Ventovieraan ostosten kommentointi
Tuntuuko muista siltä, että toisten, täysin ventovieraitten ihmisten tekemisten kyttääminen on viime aikoina yleistynyt? Ihan kuin jonkun random-tyypin elämä kuuluisi kenellekään muulle?
Oma kokemukseni kaupan kassajonosta: Nostin hihnalle tavallisia ostoksia, jotka minulla ovat usein kasvisvoittoisia. Ostoksinani oli porkkanaa, kyssäkaalia, lehtikaalia, varsiselleriä, paprikaa... ja hedelmiä, mm. kotimaista omenaa. Oli kuivattuja kidneypapuja ja kikherneitä, kaurahiutaleita ja kahvia.
Takanani tullut keski-ikäinen mies katsoi oikeudekseen kommentoida minua ja ostoksiani: "Ei ihme, että olet noin hoikka ja sirpakka (!), kun ostoksetkin on noin terveellisiä."
Mulkaisin häntä niin tulikivenkatkuinen ilme naamallani, että hän lähes perääntyi. Mairea ilme katosi hetkessä naamalta. Pakkasin ostokseni selin häneen.
Minusta kenenkään ostoksia, saati ulkonäköä, ei kuulu kommentoida pyytämättä.
N54
Kommentit (102)
En olis tuosta loukkaantunut. Mies vain sanoi mitä ajatteli, eikä ajatellut mitään pahaa sinusta. Tiesi, että ostoksesi oli terveellisä ja päätteli niiden perusteella hoikkuutesi salan, vaikka ei hoikkuus aina kaikilla johdu kasvisten syönnillä.
Turha möly!
I
Vierailija kirjoitti:
Se reaktio syntyy sussa itsessä, se ei oikeasti johdu siitä, mitä toinen ihminen sanoo tai tekee Se toinen ihminen ei ole vastuussa siitä, miten sä reagoit asioihin, vaan sä itse.
Totta, toinen ei ole vastuussa siitä, miten mä reagoin. Mutta hän on vastuussa siitä, miten hän kohtelee muita.
Ei siitä kommentista tullut yhtään semmoinen olo, että olisi tehnyt mieli vastata: "Kiitos kehuista" tai jotain sen tapaista.
Minulle kävi kerran niin, että arkipäivänä ostoskorissani oli pari tölkkiä olutta. Takanani oli äiti parin nuoren lapsensa kanssa. Toinen lapsista vilkuili koriani ja sanoi jotain äidilleen, äiti sanoi aika kuuluvalla äänellä, että noita ostetaan vain viikonloppuna! hhmmppp!
Vierailija kirjoitti:
Sehän saattoi jopa olla flirttiä. Ja että joku siitäkin loukkaantuu. Kaikenlaista.
No jos oli, flirtti ei osunut ja flirttailija tuli torjutuksi. Onneksi hän sentään ymmärsi hiljetä.
"Minusta kenenkään ostoksia, saati ulkonäköä, ei kuulu kommentoida pyytämättä."
Pyytäisikö joku kommentoimaan ostoksiaan tai ulkonäköään kassajonossa?
Mies oli ystävällinen ja kehui sinua , mikä siinä huomautuksessa oli niin vaikeaa ymmärtää?
Sammuta se pöytäkone edes joskus Ap.
Juuri noin kärttyisiä vegaanit ovat.
Kun piereskelee kasvissosekeittoa päivät pitkät, tulee tuommoiseksi kuin Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Humble brag🙄🙄
Luin aloitukseni uudelleen ja sellaiselta tuo saattaa kyllä vaikuttaa! *nolo* -Ap
Kuka nyt itsekin sortuu lapsellisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin kärttyisiä vegaanit ovat.
Ei vaan koronapiikin saaneet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se reaktio syntyy sussa itsessä, se ei oikeasti johdu siitä, mitä toinen ihminen sanoo tai tekee Se toinen ihminen ei ole vastuussa siitä, miten sä reagoit asioihin, vaan sä itse.
Totta, toinen ei ole vastuussa siitä, miten mä reagoin. Mutta hän on vastuussa siitä, miten hän kohtelee muita.
Ei siitä kommentista tullut yhtään semmoinen olo, että olisi tehnyt mieli vastata: "Kiitos kehuista" tai jotain sen tapaista.
Olemme siirtyneet maailmaan, jossa omasta tunteesta on tullut ilmoitusasia, jolla voi ilmoittaa faktan? Susta tuntuu pahalta jonkun mulkaisu. Tästä aloitat sellainen mutavyöryn, että lopulta kiusaaja joutuu pyytämään anteeksi karsastavaa silmäänsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritti kehua, tehdä tuttavuutta suhun. Selvästi miellytit häntä. Tai sitten halusi vaan jutella muutaman sanan. Mutta kaikestahan nykyään pitää verisesti loukkaantua, eihän se muuten ole ollut edes normaali päivä. N53
P.S: ja miten toi on nykyään yleistynyt? Kun sulle YHDEN kerran on noin joku sanonut.
No ehkä pelkkä tapahtuman selostaminen aloitukseni tyyliin ei kerro koko totuutta ja sitä, miltä tuo minusta tuntui. Ehkä mies tosiaan yritti tehdä tuttavuutta mutta jotenkin niljakkaan tuntuisella tavalla. Minulle ei tullut kiva, kehuttu olo, vaan sellainen, että minun elämääni puututtiin ja rajani oli ylitetty. Voi olla, että joku toinen jollain toisenlaisella äänensävyllä olisi saanut samat sanat kuulostamaan kehulta. Paitsi se "sirpakka", tuommoinen sana nostaa kaikki karvani pystyyn ja hälytyskellot soi, pakene tai taistele. :D - Ap
Reaktiot on sen verran voimakkaita sulla, että ootko koskaan tarkistanut onko sulla mahdollisesti BPD?
Mulle on vain kerran kommentoinut kaupassa. Vanhempi herra sanoi että on sulla komea poika, kun esikoinen ( 1v)istui siinä lapsen paikalla. Tästä on aikaa 34 vuotta
Se on tuo ap:n ikä mikä tekee kärttyisäksi kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuin aikuisuus olisi paikka, johon ihmiset tulevat esittämään joululahjalistoja siitä, kuinka muiden heitä pitäisi kohdella? Oman reaktion miettien sijaan haluat muuttaa kaikkia ympärillään olevia ihmisiä omien arvojesi mukaiseksi?
Yleinen jutustelu kassajonossa on ok, mutta se on sama kuin naapureiden kanssa että jossakin menee raja mikä kuuluu naapurille ja mikä ei. Kassajonossakaan eivät minun ostokset ole muiden asia ja niiden kommentointi menee henkilökohtaisen reviirirajan yli. Suomessa, jos missä, on tehty monta sukupolvea töitä pitääksemme rajat suojanamme ja se näkyy myös pienissä arjen asioissa mikä on minun ei ole sinun asiasi. Jos nyt haluaa rajoistaan oikein syvällisesti ajatella.
"Kiusatut" ovat aina olleet liian tosikoita. He eivät osaa otaa asioita huumorilla, eikä vastata huumorilla.
Luulisi tuohon ikään mennessä sinunkin oppineet jo ihan small talkin alkeet. Mies yritti olla sinulle kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Humble brag🙄🙄
Luin aloitukseni uudelleen ja sellaiselta tuo saattaa kyllä vaikuttaa! *nolo* -Ap
No, jokin motiivi sinulla oli tähän aloitukseen...Olet hyvä ja empaattinen ihminen? Olet hyvyyttäsi joutunut patoamaan tunteita sisällesi? Nyt haluat purkaa niitä juoruilemalla, syyttelemällä ja puhumalla pahaa muista selän takana?
Vierailija kirjoitti:
Niin normaalit ihmiset ovat kaupassa omilla asioillaan ... jokunen moukka kyytiin ihmisten kärryr ja ostoshihnat mutta niistä ei kannata välittää niin kauan kun pitävät suunsa kiinni.
Asiakkaiden ostokset ovat avoimesti kaikkien nähtävillä. En ymmärrä miksi niitä ei saisi katsoa. Joskus seistessäni kassajonossa vähäisten ostosteni kanssa (leipä, maito, kesällä halpoja tomaatteja ja kauraryynipaketti) katselen toisten kukkuraisia koreja ja kärryjä kalliine tuotteineen. Jollakulla voi 1-2 päivän ruokatavarat maksaa yhtä paljon kuin itselläni koko viikon kaikki ostokset ja nyt en puhu isoista perheistä. Vähän herää sellainen kapinahenki, että minkä takia kävin töissä niin monta vuotta.
Sehän saattoi jopa olla flirttiä. Ja että joku siitäkin loukkaantuu. Kaikenlaista.