Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisitko valmis ottamaan oman äitisi tai isäsi luoksesi asumaan jos tämä ei saa hoivapaikkaa?

Vierailija
28.08.2024 |

Olisitko valmis hoivaamaan vanhempaasi?

Vaihtoehdot

Kommentit (149)

Vierailija
121/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kyllä, isääni en. Isän kanssa suhde on etäisen asiallinen enkä sen miehen vuoksi ala elämääni pilaamaan saatikka laittamaan paussille.

Vierailija
122/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Enkä ymmärrä miksi hänen pitäisi silloin saada asua minun kanssa tai ylipäätään jokun kanssa.

Pitääkö mädäntyä yksin, kun ei enää pärjää omillaan ja tuskin avustettunakaan kotona?

Voi hän muuttaa ihan vapaasti vaikka seniorikotiin jos kaipaa seuraa. Sitä paitsi aika pitkälle hän joutuisi olemaan myös täällä mun luona yksin.

Ihminen ei pääse eikä joudu hoivakotiin seuran puutteen takia.

Vaan koska on pakko muuttaa, kun ei enää selviä yksin, muistin, fyysisen jaksamisen ja hygieniansa kanssa, edes kotihoidon varassa.

Hoivakoti on viimeinen asuinpaikka, vanhuksen elämässä.  Sieltä ei koskaan kotiuduta.   Sieltä lähdetään vain hautuumaalle.

Eikä kukaan vietä hoivakodissa vuosikausia, vain 1-3 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin ne kodin muutostyöt edellyttää sitä että omainen irtisanoutuisi töistä. Eikä niin tee niiden varakkaidenkaan vanhempien lapset jotka asuu kotonaan erilaisten järjestelyjen ja teknologian turvin.

Hoivaan joudutaan asennoitumaan kokonaan uudelleen se mikä päti kasarilla ei päde nyt eikä se mikä pätee juuri nyt päde enää vaikka kymmenenvuoden kuluttua. Halusi ihmiset sitä tai eivät.

Vierailija
124/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla on alkoholiongelma ja sen myötä itse hankittuja muistipulmia. Hoitua eivät ole hakeneet. Ei kiitos. 

Vierailija
125/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Enkä ymmärrä miksi hänen pitäisi silloin saada asua minun kanssa tai ylipäätään jokun kanssa.

Pitääkö mädäntyä yksin, kun ei enää pärjää omillaan ja tuskin avustettunakaan kotona?

Voi hän muuttaa ihan vapaasti vaikka seniorikotiin jos kaipaa seuraa. Sitä paitsi aika pitkälle hän joutuisi olemaan myös täällä mun luona yksin.

Ihminen ei pääse eikä joudu hoivakotiin seuran puutteen takia.

Vaan koska on pakko muuttaa, kun ei enää selviä yksin, muistin, fyysisen jaksamisen ja hygieniansa kanssa, edes kotihoidon varassa.

Hoivakoti on viimeinen asuinpaikka, vanhuksen elämässä.  Sieltä ei koskaan kotiud

Seniorikoti on eri asia kuin hoivakoti. Seniorikotiin muutetaan juurikin seuran ja palvelutarjonnan vuoksi, ikäraja usein 55v+.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin ne kodin muutostyöt edellyttää sitä että omainen irtisanoutuisi töistä. Eikä niin tee niiden varakkaidenkaan vanhempien lapset jotka asuu kotonaan erilaisten järjestelyjen ja teknologian turvin.

Hoivaan joudutaan asennoitumaan kokonaan uudelleen se mikä päti kasarilla ei päde nyt eikä se mikä pätee juuri nyt päde enää vaikka kymmenenvuoden kuluttua. Halusi ihmiset sitä tai eivät.

Kodin muutostyöt ei edellytäkään. Mutta se jo edellyttää, jos vanhus on karkaileva muistisairas, joka jättää vedet valumaan ja hellanlevyt päälle. Siis sellainen, jota ei voi jättää hetkeksikään yksin. Ei edes siksi aikaa, että omainen kävisi kaupassa. 

Vierailija
127/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen joka on pilannut lapsuuteni, perhe-elämäni ja aikuisuuteni? Tällä hetkellä tekee mitä huvittaa ja tuhoaa toisten omaisuutta suostumatta mihinkään hoitoon? En todellakaan ottaisi enkä ota.

Vierailija
128/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kodin muutostyöt ei edellytäkään. Mutta se jo edellyttää, jos vanhus on karkaileva muistisairas, joka jättää vedet valumaan ja hellanlevyt päälle. Siis sellainen, jota ei voi jättää hetkeksikään yksin. Ei edes siksi aikaa, että omainen kävisi kaupassa. 

Sitten koti täytyy tehdä sellaiseksi että sieltä ei pääse karkuun tai ne vedet eivät jää valumaan. Tai on muutettava sinne missä tuo on järjestetty. Ratkaisu tuohon ei ole se että otetaan se vanhus omaan kotiin asumaan josta se vanhus kyllä pääsee karkaamaan siinä missä omasta kodistaankin ja aivan yhtä hyvin siellä jää ne vedet valumaan ellei sitä estetä teknologian keinoin. Yhtään sen ihmeellisempää sen teknologian toteuttaminen ei ole vaikka se vanhus asuisi edelleen siellä omassa kodissaan eikä minun.

Vierailija
129/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin kuolleet enkä ala ottamaan luita kotiini haudoista.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 128: "Sitten koti täytyy tehdä sellaiseksi että sieltä ei pääse karkuun tai ne vedet eivät jää valumaan. Tai on muutettava sinne missä tuo on järjestetty. Ratkaisu tuohon ei ole se että otetaan se vanhus omaan kotiin asumaan josta se vanhus kyllä pääsee karkaamaan siinä missä omasta kodistaankin ja aivan yhtä hyvin siellä jää ne vedet valumaan ellei sitä estetä teknologian keinoin. Yhtään sen ihmeellisempää sen teknologian toteuttaminen ei ole vaikka se vanhus asuisi edelleen siellä omassa kodissaan eikä minun."

No tuosta mä olen ihan samaa mieltä. Itseasiassa mä olen menossa lokakuun alussa Hyvä ikä -messutapahtumaan. Ihan mielenkiinnosta menen katsomaan, millaista tekonogiaa yms on jo olemassa ja ehkä tuolta selviää, millaista teknologiaa ollaan kehittämässä tulevaisuudessa. Lähinnä mua kiinnostaa sellainen teknologia, jonka avulla muistisairaita tulevaisuudessa hoidetaan. 

https://hyvaika.expomark.fi/

Vierailija
131/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 128: "Sitten koti täytyy tehdä sellaiseksi että sieltä ei pääse karkuun tai ne vedet eivät jää valumaan. Tai on muutettava sinne missä tuo on järjestetty. Ratkaisu tuohon ei ole se että otetaan se vanhus omaan kotiin asumaan josta se vanhus kyllä pääsee karkaamaan siinä missä omasta kodistaankin ja aivan yhtä hyvin siellä jää ne vedet valumaan ellei sitä estetä teknologian keinoin. Yhtään sen ihmeellisempää sen teknologian toteuttaminen ei ole vaikka se vanhus asuisi edelleen siellä omassa kodissaan eikä minun."

No tuosta mä olen ihan samaa mieltä. Itseasiassa mä olen menossa lokakuun alussa Hyvä ikä -messutapahtumaan. Ihan mielenkiinnosta menen katsomaan, millaista tekonogiaa yms on jo olemassa ja ehkä tuolta selviää, millaista teknologiaa ollaan kehittämässä tulevaisuudessa. Lähinnä mua kiinnostaa sellainen teknologia, jonka avulla muistisairaita tulevaisuudessa hoidetaan. 

https://hyvaika.expomark.fi/

Mä luulen että varsinaisesti siihen hoitoon ei ole edes tulossa mitään ratkaisuja. Teknologiaa mikä turvin vanhukset tulevaisuudessa pärjää paremmin ja kauemmin kotona myös muistisairaana on jo olemassa ja sitä todennäköisesti tulevaisuudessa tulee lisää.

Vierailija
132/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hankkinut edes lasta kun en jaksa sitoutua kenenkään hoitamiseen enkä alkaisi edes puolison omaishoitajaksi. Alapeukuttajille tiedoksi, että en myöskään halua kenenkään läheiseni uhrautuvan minun hoitajaksi. 

No siinä sitten jonottelet hoivakotiin muistisairaana omassa kämpässäsi ja "hoono soomi" hoitajat käyvät vilkaisemassa, oletko vielä hengissä.

Sateliittipaikannin on ranteessasi siltä varalta, että jos satut ulos lähtemään ilman avaimia, etkä muista minne piti palata. 

Tämähän on karu totuus ainakin Helsingin vanhustenhoidosta.

Näinhän se on. Pitääkin jokaisen tahollaan miettiä, onko hoivakodissa yhtään sen parempi. Paitsi että ovet ovat lukossa eikä pääse karkuteille. Mun äiti oli tammikuussa kriisipaikalla 2 viikkoa hoivakodissa ja kun s

Jos vanhus ei halua ruokaa, juomaa tai lääkkeitä niin sitten hän on ilman. Tarjotaan toki ja yritetään laittaa lusikalla suuhun, mutta jos suu pysyy kiinni niin ei sitä väkipakolla ruveta avamaan. 

Vierailija
133/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni voisin ottaa, äitiäni en ikinä.

Vierailija
134/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksiöön? Tuskin. Jos asuisin jossain omakotitalossa niin sitten.

Vaihdat tietysti isompaan siinä kohtaa. 

Syystä että?

Jotta mahdutte.

Vierailija
135/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmilla on alkoholiongelma ja sen myötä itse hankittuja muistipulmia. Hoitua eivät ole hakeneet. Ei kiitos. 

Nuo alkoholistit jotka ovat itse juoneet aivonsa pihalle pitäisi laittaa hoivakotijonossa aivan hännille. He ovat muistiongelmansa itse valinneet, joten on vain oikeudenmukaista että hoidetaan ensin ne jotka ovat sairastuneet tahtomattaan. 

Vierailija
136/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sillä tapaa muistisairas tai sairas, että tarvitsee 24/7 hoitoa niin en, muuten voisin kyllä.

Vierailija
137/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksiöön? Tuskin. Jos asuisin jossain omakotitalossa niin sitten.

Vaihdat tietysti isompaan siinä kohtaa. 

Syystä että?

Jotta mahdutte.

Mahtuminen ei aiheuta ongelmaa nytkään. Se kylläkin että tätä asuntoa ei ole suunniteltu muistisairaalle tai ihmiselle jonka toimintakyky on niin huono että hän ei selviä ilman apua. Siihen äidin asunto taas on huomattavasti sopivampi. Tosin siellä ei ole tilaa meidän perheelle.

Vakavammin ottan miksi mun pitäisi muuttaa äidin tarpeiden takia eikä äidin asuntoon jossa hän paremmin pärjää?

Vierailija
138/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat niin varakkaita, että ei ole mitään järkeä mennä kunnallisten palveluiden piiriin, eli tämä ei ole ongelma. Toivotaan, että pärjäävät kotona lasten ja ostoavun turvin. Jos jossain vaiheessa eivät pärjää, niin omalla rahalla yksityiseen hoivakotiin.

Vierailija
139/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaaa, en todellakaan. He saavat pärjäillä vanhuutensa miten parhaiten taitavat, niinhän he minutkin maailmalle opastivat: "Apua on sitten turha tulla pyytämään" :)

Vierailija
140/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Ja toivon omilta lapsilta myös etteivät minua ala hoitamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi