Talouselämä: "Nuorisoalan järjestöt ehdottavat kahta tuntuvaa indeksileikkausta eläkkeisiin" - nuoret ei halua elättää vanhuksia
Eläketurvakeskuksen toimitusjohtaja Mikko Kautto kertoo blogissaan, että selkeästi voimakkaimmat nuorten uudistusehdotukset koskevat työeläkkeiden indeksitarkistuksia.
Ehdotuksissa on peräti kaksi indeksileikkausta, määräaikainen indeksijäädytys ja pysyvä indeksisäännön heikennys."
Kauton mukaan voimakkain nuorten ehdottama toimi on, että työeläkeindeksi olisi jatkossa vain kuluttajahintojen muutokseen perustuva.
Koskiessaan kaikkia maksettavia eläkkeitä tällä olisi iso vaikutus työeläkemenoon ja edelleen maksuihin. Tietysti vaikutus olisi voimakas myös eläketasoihin ja eläkkeensaajien suhteelliseen asemaan. Nuorten suunnasta ehdotettuna se on kuitenkin looginen, sillä toimi vaikuttaisi nopeasti, pienentäisi ikääntymiseen liittyviä menoja ja vähentäisi nuorille kohdentuvaa maksurasitetta.
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/461bd092-2808-464a-9b33-d14f9901f…
Kommentit (806)
Parhaan eläkkeen saa kun tekee palkkatyötä ja maksaa siitä eläkevakuutus maksua sekä ottaa erikseen eläkevakuutuksen vakuutus yhtiöstä maksaa sitä sekä yrittäjät yrittäjien eläkevakuutusta. Niistä kertyy säästöön vanhuuteen mukavasti siinä 65 vuotiaana saa sitten sen. Tehän nuoret nostatte itse omat eläkeikänne nostamalla muiden se teille itselle tehdään mitä te muille. Samoin kun muussakin asiassa leikkaatte itseltänne ja perheeltänne kun muilta laikkaatte se käy teille samoin. Meillä oli hyvin systeemit 55-60 eläkkeelle ja nuoret töihin sekä ostovoimalla yritykset pyörii. Te ihan itse nyt tuhoatte itsenne tuhoamalla muita. Paha saa palkkansa.
Kateus vie tuhkat pesästä. Venäjältä tuli hirviö joukkoa Suomeen syömään kuin heinäsirkka täällä meidän hyviä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Järjetön ehdotus, jo sillä periaatteella että eläkkeellä olevat ovat omat eläkkeensä maksaneet työaikanaan, jota nyt saavat takaisin kuukausierinä. Ehdotus tuli nuorisojärjestöiltä, ryhmältä, joka saa etuja (ilmainen koulutus etupäässä) ilman mitään vastinetta. Muualla maailmassa koulutus maksaa maltaita verrattuna Suomen tilaan. Ehkä lasitalossa asuvien ei kannattaisi heittää kiviä.
Eli onko oikein jos boomeri maksaa euron ja saa 7 euroa takaisin, kun taas jo 1970 syntyneet saa samasta maksamastaan eurosta 1.7 euroa takaisin?
Egyptin vitsaukset sirkuksessa samoin Mooses vitsaukset SIINAILLA !
Somaliakin on Egyptiä ! Mooses Egyptissä.
Vierailija kirjoitti:
Järjetön ehdotus, jo sillä periaatteella että eläkkeellä olevat ovat omat eläkkeensä maksaneet työaikanaan, jota nyt saavat takaisin kuukausierinä. Ehdotus tuli nuorisojärjestöiltä, ryhmältä, joka saa etuja (ilmainen koulutus etupäässä) ilman mitään vastinetta. Muualla maailmassa koulutus maksaa maltaita verrattuna Suomen tilaan. Ehkä lasitalossa asuvien ei kannattaisi heittää kiviä.
Eivät ole maksaneet omia eläkkeitään.
KRISTITYT RAKENSI ITSE OMIN TYÖN JA RAHAN VOIMALLA TÄNNE MEIDÄN OMAN ELÄMÄN STALININ JÄLKEEN NYT EGYPTIN SYÖMÄRIT TUHOAA.
12 vuotiaasta kesätöissä, 15 vuotiaasta kokopäivä töissä - paljon ylitöitä mutta aina töissä ja sairaslomia ei paljon ollu niin kuin nykyää ja ei osapäivä duunia vaan 8h/40h viikko.
Eipä nykyisin haluta 7.45h päivä vaan osapäivää tai viikkoa kun halutaan olla kaverien ja perheen kanssa - siitä ei paljon kerry eläkettä ja työttömien armeijasta ei siitäkään eläkkeet kerry niin kuin me " loiset" ketkä tehtiin ensin työt ja sitten huvi. Kyllä myö ollaan pienet eläkkeemme ansaittu mutta mistähän tämän päivän osapäivä hyöläiset eläkkeensä saa? Noh ne varttuu että 30 vuoden päästä on takuu eläkkeet jotka kaikki saa.
Kaikki ei ymmärrä mistä eläke tulee ei se taivaasta tipu vaan tienattujen eurojen mukaan ja eläke karttuu enemmän pitkissä työsuhteissa kuin lyhyissä 1-2 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin. Hyvinvointiyhteiskunta perustuu siihen olettamukseen, että kukin vuorollaan osallistuu maksamiseen. Vanhuksia ei riivata pelkästään sen tähden, että ovat oman osuutensa hoitaneet ja ovat nyt kyvyttömiä enää tuottamaan lisäarvoa
Suomalainen hyvinvointi on tehty koskemaan suomalaisia. Ei siihen, että kuka tahansa, mistä tahansa voi tulla elämään ilmaiseksi notkuvien pöytien ääreen. Jokainen ylimääräinen huoltosuhteen rasittaja on ylimääräinen huoltosuhteen rasittaja ja varsinkin se ulkopuolelta tullut
Se ikäryhmä teki vielä kuitenkin lapsia toisinkuin nyky nuoret. se itsekeskeisyyden hinta tulisi näkyä myös eläkkeissä tai eläke-iässä. On ihan oikein että eivät pääse eläkkeelle kuin 73 kun eivät tehneet lapsia.
Älä puhu paskaa. Viiskymppisten eläkeikä on 65 vuotta, Vuosi enemmän kuin oli minulla 1946 syntyneellä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysi harha että eläkeläiset olisivat itse maksaneet omat eläkkeensä. Eivät ole. Jotta he olisivat maksaneet itse eläkkeensä olisi eläkemaksuja pitänyt maksaa huomattavasti enemmän kuin he ovat aikoinaan maksaneet. Eihän tätä ongelmaa edes muuten olisi. Käytännössä työikäiset maksavat sillä hetkellä eläkkeellä olevien maksut. Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet maksuja vähän sen takia että heitä edeltävät ikäluokat olivat pienempiä kuin heidän ikäluokka. Tähän eläkekriisiin havahduttiin kyllä jo heidän työaikana mutta kukaan poliitikko ei halunnut siihen puuttua kun samalla olisi huonontanut omia eläke-ehtojaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko nuo nuoret ajatelleet että tekevät heikennykset omaan eläketurvaansa. Nyt kun he ovat terveitä ja pystyvät hoitamaan asiansa, eläke voi olla kaukainen asia. Sittenkun se on ajankohtainen, tietoisuuteen tulee paljon sellaista, mitä nyt ei kykene ymmärtämään lainkaan. Kun ihminen on vanha rahaa alkaa kulua 10-20 -kertaisesti se määrä kun nuorena. Lääkkeitä voi olla kymmeniä eri sortteja, tarvitaan siivousapua, asioimistaksia, kauppa-apua, ateria-apua, vaippoja (enemmän kuin vauva-aikana), fysioterapiaa, kotihoitoa kun mikään asia ei enää onnistu fyysisen heikkenemisen ja muistin heikkenemisen takia. Sen lisäksi tietysti kaikki normaali asumiskulut, vaatteet, kengät, kampaamo/parturi, jalkahoidot, kädihoidot (kun itse ei kykene kynsiään leikkaamaan, eikä kovettumiaan hoitamaan) jne, jne.
Oletko itse ajetellut paljonko eläkemaksut ovat palkasta nykyisin?! Ne oli 5%:ia 60-luvulla, 10%:ia 70-luvulla, 15%:ia 80-luvulla. Nykyisin ne on yli 24%:ia! Ja koska nuorilla vielä kaiken päälle noiden tuotto on äärimmäisen huono, niin jos noista voi vähäsenkin säästää tai edes nousupainetta vähentää ja töissäkäyvä voi siitä säästyneet rahat itse sijoittaa, niin se on paljon kannattavampaa nykynuorille!
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs ne 250 miljardia, jotka ovat kadonneet ulkomaanpörsseihin lihottamaan valtion taskuja? Demareiden Kiljunen niistä puhui jo viime vuosikymmenellä. Ne kerättiin alunperin suurten ikäluokkien eläkkeiden maksamiseen, vaan nyt on löytynyt parempi käyttökohde. Samalla pienet ikäluokat saavat kunnian maksaa suurten ikäluokkien eläkkeet.
Tässä on pointtia. Toki jos nuoret ajattelevat omia eläkkeitään joskus tulevaisuudessa, voishan noista säästää sinnekin, että edes jotain saisi.
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu paskaa. Viiskymppisten eläkeikä on 65 vuotta, Vuosi enemmän kuin oli minulla 1946 syntyneellä.
Olen 51 ja minulla eläkeikä on 66,8 vuotta
Paljonko hallitus panostaa harmaan talouden torjuntaan?
Hengailevat nuoret haluavat elää tuilla, ennen mentiin töihin ja ansaittiin siitä eläke. Kyllähän se varmaan vetuttaa kun löhöilystä ei enää haluta maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisen lainsäädännön mukaan eläkeikä vahvistetaan sinä vuonna kun henkilö täyttää 62. Eli siihen viisikymppisellä menee vielä 12 vuotta. Tämän hetkiset taulukot kertoo, että alin eläkeikä on yli 66 vuotta. Tuon ikäisenä sinä 46 syntynyt olit jo kerryttänyt kolminkertaista superkertymään monta vuotta! Meillä ei ole mitää sellaista!
Minäkin antaisin mieluummin rahaa nuorille kuin eläkeläisille. Rahoja pitäisi korvamerkitä siten että tietty määrä menee nuorille ja tietty vanhoille. Jos nuoria on vähän niin yhdelle nuorelle pitäisi antaa enemmän kuin jos heitä on paljon. Valitettavasti demokratia ei ihan noin toimi vaan suuret ikäluokat äänestävät kaiken itselleen.
Ethän sä elätäkään, sinua elätetään.