Itkeekö autistit juurikaan?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani autismin kirjolla olevat eivät pysty näyttämään tunteitaan eli eivät itke eivätkä aidosti iloitse. Maskaamalla voi tulla naurun tapaista ääntelyä.
Ovatko miehiä vai naisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ehkä vähän autistipiirteisenä, mutta diagnosoimattomana, ihmettelen tässä ketjussa esiintyvää aggressiota autisteja kohtaan. Ihan kuin nämä autistit jotenkin uhkaisivat heitä, vaikka he kertovat vain omasta sisäisestä tunnemaailmastaan. Mitä se ketään uhkaa tai haittaa, että joku tuolla kadulla ei tunne tunteita samalla tavalla kuin tavikset? Joku rinnasti jopa psykopaatteihin ja murhaajiin, vaikka tutkitusti autistit ei ole mitenkään yliedustettuna näissä. Ei se, ettei tunne tunteita vahvasti tarkoita, että on moraaliton ja paha. En minä ainakaan tarvi esim. säälintunteita siihen, etten kiduta tai murhaa ihmisiä - minulle riittää, että tiedän että sellainen on väärin, joten en missään olosuhteissa tekisi sellaista.
Ja ylöspäinpeukkuja ropisee näille vihapuheille, taattua vauvapalstakamaa. Milloin mikäkin kansanryhmä on täällä aggressiivisten palstamamm
"Viha" tai turhautuminen joitain autisteja kohtaan juontuu ihan ihmisten omista kokemuksista. Jos se olisikin niin, että autistit vain haluaisivat elellä rauhassa ja harmoniassa kaikkien kanssa. Mutta kun ei. Heistä moni satuttaa ja jopa käyttää hyväksi muita ihmisiä. Jotkut heistä eivät ymmärrä että muut ihmiset eivät ole olemassa vain heitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ehkä vähän autistipiirteisenä, mutta diagnosoimattomana, ihmettelen tässä ketjussa esiintyvää aggressiota autisteja kohtaan. Ihan kuin nämä autistit jotenkin uhkaisivat heitä, vaikka he kertovat vain omasta sisäisestä tunnemaailmastaan. Mitä se ketään uhkaa tai haittaa, että joku tuolla kadulla ei tunne tunteita samalla tavalla kuin tavikset? Joku rinnasti jopa psykopaatteihin ja murhaajiin, vaikka tutkitusti autistit ei ole mitenkään yliedustettuna näissä. Ei se, ettei tunne tunteita vahvasti tarkoita, että on moraaliton ja paha. En minä ainakaan tarvi esim. säälintunteita siihen, etten kiduta tai murhaa ihmisiä - minulle riittää, että tiedän että sellainen on väärin, joten en missään olosuhteissa tekisi sellaista.
Ja ylöspäinpeukkuja ropisee näille vihapuheille, taattua vauvapalstakamaa. Milloin mikäkin kansanryhmä on täällä aggressiivisten palstamamm
Olen samaa huomioinut. Suomessa on toisaalta kovat ajat ja ihmisillä menee huonosti, arvaan jo että kansa tarvitsee jonkinlaista syntipukki-ihmisryhmää tälle pahoinvoinnilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ylöspäinpeukkuja ropisee näille vihapuheille, taattua vauvapalstakamaa. Milloin mikäkin
Oletko Ilmajoelta vaiko Vaasasta?
Vierailija kirjoitti:
"Mä olen tuon takia joskus jopa miettinyt, että onkohan mun autismidiagnoosi oikeastaan väärä. Koska yleensä autismiin liittyy juuri kyvyttömyys tuollaiseen toisten tunnetilan peilaamiseen, mutta minä todella pienistäkin vihjeistä koen toisten esittämät tunteet kuin ominani. Useimmat autistit ei kai pysty oikein esim. eläytymään elokuvahahmojen tunne-elämään kun heille tapahtuu asioita, minä taas teen sen hyvin vahvasti, se on kuin ne tapahtuisivat itselleni. Mutta voi tosiaan olla että kyseessä on jonkinlainen apinointi enemmän kuin aito empaattisen reaktion kautta samaistuminen."
Tämä on vanhentunutta tietoa, eikä päde varsinkaan sellaisiin naispuoleisiin autistisiin, joilla ei ole mitään älyllistä kehitysvammaisuutta. Autistisilla ihmisillä monesti on hankaluuksia tulkita ihmisen todellisia tunteita kun elekieli ja se mitä toinen sanoo ovat ristiriidassa. Sen sijaan monet ymmä
Pidätkö valehteluna sitä jos ei halua loukata toista?
Esim. Joku kysyy: Eikö koiranpentuni/lapseni/poikaystäväni olekin suloinen?
Vastaatko: Ei minun mielestäni ole, jos ajattelet niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ylöspäinpeukkuja ropisee näille vihapuheille, taattua vauvapalstakamaa. Milloin mikäkin
"Viha" tai turhautuminen joitain autisteja kohtaan juontuu ihan ihmisten omista kokemuksista. Jos se olisikin niin, että autistit vain haluaisivat elellä rauhassa ja harmoniassa kaikkien kanssa. Mutta kun ei. Heistä moni satuttaa ja jopa käyttää hyväksi muita ihmisiä. Jotkut heistä eivät ymmärrä että muut ihmiset eivät ole olemassa vain heitä varten.
Pitäisi satuttaa enemmän, niin loppuu joutava räksytys. Ei armoa armottomille!
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän eläimiä yhtä hyvin kuin nentit toisia nenttejä.
Empatiani on rajaton eläimiä kohtaan.
Nenttien tunteita en ymmärrä koska keho puhuu hyvin usein eri kieltä kuin puhuttu.
Itken kyllä monestakin jutusta.
Tämä. Koen eläimet sieluntovereiksi. Usein eläin vaistoaa saman. Ne lähestyvät minua.
Assi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua lähinnä huvittaa. Etenkin nuo psykopaattiheitot. Jos ihminen elää omaa elämäänsä, tuntee mitä tuntee, eikä edes todellakaan suunnit
Niinpä. Monilla autisteilla on hyvin vahva oikeudenmukaisuuden ja moraalin taju. Se, että se syntyy enemmän ajattelusta kuin tunteista, ei todellakaan tarkoita että se on jotenkin heikompaa tai huonompaa kuin muilla. Esim. veljeni on diagnosoitu autisti. Hän päätyi jo teini-iässä esimerkiksi veganismiin, analysoituaan asiaa monelta kantilta: lihan tarpeellisuus ihmiselle, tehoeläintuotannon käytännöt ja niiden aiheuttama kärsimys eläimille sekä ympäristökuormitus, erilaiset filosofiset näkökulmat mistä asiaa voi katsoa. Ei hän ole sellainen tunneihminen, että ajattelisi että kauhistuisi jotain kuvia kärsivistä häkkieläimistä. Hänelle se oli järkipäätös, mutta se on pitänyt jo parikymmentä vuotta. Samoin hän ei esimerkiksi vaikka minun tapaan kävele punaisia päin tai aja ylinopeutta edes vaikka kukaan ei näkisi. Hän miettii asioita laajemmin, hänestä käytöstä joka ei olisi hyvä jos se olisi yleinen kaikkien noudattama tapa, ei pidä tehdä ollenkaan, missään oloissa. Veljelläni on myös suuri halu olla hyödyksi, ja siksi hän opiskeli lääkäriksi ja erikoistui kirurgiaan. Minä luottaisin ainakin kyseiseen nimenomaiseen autistiin enemmän kuin keneenkään tuntemaani neurotyypilliseen siinä, että hän ei tee mitään harkitsemattomia impulsiivisia tekoja tai pahaa kärpäsellekään jos sen voi välttää.
Olen ilmoittanut ketjun nettipoliisille vähemmistöön kohdistetun vihapuheen vuoksi - heidän omassa keskusteluketjussa häiriköiden.
On ihan hyvä syynsä sille että autistit usein savustetaan pois työpaikoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ylöspäinpeukkuja ropisee näille vihap
Armoton? Anteeksi nyt vaan, mutta minä olen oman hyvinvointini kustannuksella ollut autistin tukija ja ymmärtäjä vuosikausia. Hän vain otti ja otti. Mitään ei antanut. Minulla on varmaan oikeus tuntea surua siitä miten hän kohteli minua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se autistivihaaja peukuttaa noita omia vihapostauksiaan helposti lähemmäs kymmenen kertaa, sen huomaa aina näissä ketjuissa.
Ei täällä siis oikeasti esim. niin monet ihmiset toivo, että autistit tapettais.,vaan se yks sama sekopää vaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen ilmoittanut ketjun nettipoliisille vähemmistöön kohdistetun vihapuheen vuoksi - heidän omassa keskusteluketjussa häiriköiden.
Ai tuleeko polliisi tarkistamaan että linkatut tutkimukset autistien psykopatiaan ovat varmasti oikein!😆
Vierailija kirjoitti:
👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua lähinnä huvittaa. Etenkin nuo psykopaattiheitot. Jos ihminen elää omaa elämäänsä,
Ei kukaan varmaan ole väittänytkään että kaikki autistit ovat kauheita. Minä uskon, että älykkäämmissä autisteissa ja niissä jotka ovat saaneet hyvän kasvatuksen on aika paljon hyviä tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän eläimiä yhtä hyvin kuin nentit toisia nenttejä.
Empatiani on rajaton eläimiä kohtaan.
Nenttien tunteita en ymmärrä koska keho puhuu hyvin usein eri kieltä kuin puhuttu.
Itken kyllä monestakin jutusta.
Tämä. Koen eläimet sieluntovereiksi. Usein eläin vaistoaa saman. Ne lähestyvät minua.
Assi
Olet eläimen tasolla henkisesti. Siksi voitte tappaa millloin tahansa.
Autistit yrittävät vain maskaamalla sopeutua valtaväestöön. Suomessa ei juurikaan ole tapana itkeä, vaan tarkoitus on vaan "niellä kyyneleet" ja jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tunteettomat robotit kykenevät silmällään räpäyttämättä kauheuksiin.
Mutta se vaatii myös arvomaailman, jossa kauheudet on hyväksyttyjä. Useimmilla autisteilla ei tällaista ihmisvihamielistä arvomaailmaa ole. Se "tunteeton robotti" voi haluta myös auttaa ihmisiä, ja olla vaikka neurokirurgi, joka ei tunteettomuutensa takia hätäile ja panikoi silloinkaan, kun kaikki ei mene hyvin, ja pystyy siksi tekemään aina rationaalisia ja järkeviä päätöksiä, jotka johtaa hyviin lopputuloksiin. Toisaalta suurin osa esim. väkivallanteoista ja tapoista tehdään tunnekuohujen vallassa, harkitsematta. Ei se neurotyypillinen tunne-elämä selvästikään ole pelkkä vahvuus jos mietitään kuka on väkivaltainen ja vaarallinen ja kuka ei.
> Armoton? Anteeksi nyt vaan, mutta minä olen oman hyvinvointini kustannuksella ollut autistin tukija ja ymmärtäjä vuosikausia. Hän vain otti ja otti. Mitään ei antanut. Minulla on varmaan oikeus tuntea surua siitä miten hän kohteli minua?
Et sinä ole mikään ylivertaisen hyvä ihminen, vaan läheisriippuvainen narsisti. Et tunne armoa sen enempää itseäsi kuin muitakaan kohtaan. Tunne "surua" (pikemminkin raivoa) ihan vapaasti, mutta jos se tunne purkautuu valmiiksi marginalisoidun ihmisryhmän marginalisoimisena, niin siitä voi seurata asioita.
Breivikistä paistaa autismi kilometrien päähän.