Miksi joudun häpeämään suurperhettä?
Minulla ja miehelläni on 5 lasta, 1 mieheni entisestä liitosta ja neljä yhteistä. Meille syntyy ensi kuussa vauva. Saan melko usein todella tympeältä tuntuvia kommentteja kuten ei teidän tarvitse yksin täyttää maata, joko riittää, keskittyisit niihin olemassaoleviin lapsiin jne. Ja näitä kommentteja laukovat siis vanhemmat sukulaiset, tuttavat, lähin esihenkilöni jopa tölvi jotakin tuollaista.
Me olemme työssäkäyviä normaaleja vanhempia (itse äitiyslomalla nyt) ja mua suorastaan hävetti tämä raskaus, koska saan nälviviä kommentteja niin usein. Tiedän, että ei pitäisi välittää, mutta kyllä tuo satuttaa, varsinkin kun hoidamme lapset hyvin ja nautimme yhteisestä ajasta jne.
Tämä asia vaivaa niin paljon, että tekisi mieli melkein pakata kimpsut ja kampsut ja vaihtaa maisemaa ja olla kertomatta perheen kuulumisia :(
Kommentit (141)
Mieluummin lapsia kuin koiria. Elät vaan perheesi elämää, lähisuhteisiin on keskityttävä oli monta tai tai.
En ihmettele edes erästä jolla on 20+ lasta kuuden vaimon ja 11 tyttöystävän kanssa ja sen lisäksi joku lihaa syövä lemmikki...
Varmaan pelkäävät. Että teille vanhemmille sattuu jotain. Abstraktia pelkoa jostain tollasesta.
Ei mua ihmetytä pienet eikä isot perheet.
Vierailija kirjoitti:
On se mielestäni outoa että kukaan jaksaa olla niin monta kertaa raskaana. Sama kuin räjäyttäisi itsensä viisi kertaa.
En minäkään ymmärrä, miksi jotkut haluavat niin monta lasta. Mutta en näe tätä niin, että he tekisivät jotain tyhmää tai väärin. Minulla on vain vajavaisuutta omassa ymmärryksessäni enkä osaa kuvitella, miten joku toinen voi nauttia niin suuren perheen hulinasta.
Meillä on vain yksi lapsi ja se oli meille tarpeeksi. Ei koskaan tuntunut siltä, että oltaisiin haluttu toinen, saati useampia. Kyllä tästäkin lapsiluvusta tuli tietyiltä ihmisiltä kommenttia, että kurjaa kun ei lapsella ole sisarusta. Olipa se lapsiluku mikä hyvänsä, niin aina on joku aukomassa päätään.
Muistavat itse millaista se oli kun vanhemmat sikisivät liikaa resursseihinsa nähden.
Ei kukaan halua asua samassa asunnossa jossa muut parittelevat. Onneksi lapsuus ei kestä koko elämää.
Hyvä asia, kun syntyvyyskin on alhaalla. Onnea teidän perheelle, teet arvokasta työtä!
Ap, minä olen kateellinen sinulle ja toivon sydämestäni onnea teille. <3 Itselläni vähemmän lapsia, enkä enää voi saada. Ihanaa, kun on ihmisiä, jotka Haluavat lapsia tässä minäminäkeskeisessä maailmassa. <3
Hei isosti onnea ap! Lapset on ihania ja isot perheet ihania. Meillä on kolme lasta ja usein toivon että olisin aloittanut lasten tekemisen aiemmin ja saanut vaikkapa viisi lasta. Tämä maa on nykyään täynnä pieniä perheitä. Ja heidän on vaikea nähdä nk. hässäkän ja melun taakse, ja nähdä että iso perhe on lämmin ja hyvä tiimi.
Tsemppiä ja ihanaa vauva-aikaa!
Itselläni on myös 7lasta ja kyllä niitä kommentteja tulee. Ekana kysytään uskonnosta ja on kysytty paljon minun mies tienaa kun on noin paljon lapsia ja oottepa kovia panemaan..ja et oo elämässä ehtinyt kun lapsia tekemään.. ja voivotellaan et mä en kyllä jaksais ja kestäis. Ihan typerää. Meillä on kummallakin urat miehen kanssa ja raha-asiat ok. Ollaan vaan lapsirakkaita ja onnellisia/kiitollisia kun niitä on näin paljon saatu.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä asia, kun syntyvyyskin on alhaalla. Onnea teidän perheelle, teet arvokasta työtä!
Millä perusteella? Ap tai hänen lapsensa tuskin maksavat edes sen vertaa veroja että kattaisivat edes omat kulunsa.
Mulla 19 lasta ja aina joku marmattamassa ympäristön taakasta ja veroista.
Kaikesta muusta on maapallolla pulaa paitsi ihmisistä.
Ei kenenkään ole hyvä syntyä maapallolle jolla ei enää kantokyky riitä tälle ihmismassalle
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että vähän paisuttele kommentteja? Minulle ainakin on ihan yksi ja sama, kuinka monta lasta kukin ja hankkii tai on hankkimatta.
Niin myös minulle ja varmaan enemmistöllä. Mutta ymmärrät varmaan, että yhtä tölväisyä ei poista se, että kolme ihmistä on hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että harmittaa, mutta älä välitä. Lapset ovat rikkaus. Kateellisten ulinaa.
Aina av:lla nähdään vain kateutta. Kuka OIKEASTI haluaisi suurperheen?
Sellainen kuka arvostaa ihmiselämää ja lapsia, ja on valmis tekemään osansa lasten eteen.
Meitä on vielä sellaisiakin ihmisiä, jotka emme ole antaneet sielua pelkille digilaitteille ja mina-minä kulttuurille.
KTM
Vierailija kirjoitti:
No onhan noin tehokas sikiäminen rasite sekä ympäristölle että veronmaksajille. Jos veroprosentti on alle 44, kuluttaa veroja enemmän kuin maksaa niitä.
Jos lapsista tulee aikuisena ihan kunnollisia työssäkäyviä ihmisiä niin kyllä hekin omalta osaltaan pyörittävät yhteiskuntaa. Tarvitaan myös esim. roskakuskeja, lastenhoitajia tai postinjakajia, että yhteiskunta pyörii. Todennäköisesti tässä on varsin hyvätuloinen perhe, kun on ollut varaa viiteen lapseen, kun lapsettomuushoidotkin on tehty omalla rahalla.
Kateellisia. Olisivat itse halunneet tulla astutetuksi useammin muttei äly siihen riittänyt.