Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joudun häpeämään suurperhettä?

Vierailija
27.08.2024 |

Minulla ja miehelläni on 5 lasta, 1 mieheni entisestä liitosta ja neljä yhteistä. Meille syntyy ensi kuussa vauva. Saan melko usein todella tympeältä tuntuvia kommentteja kuten ei teidän tarvitse yksin täyttää maata, joko riittää, keskittyisit niihin olemassaoleviin lapsiin jne. Ja näitä kommentteja laukovat siis vanhemmat sukulaiset, tuttavat, lähin esihenkilöni jopa tölvi jotakin tuollaista.

Me olemme työssäkäyviä normaaleja vanhempia (itse äitiyslomalla nyt) ja mua suorastaan hävetti tämä raskaus, koska saan nälviviä kommentteja niin usein. Tiedän, että ei pitäisi välittää, mutta kyllä tuo satuttaa, varsinkin kun hoidamme lapset hyvin ja nautimme yhteisestä ajasta jne.

Tämä asia vaivaa niin paljon, että tekisi mieli melkein pakata kimpsut ja kampsut ja vaihtaa maisemaa ja olla kertomatta perheen kuulumisia :( 

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nälvijät taitavat olla lähinnä kateellisia tai äitiydestä johtuvista poissaoloista katkeria. Viidestä muksusta pitäisi saada jokin ansioristi tai kädenojennus.

Ympäristörikossakko siitä pitäisi saada.

Vierailija
102/141 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä. Jotkut tykkäävät arvostella, vaikka ei ole mitään omakohtaista kokemusta samasta asiasta. Toisten voi olla vaikea ymmärtää että jotkut haluavat isomman perheen ja jaksavat, sekä kykenevät sellaisen kasvattamaan ja hoitamaan kunnialla. Lapset eivät ole kaikki samaan aikaan pieniä.

T. Viiden äiti minäkin

Sehän se onkin, että vierestä katsottuna niitä lapsia on enemmän, kuin pystyy huolehtimaan. Vaikka asiat omasta mielestä rullaa, niin ulospäin se voi näyttää erilaiselta. Tavoitteet esim. kodin siisteydestä voi olla hyvin erilaiset. Mutta tarvitseeko sitä sanoa tai arvostella toisen valintoja, on sitten ihan eri asia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että harmittaa, mutta älä välitä. Lapset ovat rikkaus. Kateellisten ulinaa. 

Aina av:lla nähdään vain kateutta. Kuka OIKEASTI haluaisi suurperheen?

Monikin on halunnut suurperheen. Minä esimerkiksi. Minä myös halusin lapset pienillä ikäeroilla. En ole kokenut sitä raskaaksi, se oli todella hyvä ja minulle sopiva ratkaisu. Tai meille, erottiin lasten isän kanssa myöhemmin. Olen siis kasvattanut pesueeni yksin. Sekin on ollut ok. 

Nyt vielä halusin iltatähden nelikymppisenä.

En ymmärrä tätä lapsivihaa tai sitä, että jotkut pitävät toisten valintoja kauheina. En minä ainakaan mieti, saati arvostele sitä, millaisia valintoja muut tekevät. 

Tämä on minun elämäni, ja elän sen, kuten itse haluan. Suosittelen sitä muillekin. 

Vierailija
104/141 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä. Jotkut tykkäävät arvostella, vaikka ei ole mitään omakohtaista kokemusta samasta asiasta. Toisten voi olla vaikea ymmärtää että jotkut haluavat isomman perheen ja jaksavat, sekä kykenevät sellaisen kasvattamaan ja hoitamaan kunnialla. Lapset eivät ole kaikki samaan aikaan pieniä.

T. Viiden äiti minäkin

Sehän se onkin, että vierestä katsottuna niitä lapsia on enemmän, kuin pystyy huolehtimaan. Vaikka asiat omasta mielestä rullaa, niin ulospäin se voi näyttää erilaiselta. Tavoitteet esim. kodin siisteydestä voi olla hyvin erilaiset. Mutta tarvitseeko sitä sanoa tai arvostella toisen valintoja, on sitten ihan eri asia. 

No meillä ainakin käy siivooja ja yritys on saatu kauan sitten rullaamaan sen verran hyvin, että talous kunnossa ja töitä ei tarvitse niin paljoa tehdä. Aikaa jää siis lapsille. En mä varattomana näin paljoa lapsia olisikaan edes pystynyt "tekemään" kun hoidotkin maksaa 

Vierailija
105/141 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isossa perheessä lapset eivät saa vanhemmiltaan riittävästi huomiota. Mulla on kahdeksan sisarusta, joista olen kiitollinen etenkin nyt aikuisena, mutta vanhemmat ovat jääneet etäiseksi. Sen takia halusin itse vain kaksi lasta.

Vierailija
106/141 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapset terveitä, vai jokaisella joku kirjainyhdistelmä tai terapiaa tai hoitoa vaativia asioita. Täällä päin on yksi pariskunta, joilla on jo se viisi lasta - kaikki jollakin kirjolla. Osa enemmän ja osa vähemmän. Lisää tehdään, vaikka äidin aika menee kuskatessa näitä nykyisiä asiantuntijalta toiselle ja edelleen koulun palavereihin. 

Kyllä - sitä menoa olen kauhistellut. Jos yhteen laitettuna geenit tuottaa vain noita kirjainyhdistelmiä, niin eikö sitä voisi tyytyä pariin tenavaan ja hoitaa heidät mahdollisimman hyvin? Nyt homma on enempi kaaosmaista joukkojen hallintaa ja sekin onnistuu heikosti. Kesällä pienetkin lapset pyöräili puolilta öin pitkin kyliä isompien mukana. Siihen käsittääkseni lastensuojelussa puututtiin. Kunnalta on jo kodinhoitotukea järjestetty, jotta tuo karuselli pysyisi pystyssä. Ja taas on uusi pulla uunissa. Jossain vaiheessa kannattaa keskittyä nauttimaan siitä perheestä, mikä on.

Tämä on minun mielipiteeni. 

Vierailija
107/141 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsesi eivät kaikki ole "kirjoilla" etkä joudu hakemaan kaikille diagnooseja, syöttämään lääkkeitä, joiden pitkäaikaiskäytöstä ei ole kokemuksia ja hyppäämään veroeuroin kustannetuissa hoiva palveluissa, sinulla ei ole mitään hävettävää. 

Pää pystyy ja hymy huuleen, olette varmasti hyviä vanhempia.

Ja pidätte tätä luhistumisen maata pystyssä.

Vierailija
108/141 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan noin tehokas sikiäminen rasite sekä ympäristölle että veronmaksajille. Jos veroprosentti on alle 44, kuluttaa veroja enemmän kuin maksaa niitä. 

Ja samalla eläkeikää nostetaan ja eläkemaksuja kasvatetaan, kun ei tule tarpeeksi uusia eläkkeenmaksajia.

Tämä on aina yhtä naurettava väite, että suurperhe olisi jotenkin erityinen rasite veronmaksajille. Eikös se ole pikemminkin päinvastoin, etenkin jos lapsia on todella runsaasti ja äiti kotiäitinä olemattoman pienellä kotihoidon tuella vaikkapa sen 15 vuotta. Silloinhan hän käytännössä on puoli-ilmainen lastenhoitaja ja isän tuloja verotetaan kuitenkin raskaimman mukaan. Samalla uraohjukset voivat keskittyä lapsettomana luomaan uraansa ja yhteiskunta saa heidän suurista tuloistaan runsaasti verorahoja ja suurperhe kasvattaa edullisesti uusia eläkkeen ja veronmaksajia yhteiskuntaan. WIN-WIN. Oletuksena toki, että suurperheessä ollaan yhteiskunnassa kiinni ja lapsistakin tulee työta arvostavia ja siihen pyrkiviä kansalaisia.

Vierailija
109/141 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sä et itse huomaa tai halua uskoa sitä, miten huonosti edelliset on hoidettu. Minun äitini on itsestään ylpeä, miten sai hoidettua kaikki kuusi lasta. Ei vaan suostu uskomaan, että metsään meni.

Vierailija
110/141 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää käytöstä arvostelijoiden kommentit. Jos ei hyvää sanottavaa niin kannattaisi vain olla hiljaa. Monella tuntuu vain olevan tapana viljellä negatiivista kommenttia asiasta kuin asiasta. Välttämättä eivät edes asiaa itse huomaa. Omassa suvussani esimerkiksi vanhempi sukupolvi. 

Vierailija
111/141 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä maailma on muuttunut omituiseksi. Olin lapsi 90-luvulla ja meillä oli perheessä viisi lasta. Ydinperhe. Vanhemmat perustivat perheen tosi nuorina. Vanhimman ja nuorimman välillä ikäero on 14 vuotta. Emme me silloin olleet mikään kummallisuus. Tavallista oli, että perheessä oli kolme tai neljä lasta. Nykyään sillä saa jo suurperheen tittelin. 

Hävytöntä kommentointia joka tapauksessa. Lasten lukumäärä ei kuulu muille, olipa niitä sitten nolla tai se viisi. (Eri asia sitten perheet, joissa on lapsia, joita ei hoideta. Ja silloin se on ongelma, olipa niitä lapsia sitten yksi tai kymmenen)

Onko sinulla kokemuksellista vertailupohjaa millaista kommentointia 90-luvulla oli? 

Kai mielipide saa olla lasten lukumäärästä? Esim itsestäni lapsilisää ei enää pitäisi maksaa sen kolmannen jälkeen. 

Vierailija
112/141 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän haitallisia oivat ne jotka eivät lisäänny lainkaan tai hankkivat korkeintaan sen yhden lapsen.

Vierailija
113/141 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurperhe olisi ollut pahin painajainen elämässä, mutta onneksi siihen voi itse vaikuttaa pitämällä jalat ristissä. 

Vierailija
114/141 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin lauantaina syömässä ravintolassa ja jokaisessa lapsiperheessä se kolmas lapsista oli suunnilleen kattokruunussa roikkuva apina. Mies sai vaivoin pidettyä musta kiinni etten sitä yhtä ottanut niskavilloista kiinni miten kodin ulkopuolella käyttäydytään. 

Vierailija
115/141 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että harmittaa, mutta älä välitä. Lapset ovat rikkaus. Kateellisten ulinaa. 

Aina av:lla nähdään vain kateutta. Kuka OIKEASTI haluaisi suurperheen?

No minä. Ihan kuule lääkärin avustuksella jokainen saanut alkunsa. Yksikään ei ole vahinko kun luomuna ei voida lapsia saada. Ja ihan rahaa on lasten "tekemiseen" palanut.

T. Viiden äiti minäkin 

Oikeastiko resursseja tuhlataan joidenkin suurperheisiin? Jotkut haluaisivat sen ensimmäisenkin...

Tiesitkö myös sitä että julkisella jos alkioita on tullut esim. vaikka 10 hoidoista niin ne kaikki saa halutessaan siirtää. Har

IVF hoidossa munssoluja kerätään naiselta. Hormoneilla niitä yritetään kasvattaa mahdollisimman paljon hyvälaatuisia. n. 10-20 henkilöstä riippuen niitä tulee. (Joillekin paljon vähemmän, joillekin paljon enemmän). Siittöillä nuo munasolut hedelmöitetään ja pakastetaan ylimääräiset, yhden solun voi siirtää jo heti jos tilanne sopiva.

Pakastimesta noita soluja voi käyttää sitä mukaa kun tarvitsee, kukaan ei sanonut että kerralla kaikki siirrettäisiin kaikki. Yhdestä hoidosta voi siis tulla paljonkin alkioita ja teoriassa paljon lapsia. 

Meillä on ongelma kun ei ollut soluissa, vaan munatorvet tukossa.

T. Tuoresiirrosta 1. lapsi. 2. Lapsi 1. pakastealkion siirrosta. 3. lapsi 2. pakastealkion siirrosta.

Pakastimeen jäi 9 alkiota. 

Vierailija
116/141 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerää käytöstä arvostelijoiden kommentit. Jos ei hyvää sanottavaa niin kannattaisi vain olla hiljaa. Monella tuntuu vain olevan tapana viljellä negatiivista kommenttia asiasta kuin asiasta. Välttämättä eivät edes asiaa itse huomaa. Omassa suvussani esimerkiksi vanhempi sukupolvi. 

Suomessa pidätellään nykyään vääriä mielipiteitä hysteerisemmin, kuin pieruja. 

Yrittäkää edes asettua sen vanhemman sukupolven asemaan. (Hyväksyminen ja ymmärtäminen on kaksi eri asiaa.) Ihmisen ydin syntyy siellä lapsuudessa. Kun itsetunto ja tunnetaidot eivät pääse kehittymään niitä on vaikea korjata myöhemmin. 

Vierailija
117/141 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsesi eivät kaikki ole "kirjoilla" etkä joudu hakemaan kaikille diagnooseja, syöttämään lääkkeitä, joiden pitkäaikaiskäytöstä ei ole kokemuksia ja hyppäämään veroeuroin kustannetuissa hoiva palveluissa, sinulla ei ole mitään hävettävää. 

Pää pystyy ja hymy huuleen, olette varmasti hyviä vanhempia.

Ja pidätte tätä luhistumisen maata pystyssä.

Suomi on ohi. 

Vierailija
118/141 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän on joutunut patoamaan tunteita sisälleen, sitä suurempi taipumus on purkaa niitä juoruilemalla, syyttelemällä ja puhumalla pahaa muista selän takana.

Vierailija
119/141 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän on joutunut patoamaan tunteita sisälleen, sitä suurempi taipumus on purkaa niitä juoruilemalla, syyttelemällä ja puhumalla pahaa muista selän takana.

Yksi ilmaisee narsisminsa avoimesti, toinen tekee sen piilossa.

Vierailija
120/141 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähävaraisia. Se antaa muille luvan vittuilla ja nälviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä