Onkos täällä oikeita kartanonrouvia?
Mieheni sanoo, että olen synnynnäinen kartanonrouva, millaisia he sitten oikeasti ovat?
Meillä on vain hyvin vanha maatila ja iso, yli satavuotias talo, ei kartanoa. Tila on kyllä ollut samalla suvulla 400 vuotta (ihan tavallista täällä Uudellamaalla).
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
"Ikävää, etsin vähän parempaa kartanonrouvaa.. "
Millainen se olisi? Nämä minunkaan tuntemani kartanonrouvat eivät juuri kuljeskele valkoisissaan, paitsi yksi työnsä puolesta. Ap
Nykyään ei enää ole oikeita kunnollisia kartanonrouva, minun rouvani oli sellainen..silloin kauan, kauan sitten..
Vierailija kirjoitti:
Musta on aina hassua tämä, että jotkut kuvittelevat, ettei kukaan voi omistaa kartanoa. Jos nyt vähänkään matkustelette Suomessa, etenkin Hämeessä, näette kyllä niitä kartanoita, jotka ovat asuttuja. Hirveästi rahaahan siihen ison talon ylläpitoon varmasti menee (vrt. tämä rintamamiestalo, jossa minä asun), mutta siinä se on koti, missä muutkin. Asuvathan toiset jossain Espoon miljoonaomakotitaloissakin.
Mulla on 50 kilsan säteellä neljä edelleen vakituisesti asuttua kartanoa, jokaisessa sukujuuret menevät aatelisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on aina hassua tämä, että jotkut kuvittelevat, ettei kukaan voi omistaa kartanoa. Jos nyt vähänkään matkustelette Suomessa, etenkin Hämeessä, näette kyllä niitä kartanoita, jotka ovat asuttuja. Hirveästi rahaahan siihen ison talon ylläpitoon varmasti menee (vrt. tämä rintamamiestalo, jossa minä asun), mutta siinä se on koti, missä muutkin. Asuvathan toiset jossain Espoon miljoonaomakotitaloissakin.
Mulla on 50 kilsan säteellä neljä edelleen vakituisesti asuttua kartanoa, jokaisessa sukujuuret menevät aatelisiin.
Jos otetaan säteeksi 50 km, lähistöllä on kymmeniä kartanoja, ja siihen mahtuu jo monenlaista. Pääosa omistajista ei ole aatelisia, aika moni suku on tullut tänne muualta Pohjoismaista alun perin, toki jo 200 vuotta täällä ainakin. Suomen kaltaisella syrjäseudulla oli mahdollista luoda uusi elämä.
Monella suomalaissuvulla on juuret muualla, Venäjällä, Pohjolassa ja Baltiassa (baltiansaksalaiset kuten miehelläni), vastaavanlaisia ovat nuo kartanosuvut, mutta osa heistä on vauraita talonpoikia, jotka ovat ostaneet kartanon, kun aateliset ovat joutuneet tai halunneet luopua siitä. Aateliset eivät ole erityisesti profiloituneet paikkasidonnaisina viljelijöinä. Hehän olivat pääsääntöisesti politiikassa, kuninkaan luottomiehiä. Ap
Kartanonrouva en ole, enkä sellaiseksi halua mutta haaveilen omasta porotilasta kaukana kaikesta. Voisin olla poroemäntä ;)
Vierailija kirjoitti:
Olen sörkan spurgu, nukun veneen alla. Sukunimi Korhonen. Erittäin vaikutusvaltainen näillä kaduilla ja alepassa.
Kiitos rehellisyydestäsi. Arvostan sinua eniten ihmisenä näistä muista kultainen lusikka per sees sä syntyneiden tyhjäpäiden joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat olla oikea kartanonrouva, et voi sitten myllätä jossain navetassa ja haista lannalle.
Kaikki mun tuntemani kartanonrouvat kyllä mylläävät, vähintään tallissa. Tunnen muutaman, naapurissakin 10 km säteellä asuu kolme. Ap
Minäkin haluaisin päästä kartanonrouvan kanssa mylläämään tallissa.
T. Renki
Vierailija kirjoitti:
Olen tällainen paikalle toivottu kartanonrouva. On keltainen päärakennus, koivukuja, tammia pihassa, yhteensä muistaakseni 27 erilaista rakennusta (erilaisia latoja pääosin, asuinrakennuksia on 5 kpl). Navettojakin löytyy, itse en niissä käy kuin korkeintaan esittelemässä satunnaisille uteliaille.
Millainen olen? Ainakin ahkera, koska töitä riittää koko ajan. Nyt on puinnit menossa, niihin osallistun, kun palkkatyöltä ehdin. Hyvä organisoimaan, pitkäpinnainen ja vähäuninen. Ja tottunut olemaan yksin ja tekemään päätöksiä yksin, yli 1000 ha tilaa ei hoideta rupattelemalla kanssani sohvalla.
Täällähän oli jossain vaiheessa monta kartanonrouvaa, nyt ilmoittautunut vasta yksi.
En tunne läheisesti yhtäkään, joten en osaa sanoa ovatko tuntemani kartanonrouvat ahkeria, hyviä organisoimaan, tottuneita tekemään päätöksiä yksin kuten tämä rouva tässä - se riippuu varmaan onko rouva perinyt tilan vai onko hän sukuun naitu. Näissä tuntemissani suvun oma rouva pyörittää yritystoimintaa, mutta sukuun naidut ovat enimmäkseen avustavia perheenjäseniä, avioliitossahan omaisuus ei siirry puolison omaisuudeksi, joten mitään juridisia oikeuksiakaan ei ole yritystoiminnan pyörittämiseen itsenäisesti. Heillä on ns. hyvät ammatit muualla, mutta miehen apuna toki ovat erilaisissa asioissa.
En nyt tässä kuvattuja ominaisuuksia erityisesti löydä itsestäni, varsinkaan vähäunisuutta, päinvastoin tarvitsen pitkät yöunet. Ahkeruuteni on normaali, pitkäpinnaisuuteni perustuu aika pitkälti rajaamiseen eli pidän asiat yksinkertaisina. Olen aika suoraviivainen yrittäjäluonne. Yritystoiminnassa rönsyt tuovat paljon työtä, mutta vähän tulosta. Olen myös aika kärsimätön, jos asiat eivät suju niin kuin niiden mielestäni pitäisi mennä.
No, toki tuo kartanonrouvajuttu on vitsi. Mies sanoo aika usein, että on pahoillaan kun hän on vain tällainen köyhä talonpoika (mulla on äidin puolelta aateliset sukujuuret, mutta ei kartanoita ainakaan 200 vuoteen ainakaan, täysin kaupunkilainen suku). Ap
Vierailija kirjoitti:
Kartanonrouva en ole, enkä sellaiseksi halua mutta haaveilen omasta porotilasta kaukana kaikesta. Voisin olla poroemäntä ;)
Aika hieno haave! Mahtaako poroisännistä olla kova kilpailu, oletko selvittänyt? Ap
Vierailija kirjoitti:
Noissa on tosiaan paljon sitä ylläpitämistä, ihan itse rakennusten plus sitten muuten tilusten, viljelläänkö, onko elukoita. Kamala työsarka. Jotkuthan pitää kotimuseotakin siinä samassa. Kyllä mieluummin kotirouvailen vaan tässä punaisessa tuvassa pikku perunamaan kera.
Minä olen kartanonrouva.
Björn Wahlroos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hieno haave! Mahtaako poroisännistä olla kova kilpailu, oletko selvittänyt? Ap
Tunnen useamman mutta en mä niistä itelle miestä tartte, mulla on jo mies :D Itselleni ammatinvaihtoa haaveilen
Pettävätkö (lähes) kaikki kartanonrouvat kartanonherraa aitassa rengin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Talar du svenska då?
Jepp, ihan normisti niin kuin suomenkieliset muutenkin, mutta en ole ruotsinkielisestä tai kaksikielisestä perheestä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat olla oikea kartanonrouva, et voi sitten myllätä jossain navetassa ja haista lannalle.
Kaikki mun tuntemani kartanonrouvat kyllä mylläävät, vähintään tallissa. Tunnen muutaman, naapurissakin 10 km säteellä asuu kolme. Ap
Minäkin haluaisin päästä kartanonrouvan kanssa mylläämään tallissa.
T. Renki
Eikö ensin kannattaisi vähän selvittää minkä näköisiä ja ikäisiä nuo rouvat ovat. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa on tosiaan paljon sitä ylläpitämistä, ihan itse rakennusten plus sitten muuten tilusten, viljelläänkö, onko elukoita. Kamala työsarka. Jotkuthan pitää kotimuseotakin siinä samassa. Kyllä mieluummin kotirouvailen vaan tässä punaisessa tuvassa pikku perunamaan kera.
Taitaa olla museon pitäminen osa liiketoimintaa, nämä minun lähelläni ovat kaikki yrityksiä enkä ole käynyt päärakennuksessa sisällä kuin yhdessä, kävin kahvilla ja rupattelemassa erään asian tiimoilta. Siis yli 30 vuoden aikana. Enkä itsekään ole kutsunut naapureita tai kyläläisiä kylään kertaakaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kilpailusta, mutta poroisäntiähän on vain viitisenkymmentä ja "titteli" on kiertävä, vaaleilla valitaan poroisäntä. Poroemäntä on aikamoinen harvinaisuus. On aika intensiivistä hommaa käsittääkseni, paljon hallinnollista tekemistä omien porojen hoidon lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Pettävätkö (lähes) kaikki kartanonrouvat kartanonherraa aitassa rengin kanssa?
Varmaankin, koska kartanonherrat muhinoivat piikojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä edes on kartanon ja suuren, vanhan maatalon ero? Onko olemassa joku virallinen luokittelu, että minkälaista taloa voi kutsua kartanoksi
Hyvä kysymys, tuossa linkissä on virheetöntä tietoa aiheesta. Ap
Paitsi ettei kartanoluettelo ole täydellinen. Puuttuu ainakin tuo pieni kartano, jonka mainitsin neljäntenä, varmaan sitten muitakin puuttuu. Ap
On se täydellinen. Siellä on kaikki ne kartanot, jotka kantatilana on kartanoksi aikanaan annettu. Moni käyttää talostaan termiä kartano, vaikka kyseessä on vain iso talo maalla, monella jopa vanha kansakoulu tms.
"Ikävää, etsin vähän parempaa kartanonrouvaa.. "
Millainen se olisi? Nämä minunkaan tuntemani kartanonrouvat eivät juuri kuljeskele valkoisissaan, paitsi yksi työnsä puolesta. Ap