Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkos täällä oikeita kartanonrouvia?

Vierailija
29.08.2024 |

Mieheni sanoo, että olen synnynnäinen kartanonrouva, millaisia he sitten oikeasti ovat?

Meillä on vain hyvin vanha maatila ja iso, yli satavuotias talo, ei kartanoa. Tila on kyllä ollut samalla suvulla 400 vuotta (ihan tavallista täällä Uudellamaalla).

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kartanonrouvia ei ollut hoodeilla nyt, herroja vain? En tunne kovin hyvin noita lähistöllä asuvia kartanon rouvia, vain pientä small talk -tuttavuutta ollut. Jos olet kartanonrouva, niin kerrohan millainen tyyppi oikein olet? Ap

Vierailija
22/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä edes on kartanon ja suuren, vanhan maatalon ero? Onko olemassa joku virallinen luokittelu, että minkälaista taloa voi kutsua kartanoksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä edes on kartanon ja suuren, vanhan maatalon ero? Onko olemassa joku virallinen luokittelu, että minkälaista taloa voi kutsua kartanoksi

Hyvä kysymys, tuossa linkissä on virheetöntä tietoa aiheesta. Ap

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kartano

Vierailija
24/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä edes on kartanon ja suuren, vanhan maatalon ero? Onko olemassa joku virallinen luokittelu, että minkälaista taloa voi kutsua kartanoksi

Hyvä kysymys, tuossa linkissä on virheetöntä tietoa aiheesta. Ap

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kartano

Paitsi ettei kartanoluettelo ole täydellinen. Puuttuu ainakin tuo pieni kartano, jonka mainitsin neljäntenä, varmaan sitten muitakin puuttuu. Ap

Vierailija
25/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kartanonrouvia ei ollut hoodeilla nyt, herroja vain? En tunne kovin hyvin noita lähistöllä asuvia kartanon rouvia, vain pientä small talk -tuttavuutta ollut. Jos olet kartanonrouva, niin kerrohan millainen tyyppi oikein olet? Ap

Onko yksikään kartanonrouva ehtinyt palstalle tänä iltana? Ap

Vierailija
26/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä edes on kartanon ja suuren, vanhan maatalon ero? Onko olemassa joku virallinen luokittelu, että minkälaista taloa voi kutsua kartanoksi?

Kartano on entinen aatelisten asunto, ja vanha maalaistalo on talonpoikaistalo. Joskus kyllä vaikea erottaa ulkomuodosta muttei historiasta.

Vierailija
27/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, omistan palan irlantilaisen kartanon maista.

Vierailija
28/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sörkan spurgu, nukun veneen alla. Sukunimi Korhonen. Erittäin vaikutusvaltainen näillä kaduilla ja alepassa.

Mistäs Sörkassa löytää rantsun, jossa vielä olis paatteja talvisäilytyksessä? Meinaan että on helpompi goisaa veneen alla, jos vene ei oo vesillä.

Vierailija
29/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselen vai varjoista tammien, hiljaa yksin tarkkaillen..Minulla oli rouva kartanon, mutta nyt, nyt hän poissa on.. Olen aave, olen kartanon herra, aikoinaan yksin jäin kerran.. Keltainen kartano rapistuu, yksinään, hylättynä luhistuu...Mutta minä, minä en poistu mailtani koskaan...

Vierailija
30/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, omistan palan irlantilaisen kartanon maista.

Luonnonsuojelualueen tukijana vai miten? Ap

Vierailija
31/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselen vai varjoista tammien, hiljaa yksin tarkkaillen..Minulla oli rouva kartanon, mutta nyt, nyt hän poissa on.. Olen aave, olen kartanon herra, aikoinaan yksin jäin kerran.. Keltainen kartano rapistuu, yksinään, hylättynä luhistuu...Mutta minä, minä en poistu mailtani koskaan...

Mihin sun rouvasi meni, Pietariin, Liivinmaalle vai jäikö hevosrattaiden alle? Et kai vain itse tehnyt hänelle mitään, joka nyt vaivaa sinua kun et pääse lepoon? Millainen sinun kartanonrouvasi oli? Ap

Vierailija
32/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sun rouvasi meni, Pietariin, Liivinmaalle vai jäikö hevosrattaiden alle? Et kai vain itse tehnyt hänelle mitään, joka nyt vaivaa sinua kun et pääse lepoon? Millainen sinun kartanonrouvasi oli? Ap

Rouvani petti, oli uskoton, en muuta voinut, kuin surman suuhun meidät molemmat ajaa..Rouvani haudattiin kirkkomaahan, mutta minä, minä jäin kartanon pihaan, sinne  hautakiveni pystytettiin, ja ruumiini laskettiin, täällä minä tarkkailen, miten  kotini voi..

Vierailija
33/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällainen paikalle toivottu kartanonrouva. On keltainen päärakennus, koivukuja, tammia pihassa, yhteensä muistaakseni 27 erilaista rakennusta (erilaisia latoja pääosin, asuinrakennuksia on 5 kpl). Navettojakin löytyy, itse en niissä käy kuin korkeintaan esittelemässä satunnaisille uteliaille.

Millainen olen? Ainakin ahkera, koska töitä riittää koko ajan. Nyt on puinnit menossa, niihin osallistun, kun palkkatyöltä ehdin. Hyvä organisoimaan, pitkäpinnainen ja vähäuninen. Ja tottunut olemaan yksin ja tekemään päätöksiä yksin, yli 1000 ha tilaa ei hoideta rupattelemalla kanssani sohvalla.

Vierailija
34/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kartano on entinen aatelisten asunto, ja vanha maalaistalo on talonpoikaistalo. Joskus kyllä vaikea erottaa ulkomuodosta muttei historiasta.

Kartano ei ole rakennus, se on koko kiinteistö.

Vierailija
35/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tällainen paikalle toivottu kartanonrouva. On keltainen päärakennus, koivukuja, tammia pihassa, yhteensä muistaakseni 27 erilaista rakennusta (erilaisia latoja pääosin, asuinrakennuksia on 5 kpl). Navettojakin löytyy, itse en niissä käy kuin korkeintaan esittelemässä satunnaisille uteliaille.

Millainen olen? Ainakin ahkera, koska töitä riittää koko ajan. Nyt on puinnit menossa, niihin osallistun, kun palkkatyöltä ehdin. Hyvä organisoimaan, pitkäpinnainen ja vähäuninen. Ja tottunut olemaan yksin ja tekemään päätöksiä yksin, yli 1000 ha tilaa ei hoideta rupattelemalla kanssani sohvalla.

Et ole eteerinen kartanonrouva, joka käyskentelee puutarhassa päivänvarjon alla valkoisessa mekossa, kai sinulla kuitenkin kamarineito on?

Vierailija
36/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole eteerinen kartanonrouva, joka käyskentelee puutarhassa päivänvarjon alla valkoisessa mekossa, kai sinulla kuitenkin kamarineito on?

Ihan ei ehdi käyskentelemään puutarhassa, enemmän ajelen nurmea nurin leikkurilla. Valkoinen mekko on epäkäytännöllinen.

Vierailija
37/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ei ehdi käyskentelemään puutarhassa, enemmän ajelen nurmea

Ikävää, etsin vähän parempaa kartanonrouvaa.. 

Vierailija
38/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, tarkoitatko peltohehtaareja? Noilla peltohehtaariluvuilla ei ole kartanoita Suomessa, vain muutama osakeyhtiö, tarkoitit ehkä sekä metsää että peltoja yhteensä?

Millä alalla on varsinainen ammattisi? Mitä puit tänään? Oletko perinyt tilan vanhemmiltasi? Ap

Vierailija
39/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rouvani petti, oli uskoton, en muuta voinut, kuin surman suuhun meidät molemmat ajaa..Rouvani haudattiin kirkkomaahan, mutta minä, minä jäin kartanon pihaan, sinne  hautakiveni pystytettiin, ja ruumiini laskettiin, täällä minä tarkkailen, miten  kotini voi..

Mitäs sitten, kun kartano luhistuu? Eikö sinulla ollut perillisiä, jotka olisivat huolehtineet kartanosta? Kohta on jäljellä vain pähkinäpuut, luonto ottaa omansa. Ap

Vierailija
40/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kartanon rouvat, jotka minä tunnen pitävät etäisyyttä ja ovat siksi erinomaisia naapureita, koska minäkin tykkään pitää etäisyyttä suurimpaan osaan ihmisistä. Siinä luultavasti yksi syistä miksi mun mieheni pitää mua synnynnäisena kartanonrouvana. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi