Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ventovieraan ostosten kommentointi

Vierailija
28.08.2024 |

Tuntuuko muista siltä, että toisten, täysin ventovieraitten ihmisten tekemisten kyttääminen on viime aikoina yleistynyt? Ihan kuin jonkun random-tyypin elämä kuuluisi kenellekään muulle?

Oma kokemukseni kaupan kassajonosta: Nostin hihnalle tavallisia ostoksia, jotka minulla ovat usein kasvisvoittoisia. Ostoksinani oli porkkanaa, kyssäkaalia, lehtikaalia, varsiselleriä, paprikaa... ja hedelmiä, mm. kotimaista omenaa. Oli kuivattuja kidneypapuja ja kikherneitä, kaurahiutaleita ja kahvia.

Takanani tullut keski-ikäinen mies katsoi oikeudekseen kommentoida minua ja ostoksiani: "Ei ihme, että olet noin hoikka ja sirpakka (!), kun ostoksetkin on noin terveellisiä."

Mulkaisin häntä niin tulikivenkatkuinen ilme naamallani, että hän lähes perääntyi. Mairea ilme katosi hetkessä naamalta. Pakkasin ostokseni selin häneen.

Minusta kenenkään ostoksia, saati ulkonäköä, ei kuulu kommentoida pyytämättä.

N54

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mulla on muistikuva, että täällä on aiemminkin ollut tällainen aloitus ja ap oli kauhean loukkaantunut kun häntä kohtaan noin kehdattu toimia. Kun suurin osa ihmisistä osaa ohittaa tuollaiset olankohautuksella.

Aloitus on yhtä totta kuin Salatut elämät. 

Vierailija
82/102 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri syy on nykyään se kuka kommentin sanoo, ei se mitä hän sanoo. Jos kommentin olisi sanonut aloittajaa 20 vuotta nuorempi hän olisi ollut haltioissaan kuinka kohtelias nuorimies. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa ihmisistä on edelleen varsin asiallista ja neutraalia väkeä. Sinäkin olet varmasti tehnyt satoja kauppareissuja ilman, että kukaan on kommentoinut sinulle yhtään mitään. 

Vierailija
84/102 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osasinpa näköjään tehdä mitäänsanomattoman aloituksen. Ap

Pointtihan sulla ei tässä tainnut kuitenkaan olla ne ostokset vaan se että joku kehui sinua itseäsi.

Vierailija
85/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä hei. Aloituksen tapaus oli keksitty, sitä ei ole minulle koskaan tapahtunut. Totta aloituksessa on vain nimeksi. Ostokseni voisivat olla tuollaiset, mutta saatan yhtä hyvin ostaa kalaa, jauhelihaa, jäätelöä, suklaata tai irtokarkkeja. Ja joskus jopa olutta. Ainoa, joka on todennut minut hoikaksi, on (nais)lääkäri, eikä se hänenkään suustaan ollut kehu, vaan ihan puhdas ammatillinen toteamus.

Olen seurannut yleistä keskustelua ja lukenut tapauksista, joissa ylipainoisen ihmisen kassahihnalle nostamia ostoksia on kommentoitu. Minusta se on törkeää käytöstä. En jotenkin koe, että ns. terveellisiä ruokaostoksia voisi sen paremmin kommentoida astumatta toisen yksityisalueelle. Kenenkään asia ei ole kommentoida kenenkään ventovieraan ostoksia eikä varsinkaan ulkonäköä.

Jos joutuisin aloituksen kaltaiseen tilanteeseen, en todennäköisesti käyttäytyisi ihan noin tylysti kuin kirjoitin, mutta vaivaantuisin ja yrittäisin päästä nopeasti pois paikalta.

Hyvää syksyä, ollaan ihmisiksi.

- Ap

Vierailija
86/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri syy on nykyään se kuka kommentin sanoo, ei se mitä hän sanoo. Jos kommentin olisi sanonut aloittajaa 20 vuotta nuorempi hän olisi ollut haltioissaan kuinka kohtelias nuorimies. 

Ei se aina noin mene.

Vierailija
87/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, no eipä tämä tosiaan ole kiinnostava aihe. :D Nostan tämän nyt ainakin kerran ja katson, jatkuuko keskustelu sen jälkeen, kun kerroin, että aloituksen tarina ei ollut tosi. - Ap

Vierailija
88/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

VOI KAUHEETA, SE PUHUU!

Vierailija
89/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on daiju...

Vierailija
90/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä käytän itsepalvelukassaa mutta välillä menen jonoon jos ei kovin iso ja oon Utelias ja katson mitä ihmiset ostaa. Paljon ihan turhaa. 

Vierailija
91/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä vähän tökeröä tuo kommentointi, mutta itse en loukkaantuisi.

Jotkut ovat luonteeltaan tuollaisia, että päästelevät tuollaisia muka hauskoja juttuja suustaan. Itse en ole mikään mielensäpahoittaja, vaan olkoon ihmiset mitä ovat, turha minun on siitä herneitä nenääni vetää ja pilata päivääni, ei se ole henkilökohtaista, vaan kertoo tarinaa hölösuusta, ei minusta.

Olisin varmaan naurahtanut ja sanonut tyyliin 'Totta, syn terveellisesti! Hauskaa päivää.'

Vierailija
92/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä hei. Aloituksen tapaus oli keksitty, sitä ei ole minulle koskaan tapahtunut. Totta aloituksessa on vain nimeksi. Ostokseni voisivat olla tuollaiset, mutta saatan yhtä hyvin ostaa kalaa, jauhelihaa, jäätelöä, suklaata tai irtokarkkeja. Ja joskus jopa olutta. Ainoa, joka on todennut minut hoikaksi, on (nais)lääkäri, eikä se hänenkään suustaan ollut kehu, vaan ihan puhdas ammatillinen toteamus.

Olen seurannut yleistä keskustelua ja lukenut tapauksista, joissa ylipainoisen ihmisen kassahihnalle nostamia ostoksia on kommentoitu. Minusta se on törkeää käytöstä. En jotenkin koe, että ns. terveellisiä ruokaostoksia voisi sen paremmin kommentoida astumatta toisen yksityisalueelle. Kenenkään asia ei ole kommentoida kenenkään ventovieraan ostoksia eikä varsinkaan ulkonäköä.

Jos joutuisin aloituksen kaltaiseen tilanteeseen, en todennäköisesti käyttäytyisi ihan noin tylysti kuin kirjoitin, mutta vaivaantuisin ja yrittäisin päästä nopeasti pois paikalta

*Lukiko kukaan tätä em. viestiä?*

Vierailija
93/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuohan oli vielä kiva kommentointi. Itse kun olen lihava, niin saan vähän eri tyylistä, erityisesti keski-ikäisiltä ja sitä vanhemmilta hoikilta naisilta. Se nyt vaan on huonotapaista alkaa pyytämättä esim. kritisoida mun syömisiä tai antaa ravitsemusneuvontaa kassajonossa. Tyyliin olet sinäkin jo leipää tarpeeksi puputtanut, eikö olisi parempi jättää moinen turha hiilihydraatti ostamatta. Tai jos ostan suklaata, niin voi tulla analyysi, miten kaikki lihavat syö aina vain suklaata ja sipsejä ja muuta epäruokaa.

Tämän takia käytän itsepalvelukassaa aina.

Vierailija
94/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä hitto siinä on, että toisten puheista tehdään aina se pahin mahdollinen tulkinta?

Mitä jos itse edes miettisit, että on mahdollista tulkita kommentti kahdella tavalla, on myös suotavaa tulkita kommentti sen esittäjälle edullisemmalla tavalla. Nykyisessä tahallisen väärinymmärtämisen kulttuurissa tuntuu, että tavoitteena on pikemminkin päinvastainen, ulkitsemme toistemme kommentit mahdollisimman pahantahtoisesti. Entäpä jos seuraavan kerran kun "raivostut" toisen sanomisista miettisitkin, onko mahdollista että olet tulkinnut hänet väärin? Ehkä hän tarkoittikin hyvää.

Jotkut naishenkilöt tulkitsevat luontaisesti asioita pahantahtoisesti. He haluavat ymmärtää tahallaan väärin. He ovat aina oikeassa eikä heidän kanssaan ei saa olla eri mieltä. Se ei johdu hormoneista eikä mielenterveyden haasteista. Se on heidän tapansa elää, kokea ja  nauttia. 

Vierailija
95/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joutuisin aloituksen kaltaiseen tilanteeseen, en todennäköisesti käyttäytyisi ihan noin tylysti kuin kirjoitin, mutta vaivaantuisin ja yrittäisin pääst

Heipä hei. Nyt kun sait kuvittelemasi asian sydämeltäsi, voisitko lakata koko ajan kokemasta sitä sun tätä siitä mitä toiset saavat puhua tai tehdä. Sinun ei tarvitse kontrolloida toisten tekemisiä. Sinun ei tarvitse sijaisloukkaantua koko ajan.

Oletko yksi niistä, jotka näkivät ne HSL  mainoksessa olleet nuorten suosikit rasismin kohteina? Poikaparat halusivat tienata olemalla mainoksessa mukana hyvän asian takia. Ei onnistunut koska joku koki taas heidän puolestaan. Heistä oli ikävää, että mielensäpahoittajat näkivät heistä ensin värin. 

Vierailija
96/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joutuisin aloituksen kaltaiseen tilanteeseen, en todennäköisesti käyttäytyisi ihan noin tylysti kuin k

Ikävä kyllä.

Vierailija
97/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, no eipä tämä tosiaan ole kiinnostava aihe. :D Nostan tämän nyt ainakin kerran ja katson, jatkuuko keskustelu sen jälkeen, kun kerroin, että aloituksen tarina ei ollut tosi. - Ap

Olet erikoinen persoona.  Nosta takamuksesi ylös ja lähde vaikka lenkille kokemaan jotain fiksumpaa.

Vierailija
98/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kun ostosten kommentoija näyttää luulevan tietävänsä enemmänkin niiden tekijästä? Kommentointi luokkaa varallisuuden kommentointi ja saatesanoilla jotka alkaa *kunhan*. Eli hänellä on oikeus kertoa mitä ja millä rahoilla joku tuntematon saa ostaa kaupasta.

Vierailija
99/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritti kehua, tehdä tuttavuutta suhun. Selvästi miellytit häntä. Tai sitten halusi vaan jutella muutaman sanan. Mutta kaikestahan nykyään pitää verisesti loukkaantua, eihän se muuten ole ollut edes normaali päivä. N53

P.S: ja miten toi on nykyään yleistynyt? Kun sulle YHDEN kerran on noin joku sanonut.  

No ehkä pelkkä tapahtuman selostaminen aloitukseni tyyliin ei kerro koko totuutta ja sitä, miltä tuo minusta tuntui. Ehkä mies tosiaan yritti tehdä tuttavuutta mutta jotenkin niljakkaan tuntuisella tavalla. Minulle ei tullut kiva, kehuttu olo, vaan sellainen, että minun elämääni puututtiin ja rajani oli ylitetty. Voi olla, että joku toinen jollain toisenlaisella äänensävyllä olisi saanut samat sanat kuulostamaan kehulta. Paitsi se "sirpakka", tuommoinen sana nostaa kaikki karvani pystyyn ja hälytyskellot soi, pakene tai taistele. :D - Ap

Pakene ,tai taistele, kun sinua kehutaan ? ? ?  Ihme lumihiutale

😕😂

Vierailija
100/102 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä koskaan ole kuullut, että kukaan kommentoisi ostoksiani. Ja tuohan oli ihan positiivinen kommentti, mutta toki suomalaiseen tapaan, sekin pitää ottaa negatiivisen linssin kautta ja sitten ihmetellään, miksi suomalaiset ovat niin nuivia tutustumaan uusiin ihmisiin... Olisiko sitten ollut eri tilanne, jos sanojan ulkonäkö olisi miellyttänyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi