Ventovieraan ostosten kommentointi
Tuntuuko muista siltä, että toisten, täysin ventovieraitten ihmisten tekemisten kyttääminen on viime aikoina yleistynyt? Ihan kuin jonkun random-tyypin elämä kuuluisi kenellekään muulle?
Oma kokemukseni kaupan kassajonosta: Nostin hihnalle tavallisia ostoksia, jotka minulla ovat usein kasvisvoittoisia. Ostoksinani oli porkkanaa, kyssäkaalia, lehtikaalia, varsiselleriä, paprikaa... ja hedelmiä, mm. kotimaista omenaa. Oli kuivattuja kidneypapuja ja kikherneitä, kaurahiutaleita ja kahvia.
Takanani tullut keski-ikäinen mies katsoi oikeudekseen kommentoida minua ja ostoksiani: "Ei ihme, että olet noin hoikka ja sirpakka (!), kun ostoksetkin on noin terveellisiä."
Mulkaisin häntä niin tulikivenkatkuinen ilme naamallani, että hän lähes perääntyi. Mairea ilme katosi hetkessä naamalta. Pakkasin ostokseni selin häneen.
Minusta kenenkään ostoksia, saati ulkonäköä, ei kuulu kommentoida pyytämättä.
N54
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi kerran niin, että arkipäivänä ostoskorissani oli pari tölkkiä olutta. Takanani oli äiti parin nuoren lapsensa kanssa. Toinen lapsista vilkuili koriani ja sanoi jotain äidilleen, äiti sanoi aika kuuluvalla äänellä, että noita ostetaan vain viikonloppuna! hhmmppp!
Äiti kasvatti lastaan omien arvojensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kehui ostoksiasi ja ulkonäköäsi, niin sinä loukkaannuit ja mulkoilit vihaisena. Tyypillinen suomalainen.
Meikäläiselle ei kukaan ole sanonut mitään vuosikausiin. Ilmeisesti olen näkymätön.
Suomalaisten tosikkomaisuus ja vaikeneminen ansaitsee myös elokuvan. Se tiivistyy Radio Novan aamuun, Huutokauppakeisariin ja Puoli seitsemän -ohjelmaan.
Puoli Seitsemän surmanluotia, kukaan ei riitele kenenkään kanssa, ettei kenellekään tule paha mieli.
Elokuvassa rupateltaisiin säästä ja pohdittaisiin oikeita lottonumeroita. Samalla kun Venäjä hyökkää Suomeen, suomalaisten sota käydään siitä, pitääkö laskiaispullassa olla mantelimassa vai hillo.
Lopputuloksen sijaan kuulemme kuitenkin jonkun Arttu Wiskarin hyvän mielen kappaleen, ettei kenellekään tule paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle neuvo, että älä vain ikinä mene Etelä-Amerikkaan, vaikkapa Brasilaan! Siellä jopa kassa saattaa kysyä, nauraa, ihmetellä, kommentoida ostoksiasi. Puhumattakaan muista asiakkaista jonossa, tai tavaroiden pakkaajasta.
Ja monissa maissa on normaalia udella ventovieraalta onko tämä naimisissa, kuinka monta lasta on, mistä hän on kotoisin jne.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauniistihan tuo oli sanottu. Mutta joo mitäpä se muille kuuluu. Saahan sitä ajatella, mutta onko pakko kommentoida. Kyllä itsekin pääni sisällä kauhistelen lihavien ostoskoreja, mutta en todellakaan ääneen kommentoi...
Onko hyvinkin yleinen käsitys että ostokset tehdään vain yhdestä kaupasta ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritti kehua, tehdä tuttavuutta suhun. Selvästi miellytit häntä. Tai sitten halusi vaan jutella muutaman sanan. Mutta kaikestahan nykyään pitää verisesti loukkaantua, eihän se muuten ole ollut edes normaali päivä. N53
P.S: ja miten toi on nykyään yleistynyt? Kun sulle YHDEN kerran on noin joku sanonut.
No ehkä pelkkä tapahtuman selostaminen aloitukseni tyyliin ei kerro koko totuutta ja sitä, miltä tuo minusta tuntui. Ehkä mies tosiaan yritti tehdä tuttavuutta mutta jotenkin niljakkaan tuntuisella tavalla. Minulle ei tullut kiva, kehuttu olo, vaan sellainen, että minun elämääni puututtiin ja rajani oli ylitetty. Voi olla, että joku toinen jollain toisenlaisella äänensävyllä olisi saanut samat sanat kuulostamaan kehulta. Paitsi se "sirpakka", tuommoinen sana nostaa kaikki karvani pystyyn ja hälytyskellot soi, pakene tai taistele. :D - Ap
Sirpakka: siro, kevyt, hoikka, pirteä
En olisi itse älynnyt loukkaantua. Pitäsikö pipoa löysätä jos menee noin vaikeaksi? Tyyppi on käyttänyt ihan nättiä kieltä eikä ole millään tavalla halunnut pahoittaa mieltäsi. Ihan itse teet tämän itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Multa kysyi viime viikolla joku mies, että mistä päin maailmaa olen kotoisin kassajonossa? Ihmettelin, että miten niin, ihan Suomesta, Turussa Heidekenillä syntynyt 50 vuotta sitten. Sitten kyselijä sanoi, että katsoi vaan että kun niin paksu tumma tukka ja vähän eksoottisempia ostoksia (mulla oli siinä esim. tahinia, latva-artisokkia, fetajuustoa, oliiveja, paljon vihanneksia, bulguria). Ihan ystävällisesti juttelin hetken, että olen laihtunut aikanaan Välimeren ruokavaliolla ja sellaista noudatan, mutta vähän creepy olo siitä tuli että joku oli niin tarkkaan mun ostoksia katsellut.
Se taisi olla ei-mihinkään-johtanut tutustumisyritys.
Olipa nyt hurja töykeys tuolta mieheltä! Kyllä sä ap siitä selviät aikaa myöten.
Suomalaisista 95% on tosikkoja ankeuttajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se reaktio syntyy sussa itsessä, se ei oikeasti johdu siitä, mitä toinen ihminen sanoo tai tekee Se toinen ihminen ei ole vastuussa siitä, miten sä reagoit asioihin, vaan sä itse.
Totta, toinen ei ole vastuussa siitä, miten mä reagoin. Mutta hän on vastuussa siitä, miten hän kohtelee muita.
Ei siitä kommentista tullut yhtään semmoinen olo, että olisi tehnyt mieli vastata: "Kiitos kehuista" tai jotain sen tapaista.
Olemme siirtyneet maailmaan, jossa omasta tunteesta on tullut ilmoitusasia, jolla voi ilmoittaa faktan? Susta tuntuu pahalta jonkun mulkaisu. Tästä aloitat sellainen mutavyöryn, että lopulta kiusaaja joutuu pyytämään anteeksi karsastavaa silmäänsä?
Niin, jos minä tuolla kulkisin vain hiljaa tuijottaen varpaitani joka loukkaantuisi siitäkin. Katsoin häntä jotenkin oudosti ja suunnittelin hänen myrkyttämistä.
Toisinaan myyjä on kommentoinut ostoksia. "Meinasitkos grillibileet pitää?" Jos on ollut makkaraa ostoksissa. Tai kirpparilla joistain ostoksista on kommentoitu. Asiakkaana koen ne hieman kiusallisina kommentteina, vaikka hyväntahtoisia olisivatkin. Muiden asiakkaiden en ole huomannut sanovan mitään, ellei kyseessä ole joku kaveri tms johon sattumalta törmään kaupassa.
Näyttää Suomessa olevan kovin yleistä tuo vieraitten ihmisten painon, ulkonäön, elämäntapojen jne kommentointi.
Mennään vaan toisten rajojen yli röyhkeästi ja möläytellään, en muista että vielä 30 vuotta sitten näin olisi olllut.
Muutin suomesta nimittäin silloin.
Ilmeisesti jokin triggeröi jotain itsessä joka ei ole kovin miellyttävää, ja siksi hyökätään. En vain ymmärrä miten se omaa oloa parantaa mutta kai se sitten sitä tekee.
Onko kyseessä projisointi, omaa hankalaa oloa ja minäkäsitystä projisoidaan toiseen. Se mikä itsessä koetaan hankalksi ja eitoivotuksi nähdäään toisessa ihmisessä. Esim tämä kiihkeänä käyvä painokeskustelu. Onko kyseessä sittenkin se, että mikä itsessä on ei-toivottua ja epämillyttävää, siirretään toiseen? Naamioidaan huoleksi jonkun täysin tuntemattoman ihmisen terveydestä jne? Oletko huolissasi onko sillä ihmisellä varaa maksaa vuokraansa? Onko hän vaarassa joutua asunnottomaksi? Huolehditko siitä yhtä paljon kuin toisen ulkonäöstä ja terveydestä?
Mistä tämä voisi johtua? Mieti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin normaalit ihmiset ovat kaupassa omilla asioillaan ... jokunen moukka kyytiin ihmisten kärryr ja ostoshihnat mutta niistä ei kannata välittää niin kauan kun pitävät suunsa kiinni.
Asiakkaiden ostokset ovat avoimesti kaikkien nähtävillä. En ymmärrä miksi niitä ei saisi katsoa. Joskus seistessäni kassajonossa vähäisten ostosteni kanssa (leipä, maito, kesällä halpoja tomaatteja ja kauraryynipaketti) katselen toisten kukkuraisia koreja ja kärryjä kalliine tuotteineen. Jollakulla voi 1-2 päivän ruokatavarat maksaa yhtä paljon kuin itselläni koko viikon kaikki ostokset ja nyt en puhu isoista perheistä. Vähän herää sellainen kapinahenki, että minkä takia kävin töissä niin monta vuotta.
Olisit lukenu lääkäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi kerran niin, että arkipäivänä ostoskorissani oli pari tölkkiä olutta. Takanani oli äiti parin nuoren lapsensa kanssa. Toinen lapsista vilkuili koriani ja sanoi jotain äidilleen, äiti sanoi aika kuuluvalla äänellä, että noita ostetaan vain viikonloppuna! hhmmppp!
Lasten ja imeväisten suusta kuulee totuuden. :)
Minulla on jopa edellä ollut asiakas tökkinyt porkkanapussiani kassahihnalla ja käskenyt kaverinsa hakemaan samanlaisen. Ei se olisi muuten haitannut, mutta hän tosiaan tökki sormella ostostani ja kommentoi sitä myös töykeästi.
En tiedä onko tuollainen lisääntynyt, kun ainahan niitä ostoskärryyn kurkkijoita on silloin tällöin ollut. Mutta yleinen ilmapiiri on huonontunut muutamassa vuodessa, eikä se koska ainoastaan nuoria vaan kaikenikäisiä. Kaikki ikäänkuin taistelevat tilasta kaupunkiympäristössä toisiaan vastaan ja yrittävät veemäisellä käytöksellä saada muut olemaan poissa yhteisestä julkisesta tilasta jatkossa. Etenkin harrastuspaikoissa huomaa, että monet eivät pidä yhtään siitä, että paikalla on myös tuntemattomia ihmisiä, ja yrittävät huonolla käytöksellä savustaa nämä pois harrastuksen parista.
Vierailija kirjoitti:
"Minusta kenenkään ostoksia, saati ulkonäköä, ei kuulu kommentoida pyytämättä."
Pyytäisikö joku kommentoimaan ostoksiaan tai ulkonäköään kassajonossa?
Mies oli ystävällinen ja kehui sinua , mikä siinä huomautuksessa oli niin vaikeaa ymmärtää?
En olekoskaan pyytänyt ketään kommentoimaan ulkonäköäni. Ajatuskin tuntuu oudolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritti kehua, tehdä tuttavuutta suhun. Selvästi miellytit häntä. Tai sitten halusi vaan jutella muutaman sanan. Mutta kaikestahan nykyään pitää verisesti loukkaantua, eihän se muuten ole ollut edes normaali päivä. N53
P.S: ja miten toi on nykyään yleistynyt? Kun sulle YHDEN kerran on noin joku sanonut.
No ehkä pelkkä tapahtuman selostaminen aloitukseni tyyliin ei kerro koko totuutta ja sitä, miltä tuo minusta tuntui. Ehkä mies tosiaan yritti tehdä tuttavuutta mutta jotenkin niljakkaan tuntuisella tavalla. Minulle ei tullut kiva, kehuttu olo, vaan sellainen, että minun elämääni puututtiin ja rajani oli ylitetty. Voi olla, että joku toinen jollain toisenlaisella äänensävyllä olisi saanut samat sanat kuulostamaan kehulta. Paitsi se "sirpakka", tuommoinen sana nostaa kaikki karvani pystyyn ja hälytyskellot soi
En olisi itse älynnyt loukkaantua. Pitäsikö pipoa löysätä jos menee noin vaikeaksi? Tyyppi on käyttänyt ihan nättiä kieltä eikä ole millään tavalla halunnut pahoittaa mieltäsi. Ihan itse teet tämän itsellesi.
Sinä olet uhri! Sinä olet uhri! Sinä olet uhri! Elämme uhriutumisenkultuurissa. Lähes jokainen kokee olevansa jollakin tapaa uhri ja liittoiteelee niitä itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita. Menepä sanomaan jollekin, että syyllinen on hän ihan itse. Kyllä se oli julmaa muutama vuosi sitten itsekin tajuta, että omaa vikaa ne omat teot ovat
Todennäköisesti tavismies teki peliliikkeen ja sai vmäisen mulkaisun kiitokseksi. Pitkä ja tumma mies puolestaan olisi saanut puhelinnumeron... 🙄
Olin raskaana ja ostin äitiysvaateosastolta paidan. Kassalla töissä ollut n. 60v nainen sitten alkoi kommentoimaan että onpa kiva paita ja vielä M-koossa, täytyypä hänenkin ostaa. Totesin niitä löytyvän äitiysvaatteiden osastolta. Oli aika töykeää palvelu sen jälkeen. Ilmeisesti luuli että v-ttuilen hänelle.