Koulunkäynninohjaajat: miten opettajat suhtautuvat teihin työpaikalla?
Itse olen pitkän linjan ohjaaja eli töitä on tullut tehtyä jo vuosikymmenen ajan sekä ylä- että alakoulussa. Pääasiassa olen kokenut opettajien suhtautuvan meihin ohjaajiin positiivisesti ja asiallisesti, mutta poikkeuksiakin on kohdalle osunut. On esim. ollut opettajia, jotka eivät ole tervehtineet minua, vaikka olen itse heitä tervehtinyt. On myös ollut tilanteita, joissa opettajat ovat sivuuttaneet sanomiseni kokonaan tai jopa arvostelleet minua muiden kuullen.
Millaisia kokemuksia muilla ohjaajilla on? Tietysti myös opettajat voivat kommentoida.
Kommentit (27)
On koulutus, alan ammattitutkinto. Alalle ei enää mitään intoa.
ohjaaja ei pitäisi olla opettajan pikku apulainen joka juoksee kopioimaan monisteita vaan olla oppilaisen apuna
Vierailija kirjoitti:
Olen vastavalmistunut opettaja ja kiinnostunut tietämään, mikä on ohjaajien oma koulutus? Paljon puhutaan, että kko:n hommiin laitetaan sellaisia työttömiä, joilla ei ole enää edellytyksiä pärjätä muualla työelämässä. Se ehkä vaikuttaa joidenkin opettajien asenteisiin, voiko luottaa työkaverina ym.
Itse olen aikoinani valmistunut FM:ksi sellaiselta alalta, jossa oman alan töiden saaminen oli vaikeaa. Pääsin lopulta ohjaajaksi ja koen, että se on minulle täydellinen työ.
ap
Jouduin ohjaajaksi menetettyäni oman alani työn. Ohjaamista kiinnosti tehdä muutama vuosi. Opet oli ok, pelisäännöt epäselvät.
Paljonko koulunkäynnin ohjaaja saa palkkaa? Minkälaiset vaatimukset ?
sehän voisi olla kiva työ, tajusin juuri.
Vierailija kirjoitti:
Tulet pettymään. Saat hirveää kuraa niskaasi sekä oppilailta että opettajilta. Ohjaajat on alinta kastia.
Olen yleisestä kasvatustieteestä kasvatustieteen maisteri. Voisin hyvin tehdä ohjaajan hommia. Montako tuntia viikossa ja mikä on bruttopalkka?
Lasten ja nuorten kanssa paljon kokemusta. Muitakin koulutuksia on, ja huutavat aikuisasiakkaat aiemmista töistä on pelottavia. Mieluusti menisin alakouluun ohjaajaksi. Pitäisikö olla joku lisäkoulutus, vai riittääkö tuo km?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulet pettymään. Saat hirveää kuraa niskaasi sekä oppilailta että opettajilta. Ohjaajat on alinta kastia.
Miksi niin on? Olen kuullut samaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vastavalmistunut opettaja ja kiinnostunut tietämään, mikä on ohjaajien oma koulutus? Paljon puhutaan, että kko:n hommiin laitetaan sellaisia työttömiä, joilla ei ole enää edellytyksiä pärjätä muualla työelämässä. Se ehkä vaikuttaa joidenkin opettajien asenteisiin, voiko luottaa työkaverina ym.
Itse olen aikoinani valmistunut FM:ksi sellaiselta alalta, jossa oman alan töiden saaminen oli vaikeaa. Pääsin lopulta ohjaajaksi ja koen, että se on minulle täydellinen työ.
ap
Kuulostaa hyvältä!
Vierailija kirjoitti:
Olen yleisestä kasvatustieteestä kasvatustieteen maisteri. Voisin hyvin tehdä ohjaajan hommia. Montako tuntia viikossa ja mikä on bruttopalkka?
Lasten ja nuorten kanssa paljon kokemusta. Muitakin koulutuksia on, ja huutavat aikuisasiakkaat aiemmista töistä on pelottavia. Mieluusti menisin alakouluun ohjaajaksi. Pitäisikö olla joku lisäkoulutus, vai riittääkö tuo km?
Voisi kuvitella, että koulutuksesi riittää. Palkka tosin ei ole kummoinen. Tuntimäärä riippuu pitkälti koulun tarpeesta. Mutta jos olet työtön ja pidät lasten/nuorten kanssa työskentelystä, ohjaajan työ voisi olla hyvä vaihtoehto.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olin maisteri tehdessäni koulunkäynninohjaajan töitä. Nyt olen tuplamaisteri ja työllistynyt tuolle jälkimmäisen tutkinnon alalle. Erityispuolen opettajat olivat yleensä kunnioittavampia kuin peruspuolen. Välillä oikein rasitti jonkun ylenkatse, onneksi sitä esiintyi aika harvoin.
Ihan normaalisti . Tyhmä kysymys .
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi? Jotenkin vielä voi ymmärtää, että koulutuksen aikana siellä koulussa ei puhuta muista työkavereista, mut voiko opettajaksi valmistua näin omassa kuplassa? Eikö ole mitään työharjoittelua tai etkö ole tehnyt sijaisuuksia tms? Yhtään ollut itse kiinnostunut työympäristöstä mihin olet menossa?
Itse olen hoitoalalla eikä tulisi mieleen kysellä netissä, että olen kiinnostunut tietämään mikä on eri hoitajien tai lääkärien ero koulutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi kuvitella, että koulutuksesi riittää. Palkka tosin ei ole kummoinen. Tuntimäärä riippuu pitkälti koulun tarpeesta. Mutta jos olet työtön ja pidät lasten/nuorten kanssa työskentelystä, ohjaajan työ voisi olla hyvä vaihtoehto.
ap
Kiitos vastauksesta! Jos 6 h/arkipäivä, niin olisiko brutto joku 1200 e/kk? Ihan riittävästi tässä tilanteessa mulle. Huono palkka toki, ja pitäisi olla enemmän!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kiitos vastauksesta! Jos 6 h/arkipäivä, niin olisiko brutto joku 1200 e/kk? Ihan riittävästi tässä tilanteessa mulle. Huono palkka toki, ja pitäisi olla enemmän!!
Riippuu varmaan kunnasta (työnantajasta), mutta sanoisin, että n. 30h/vk tarkoittaisi vähintään 1500e/kk.
ap
Olen KTM ja opiskellut kasvatuksen erkkaopintoja Helsingin yliopistossa, pääsin lähes loppuun saakka kunnes korona aiheutti aivosumun.
Tykkään olla apuna kun monesti opettajana täysin uusi alalla oleva nuori, joilla ei kokemusta luokan hallitsemisesta. Heti jos ei mua kunnioita, ei saa apujakaan. Monesti ne huomaa, että mä olen se jyrä joka antaa hänelle opetusrauhan. Auttaa toki mun mainekin yläkoulussa. Palkka ei päätä huimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Pitää olla myös koulunkäynninohjaaja-koulutus.
Mikä järki maisterin on olla koulunkäynninohjaajana? Palkka on lähellä olematonta ja työ avustavaa vailla mitään varsinaista vastuuta.
Luulenpa, että ne moikkaamattomat eivät moikkaa kollegojaankaan.