Jatkossa ei makseta kuntoutusrahaa, eläkettä, sairaspäivärahaa 16-18-vuotiaille
Tämäkin muutos tullee voimaan ensi vuoden alussa. Mitähän niille nuorille sitten maksetaan...
Kommentit (148)
Edelleen sairas nuori voi saada vammaistukea sekä vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapiat.
Vierailija kirjoitti:
Mun tytär säästi kotona asuessaan kuntoutusrahan. Nyt se menee omillaan asuessaan kuluihin.
Mutta en mä ymmärrä, mikä tarkoitus tuolla rahalla on. Onhan se ihan posketon summa humputteluun. Ei meillä esimerkiksi tullut mitään ylimääräisiä kuluja tyttären kirjolla olemisesta tai mt- ongelmista. Ymmärrän rahan tarpeen, jos esim. vanhempi joutuu olemaan poissa töistä nuoren oireilun takia tms. mutta kun se raha on korvamerkitty nuorelle, niin eihän se ole periaatteessa vanhempien käytettävissä. Jokin muunlainen järjestelmä ruohon pitäisi keksiä, eikä niin että nuorwlle syydetään rahaa.
Hieno juttu, että teillä ei ollut menoja. Meillä on tullut menoja esimerkiksi terapiaan kuskaamisesta, myöhemmin saatiin Kela-taksi, mutta toki siinäkin omavastuu. Töistä on jouduttu olemaan pois, lääkekulut, sairaalalaskut jne. Ei voinut mennä minne tahansa kouluun, joten oli hankittava vuokra-asunto, josta on kuluja. Me jouduttiin esimerkiksi hakemaan vammaistukea monta kertaa ennen kuin saatiin, vaikka on vakavia haasteita. Siksi tuntuu vähän oudolta, että kuntoutusrahaa maksetaan silloinkin, kun tilanne ei ole niin vaikea, että tulisi esimerkiksi kuluja perheelle. Ilmeisesti osa osaa täyttää hakemuksia paremmin ja jopa valehdella niissä. Eihän se kuntoutusraha taivaalta tipu vaan siihen pitää olla vaikka ja mitä lomakkeita ainakin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen sairas nuori voi saada vammaistukea sekä vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapiat.
Noita on nykyään todella vaikea saada, vaikka kuinka olisi haasteita. Alle 16-vuotiaan vammaistuen saa vielä aika helposti, mutta sen jälkeen Kela kiristänyt kriteerejä todella paljon.
Voi voi. Nyt Valte, Veija ja Mirella jää väliinputoajiksi kun lapsilisät loppuu eikä eläkkeelle pääsekkään.
Kyllä vituttaa ja käy kateeksi, että joudun itse lopettamaan korkeakouluopinnot kesken, koska mulle ei aikuisena myönnetty ammatillista kuntoutusta ja kuntoutusrahaa ja opintotukikuukaudet loppuu just. Diagnooseina on ADHD, keskivaikea masennus ja ahdistus ja olen kärsinyt masennuksesta yli 10 vuotta. Opintolainaa on yli 20k ja en tule siitä selviämään, koska töitä on vaikea saada enkä varmasti jaksa tulevaisuudessa tehdä täyttä työaikaa. Sitten joku vanhempien luona asuva alaikäinen saa saman rahan, jonka itse tarvitsisin ostaakseni ruokaa. Nuorille tuota vielä myönnetään niin paljon helpommin kuin aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Palataan siihen vanhaan hyvään käytäntöön, jossa vanhemmat kustantavat lastensa elämän?
On esimerkiksi kehitysvammaisia nuoria, jotka tuossa iässä joutuvat jo elämään palvelutalossa tmv, kun omien vanhempien fyysinen kunto ei enää riitä esimerkiksi auttamaan.
Helppoahan se on huudella kaikenlaista.
Teen töitä erityisnuorten kanssa, suurimmalla osalla joku diagnoosi ja koulunkäynti on vaikeaa. 16-vuotiaat hakevat ja tähän mennessä ovat saaneet kuntoutusrahan ja siitäkös elämä aukeaa. Voi alkaa shoppailla! On myös hyvin varaa päihteisiin... Kellään nuorista ei ole varsinaisia kuntoutuskuluja, ellei lasketa bussimatkaa nuorisopsyk polille, mutta bussilippu nyt ei ole mikään erityiskulu. Harvat tuon ikäiset ovat myöskään töissä niin, että palkka/kk olisi noin suuri.
Ymmärrän, että nuorten kuntoutumista pitää tukea, mutta tuen pitäisi olla suoraan yhteydessä aiheutuneisiin kuluihin. Nyt ei kukaan seuraa onko rahalle tarvetta tai edistääkö se kuntoutumista.
Raha tuo myös perheisiin hankalia tilanteita, kun yhtäkkiä yhdestä lapsesta tulee kroisos ja muut saavat edelleen muutaman kympin viikko-/kuukausirahaa. Puhumattakaan perheistä, joissa nuoren saama raha leikataan pois vanhemmille maksettavasta toimeentulotuesta. Näissä tapauksissa siis on perheensä kanssa asuva nuori. Siinä on turha selittää, kuinka kuntoutusraha on nuoren omaan käyttöön tarkoitettua, kun yhtäkkiä vuokrasta ja ruoasta jää puuttumaan useampi satanen.
Toivottavasti loppuu tällainen yhteiskunnan rahojen hassaus.
Samoilla linjoilla. Ymmärrän, että kodin ulkopuolella asuva nuori, jolla on haasteita vaikkapa jaksamisen kanssa saa rahaa, jos ei pysty työhön tai opintolainan ottaminen on kohtuutonta tulevaisuuden työllistymisen kannalta ts. nuoren työllistyminen tulevaisuudessa on varsin epätodennäköistä. Sitä en ymmärrä, että kotona asuva 16-vuotias saa 700 euroa.