Mitä vittua, rahat ei riitä mihinkään
Ihan työssäkäyvä olen, vielä keskituloinen. Tuntuu että hinnat on nousseet huimasti viime vuoden aikana. Eilen katsoin suklaalevyä, 4€, ja totesin ettei ole varaa. Järjetöntä. Rahat hupenevat ihan silmissä. Muita samassa tilanteessa?
Kommentit (710)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi pahe: Geisha-suklaapatukat. K-kaupoissa nostivat hinnan yli euroon joskus keväällä. S-ryhmällä on ollut vielä koko kesän 0,99€, mutta nyt oli sielläkin tällä viikolla hinta lipsahtanut 1,09 €. Mielenkiinnolla seuraan, että vieläkö tähän nyt sitten lyödään alvin korotus päälle? No kuinka vaan, en osta enää sieltäkään. Pääsinpä siitäkin paheesta.
Miten teillä joillain on elämä jostain senteistä kiinni? Itse en huomaa noita enkä edes eurojen hintamuutoksia. Mitä väliä?
Niinhän siellä on varmasti ihmispsykologiat tutkittu ja suuri massa toimii juuri niin ennakoidusti kuten sinä, eikä pienissä hintaluokissa satojen prosenttien korotuksia edes huomata. Mukavat voitot tulee kuitenkin kauppiaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se Oma auto on Oma valinta. Ja hel vetin hyvä valinta onkin. :) Jos mulla ei mihinkään muuhun varaa ole, niin oma auto pitää olla, aina. Ja niin on ollutkin. vaikka tulot on vain 2000€ -verot.
Isossa ruokakaupassa olen töissä, meitä on noin 40 työntekijää..taitaa olla 3, jolla ei ole omaa autoa, he tulevat pyörällä / julkisilla töihin, kaikki muut omalla autolla.
Kaikissa kaupungeissa ei kulje linja-autoa enää klo 22.00, kun kauppa menee kiinni.
Mulla oli tuttu tässä tilanteessa. Asui vielä kaukana työpaikasta. Joka iltavuorosta käveli kotiin. Työt loppui puoliltaöin ja oli kotona vasta kahden aikaan. Ja vastaavasti jos aamuvuoro alkoi klo 6, ei päässyt bussilla vaan
Eikö kukaan älynnyt edes polkupyörää lainata? Olisi matkoihin mennyt vain 30 minuuttia. On siinäkin työkaverit ja läheiset. Varmaan vaan naureskelivat.
Oon myös keskituloinen, 4000/kk brutto eli en mitenkään erityisen hyvätuloinen ja en kyllä ole samaa huomannut, vaan säästöönkin jää edelleen reilusti. Olen tosin lapseton ja minulla ei ole kalliita harrastuksia, esim yksinhuoltajalla varmasti kovempi paikka.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ansiosidonnaislaskuri, paljonko vie porrastus ja lapsikorotusten poisto eli paljonko saat ansiosidonnaista. Noissa summissa on verot mukana ja ansiosidonnaisen veroprosentti on isompi kuin palkan, koska ei saa vähennyksiä.
Eli siivoojan 2000 brutto palkalla.
Ensimmäiset 40 päivää 1300,41
Päivät 40-170 päivää 1040,33
Päivät 170-300/400 päivää 975,31
Ja noista verot pois.
Vierailija kirjoitti:
"tuet sitä tuet tätä.. työttömyyys.. tuet."
Nyt se pää sieltä perseestä pois ja alkakaa vihdoinkin huolehtimaan OMASTA toimeentulostanne ITSE.
Huutelee sielläkin joku perintöjen kanssa elävä ja suhteilla töissä oleva arvatenkin.
Kannattaa vaihtaa työpaikkaa tai tehdä keikkatöitä / ottaa lisävuoroja nykyisessä työssä. Simple.
Vierailija kirjoitti:
Menkää kelan sivuille laskemaan saatteko asumistukea, jos puoliso irtisanotaan.
Eli laskuriin palkka bruttona eli verot mukana + lomarahat ja puolison työttömyyskorvaus bruttona eli verot mukana.
Ei tarvi mennä... ei saada euroakaan vaikka oltais molemmat työttömänä.
Olen alkanut jo miettiä miten tuon lukiolaisen seuraavat opinnnot saadaan maksettua, en jaksa uskoa että se opintotuki asumislisineen pysyy edes tuossa 300 eurossa ja niihin vähiin opiskelijoiden töihin on melkoinen tunku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ansiosidonnaislaskuri, paljonko vie porrastus ja lapsikorotusten poisto eli paljonko saat ansiosidonnaista. Noissa summissa on verot mukana ja ansiosidonnaisen veroprosentti on isompi kuin palkan, koska ei saa vähennyksiä.
Ja noista verot pois.
Ja 1700 bruttopalkalla osa-aikatyössä
Ensimmäiset 40 päivää 1171.35
Päivät 40-170 päivää 937.08
Päivät 170-300/400 päivää 878.51
Ja noista verot pois.
Kyllä on huomattu. Mulla keskipalkka, miehellä parempi. Molemmat yliopistokoulutettuja, vaativaa asiantuntijatyötä tekeviä. Kaikki maksetaan kalleimman kautta (yksityinen päivähoito, lääkäriin ei pääse -> yksityiselle jne.) Rahaa ei jää mihinkään, vaikka asutaan rupualueella, ei törsäillä... Miksi? Verotus. Verotus, joka on todella epäreilu. Laskeskelin joskus, että jos muuttaisiin paperilla yyhooksi ja jättäytyisin työttömäksi, saisin suunnilleen saman verran rahaa kuin nyt nettopalkkaa. Järjetöntä. Kuukausittain mietitään muuttoa maahan, joka ymmärtää asiantuntijatyön arvon... Suomi ei ole sellainen. Suomi on hyvä maa tukien varassa eläjälle.
Eikö kukaan älynnyt edes polkupyörää lainata? Olisi matkoihin mennyt vain 30 minuuttia. On siinäkin työkaverit ja läheiset. Varmaan vaan naureskelivat.
Meidän kaupungin talvikunnossapito on kaikkialla paitsi ihan keskustassa niin surkeaa, ettei mistään laitakaupungilta pyöräillä mihinkään suurimman osan aikaa. Auroja näkee ehkä kerran viikossa ja silloinkin autotielle vedetään vain jonkinlainen perunapelto ja kevytliikenne rämpii hangessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"tuet sitä tuet tätä.. työttömyyys.. tuet."
Nyt se pää sieltä perseestä pois ja alkakaa vihdoinkin huolehtimaan OMASTA toimeentulostanne ITSE.
Huutelee sielläkin joku perintöjen kanssa elävä ja suhteilla töissä oleva arvatenkin.
En oo sama mutta oon köyhästä alkoholistiperheestä ja nyt oon työssäkäyvä maisteri omalla autolla ja talolla. En allekirjoita tuota että köyhyys on oma valinta mutta ei kaikki hyvin toimeentulevatkaan ole sitö syntyessä saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja noista verot pois.
Ja 1700 bruttopalkalla osa-aikatyössä
Ensimmäiset 40 päivää 1171.35
Päivät 40-170 päivää 937.08
Päivät 170-300/400 päivää 878.51
Ja noista verot pois.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Tienaat jotain 3 tonnia brutto kk ja jäät paitsi 4 euron hankintaa. Just
Perhekoko ratkaisee !
Ihan hyvin menee keskituloisena, mutta olen terve, lapseton, velaton ja autoton. Joku noista, jos olisi, niin sitten olisi varmasti vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on huomattu. Mulla keskipalkka, miehellä parempi. Molemmat yliopistokoulutettuja, vaativaa asiantuntijatyötä tekeviä. Kaikki maksetaan kalleimman kautta (yksityinen päivähoito, lääkäriin ei pääse -> yksityiselle jne.) Rahaa ei jää mihinkään, vaikka asutaan rupualueella, ei törsäillä... Miksi? Verotus. Verotus, joka on todella epäreilu. Laskeskelin joskus, että jos muuttaisiin paperilla yyhooksi ja jättäytyisin työttömäksi, saisin suunnilleen saman verran rahaa kuin nyt nettopalkkaa. Järjetöntä. Kuukausittain mietitään muuttoa maahan, joka ymmärtää asiantuntijatyön arvon... Suomi ei ole sellainen. Suomi on hyvä maa tukien varassa eläjälle.
Työkokeilussa työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä ei ole työterveyshuoltoa, mutta kela vaatii sairaslomatodistuksen.
Työkokeilu
https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaihtaa työpaikkaa tai tehdä keikkatöitä / ottaa lisävuoroja nykyisessä työssä. Simple.
Kannattaa tehdä töitä pimeänä jos suinkin mahdollista. Hallitushan kun siihen selvästi kannustaa tällä kun vähensi harmaan talouden tutkintaan kohdistettuja varojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se Oma auto on Oma valinta. Ja hel vetin hyvä valinta onkin. :) Jos mulla ei mihinkään muuhun varaa ole, niin oma auto pitää olla, aina. Ja niin on ollutkin. vaikka tulot on vain 2000€ -verot.
Isossa ruokakaupassa olen töissä, meitä on noin 40 työntekijää..taitaa olla 3, jolla ei ole omaa autoa, he tulevat pyörällä / julkisilla töihin, kaikki muut omalla autolla.
Kaikissa kaupungeissa ei kulje linja-autoa enää klo 22.00, kun kauppa menee kiinni.
Meillä ei kulje enää edes klo 16 kun lukiolaiset pääsee koulusta 🤣 Viimeinen lähtee klo 15 kun peruskoululaisilla loppuu koulu. Kyllä kulkisin bussilla töihin jos olisi ma
Minä asun noin 20 000 asukkaan kaupungissa, keskustassa, ja klo 15 lähtee päivän viimeinen linja-auto naapurikaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pohtinut myös tuota paperilla eroamista. Oletettavasti siinä saisi jopa enemmän käyttöön, koska olisi aikaa tehdä itse ja etsiä tarjouksia.
https://yle.fi/a/74-20037517