Miksi yhteiskunnan pahoinvoinnista ei saa puhua
Miksi poistetaan ketjut joissa työtön voi kertoa miten hankalaa elämä on? Emmekö saa edes puhua tästä ?
terveisin 52 v työtön yksinhuoltaja , peruspäivärahalla. Irtisanottu 2,5v sitten tuotannollis-taloudellisista syistä. 2 teini-ikäistä lasta.
miksi näistä asioista ei saa puhua? Miksi ei saa kertoa toisille miten vaikeaa elämä on?
Älkää poistako tätä ketjua.
lapsikorotus poistui ja tuloni tippuivat 170 euroa per kuukausi. 170!
saamme asumistukea ja toimeentulotukea. Olen joutunut myymään autoni. Asunto on nyt liian kallis, vuokra on 870 euroa , 3h ja keittiö jossa tilava olohuone mihin minä mahdun nukkumaan .
haluan tulla nähdyksi ja kuulluksi! Miksi media ei kirjoita meistä. Miksi emme saa näyttää numeroita, kauppakuitteja. Miksi emme saa näkyä ja tehdä näkyväksi sitä, että olemme köyhiä ja hallituksen politiikka vaikuttaa meihin konkreettisesti koko ajan.
miksi minulle huudetaan vain, mene töihin?
olen jakanut mainoksia ja sekin loppui. Niitä ei jaeta enää.
te jotka vain huudatte minulle, mitä te tekisitte? Miten te turvaisitte lapsenne elämän? Olen tosissani harkinnut seksin myymistä. Mutta en ole lähtenyt siihen koska se veisi minun sieluni ja pelkään että masentuisin niin pahasti että en selviäisi enää.
miksi hallitus ei auta minua saamaan työtä?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yksinhuoltajat saavat aivan helvetisti eri tukia.
Lapsilisän yksinhuoltajakorotus 73,30e/kk ja Kelan elatustuki 196,02e/kk, jos lapsen toinen vanhempi ei maksa elatusapua.
Mitähän ne muut pelkästään yksinhuoltajille maksettavat tuet mahtavat olla?
2 lapsen yksinhuoltaja saa niin paljon tukia ettei kannata liikuttaa evääkään alle 3000e/kk nettopalkalla.
Niin, ei sitten näe elämäänsä nenänvartta pidemmälle. Eläke ei kartu ja luokitellaan jopa paarialuokaksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten hallituksen pitäisi auttaa sinua saamaan töitä? Suomessa on 300 000 työtöntä, ja alle 10% tuosta vapaana olevia paikkoja. Kerro meille, miten sinua voi auttaa? Miksi et auta itse itseäsi opiskelemalla esim. sairaanhoitajaksi? Voit ja saat syyttää kaikkia muita kuin itseäsi omasta tilanteestasi, mutta fakta on että ei se auta ketään, vähiten sinua.
En voi opiskella koska olen työtön. Opintotuella voi opiskella mutta sillä , vaikka saisi opintolainan, ei voi elättää lisäkseni kahta lasta. Kun lapset täyttää 18 ja muuttaa pois kotoa, voin lähteä opiskelemaan. Jos ottavat ja pääsen, koska sitten olen jo 57v.
Arvaa harmittaako sekin, että joidenkin ystävieni lapset saa asua kotona niin pitkään kun haluaa. Vanhemmat tukee itsenäisessä elämässä yms. Minun pitää potkia omani pihalle heti kun mahdollista , jotta pääsen opiskelemaan.
työssäni tehtaalla olin vuoropäällikkönä loma-ajat, ja minulla on monipuolinen kokemus kemian alan tehtävistä. Olin kuitenkin suorittava työntekijä eli linjastolla. Tein sen virheen, että ehdin työttömänä täyttää 50. Ehkä te-toimisto olisi myöntänyt luvan opiskeluun alle 50-vuotiaalle alanvaihtajalle. Olin kuitenkin optimistinen työnhaun suhteen.
nöyryyttävää on se, että minua ei oteta edes puhelinmyyntiin (ne paikat missä on pohjasakkaa). Olen yrittänyt muuttaa ulosantiani ja niin, tehnyt myös suulliseen viestintään liittyviä harjoituksia mutta minkä ihminen luonteelleen voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisän yksinhuoltajakorotus 73,30e/kk ja Kelan elatustuki 196,02e/kk, jos lapsen toinen vanhempi ei maksa elatusapua.
siihen lisäksi toimeentulon ja asumistuen lapsikorotukset.
Toimeentulotukea ja asumistukea maksetaan myös muille kuin yksinhuoltajille. Yksinhuoltaja saa pienen korotuksen toimeentulotuen perusosaan.
Eivät ole mielestäni "aivan helvetisti eri tukia".
Vierailija kirjoitti:
tässä vielä 2 lapsen yksinhuoltajat tuet espoo/vantaa/helsinki. Laskelmasta puuttuu vielä terveydenhoito/lääkekulut ja harkinnanvaraiset. Sähkö ja vakuutusmaksuja maksetaan vielä tarvittaessa enemmän. Muistakaa aina kun toimeentuloasiakkaat itkee täällä ja teette sitä 2000e/kk bruttopalkkaduunia.
Vuokra 1023,00 e/kk
taloussähkö/ -kaasu 50,00 e/kk
Kotivakuutus 50,00 e/kk
Oma perusosa 669,99 e/kk
1. lapsen (10-17 v) perusosa 411,40 e/kk
2. lapsen (10-17 v) perusosa 382,01 e/kk
Menot yhteensä 2586,40 e/kk
Mikähän kotivakuutus maksaa 50 euroa /kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä uusia asioita olet opetellut tuon 2,5v aikana?
Mitään, mitä olet itseksesi opetellut, tai opiskellut itsenäisesti netissä, ei noteerata mitenkään missään. Koska siitä ei ole virallista byrokratiavirkailijan/viranomaisen antamaa sertifikaattia/todistusta. Itsensä sivistäminen on mitätöity ja siitä on tehty vain joidenkin tahojen monopoli.
Se, että olet jumpannut ja haastanut aivojasi, sekä kehittänyt tiedonkäsittelyn prosessejasi omaehtoisesti, ei merkitse mitään. Varmaan siksi monille on se ja sama istua sitten tv:nedessä katsomassa aivotonta viihdettä, ja pelaamassa pelikoneella räiskinäpelejä, koska arvotus on sama kuin kognitiivisen kehittämisensä kanssa. Tasan nolla.
Väärin. Jos ap olisi opiskellut ohjelmointia tuon 2,5v 30h viikossa ja muodostanut siitä portfolion
Eikös noihin ole paljon hakijoita? Ja taitavat alan opiskelijat tehdä nuo työt ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi?
Pahinta työttömyydessä on se, etten pysty säästämään, en pysty kartoittamaan omaisuutta . En voi säästää esim. Lapsen autokoulua varten. Koska se on petos. Jos nostan rahaa ja laitan sen käteisenä säästöön, toimeentulotuen näkökulmasta se on petos.
eläkettä ei kerry..
jos toimeentulotuen asiakkaana ja työttömänä olo on niin ihanaa, miksi ette itse jää työttömäksi ja anna siten työtänne jollekin toiselle?
kaikki työpaikat myös menee suoraan niille kellä on jo työ. Työtön ei pääse haastatteluun. Ennen vuorotteluvapaa antoi edes teoreettisen mahdollisuuden työttömälle päästä töihin mutta sekin loppui.
Kannattaa men tonne "sukupuolten välille repesi kuilu..." keskusteluun. Siellä saa nähtävästi sanoa ihan mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään, mitä olet itseksesi opetellut, tai opiskellut itsenäisesti netissä, ei noteerata mitenkään missään. Koska siitä ei ole virallista byrokratiavirkailijan/viranomaisen antamaa sertifikaattia/todistusta. Itsensä sivistäminen on mitätöity ja siitä on tehty vain joidenkin tahojen monopoli.
Se, että olet jumpannut ja haastanut aivojasi, sekä kehittänyt tiedonkäsittelyn prosessejasi omaehtoisesti, ei merkitse mitään. Varmaan siksi monille on se ja sama istua sitten tv:nedessä katsomassa aivotonta viihdettä, ja pelaamassa pelikoneella räiskinäpelejä, koska arvotus on sama kuin kognitiivisen kehittämisensä kanssa. Tasan nolla.
Väärin. Jos ap olisi opiskellut ohjelmointia tuo
Niin ja sitten saanut syytteen petoksesta. KOSKA TYÖTÖN. EI. SAA. OPISKELLA.
ei ilman te -toimiston lupaa. Yritetty on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tässä vielä 2 lapsen yksinhuoltajat tuet espoo/vantaa/helsinki. Laskelmasta puuttuu vielä terveydenhoito/lääkekulut ja harkinnanvaraiset. Sähkö ja vakuutusmaksuja maksetaan vielä tarvittaessa enemmän. Muistakaa aina kun toimeentuloasiakkaat itkee täällä ja teette sitä 2000e/kk bruttopalkkaduunia.
Vuokra 1023,00 e/kk
Kotivakuutus 50,00 e/kk
Oma perusosa 669,99 e/kk
no ota pois 30e ja päästää paljon pienempään 2556 euroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Jos ap olisi opiskellut ohjelmointia tuon 2,5v 30h viikossa ja muodostanut siitä portfolion
Työtön ei saa opiskella !
siitä ei saa olla mitään dokumenttia, että on opiskellut. Se on petos. Siitä tulee suoraan rikostutkinta, jos ei ole te -toimiston lupaa.
Jos jo nyt saatte toimeentulotukea, miten kävisi, jos lähtisit ihan normaalilla tavalla opiskelemaan eli opintotuella ja opintolainalla? Työtön saa kyllä opiskella, kun lakkaa olemasta työtön ts ei hae enää työttömyyskorvauksia vaan opiskelijan tukia. Sun ikäisesi tuttuni opiskeli ihan erilaiselta alalta hoiva-avustajaksi. Töitä löytyi heti ja on tykännyt työstään. Koska ei opiskellut lähihoitajaksi, ei joudu edes tekemään mitään varsinaisia hoitotoimenpiteitä. Eikä asu edes pääkaupunkiseudulla, mutta töitä löytyi silti heti valmistumisen jälkeem.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 1023,00 e/kk
Kotivakuutus 50,00 e/kk
Oma perusosa 669,99 e/kk
no ota pois 30e ja päästää paljon pienempään 2556 euroon.
Tästä laskelmasta puuttuu asumistuki tulona. toimeentulotukeen lasketaan asumistuki tulona.
Ja lapsilisä lasketaan myös tulona. Lapsilisä ei tule toimeentulotuen päälle vaan on siitä pois.
tämä on väärä laskelma.
"ei ilman te -toimiston lupaa. Yritetty on. "
Vieläkö on niin, että vasta sen jälkeen, kun sinulla on opiskelupaikka, harkitsevat saatko luvan ja jos, et saa ja et ota opiskelupaikkaa vastaan, koska sinulla ei ole varaa opiskella, niin saat karenssin? Mielestäni lupa opiskeluun pitäisi myöntää etukäteen, kun ilmoittaa mitä aikoo opiskella tai vaihtoehtoisesti opiskelupaikasta voisi kieltäytyä ilman rangaistusta.
Miksi koko ajan agitoit lisää pahoinvointia? Suuri 15 eurooppalaisen maan tutkimus osoitti että suomalaiset eläkeläiset pärjäävät toiseksi parhaiten siinä joukossa. Negatiivista oli vain hoitoonpääsyssä ja yksinäisyyden tunteessa. Meillä kun on jokaisella varaa asua yksinäänkin, eikä isoissa moni-ikäpolvisissa perheissä.
Vierailija kirjoitti:
"ei ilman te -toimiston lupaa. Yritetty on. "
Vieläkö on niin, että vasta sen jälkeen, kun sinulla on opiskelupaikka, harkitsevat saatko luvan ja jos, et saa ja et ota opiskelupaikkaa vastaan, koska sinulla ei ole varaa opiskella, niin saat karenssin? Mielestäni lupa opiskeluun pitäisi myöntää etukäteen, kun ilmoittaa mitä aikoo opiskella tai vaihtoehtoisesti opiskelupaikasta voisi kieltäytyä ilman rangaistusta.
Näin se menee ainakin meillä vanhoilla ihmisillä. Olen 52 vuotias . Saan opiskella työttömyysetuudella jos se sopii työkkärille. En missään nimessä voi hakea kouluun ja ottaa paikkaa vastaan. En saisi sen jälkeen työttömyysetuutta. En tiedä voisinko edes saada opintolainaa. Olen 52-vuotias. Neljän vuoden ajan 850 euroa jos käyttäisi opintoihin .. lainasumma olisi aika iso. Eläkeikä tulee vastaan 14 vuoden päästä . Opintolainaa ei ole pakko myöntää . Millä maksaisin lainan sitten pois olemattomasta eläkkeestä?
5 vuoden päästä kun lapset muuttaa kotoa, voin muuttaa soluun ja lähteä opiskelemaan , jos pääsen. Sitten saan ainakin sanoa kaikille, että yrittänyt olen ja pääsen varmasti töihin jos opiskelen lähihoitajaksi . Ja opiskelen opintorahalla ja asumistuella. Hakeudun kouluun missä on asuntola. Jos niitä enää on siinä vaiheessa. Ja jos ottavat 57-vuotista. Olen miettinyt tätä jo aiemmin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siihen lisäksi toimeentulon ja asumistuen lapsikorotukset.
Toimeentulotukea ja asumistukea maksetaan myös muille kuin yksinhuoltajille. Yksinhuoltaja saa pienen korotuksen toimeentulotuen perusosaan.
Eivät ole mielestäni "aivan helvetisti eri tukia".
Ja lapsilisät, asumistuki yms. huomioidaan tulona toimeentulotuessa. Eivätkä kaikki yksinhuoltajat edes saa elatustukea, asumistukea tai toimeentulotukea. Eli ainoastaan lapsilisän yksinhuoltajakorotus on sellainen tuki, joka maksetaan kaikille yksinhuoltajille.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Jos jo nyt saatte toimeentulotukea, miten kävisi, jos lähtisit ihan normaalilla tavalla opiskelemaan eli opintotuella ja opintolainalla? Työtön saa kyllä opiskella, kun lakkaa olemasta työtön ts ei hae enää työttömyyskorvauksia vaan opiskelijan tukia. Sun ikäisesi tuttuni opiskeli ihan erilaiselta alalta hoiva-avustajaksi. Töitä löytyi heti ja on tykännyt työstään. Koska ei opiskellut lähihoitajaksi, ei joudu edes tekemään mitään varsinaisia hoitotoimenpiteitä. Eikä asu edes pääkaupunkiseudulla, mutta töitä löytyi silti heti valmistumisen jälkeem.
Toimeentulotuella ei saa opiskella. Riittääkö opintotuki+laina? -eri
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Toimeentulotuella ei saa opiskella. Riittääkö opintotuki+laina? -eri
Höpöhöpö. Myös opiskelija voi hakea toimeentulotukea, varsinkin kun opiskelijalla on lapsia. Opintotuki ja opintolaina on mitoitettu vain sen opiskelijan elämiseen eikä siinä ole huomioitu lainkaan sitä, että opiskelijalla on myös lapsia. Joten jos opiskelijalla on lapsia, sitten saa myös toimeentulotukea.
Vuokra 1023,00 e/kk
Kotivakuutus 50,00 e/kk
Oma perusosa 669,99 e/kk