Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä varhaiskasvattajana voi tehdä jos lapsi ei halua osallistua aamupiiriin tai muuhun ohjattuun toimintaan?

Vierailija
30.08.2024 |

Saako lapsen hakea väkisin sinne toimintaan ja pidellä siellä jos se yrittää karata?

Vai pitääkö vaan tyytyä siihen, että lapsi puuhailee vaikka musiikkituokion aikana omiaan jos niin haluaa?

Kommentit (116)

Vierailija
1/116 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa raahata väkisin. Mitä sellaisella sitten saataisiin aikaan? Voi antaa lapsen puuhailla omiaan, mutta toki puuhailun on oltava sellaista, että se ei häiritse muita. Luulenpa, että kyllä se lapsi siitä sitten pikku hiljaa kiinnostuu, kun saa ensin seurata sivusta. 

Vierailija
2/116 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiehtoo näissä aina se, että ketään ei kiinnosta, miksi lapsi ei halua ohjattuun toimintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/116 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiehtoo näissä aina se, että ketään ei kiinnosta, miksi lapsi ei halua ohjattuun toimintaan.

Äläpä nyt vielä tee johtopäätöksiä siitä, että ketään ei kiinnosta. Aloittajakaan ei ole kertonut, mistä asemasta tätä asiaa pohtii.

Vierailija
4/116 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varhaiskasvattaja joka kysyt neuvoa vauvapalstalla

Vierailija
5/116 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö koko varhaiskasvatuksen idea katoa siinä jos lapsi ei osallistu kasvatukseen? Vähän niin kuin koulussa joku lapsi ei tulisi tunneille ollenkaan.

Vierailija
6/116 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo lapsestakin riipu. Jos on kyse ns normilapsesta joka nyt vaan on tottunut tekemään niinkuin itse lystää. Tai jos on vaikka lievästi kirjolla oleva joka vaan ei oikein pysty.

Vierailija
7/116 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei raahata yhtään mihinkään! "Koirakoulua" vaan peliin. "Sinä istut siinä, olet hiljaa, ei tarvitse osallistua!" Sehän on vaan palkinto kun annat tehdä "jotain muuta" Kohta ne kaikki keksii, että mä kans kun tuokin saa! MUKANA pitää olla, mutta esiintyä tai laulaa tms EI OLE PAKKO! SINÄ määräät, hän tottelee!

Vierailija
8/116 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku 3v onkin tosi järjellinen olento harkitsemaan tuollaista.

Vierailija
9/116 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläpä nyt vielä tee johtopäätöksiä siitä, että ketään ei kiinnosta. Aloittajakaan ei ole kertonut, mistä asemasta tätä asiaa pohtii.

Eihän hän ole kiinnostunut siitä, miksi lapsi ei halua mukaan, hän on kiinnostunut siitä, saako lapsen pakottaa.

Vierailija
10/116 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei raahata yhtään mihinkään! "Koirakoulua" vaan peliin. "Sinä istut siinä, olet hiljaa, ei tarvitse osallistua!" Sehän on vaan palkinto kun annat tehdä "jotain muuta" Kohta ne kaikki keksii, että mä kans kun tuokin saa! MUKANA pitää olla, mutta esiintyä tai laulaa tms EI OLE PAKKO! SINÄ määräät, hän tottelee!

Millä estät tekemästä jotain muuta? Et millään koska lapsella on oikeus koskemattomuuteen.

Vierailija
11/116 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä siltä ryhmän opettajalta.

Vierailija
12/116 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varhaiskasvattaja joka kysyt neuvoa vauvapalstalla

Tämä. Jos ap ei ole trolli, niin tämä on todella huolestuttavaa. 

Vierailija
13/116 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet TARHATÄTI

Vierailija
14/116 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona on sanottu että IKINÄ ei tarvitse tehdään mitään mitä ei halua. 

Vierailija
15/116 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvattajana sinun tehtäväsi on keksiä keinoja, joilla saat lapsen osallistumaan. Teippaat vaikka maalarinteipillä lattiaan neliön ja sanot tuolle lapselle salaperäisellä; "Hei kuules Sami-Pirkko, minä oon huomannut, että sinun on vähän vaikea pysyä musiikkihetken aikana omalla paikalla. Niin tänään kokeillaankin sellaista, että sinä istut taikaneliössä. Taikaneliö on sellainen, että se auttaa sinua pysymään paikallasi. Taikaneliön reunojen yli ei saa lähteä. No niin Sami-Pirkko, tules kokeilemaan!"

Oleppa hyvä!

Vierailija
16/116 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö koko varhaiskasvatuksen idea katoa siinä jos lapsi ei osallistu kasvatukseen? Vähän niin kuin koulussa joku lapsi ei tulisi tunneille ollenkaan.

Varhaiskasvatuksen idea on lastenhoito sillä aikaa, kun vanhemmat ovat töissä, sekä se, että lapset pääsevät leikkimään toisten lasten kanssa. Mutta välillä jotkut varhaiskasvattajat ovat aivan liian virkaintoisia. Kuuntelin esim. ystävääni, jolla on yksi päiväkoti-ikäinen lapsi. Hän kertoi, miten päiväkodissa painotetaan sitä, että lapsella on vaikeuksia siirtyä tilanteesta toiseen jne. (Hän ei mitenkään kritisoinut päiväkotia.) Mulle tuli vain mieleen, että kyseessä on LAPSI. Ne ovat monelle lapselle vaikeita. Asia ratkeaa, kun lapsi kasvaa. Ei siihen mitään diagnoosia tarvitse. Samoin tulee mieleen toisen kaverin lapsi. Lapsi on tosi ujo ja hitaastilämpiävä. Lastentarhanope oli kovasti sitä mieltä, että lapsella on jotain oppimisvaikeutta tmv. No, ei ole, ihan normaali lapsi, joka vain on tosi ujo. Onneksi hänellä oli aivan superope eskarissa, ekalla ja tokalla, joka sai lapsen kuorestaan ja esittelemään taitojaan.

Mun lapsilla oli tosi kiva päiväkoti. Siellä ei tehty mitään numeroa siitä, että lapselle on vaikeaa asia x tai y, vaan hommat toimivat maalaisjärjellä. Sen sijaan, että vasussa alettaisiin etsiä ongelmia sen takia, että niitä voi olla, siellä oli asenne, että lapset ovat lapsia. Molemmilla lapsilla on tosi hyvät muistot päiväkodista, samoin meillä vanhemmilla.

Vierailija
17/116 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän hän ole kiinnostunut siitä, miksi lapsi ei halua mukaan, hän on kiinnostunut siitä, saako lapsen pakottaa.

Edelleenkään aloituksesta ei käy ilmi, mikä on aloittajan asema tässä aloituksessa. Hän vain kysyy kysymyksen. (Ja jos aloittaja on varhaiskasvattaja, hän kyllä tietää, että raahata ei saa.)

Vierailija
18/116 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatuksen idea on lastenhoito sillä aikaa, kun vanhemmat ovat töissä, sekä se, että lapset pääsevät leikkimään toisten lasten kanssa.

Päivähoidon idea oli tuo. Varhaiskasvatus on eri asia. Varhaiskasvatus on suunnitelmallista pedagogista toimintaa joka on kiinteä osa lapsen koulutuspolkua. Jokaiselle lapselle laaditaan henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma jonka tavoitteiden toteutumista seurataan.

Vierailija
19/116 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä estät tekemästä jotain muuta? Et millään koska lapsella on oikeus koskemattomuuteen. 

Sanoinko että kosketaan! Älä vääristele! Määräät siihen muitten kanssa, istukoon reunassa tai missä tahansa, muualle ei mennä! Et voi jättää lasta puuhailemaan omiaan, se ei käy!

Vierailija
20/116 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään aloituksesta ei käy ilmi, mikä on aloittajan asema tässä aloituksessa. Hän vain kysyy kysymyksen. (Ja jos aloittaja on varhaiskasvattaja, hän kyllä tietää, että raahata ei saa.)

Näytä lakipykälä joka kieltää raahaamasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän