Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautaustoimistolla uurna- ja arkkuesittely vanhainkodissa

Vierailija
29.08.2024 |

Onko tällainen ihan asiallista? Isäni hoitokodissa oli ollut eilen tällainen.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sairastui Alzheimeriin, ja aloin tietenkin googlaamaan sairauteen liittyviä asioita. Ei mennyt kuin vuorokausi, niin facebookiin alkoi ilmestyä kotimaisia uurna- ja tuhkauspalvelumainoksia. Ainakin selvisi mitä on odotettavissa.

Vierailija
62/70 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan tehtiin kuolinpesut ym. valmistelut itse. Kuolema oli luonnollisempaa. Eläimiäkin kuoli ja jouduttiin lopettamaan. Lehmä tai hevonen saattoi olla tosi rakas. 

Ihmisille tuli etiäisiä. 

Siinä mielessä kuolema on lempeää nykyään. Ei joudu esim. tekemään kuolinvalmisteluja omille sukulaisille. Kun sairaus iski, se oli menoa. Nykyään lääketiede tuo lisävuosia vuosikymmeniä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pappa oli ostanut hautauspalvelut, arkut yms jo eläessään. Samalla kun mummuni hautajaisia järjesteltiin hän osti oman "hautauspakettinsa"

Vierailija
64/70 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 90+ v sukulainen oli itse käynyt valitsemassa arkkutyypin minkä halusi. Hän oli kirjannut kaikki muutkin hautajaistoiveensa ylös: minkälainen ilmoitus lehteen teksteineen, mitkä virret hautajaisiin, mikä psalmi luetaan jne. Samasta kuoresta löytyi myös rahat järjestelyiden juokseviin kuluihin. Oli minulle ja sisarukselleni tosi helppoa saada asiat rullaamaan kun moni asia oli etukäteen mietitty. Myös vintti ja kellari oli siivottu tyhjäksi, kun tää sukulainen oli pyytänyt jo eläessään isäämme tyhjentämään ne. Omia lapsia vainajalla ei ollut, siksi kaikki tuli meidän perheelle. Olin siis jo 30+ kun tää tapahtui.

Minusta on hyvä miettiä käytännön asioita valmiiksi sukulaisia silmällä pitäen. En näe tuossa esittelyssä mitään pahaa.

Vierailija
65/70 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 64 jatkaa: myös hautapaikka oli valmiina ja paperilla valmiina miten järjestää seurakunnan kanssa haudan hoito. Eikö se ole hyvä mitä tarkemmat suunnitelmat on tehty? 

Vierailija
66/70 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niitä väkisin haeta niitä arkkuja katselemaan. Ainakin meidän perheessä on kuolemanjälkeiset asiat selvästi ilmaistu omaisille, myös somakantaan voi laittaa toiveita. Ja toivotaan  omaisten kunnioittavan niitä, eikä esim. järjestetä mitään turhia peijaisia. Uurnaan vain ja muistolehtoon.

Vierailija
67/70 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole vanhainkoti-iässä enkä sellaiseen aio mennä, mutta  meillä jo varttuneemmilla on usein hyvin paljon realistisempi ja hyväksyvämpi suhde tulevaan kuolemaan joka on väistämätön ja luonnollinen loppu elämälle.

Onhan sellaisia kurssejakin järjestetty ja ehkä järjestetään vieläkin missä tehdään oma arkku. Ja osallistujissa paljon ihan vielä melko nuoriakin.

Itseäni ei asia mitenkään kauhistuta. Ole  omille lapsilleni antanut neuvot miten minun suhteeni toimitaan jotta kaikki menee sen mukaan kuin itse sitä haluan.  Kun ja jos on elänyt hyvän elämäsn eikä katkeruutta tai katumusta mistään, kun hyväksyy tekemänsä virheet ja osaa iloita hyvistä asioista niin mieli on levollinen myös tämän asian suhteen.

Olen itse työskennellyt hoitoalalla elämäntyöni ja laittanut monta vainajaa kuntoon. Olen istuntu monen vieressä kun viimeisiä hetkiä on eletty.  Itselläni on hyvin luonnollinen suhde asiaan ihan samoin kuin syntymäänkin.  Yhden elämän kaksi ääripäätä,  tänne tulo ja täältä lähtö.

Vierailija
68/70 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämmöistä se on kun nykyihminen on niin irtautunut kuolemasta, joka on normaali elämän kulkuun kuuluva asia. Mitä enemmän henkilö itse on asiaan perehtynyt sen vähemmän omaisilla on mietittävää. Vai meinaatteko, että kuolemaa ei ole, kun siitä ei puhuta.

Jep. Entisaikaan kuoltiin kotona ja synnytettiin saunassa. Sairas ihminen makasi tuvan nurkassa vuosikaudet. Hoidettiin, kun kerittiin. Joskus kuoli lapsia. Se oli elämää. Nykyään syntymä, kuolema ja sairaus on suljettu laitokseen.

Ja hyvä niin. Vai haluatko siivota paskoja olohuoneesta, herätä jonkun hourailuun ja katsoa tuskaista loppua?

Vierailija
69/70 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole asiallista. Merkittävää osaa vanhuksista kuolema ahdistaa ja pelottaa. Ja jos joku haluaa pitää sen pois ajatuksistaan niin kauan kuin mahdollista, se heille sallittakoon, eikä väkisin hierota sitä naamaan että te olette pian kuolevaa porukkaa täällä. Samoin tietyt hoivakotien nimet tyyliin Joutsenlaulu tai Iltarusko on minusta mauttomia.

Täysin samaa mieltä. Asiatonta ja paheksuttavaa. 

Läntisellä Uudellamaalla oli aikanaan vanhusten hoivakoti nimeltä Syysviiru, monesti tuli mietittyä onkohan siitä enää mahdollista päästä mauttomammaksi. 

Vierailija
70/70 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pappa oli ostanut hautauspalvelut, arkut yms jo eläessään. Samalla kun mummuni hautajaisia järjesteltiin hän osti oman "hautauspakettinsa"

Voiko näitä tosiaan ostaa etukäteen. Arkuthan tehdään tilauksesta. Eli tilataan sieltä Kiinasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän