Olisitko valmis ottamaan oman äitisi tai isäsi luoksesi asumaan jos tämä ei saa hoivapaikkaa?
Kommentit (149)
Jos vanhusten huolto romahtaisi nin pakkohan se on. Omat vanhemmat muistisairaana kodittomana ja jos se käytännöllisesti toteutettavissa nin kyllä heille paikka löytyy.
"Pointtini tuossa lauseessa oli se, että kun puhutaan kotihoidosta, niin vanhukselle pitäisi riittää edes sen verran aikaa, että hoitaja ehtisi vaikka istahtaa vanhuksen seurana sen aikaa, kun tämä syö."
Pitäisi ja pitäisi etänä kun sitä aikaa ei ole nyt eikä varsinkaan tulevaisuudessa toivoi sitä vaikka tasavalla presidentti.
Jännä tuo väite, että jos ei pysty itse syömään, on aika mennä. Päteekö se myös vauvoihin tai 10-vuotiaana vammautuneisiin?
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhusten huolto romahtaisi nin pakkohan se on. Omat vanhemmat muistisairaana kodittomana ja jos se käytännöllisesti toteutettavissa nin kyllä heille paikka löytyy.
Päivystyksestä odottamassa pääsyä johonkin vuodeosastolle jos sieltä sattuu paikka vapautua?
Vierailija kirjoitti:
Jännä tuo väite, että jos ei pysty itse syömään, on aika mennä. Päteekö se myös vauvoihin tai 10-vuotiaana vammautuneisiin?
Huollettavista eli alaikäisistä ihan laki velvoittaa huoltajien heitä hoitamaan. Vanhuksilla ei huoltajia ole.
No isä köytti itkeviä lapsia sänkyyn vöillä, en usko että tällainen "hoito" menisi läpi nykypäivänä vanhuksillekaan eli en. Äiti on siinä ja siinä, on ollut avuksi mutta myös haitannut elämää. Koen vastuuni olevan ennemminkin tulevia sukupolvia kuin menneitä kohtaan. Äiti voisi muuttaa vuokralle minun kaupunkiini jos haluaisi hoito
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan vauvoihin, koska ei niiden ole tarkoituskaan syödä itse.
Jos eläkkeitä leikataan eikä hoitoon pääse tai hoitopaikkaan ei ole varaa niin pakkohan se on ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos eläkkeitä leikataan eikä hoitoon pääse tai hoitopaikkaan ei ole varaa niin pakkohan se on ottaa.
Kuka siihen pakottaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos eläkkeitä leikataan eikä hoitoon enää pääse, yhä useampi vanhus ehtii kuolla sairauksiinsa ennenkuin on 24/7 hoivan tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivystyksestä odottamassa pääsyä johonkin vuodeosastolle jos sieltä sattuu paikka vapautua?
Veikkaapa kyllä että aika monelle parempi vaihtoehto on siltikin se oma koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vähän veikkaan, että tulevaisuudessa yhä useampi niistä hoitajista, jotka vielä tekevät työtään nk suurella sydämellä, eivät enää jaksa hoivakodeissa. Jos työtään ei voi tehdä hyvin ja omien arvojensa mukaisesti, siitä seuraa pidemmän päälle uupumus ja burnout. Koska kaikkea tehostetaan, hoitajia on vähemmän ja vanhuksia taas enemmän, tilanne on oikeasti kestämätön. Vanhukset ovat kuitenkin ihmisiä, mutta jos työnantaja edellyttää, että vanhusta kohdellaan kuin pakettia liukuhihnalla, moni tulee päätymään johonkin muuhun alaan tai ainakin työskentelemään hoitajana jossain muualla kuin vanhustenhoidossa. Hoivakodit - paitsi jos on fyffeä maksaa paljon - eivät tulevaisuudessa ole yhtään sen auvoisempia paikkoja kuin vanhuksen oma kotikaan. Muistan kasarilta, kun olin vanhainkodissa sairaanhoitajana ja me tehtiin tutustumiskäynti yksityiseen hoivakotiin. Oli kyllä niin hienot puitteet kuin olla ja voi. Paljon erilaista virkistystoimintaa ja yhteisissä tiloissa antiikkihuonekalut. Kysyin silloin, että miten ne suojaa antiikkisohvat sitten, kun vanhus pissailee housuun tai ottaa vaipat pois. Hoivakodin johtaja sanoi, että eivät he pidä siellä niin huonokuntoisia vanhuksia vaan sellaiset vanhukset siirretään julkiselle. En tiedä, miten nykyisin toimitaan "hienostohoivakodeissa". Tarkoitan siis niitä, joissa vanhus maksaa koko lystin itse (tai ainakin omaistensa avustuksella) ja joista hyvinvointialueet eivät ostopalveluna hanki hoivapaikkoja. Pointini tuossa oli, että ennenkin - eli kun vanhustenhuollossa oli vielä jotain tolkkua - on siirretty huonokuntoisimmat vanhukset julkiselle ja julkisella on sitten sen tason hoito ja hoiva, mihin resurssit riittävät.
Tottakai. Olen myös sanonut, että saat tulla asumaan, mikäli haluat. Hoidin jo toista vanhemmistani hänen sairautensa aikana menehtymiseen asti, ja kaiken surun keskellä jäi hyvä mieli siitä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vähän veikkaan, että tulevaisuudessa yhä useampi niistä hoitajista, jotka vielä tekevät työtään nk suurella sydämellä, eivät enää jaksa hoivakodeissa. Jos työtään ei voi tehdä hyvin ja omien arvojensa mukaisesti, siitä seuraa pidemmän päälle uupumus ja burnout. Koska kaikkea tehostetaan, hoitajia on vähemmän ja vanhuksia taas enemmän, tilanne on oikeasti kestämätön. Vanhu
Tänäpäivänä vanhuksia ei ihan heppoisin perustein lähdetä siirtämään mihinkään. Toki meillä on edelleen niin yksityisen kuin julkisen ylläpitämiä hoitolaitoksia jotka eivät esim. tarjoa ympärivuorokautista hoita ja jos henkilö ei ilman sitä pärjää hänet joudutaan siirtämään paikkaan jossa sitä on tarjolla. Se mistä vähemmän puhutaan että ne joilla on varaa harvemmin edes tarvitsee sitä ympärivuorokautista hoivaa koska he järjestävät olot kotona sellaiseksi että se kotona pärjääminen on mahdollista. Enkä nyt ihan ymmärrä miksi sen hienostosohvan suojaaminen olisi sen kummallisempaa kuin sen hoivakodinsohvan suojaaminen. Sekä kertakäyttöisiä että pestäviä suojia tarkoitukseen löytyy.
Ympärivuorokautista hoivaa tulevaisuudessa on entistä vähemmän tarjolla, tapahtui se sitten missä tahansa. Se taas johtaa siihen että on keksittävä ratkaisuja siihen että kotona pärjätään sillä hoidolla mitä on tarjolla.
Ehkä mutsin, mutta en faijaa kun hänen poikansa asuu lähellä ja on pitkäaikaistyötön ja on varmasti aikaa olla omaishoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Olen myös sanonut, että saat tulla asumaan, mikäli haluat. Hoidin jo toista vanhemmistani hänen sairautensa aikana menehtymiseen asti, ja kaiken surun keskellä jäi hyvä mieli siitä.
Mä en pystynyt omaa äitiäni hoitamaan loppuun asti siis siten, että olisin asunut hänen luonaan. Ei nimittäin olisi onnistunut työnteko samaan aikaan. Jos äidilläni olisi ollut jokin muu sairaus kuin muistisairaus, olisi voinut onnistuakin. Siis sellaisessa tapauksessa, että olisin voinut vaan äidille sanoa, että katso telkkaria tai lue kirjaa nyt aamupoäivä, kun mä teen töitä, ja syödään sitten lounasta yhdessa jne. Jos olisin ollutkin jo eläkkeellä itse eli talous sen puolesta turvattu, olisin voinut äidistä huolehtiakin. Työn ja muistisairaan vanhuksen hoitamisen yhdistäminen sen sijaan ei olisi onnistunut, vaikka etätöitä teinkin. Onneksi oli isä, joka vahti äitiä ja hälytti vaan mut apuun silloin, kun äiti lähti huitelemaan. Ihan riittävän haastavaa oli silloinkin juosta päivin ja öin apuun tai etsimään karkuteille lähtenyttä äitiä pitkin katuja, mutta en sentään saanut töistä potkuja. Mä toivon, että isälle ei tule muistisairautta tai jos tuleekin, niin ei ainakaan ennenkuin mä pääsen eläkkeelle. Muiden sairauksien kohdalla voin nukkua vaikka pari vuotta isän luona olohuoneen sohvalla ja tehdä töitä siellä.
Meistä lapsista varmaan jokainen olisi valmis hoitamaan väliaikaisesti muistisairasta vanhempaamme. Käytännössä kenenkään kodissa ei ole tilaa eikä myöskään turvallista. Töissä käynti ei onnistuisi, jos kotona olisi muistisairas vanhus. Muistisairas omaisemme tarvitsee apua usein yöllä, kaatuu vessareissulla yms., yksin ei saa myöskään nosteeua ylös. Ympärivuorokautinen hoivakoti oli ainoa vaihtoehto tuossa kohtaa. Ei pärjännyt enää kotona, vaikka oli maksimi kotihoidon käynnit ja lapset kävivät usein.
Nro 116: "Tänäpäivänä vanhuksia ei ihan heppoisin perustein lähdetä siirtämään mihinkään. Toki meillä on edelleen niin yksityisen kuin julkisen ylläpitämiä hoitolaitoksia jotka eivät esim. tarjoa ympärivuorokautista hoita ja jos henkilö ei ilman sitä pärjää hänet joudutaan siirtämään paikkaan jossa sitä on tarjolla. Se mistä vähemmän puhutaan että ne joilla on varaa harvemmin edes tarvitsee sitä ympärivuorokautista hoivaa koska he järjestävät olot kotona sellaiseksi että se kotona pärjääminen on mahdollista. Enkä nyt ihan ymmärrä miksi sen hienostosohvan suojaaminen olisi sen kummallisempaa kuin sen hoivakodinsohvan suojaaminen. Sekä kertakäyttöisiä että pestäviä suojia tarkoitukseen löytyy.
Ympärivuorokautista hoivaa tulevaisuudessa on entistä vähemmän tarjolla, tapahtui se sitten missä tahansa. Se taas johtaa siihen että on keksittävä ratkaisuja siihen että kotona pärjätään sillä hoidolla mitä on tarjolla."
Joo, kuten sanoin, tuo oli kasarilla.
Tulevaisuudessa on tosiaan pakko kehitellä uusia ratkaisuja. Teknologiaa, joka kykenee seuraamaan vanhuksen liikkeitä ja lukitsemaan ovet automaattisesti, jos vanhus lähestyy ulko-ovea, mutta palohälytin tai häkävaroitin ei kuitenkaan hälytä. Myös sähkölaitteita, jotka eivät ole päällä kuin ajastetun ajan sekä hanoja, joista tulee vain tietyn aikaa vettä. Vanhusten kodeista tai missä nyt asuvatkaan on tehtävä sellaisia, ettei ole mitään teräviä esineitä, tulitikkuja tms. Omaisten rooli tulee varmasti korostumaan, mutta sitten on myös tehtävä sellaisia ratkaisuja, että omaisilla on realistinen mahdollisuus vanhuksiaan hoitaa. Mikään muutaman satasen omaishoidontuki ei ole ratkaisu silloin, jos omainen joutuu irtisanoutumaan työpaikastaan huolehtiakseen vanhuksesta.
Kyllä se riippuu paljon myös siitä missä vanhus asuu. Onko siellä hoitoa jo tarjolla vai ei. Yksityiseltä toki pystyy sitä hoitoa halutessaan ostamaan minne vain. Tukea siihen tuskin mistään saa.