilu. Laskeskelin joskus, että jos muuttaisiin paperilla yyhooksi ja jättäytyisin työttömäksi, saisin suunnilleen saman verran rahaa kuin nyt nettopalkkaa. Järjetöntä. Kuukausittain mietitään muuttoa maahan, joka ymmärtää asiantuntijatyön arvon... Suomi ei ole sellainen. Suomi on hyvä maa tukien varassa eläjälle.
Mä olen pohtinut myös tuota paperilla eroamista. Oletettavasti siinä saisi jopa enemmän käyttöön, koska olisi aikaa tehdä itse ja etsiä tarjouksia.
No tämä. Olen miettinyt aivan samaa. Voisi kokkailla halvoista aineksista, kerätä itse marjoja jne. Ei menisi lounaisiin (tärkeitä että pysyy mukana työpaikan verkostoissa) rahaa jne. Ja ennen kaikkea olisi jaksamista olla läsnä lapsille, tehdä itse mielekkäitä asioita, elää parempaa elämää. Tässä systeemissä, missä osa raataa ja uhraa oman elämän ja jopa hyvinvoinnin työlle ja ennen kaikkea sille verojen maksulle, samalla kun toiset vetää lonkkaa kotona, ei yksinkertaisesti ole järkeä. - se jolle vastasit
Syksyllä on tulossa irtisanomisia kaupan alalle ja palvelualalle. Ei 1700 palkalla saa ansiosidonnaista enää osa-aikatyössä, jos on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Olen osa-aikatyöläinen ja just tippui asumistuki 350 eurosta tuonne 40 euroon.. Onko tämä sitten oikein? Nyt ihan sama kuin eläisin tuilla vaikka käyn töissä. Ja asuntoni ei ole ylikallis vaan halpa ja sopiva vuokra.
On. Ihmisten pitääkin omalla työllään oma elatuksensa kustantaa.
Neljää euroa ei kannata tuhlata asiaan joka ei sen arvoinen riippumatta onko siihen onko varaa tai ei. Tai tuon neljän euron voi korvata vaikka sadalla eurolla tai millä tahansa summalla. Minäkään en maksaisi koskaan neljää euroa suklaasta itselleni mutta saatan ostaa vaimolleni. Hän taas ei maksaisi kuukausittaisesta kampaamokäynnistä minkä minä teen koska siinä minulle rahamäärä arvonsa väärti. Asia olisi tietysti eri jos meidän taloudessa olisi tiukkaa ja pitäisi alkaa miettiä mistä kaikesta pitää tinkiä..
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi, joka elää yli varojensa. Suklaalevy maksaa liikaa...se on kertoo paljon . Raha ei riitä helppoon herkutteluun ja muuhun hedonistiseen yltäkylläiseen elämään. No, ei tietenkään.
Joku kertoi Suomi on Euroopan kolmanneksi lihavin kansa. Mahdollista. Tutkimattakin on selvää, että saamattomia ja rahan puutteesta eniten valittavin kansanosa on se lihavin kansanosa.
Peiliin katsominen paikallaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen osa-aikatyöläinen ja just tippui asumistuki 350 eurosta tuonne 40 euroon.. Onko tämä sitten oikein? Nyt ihan sama kuin eläisin tuilla vaikka käyn töissä. Ja asuntoni ei ole ylikallis vaan halpa ja sopiva vuokra.
On. Ihmisten pitääkin omalla työllään oma elatuksensa kustantaa.
Eli ei voi tehdä enää töitä kaupan alalla eikä ravintola-alalla. Ette te mitään baareja ja pubeja tarvitse näin lauantai iltaisin.
Hyvä, hyvä
Vierailija kirjoitti:
Ei, rahaa jäi säästöönkin kun ei ole päihdeongelmaa
Lestapersun kirjoitus taas. Kuvittelee, että oikeat ihmiset ovat aina päihdeongelmaisia ja työttömiä.
Hyvin menee maallikkosaarnajien aivopesu ja lasten raiskaukset kalloonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilussa työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä ei ole työterveyshuoltoa, mutta kela vaatii sairaslomatodistuksen.
Miten työkokeilu liittyy asiaan, josta puhuin? Eihän se ole kenekään tuilla eläjän ainoa tulo. Päälle toimeentulotuet sun muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kertoi Suomi on Euroopan kolmanneksi lihavin kansa. Mahdollista. Tutkimattakin on selvää, että saamattomia ja rahan puutteesta eniten valittavin kansanosa on se lihavin kansanosa.
Peiliin katsominen paikallaan?
Makroonia 40 senttiä pussi, perunoita 1,50 pussi ja leipää euron pussi.
Köyhyys on useimmiten itseaiheutettua. Minäkin olen ollut köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilussa työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä ei ole työterv
Ei saa muita tukia, jos on pienipalkkainen puoliso tai omistusasunto.
Silloin saa työkokeilussa pelkän 595 työmarkkintuen ja 9 euroa/työpäivä kulukorvauksen.
Itse olin AMK tutkinnolla työkokeilussa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on useimmiten itseaiheutettua. Minäkin olen ollut köyhä.
Mutta en ole koskaan valittellut sitä. Varsinkaan netissä. Vaan ryhtynyt töihin ja toimenpiteisiin.
Työttömät pummiretaleet tuhosivat maan. Olisiko aika tehdä korvauksia tukiin jotta tämä väki aktivoituisi hakemaan työtä.