Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itkeekö autistit juurikaan?

Vierailija
30.08.2024 |

Ja jos itkee niin millaisissa tilanteissa? 

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

> Armoton? Anteeksi nyt vaan, mutta minä olen oman hyvinvointini kustannuksella ollut autistin tukija ja ymmärtäjä vuosikausia. Hän vain otti ja otti. Mitään ei antanut. Minulla on varmaan oikeus tuntea surua siitä miten hän kohteli minua?

Et sinä ole mikään ylivertaisen hyvä ihminen, vaan läheisriippuvainen narsisti. Et tunne armoa sen enempää itseäsi kuin muitakaan kohtaan. Tunne "surua" (pikemminkin raivoa) ihan vapaasti, mutta jos se tunne purkautuu valmiiksi marginalisoidun ihmisryhmän marginalisoimisena, niin siitä voi seurata asioita.

Empatia on muutenkin aivan yliarvostettu asia. Jos ei kykene huolehtimaan itsestään, ei voi auttaa muitakaan.

Vierailija
82/123 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunteettomat robotit kykenevät silmällään räpäyttämättä kauheuksiin. 

Tunteelliset ihmisetkö ei pysty? Miksi sitten niin paljon väkivaltaa juuri tunnekuohuissa, esim. mustasukkaisuuden, ärtymyksen ja vihan tunteiden, turhautumisen yms. takia. Jos oikeustapauksia väkivallasta, tapoista ja murhista katsotaan, niin ei siellä kyllä enemmistön tekijöinä ole mitkään "tunnekylmät robotit" vaan juurikin esim. tunnekuohut yhdistyneenä usein estoja poistavaan alkoholiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistit muka marginalisoitu? Kun sitä tulee kaikista medioista jatkuvasti ja on suuri trendi somettajien keskuudessa. Nauran teidän diagnooseillenne. 

Vierailija
84/123 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen miespuolisen autistin, joka on tunnontarkka, mutta myös hyvin joustamaton. Hän ei ymmärrä, että eri tilanteissa olisi järkevää toimia eri tavalla. Autisti ei usein näe kokonaisuutta vaan jokaisen yksityiskohdan erillisenä. Hän ei voi muuttaa suhtautumistaan johonkin yksityiskohtaan, vaikka kokonaisuus hyötyisi siitä.

Tämä tarkoittaa sitä, että 100% moraalinen ja eettinen autisti ei välttämättä toimi yhteisen hyvän kannalta optimaalisesti, vaan pitää (tahattomasti) kiinni periaatteistaan.

Näin ollen autismin käytös ja toimintatavat eivät aina ole järkeviä.

Vierailija
85/123 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunteelliset ihmisetkö ei pysty? Miksi sitten niin paljon väkivaltaa juuri tunnekuohuissa, esim. mustasukkaisuuden, ärtymyksen ja vihan tunteiden, turhautumisen yms. takia. Jos oikeustapauksia väkivallasta, tapoista ja murhista katsotaan, niin ei siellä kyllä enemmistön tekijöinä ole mitkään "tunnekylmät robotit" vaan juurikin esim. tunnekuohut yhdistyneenä usein estoja poistavaan alkoholiin.

On eri asia tunnekuohussa olla väkivaltainen kuin jääkylmän tunteettomuuden vallassa tappaa ja tappaa ja tehdä uhreistaan vaikka lampunvarjostimia tai legginsit kuten Ed Gein. 

Vierailija
86/123 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen suomalainen on keskimäärin autisti esim. jollain eteläeurooppalaisella asteikolla mitattuna. Useimmat suomalaiset vaikuttavat tunteettomilta eivätkä reagoi tunneärsykkeisiin. Täällä on perinteisesti perusteltu asiat järjellä ja rationaalisilla väitteillä, joista vahvin on voittanut. Ikävä kyllä viime aikoina Suomessakin on alkanut kummallinen tunnemyrskyily turhanpäiväisistä asioista.

Vierailija
87/123 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmoittanut ketjun nettipoliisille vähemmistöön kohdistetun vihapuheen vuoksi - heidän omassa keskusteluketjussa häiriköiden.

Ihan hyvä juttu. Koska se joka puhuu ihan kauheita juttuja täällä autisteista (on siis vain yksi yksittäinen henkilö), on sama joka jankkaa persuista ja haukkuu heitä joka ketjussa. On jo aikakin, että poliisi tutkii hänen tekemisiään. On ilmeisen vihantäyteinen ja epävakaa yksilö, jonka ei pitäisi kirjoitella mitään mihinkään. Veikkaan, että on saanut permabannit laudalle, joten nyt purkaa täällä kaikkia kamalia aivojensa oksennuksia. 

Vierailija
88/123 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se valtava ja lamaannuttava yhä useammin iskevä ahdistus ja paniikki myös tavallaan estää sen itkemisen, vaikka haluaisikin itkeä. Tuossa tilassa tosiaan muuttuu ihan zombieksi, vaikka toki luuleekin tukehtuvansa ja kuristuvansa hengiltä, syke ja verenpaine ovat pilvissä ja oikein tuntee, kuinka syke vain kiihtyy voimatta itse tehdä paljoa. Tuon laukaisee esim. kuormittuminen aistiyliherkkyyksille, ihmisjoukkoon ja sosiaalisiin tilanteisiin sekä muutenkin epämukavuusalueelleen joutuminen. Tässä voi auttaa näiden tilanteiden välttäminen, mutta se ei tietenkään ole aina mahdollista ja pääsy ja pysyminen esim. suljetussa, pimeässä ja mahdollisimman hiljaisessa tilassa. Oikein ei myöskään ole, että pitäisi huumata itsensä esim. Diapamilla pystyäkseen käymään ihan vaan kaupassa. Kauppojen pitäisi huomioida tällaisia ihmisiä esim. siivoamalla paremmin, ei kovaäänisistä tulevia ääniä ja toisenlainen valaistus kauppoihin, ei niin kirkkaita, silmiin käyviä ja väsyttäviä valoja sekä enemmän kassoja.

Vierailija
89/123 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

> Armoton? Anteeksi nyt vaan, mutta minä olen oman hyvinvointini kustannuksella ollut autistin tukija ja ymmärtäjä vuosikausia. Hän vain otti ja otti. Mitään ei antanut. Minulla on varmaan oikeus tuntea surua siitä miten hän kohteli minua?

Et sinä ole mikään ylivertaisen hyvä ihminen, vaan läheisriippuvainen narsisti. Et tunne armoa sen enempää itseäsi kuin muitakaan kohtaan. Tunne "surua" (pikemminkin raivoa) ihan vapaasti, mutta jos se tunne purkautuu valmiiksi marginalisoidun ihmisryhmän marginalisoimisena, niin siitä voi seurata asioita.

Miten sinä onnistut repimään ihan tyhjästä juttuja? Et tiedä minusta yhtään mitään. 

Vierailija
90/123 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se vaatii myös arvomaailman, jossa kauheudet on hyväksyttyjä. Useimmilla autisteilla ei tällaista ihmisvihamielistä arvomaailmaa ole. Se "tunteeton robotti" voi haluta myös auttaa ihmisiä, ja olla vaikka neurokirurgi, joka ei tunteettomuutensa takia hätäile ja panikoi silloinkaan, kun kaikki ei mene hyvin, ja pystyy siksi tekemään aina rationaalisia ja järkeviä päätöksiä, jotka johtaa hyviin lopputuloksiin. Toisaalta suurin osa esim. väkivallanteoista ja tapoista tehdään tunnekuohujen vallassa, harkitsematta. Ei se neurotyypillinen tunne-elämä selvästikään ole pelkkä vahvuus jos mietitään kuka on väkivaltainen ja vaarallinen ja kuka ei. 

Toisaalta taas ihmisvihamieliset autistipiirteiset ihmiset voivat saada myös paljon pahaa aikaan, esim. joku Halla-aho tai Rydman, jotka selvästi ovat vahvasti kirjolla, mutta eivät halua toimia yleiseksi hyväksi. Ei kuulu empatia heillä repertuaariin, eikä myöskään rationaalinen halu toimia yhteisen hyvän eteen.

Vierailija
91/123 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmoittanut ketjun nettipoliisille vähemmistöön kohdistetun vihapuheen vuoksi - heidän omassa keskusteluketjussa häiriköiden.

Ihan hyvä juttu. Koska se joka puhuu ihan kauheita juttuja täällä autisteista (on siis vain yksi yksittäinen henkilö), on sama joka jankkaa persuista ja haukkuu heitä joka ketjussa. On jo aikakin, että poliisi tutkii hänen tekemisiään. On ilmeisen vihantäyteinen ja epävakaa yksilö, jonka ei pitäisi kirjoitella mitään mihinkään. Veikkaan, että on saanut permabannit laudalle, joten nyt purkaa täällä kaikkia kamalia aivojensa oksennuksia. 

Ai olette tunteettomia mutta samalla niiiin herkkänahkaisia. Just. 

Vierailija
92/123 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä onnistut repimään ihan tyhjästä juttuja? Et tiedä minusta yhtään mitään. 

Olethan sinä vuodattanut tänne tuota inhottavaa sontaasi vaikka kuinka kauan.

Vierailija
93/123 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se vaatii myös arvomaailman, jossa kauheudet on hyväksyttyjä. Useimmilla autisteilla ei tällaista ihmisvihamielistä arvomaailmaa ole. Se "tunteeton robotti" voi haluta myös auttaa ihmisiä, ja olla vaikka neurokirurgi, joka ei tunteettomuutensa takia hätäile ja panikoi silloinkaan, kun kaikki ei mene hyvin, ja pystyy siksi tekemään aina rationaalisia ja järkeviä päätöksiä, jotka johtaa hyviin lopputuloksiin. Toisaalta suurin osa esim. väkivallanteoista ja tapoista tehdään tunnekuohujen vallassa, harkitsematta. Ei se neurotyypillinen tunne-elämä selvästikään ole pelkkä vahvuus jos mietitään kuka on väkivaltainen ja vaarallinen ja kuka ei. 

Toisaalta taas ihmisvihamieliset autistipiirteiset ihmiset voivat saada m

5/5

Halla-Ahon kasvoilla ei tunteita ole ikinä näkynyt. 

Vierailija
94/123 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aika rohkeaa diagnosoida julkisuuden henkilöitä näin rankasti ketjussa, joka on ilmoitettu. Jokainen tietenkin oman arvionsa mukaan kirjoittelee.

Vierailija
95/123 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eri asia tunnekuohussa olla väkivaltainen kuin jääkylmän tunteettomuuden vallassa tappaa ja tappaa ja tehdä uhreistaan vaikka lampunvarjostimia tai legginsit kuten Ed Gein. 

Mutta tuollaiset lampunvarjostinten tekijät on hyvin harvinaisia, ihan marginaalia, eikä koskaan syynä ole pelkkä autismi. Psykopatian ja autismin yhdistelmä kyllä on tunnetusti vaarallinen, koska autismi vie tunteisiin perustuvan empatian, ja psykopatia järkeen ja moraalintajuun perustuvan.

Vierailija
96/123 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näillä kummallakaan ei tiettävästi ole autismidiagnoosia, ja ihmisten leimaaminen autistiksi koska ei pidä heidän politiikastaan tai toimistaan, ja koska sattuvat olemaan vähän tunneilmaisultaan jäykkiä introverttejä, on ihan älytöntä. Suomessa varsinkin vanhemmissa mieshenkilöissä on ihan valtavasti tunne-elämältään ja neurologialtaan ihan tyypillisiä ihmisiä, jotka ei ulospäin juuri tunteile ja vaikuttavat jäyhiltä ja juroilta. Se on sitä mihin ihmisiä on kasvatettu aikanaan, että miehen kuuluu olla semmoinen vakaa ja harkitseva eikä osoittaa heikkoutta.

Vierailija
97/123 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä itävaltalaisella tyypillä taisi olla aikoinaan myös jokin henkilökohtainen pettymys erääseen tiettyyn kansanryhmään?

Vierailija
98/123 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa oikealla näkyy mitä autistit saattaa tehdä uhreilleen:

https://you

Kuvaa sinun omaa mielenmaisemaasi, että olet kiinnostunut tämmöisistä asioista. En avannut linkkiäsi.

Se, että joku psykopaatti todetaan _myös_ autistiseksi, ei tarkoita, että näillä diagnooseilla on syy/seuraus -yhteys tai että ne mitenkään korreloisivat keskenään.

Kuinka moni psykopaatti EI ole autistinen? 

On selvää, että kaltoinkohdellusta ja kiusatusta, erilaisesta nuoresta voi kehittyä asosiaalinen rikollinen. Huomaa, että lopputulema ei johdu diagnoosista per se, vaan siitä, miten häntä on kohdeltu elämänsä aikana.

Vierailija
99/123 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen suomalainen on keskimäärin autisti esim. jollain eteläeurooppalaisella asteikolla mitattuna. Useimmat suomalaiset vaikuttavat tunteettomilta eivätkä reagoi tunneärsykkeisiin. Täällä on perinteisesti perusteltu asiat järjellä ja rationaalisilla väitteillä, joista vahvin on voittanut. Ikävä kyllä viime aikoina Suomessakin on alkanut kummallinen tunnemyrskyily turhanpäiväisistä asioista.

Tai lähinnä vaikuttaa autistilta siinä, miten ilmaisee tunteitaan ulospäin. Autisteja enemmistö ei toki ole, he tuntevat tunteita ihan neurotyypillisesti, mutta kulttuuri on vaan ollut sellainen, että varsinkin miehet on oppineet, että tunteilu ei ole miehekästä ja ulospäin pitää esittää vakaata, rauhallista, rationaalista naamaa. Ja kulttuurissa muutenkin arvostetaan järkiargumentteja enemmän kuin tunnetta. Mikä ei ole ollenkaan huono asia.

Vierailija
100/123 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen itkenyt ihan todella paljon elämäni aikana. Sekä omaa kärsimystäni, että läheisteni kärsimystä ja tuntemattomien kärsimystä, ja ihan koko maailman kärsimystä yleisesti.

Monet autistit, kuten minä, on todella empaattisia ja tuntee tosi voimakkaasti. Osa meistä tosin ei ilmaise niitä tunteita neurotyypilliset tapaan.

Mulle ylipäätään hyvään pyrkiminen on sekä tunnetasolla että järjen ja logiikan kautta äärimmäisen tärkeää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme