Hautaustoimistolla uurna- ja arkkuesittely vanhainkodissa
Onko tällainen ihan asiallista? Isäni hoitokodissa oli ollut eilen tällainen.
Kommentit (70)
Hyvä! Vanhukset eivät jaksa lähteä laitoksesta hautaustoimistoon, ja suurin osa ihmisistä on niin ajattelemattomia ettei uskalla suunnitella omaa kuolemaansa vaan jättää omaiset riitelemään hautajaisista.
Minulla on oma arkku valmiina, ja olen tehnyt hautaustoimiston kanssa valmistelut, vaikka en ole vielä edes vanhus. Helpottaa kaikkien työtä.
Kannattaa käydä suoraan haaskalla markkinoimassa, mutta onkohan ne ajatelleet, että se haudattava harvemmin ostaa sen arkun kuoltuaan.
Kiva! Sieltä voi jokainen valita mieleisensä.
Ymmärrän tuon, jos on kysytty asukkailta haluavatko sellaisen tilaisuuden. Varmasti osa haluaa ja osanotto ei ole kenellekään pakollista. He, joita asia kiinnostaa menevät paikalle. Kuolema ja kuoleminen on osa elämää. Katsokaa vaikka Areenasta dokkari : Kuoleman kohdatessa.
Mun mummi ja pappa olivat katsoneet yhdessä hautajaisvirret, oli merkattu virsikirjan väliin. Samoin arkun materiaali. Hautapaikat oli jo vuosikymmeniä ennen varattu kirkon vierestä. Kuolema on yhtä luonnollinen kuin elämä. Jotkut eivät halua rasittaa omaisia surun hetkellä. Kaikki me täältä lähdetään ennemmin tai myöhemmin.
Tämmöistä se on kun nykyihminen on niin irtautunut kuolemasta, joka on normaali elämän kulkuun kuuluva asia. Mitä enemmän henkilö itse on asiaan perehtynyt sen vähemmän omaisilla on mietittävää. Vai meinaatteko, että kuolemaa ei ole, kun siitä ei puhuta.
Mun 102(!)-vuotias tuttava ei hyväksy että aikaa on väkisinkin vain vähän jäljellä. Vaatii mm. uutta tekoniveltä, lääkärit ei suostu.
Vierailija kirjoitti:
Mun mummi ja pappa olivat katsoneet yhdessä hautajaisvirret, oli merkattu virsikirjan väliin. Samoin arkun materiaali. Hautapaikat oli jo vuosikymmeniä ennen varattu kirkon vierestä. Kuolema on yhtä luonnollinen kuin elämä. Jotkut eivät halua rasittaa omaisia surun hetkellä. Kaikki me täältä lähdetään ennemmin tai myöhemmin.
Mun isoisäni myös, hautakivikin oli jo pitkään paikallaan sukunimen kanssa. Tuo oli jo jotenkin karmivaa. Oli hankkinut kiven 60-vuotiaana, hän eli kuitenkin 93-vuotiaaksi. Lapsiakin ehti kuolla ensin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne nyt kohderyhmää toisin kuin esim koululaiset😬
Mutta eihän ne ite niitä hanki.
Vanhemmat tuntevat lapsensa. Joillekin lapsille vanhempien kuolema on niin kova paikka, että lamaantuvat täysin. Arkun värin valinta voi olla liian vaikeaa. Siksi on hyvä, että asiat on mietitty valmiiksi mahdollisimman pitkälle. Suru lamaannuttaa.
Vanhainkodissa ei ole hirveästi tekemistä. Kyllä minä katsoisin kaiken mahdollisen valmiiksi. Jotta lähdön jälkeen olisi joku asia helpompaa lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isoisäni myös, hautakivikin oli jo pitkään paikallaan sukunimen kanssa. Tuo oli jo jotenkin karmivaa. Oli hankkinut kiven 60-vuotiaana, hän eli kuitenkin 93-vuotiaaksi. Lapsiakin ehti kuolla ensin.
Samoin. Ei nyt sentään hautakiveä vielä. Mutta paikka oli valmiina. Oli paljon sairauksia ja tehty paljon työtä. Ehkä sitä odotti kuolemaa ja olisi ollut helpotus. Monet sairaat vanhukset toivovat kuolemaa. Ottaisi minut jo pois, ei ole harvinainen pyyntö.
Mautonta mielestäni. Tietää, iso osa ainakin, vanhuksista että se lähtö on lähempänä kuin kauempana mutta joku arkkujen esittely vaikuttaa lähinnä mauttomalta rahastusmeiningiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat tuntevat lapsensa. Joillekin lapsille vanhempien kuolema on niin kova paikka, että lamaantuvat täysin. Arkun värin valinta voi olla liian vaikeaa. Siksi on hyvä, että asiat on mietitty valmiiksi mahdollisimman pitkälle. Suru lamaannuttaa.
Vanhainkodissa ei ole hirveästi tekemistä. Kyllä minä katsoisin kaiken mahdollisen valmiiksi. Jotta lähdön jälkeen olisi joku asia helpompaa lapsilla.
Oikeasti, suru sekoittaa lapset. Kuinka monta turhaa perintöriitaa on tullut ihan vain surun takia? Yhtäkkiä joku mitätön piironki on maailman tärkein. Joillekin hautajaisjärjestelyt voi olla liikaa.
Paras paikka markkinoida. Ei kai se vanhoille ihmisille tule yllätyksenä?
On kyllä aikamoista. Tarvitse at löytää ne kyllä liikkeistä ja siellä esitellään. Jotenki tuntuu Porvoon jutuilt tää.
Vanhainkodissa suurin osa odottaa kuolemaa. Ei ole kovin hauskoja paikkoja nuo. Tuohan tuo huumoria päivään. Vanhukset itsekin naureskevat siellä.
Vierailija kirjoitti:
Tämmöistä se on kun nykyihminen on niin irtautunut kuolemasta, joka on normaali elämän kulkuun kuuluva asia. Mitä enemmän henkilö itse on asiaan perehtynyt sen vähemmän omaisilla on mietittävää. Vai meinaatteko, että kuolemaa ei ole, kun siitä ei puhuta.
Jep. Entisaikaan kuoltiin kotona ja synnytettiin saunassa. Sairas ihminen makasi tuvan nurkassa vuosikaudet. Hoidettiin, kun kerittiin. Joskus kuoli lapsia. Se oli elämää. Nykyään syntymä, kuolema ja sairaus on suljettu laitokseen.
Kaikki hoitolaitoksissa asuvat ihmiset eivät ole muistisairaita.
Entisaikaan tehtiin kuolinpesut ym. valmistelut itse. Kuolema oli luonnollisempaa. Eläimiäkin kuoli ja jouduttiin lopettamaan. Lehmä tai hevonen saattoi olla tosi rakas.
Ihmisille tuli etiäisiä.
Potentiaalinen kohde...voivat tehdä tilauksen ennakkoon,ja maksaa samantien...hyvä idea!