Miten raskit laittaa autoon niin monta sataa kuukaudessa?
Minä en vaan raski vaikka rahaa olisikin, keksin niin monta muuta kohdetta mihin tuhlata kuin auto :(
Kommentit (57)
Eipä minulla olekaan autoa. Julkisiin menee monta sataa kuussa, kun työmatka on 120 km.
Pakkohan se on. Jos käyttäisin julkisia, joutuisin maksamaan siitäkin vähintään kuukausilipun verran, sillä päivittäin on töissä käytävä. Autolla pääsen töihin 20 - 30 minuutissa, mutta julkisilla kuluisi tunti suuntaansa. Ja omalla autolla pääsee ovelta ovelle ja kengät pysyvät kuivana räntäsäässä. Ja kun kaupassa pitää kanssa käydä, niiin omalla autolla hoitaa ruokaostokset helposti, mutta bussissa isojen ruokakassien kuskaaminen olisi aika tuskaa.
Mulla on iso katumaasturi-hybridi ja ajoneuvovero on 70€ vuodessa. Minusta ihan ok hinta.
Osittainen työkalu mulle, yli 10000km työajoa vuodessa ja auton pitää olla luotettava ja mukava. Viikolla 47 taas yli tuhannen kilsan trippi edessä. Mökkimatkat sujuu kanssa mukavemmin kun ei ole mitään viiden tonnin pommia.
Poliitikkojen aluesuunnittelustahan kaikki johtuu. Suomi ajautuu kiihtyvästi siihen suuntaan, että työpaikat keskittyvät muutamaan kaupunkiin ja niiden keskustoihin. Keskustoissa ei asuta. Siellä on vain työpaikat ja huippuosaajat ja huume- ja väkivaltarikollisuus. Slummit ja vuokralähiötä varakkaampien asuma-alueet sijaitsevat sen verran kaukana, että kävellen ei kuljeta.
Tämä on trendi.
En laita autoon kuin max. tankillisen bensaa kuussa. Maksettu kokonaan hankittaessa ja etätyöaikana tosi vähän tulee ajeltua.
Koska täytyy päästä töihin ja muuallekin.
Kuinka niin monta sataa kuukaudessa? Tankkaan ehkä kuukauden välein tankin täyteen eli 50 euroa. Pesetän autoni ilmaiseksi autopesussa. Renkaat vaihdan itse. Määräaikaishuolto kerran vuodessa eikä lähes uudelle tarvii tehdä mitään. Vakuutuskaan ei tee montaa sataa kuukaudessa. Auto itsessään antaa paljon lisää liikkumavaraa ja säästää aikaa. Julkisiin menisi sama kuukaudessa kuin omaan autoon, vähintään.
On pakko pitää autoa vähän niin kuin varmuuden vuoksi ja kalliiksi on tullut. Työmatka olisi muuten lyhyt, mutta nyt hyvinvointialueella meidät velvoitetaan siirtymään tarpeen mukaan työskentelemään eri toimipisteissä. Jopa kesken päivän saattaa tulla käsky siirtyä jonnekin. Julkisilla ei pääse kaikkialle työaikojen mukaisesti. Kiitos hyvinvointialue tästäkin.
Autoon menee meillä noin 200€ kuukautta kohti, kaikki kulut laskettuna. Hankittu ilman lainaa edullinen peli joten pääomakuluja ei ole. Kahden hengen tsetit maksaisivat yli 140€ kuussa, joten valinta on hyvin helppo. Autolla ja fillarilla mennään, HSL pitäkööt tunkkinsa. Silloin tällöin kuljen sporalla pummilla.
Mukavuus joka menee monen muun asian edelle.
Jos on rahaa tilillä niin eipä sitä noin ajattele kuin ap
Lol. Ihan kuin jotkut olisi saaneet katumaasturinsa ilmaiseksi, kun kehuvat ettei kuukaudessa maksa juuri mitään. Mulla sellaisen hankintaan menisi neljän vuoden nettotulot.
Vierailija kirjoitti:
Mukavuus joka menee monen muun asian edelle.
Näin on. Mieluummin maksan ja liikun mukavasti ja joustavasti kuin säästän vaikka sen parisataa kuussa mutta jään bussin ja ratikan varaan.
Vähän pakko. Pystyn kävelemään vaan muutaman metrin kerrallaan eli olen kodin ulkopuolella pyörätuolissa. Kesällä pääsee lyhyet matkat sillä, mutta talvella ei voi aamulla ikinä tietää pääseekö pysäkille tai bussiin lumen takia. Välillä aurauksen jälkeen on sellaiset lumivallit ettei niistä pääse yli tuolilla. Bussit on muutenkin tosi inhottavia pyörätuolilla, kun tuntuu että oon aina edessä ja muiden haitolla, kun meen siihen pyörätuolille tarkoitettuun tilaan bussissa ja joku joutuu siirtymään. Ennemmin menen kesälläkin omalla autolla kuin pyytelen anteeksi, että haluaisin hyödyntää tätä tilaa johon olen oikeutettu.
No jos ei autoa tarvii vaikka rahaa ois, niin mitä siitä?
Melko kallista olis taksillakin ajella.
Pari tonnia vuodessa taitaa tuosta arvokkaammasta mennä kun ei ole rahoitusta maksettavana, mutta on diesel eli käyttömaksu on messevä.
Vierailija kirjoitti:
Lol. Ihan kuin jotkut olisi saaneet katumaasturinsa ilmaiseksi, kun kehuvat ettei kuukaudessa maksa juuri mitään. Mulla sellaisen hankintaan menisi neljän vuoden nettotulot.
Ranskassa tuli kesällä liisattavaksi 99 €/kk kiinalainen sähköauto. Tulevaisuudessa yhä useampi jättää ostamatta auton itselleen. Vuokraaminen ja liisaaminen (joka on vuokraamista sekin) tulevat yleistymään Suomessakin. Kun kiiinalainen pukkaa kilpailemaan, niin hinnat laskevat.
Minä en enää ihan helposti autoa ostaisi, vaikka rahaa tippuisi taivaalta käteen. Ensin katsoisin, millaisia liisausmahdollisuuksia on.
Jos ostaa uuden auton ja maksa siitä vaikka 50000 euroa, niin vuoden kuluttua se auto on menettänyt lähes kymppitonnin arvostaan. Se raha on hävinnyt savuna ilmaan.
Menetettyä arvoa vastaavalla rahalla voisi ajaa huoletta taksilla kaikki ajonsa tai vuokrata erittäin hienon auton käyttöönsä.
On vähän pakko jos haluaa että arki on sujuvaa. Vaikka asun pk-seudulla niin julkisilla kulkeminen vie ihan liikaa aikaa. 15min autolla voi olla 50 min julkisilla.