Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joudun häpeämään suurperhettä?

Vierailija
27.08.2024 |

Minulla ja miehelläni on 5 lasta, 1 mieheni entisestä liitosta ja neljä yhteistä. Meille syntyy ensi kuussa vauva. Saan melko usein todella tympeältä tuntuvia kommentteja kuten ei teidän tarvitse yksin täyttää maata, joko riittää, keskittyisit niihin olemassaoleviin lapsiin jne. Ja näitä kommentteja laukovat siis vanhemmat sukulaiset, tuttavat, lähin esihenkilöni jopa tölvi jotakin tuollaista.

Me olemme työssäkäyviä normaaleja vanhempia (itse äitiyslomalla nyt) ja mua suorastaan hävetti tämä raskaus, koska saan nälviviä kommentteja niin usein. Tiedän, että ei pitäisi välittää, mutta kyllä tuo satuttaa, varsinkin kun hoidamme lapset hyvin ja nautimme yhteisestä ajasta jne.

Tämä asia vaivaa niin paljon, että tekisi mieli melkein pakata kimpsut ja kampsut ja vaihtaa maisemaa ja olla kertomatta perheen kuulumisia :( 

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva tilannehan teillä on, älä välitä noista. Muiden kommentit kun kertovat enemmän kantajistaan ja mahdollisista omista traumoistaan.

Vierailija
42/141 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan noin tehokas sikiäminen rasite sekä ympäristölle että veronmaksajille. Jos veroprosentti on alle 44, kuluttaa veroja enemmän kuin maksaa niitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis monta sulla nyt on? Itse laskin 10 lasta, mutta lauseen rakenne on todella outo. Teillä on 5 lasta, 1 miehen ja 4 yhteistä. Miksi nuo 9 lasta on eroteltu viideksi ja neljäksi? Viisi tyttöä ja neljä poikaa vai viisi poikaa ja neljä tyttöä? 

Onhan tuo ihan kunnioitettava saavutus jos 10 lasta jaksaa kasvattaa. Lapsista on luultavasti seuraa toisistaan. Perheen ulkopuolisten mielipiteistä ei tarvitse välittää, jos ei laiminlyö lapsia ja heidän kasvatusta. Olen hieman kateellinen, että jaksatte hoitaa ja olette saaneet noin monta. Mulla ei ole ainuttakaan ja alkaa aika loppumaan. Itse saatan olla työkavereille tungetteleva kun sanon, että jos apua tarvitsee joskus niin voin auttaa. Lapset ovat kivoja. 

Vierailija
44/141 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska monet muut ymmärtävät että ihmislaji on jo liian runsaslukuinen.

Kyllä vielä riittää muita eläimiä ja kasveja ihmisten materiaaliksi. Toisia ihmisiä tarvitsee alkaa syömään vasta joskus 50v päästä.

Vierailija
45/141 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset hankitaan tarpeeseen. Olen ollut onnettomin lapsettomana. Meillä lapset nyt 16v, 12v, 10v, 9v, 7v, 5v, 3v ja 6kk.

N30

Vierailija
46/141 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joka toinen eroaa? Ei kiinnosta olla yh-säälittävä. 

Vierailija
47/141 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä noista huutelijoista välität, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ole ylpeä itsestäsi, miehestäsi ja lapsistasi. Ihanaa, että joku vielä tekee lapsia. Minäkin pikkutyttönä ilmoitin, että haluan kuusi lasta, neljä sain. Nyt jo kaikki aikuisia mutta vain yhden lapsenlapsen mummo. Onnea ja menestystä teidän perheelle!

Vierailija
48/141 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ilkeilevät toisilleen kaikesta poikkeavasta. Harmi kun olet joutunut kohtaamaan noin huonoa käytöstä. Seuraavalle voit suoraan sanoa, että kommentointi on asiatonta.

Vierailija
49/141 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos itse olet onnellinen niin hittoako tolla väliä.

Vierailija
50/141 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että harmittaa, mutta älä välitä. Lapset ovat rikkaus. Kateellisten ulinaa. 

Aina av:lla nähdään vain kateutta. Kuka OIKEASTI haluaisi suurperheen?

No minä. Ihan kuule lääkärin avustuksella jokainen saanut alkunsa. Yksikään ei ole vahinko kun luomuna ei voida lapsia saada. Ja ihan rahaa on lasten "tekemiseen" palanut.

T. Viiden äiti minäkin 

Oikeastiko resursseja tuhlataan joidenkin suurperheisiin? Jotkut haluaisivat sen ensimmäisenkin...

Tiesitkö myös sitä että julkisella jos alkioita on tullut esim. vaikka 10 hoidoista niin ne kaikki saa halutessaan siirtää. Harvemmin kaikista lapsi syliin tulee mutta näin teori

Mitä tarkoitat? Ei Suomessa tarkoitushakuisesti saa teetättää monikkoraskauksia

Vierailija
51/141 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus. Moni haluaisi paljon lapsia mutta pelko jaksamisesta, mies ei suostu, taloudelliset ja terveydelliset syyt.

Olen hoivaosastolla jossa on vanhoja ihmisiä. Moni sanoo että jos jotakin katuu eniten niin sitä että lapsiluku jäi pieneksi. Olisi pitänyt uskaltaa tehdä enemmän. Kun elämä on loppumassa ja katsoo mitä sai aikaan, moni kokee että lapset oli se suurin asia.

Tämä. Minut kiinnitettiin synnärillä lypsykoneeseen ja myöhemmin lapseni erotettiin minusta jotta hänestä tehtäisiin ruokaa. Toivottavasti edes tuli käytettyä eikä vain heitetty päivämäärän ylittäneenä roskiin :(

Vierailija
52/141 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pää pystyyn vaan, idiootit itkevät sitten vanhoina ja yksinäisinä. T. viiden äiti minäkin.

Siis onko muka idootti jos ei tahdo lapsia? Ja lapset takaavat ettei ole yksinäistä vanhuutta? Ihmeesti vaan hoivakodissa näkee yksinäisiä vanhuksia joilla ON lapsia!

Ap saa tietenkin hankkia niin monta lasta kuin tahtovat eikä siinä ole muilla nokan koputtamista. En ymmärrä moisia kommentteja. Itse vaan onnittelisin. MUTTA lapset, ei yksi eikä monta lasta, eivät takaa ettei ihminen voisi olla tyhmä, eivätkä takaa ei-yksinäistä vanhuutta.

Vierailija
53/141 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pää pystyyn vaan, idiootit itkevät sitten vanhoina ja yksinäisinä. T. viiden äiti minäkin.

Olipas kauniisti sanottu lapsettomista. Oletat myös, että he ovat yksinäisiä. Voi olla, että heillä on parempaa seuraa kuin sinulla ilkeällä, jolla on vain lapsesi.

Olen eri, mutta eiköhän ne joilla on parempaa tekemistä ole kommentoimatta muiden perhekokoja. Eli sitä mieltä minäkin: kateelliset ja /tai idiootit inisee ap:lle.

Vierailija
54/141 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se mielestäni outoa että kukaan jaksaa olla niin monta kertaa raskaana. Sama kuin räjäyttäisi itsensä viisi kertaa.

Vierailija
55/141 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipas kauniisti sanottu lapsettomista. Oletat myös, että he ovat yksinäisiä. Voi olla, että heillä on parempaa seuraa kuin sinulla ilkeällä, jolla on vain lapsesi.

Olen eri, mutta eiköhän ne joilla on parempaa tekemistä ole kommentoimatta muiden perhekokoja. Eli sitä mieltä minäkin: kateelliset ja /tai idiootit inisee ap:lle.

Kateelliset ja /tai idiootit inisee lapsettomille yksinäisyydestä.

Vierailija
56/141 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että vähän paisuttele kommentteja? Minulle ainakin on ihan yksi ja sama, kuinka monta lasta kukin ja hankkii tai on hankkimatta.

Kunpa paisuttelisin! Välillä tullut vanhoilta isovanhemmilta suoranaista sikailua, pahempaa kuin tuossa aloituksessa.

Lapset eivät ole näillä sukulaisilla tai tutuilla koskaan ollut hoidossa, enkä pyydä apua oikeastaan mihinkään, joten ei pitäisi siitä johtua.

t. Ap

Vain teihin ja vain teihin suhtaudutaan epäasiallisesti? 

Käsittääkseni esimerkiksi isovanhempani tölvivät kaikkia sukulaisia. On vaan useampi muukin sanonut jotain ja muutama miehen puolen suvusta tähän lapsimäärään liittyen. Ei siis muita huonoja kommentteja kyllä, tämä asia tuntuu useampia vaivaava

Suurperheet saa usein kaikenlaista kuraa niskaansa. Erikoinen ilmiö, mutta niin on.

Jotkut saa jo kolmannesta noita "keskittykää olemassa oleviin" ja "yksinkö maan täytätte" kommentteja. Ja kolme lasta on kuitenkin ihan tavallinen määrä.

Vierailija
57/141 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se mielestäni outoa että kukaan jaksaa olla niin monta kertaa raskaana. Sama kuin räjäyttäisi itsensä viisi kertaa.

On paljon useamminkin. Ja kaikki lapset päätyvät ruoaksi.

Vierailija
58/141 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos itse olet onnellinen niin hittoako tolla väliä.

Niin, vain sillä on väliä, ei lapsilla.

Vierailija
59/141 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin. Itsellä on viisi lasta, ja kaikenlaisia kommentteja sitä on joutunut kuulemaan. Joillekin on ihan mahdoton ymmärtää sitä, että suurperheen vanhemmat voivat käydä normaalisti töissä, lapsilla on mahdollisuus harrastaa, ja heitä sinne kuljetetaan, koko perhe voi matkustaa, ja lapsille riittää vielä reippaasti vanhempien aikaakin. Monet kommentoijat ovat ilmeisesti vuosien varrella olleet tosi vähävoimaisia, kun pitävät tuollaista elämää mahdottomana, mikä on monille suurperheellisille ihan normaalia.

Mua kyllä kiinnostaa kovasti miten esimerkiksi meidän naapurissa asutaan. Heillä siis 7 lasta ja asuvat kerrostalossa. En ymmärrä miten logistiikka voi toimia. Samoin ihmettelen talouden pitoa. Vanhemmat kun on ihan tavallisissa töissä.

Mutta kyllä ihan uteliaisuudesta kiinnostaa. Koska näen kyllä että lapsilla on harrastuksia ja he ovat pestyjä, puettuja ja ruokittuja. Silti en ymmärrä miten tuota palettia voi pyörittää. Enkä oikein kehtaa kysyä.

Vierailija
60/141 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä lailla vaikuttaa erikoiselta, jos jollain on vaikka 5 lemmikkikoiraa ulkoilutettavana. Kun mikään ei riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi