Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hankin iäkkäälle äidilleni kotisiivouksen. Kävin siellä pitkästä aikaa ja ihmettelen siivouksen tasoa. Onko nämä pelkkää huijausta?

Vierailija
26.08.2024 |

Siivooja käy joka toinen viikko 3 h ja tämä käytäntö on ollut nyt muutaman kuukauden. Pääsin itse pitkästä aikaa käymään äidin luona (välimatka melko pitkä). Asunnossa näytti siltä, ettei siellä olisi siivottu juuri ollenkaan. Kylppäri ja vessa olivat suht siistejä, mutta esimerkiksi tiskipöytä oli varsin likainen ja pölyä kaikkialla paitsi keskilattialla, varsinkin kaikilla tasoilla. Keittiön lattialla oli parissa kohtaa isoja jämähtäneitä likalänttejä (jotain ruokaa ehkä). Myös kotihoidon kirjauksissa oli yhdellä kertaa kesällä mainittu, ettei asunnossa näytä siivotun lainkaan. Samaten yksi sukulainen sanoi muutama viikko sitten, että hänen mielestään oli varsin sotkuista ainakin keittiössä.

Voi tietenkin olla, että äiti ehtii sotkea asunnon tuossa kahdessa viikossa, mutta itse kävin siellä 3. päivänä siivouksen jälkeen niin vaikutti hieman erikoiselta, että siinä ajassa ehtisi. Voi myös olla, että hän on kieltänyt siirtelemästä tavaroitaan, joita on paljon (liikaa...) ja siksi siivous on hankalaa. Ymmärrän, ettei kyse ole suursiivouksesta vaan ylläpitosiivouksesta, mutta erityisesti keittiön siivottomuus ihmetytti silti.

Maksan äitini siivouksen eikä se ole kotitalousvähennyksestä huolimatta halpaa. Kieltämättä aloin miettiä, että otetaanko näissä ikäihmisten siivouspalveluissa vain rahat pois vanhuksilta tai tässä tapauksessa sukulaisilta. Ei oikein kiinnostaisi maksaa pelkästä vessan puhtaudesta ihan niin paljoa. 

En tosin ole täysin varma, onko sotkuisuus huonon siivouksen syytä vai sotkeeko äiti vain niin paljon, joten vielä en ole ottanut siivousfirmaan yhteyttä. Ainakin aion tehdä uudemmankin tarkistuskäynnin vielä. Parasta olisi tietenkin käydä silloin kun siivooja on siellä paikalla, mutta välimatkan takia se on aika vaikeaa järjestää. Minkälaisia kokemuksia muilla on näistä siivouspalveluista?

Kommentit (120)

Vierailija
61/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä kellään on varaa kustantaa tällaista kotisiivousta? Äitini tarvitsisi siivousapua, mutta totesin, että siivous maksaisi monta sataa kuussa jos olisi joka viikko. Ei minulla ole varaa sellaisia maksella enkä myöskään voi itse käydä siivoamassa, koska asun niin kaukana. Ne joiden omaisilla ei ole varaa eivätkä itse enää jaksa siivota, asuvat ilmeisesti sitten siellä sotkun seassa?

Vierailija
62/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan siivouksen jälkeen heti sinne paikalle (siis samalla oven avauksella kuin siivooja lähtee) ja tarkastat tilanteen. Jos on moitittavaa kuvaat ja lähetät firman pomolle. Olet ehkä saanut jonkun suurpiirteisemmän siivoojan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi kieltää siivoamista? Hälle välttää vain kylppärin siivous jne.? Haluaa olla rauhassa? 

Jos siivooja on ns. hotellisiivooja, niin samalla rätillä mennään kaikki pinnat. Oi voi. 

Vierailija
64/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä6094 kirjoitti:

Jos esim lattian pesua ja pölyjen pyyhkimistä tasoilta ei ole kirjattu palvelusopimukseen, niitä ei tehdä. Ns. yleissiivous kattaa vain  "kuulemma"  imuroinnin ja lattioiden pyyhinnän  (ei pesua) vessan ja kylppärin pesun.

Kyllä, tiedän tämän, että yleissiivous ei kata kaikkea. Tässä tapauksessa on kumminkin tiettyjä asioita sovittu, kuten se keittiön siistiminen. Nyt esimerkiksi tiskipöydän seinänvierukset olivat pölyisiä ja roskaisia aivan kuin sitä ei olisi pitkiin aikoihin pyyhitty muuta kuin keskeltä. Imurointiakin oli näköjään tehty vain keskilattialta. Siivosin itse siellä nyt viikonloppuna sen saman 3 h, jynssäsin keittiön ja vein tavaraa pois ja nyt asunto on edes jollain tapaa siisti. Otin ylös siivooja seuraavat käynnit niin katsotaan jos vain suinkin pystyisin ottamaan sen verran vapaata töistä että pääsisin paikalle.

Tiskipöytä on äkkiä sotkussa vaikka se olisi kolme päivää sitten pyyhitty. Ihme kyyläystä. 

Vierailija
65/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi siivooja ei käyttänyt pesuaineita. Muutenkin teki todella huonoa työtä. Kerran löysin eteisen maton alta kasan hiekkaa siivoojan käynnin jälkeen.

Sen hiekkaepisodin jälkeen vaihdoin firmaa ja siivouksen taso parani todella paljon.

Vierailija
66/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla kävi siivooja monta vuotta, ja kylpyhuonetta ei siivottu ollenkaan, ja lattiat siivottiin vain keskeltä huonetta.

Mutta vanhemmat oli tyytyväisiä, kun siivooja oli nopea, eikä häirinnyt heitä pitkään 😄

Eipä siihen viitsitty sitten puuttua...

Vierailija
67/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulepas nyt AP. Kun minä siivooja joudun tekemään oikeassa elämässä sen työn 30 minuutissa vaikka kuinka lukisi sopimuksessa 3h, niin en todellakaan rupea tekemään ahneen vanhuksen vuoksi ilmaistöitä! Jos ei kelpaa niin siivotkoon itse!

Kun sopimuksessa lukee kolme tuntia niin se on kolme tuntia,eli se mistä maksetaan. Urakka siivous kai eri  juttu,mutta niitä ei kai ole .

Ymmärsit väärin. Asiakkalta laskutetaan kolme tuntia, siivoojalle kerrotaan 30 minuutista. Peruskauraa paskapuljuissa vielä nykyäänkin. Älkää ottako niitä halvimpia tarjouksia, jos aiotte saada mitä tilaatte. Se halvin hinta otetaan tekijän selkänahasta. -eri

Näin se menee. Jos sattuu olemaan oikein likaista saattaa firma laskuttaa "lisätöistä" eli on tehty töitä 45min sen 30 min sijaan. Ainoa joka hyötyy tosin on firma sillä itse joudun sitten nipistämään tuon 15 min muualta....

Vierailija
68/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä kellään on varaa kustantaa tällaista kotisiivousta? Äitini tarvitsisi siivousapua, mutta totesin, että siivous maksaisi monta sataa kuussa jos olisi joka viikko. Ei minulla ole varaa sellaisia maksella enkä myöskään voi itse käydä siivoamassa, koska asun niin kaukana. Ne joiden omaisilla ei ole varaa eivätkä itse enää jaksa siivota, asuvat ilmeisesti sitten siellä sotkun seassa?

Jos ei itsekäs vanhus muka mitään pysty siivoamaan niin eläkööt p*skassaan. Minä en kustanna apua omille ahneille vanhuksilleni!

Vierailija
69/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menet itse paikalle silloin kun siivoojat ovat siellä, totta kai he siivoavat hyvin. Omalla äidilläni Espoossa kävi kerran kuussa siivousfirma joka veloitti kolmesta tunnista, vaikka pikku kaksiossa ei mennyt aikaa kuin reilu tunti. Siivoojat olivat filippiiniläisiä, ja äitini oli innoissaan saadessaan puhua heidän kanssaan englantia, vaikka yritin sanoa ettei hän saa pyöriä tiellä pölpöttämässä kun he yrittävät tehdä töitä. Nyt vaihdettiin firmaa.

Mutta tosiaan, niin kuin joku tuossa aiemmin kirjoittikin, siivooja työtä voi helpottaa viemällä asunnosta turhat roinat pois. Tosin oma äitinikin sotkee keittiössä kun ei enää näe kunnolla.

Ymmärsitkö itse; jos kaksi siivoojaa tekee töitä 1,5h, veloitus on kolme tuntia ! 

Vierailija
70/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto on myös että äitisi ajaa siivoojan aina tiehensä ennen kuin tämä edes kerkeää aloittaa tai pyytää vain kevyet väylät tekemään ja päästää siivoojan pois.

Vierailija
71/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoussopimus joka viikolle 1,5 h. Kolmessa tunnissa pitäisi ehtiä siivoamaan 200 neliötä ja useampi vessa.

Vierailija
72/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulepas nyt AP. Kun minä siivooja joudun tekemään oikeassa elämässä sen työn 30 minuutissa vaikka kuinka lukisi sopimuksessa 3h, niin en todellakaan rupea tekemään ahneen vanhuksen vuoksi ilmaistöitä! Jos ei kelpaa niin siivotkoon itse!

Kun sopimuksessa lukee kolme tuntia niin se on kolme tuntia,eli se mistä maksetaan. Urakka siivous kai eri  juttu,mutta niitä ei kai ole .

Ymmärsit väärin. Asiakkalta laskutetaan kolme tuntia, siivoojalle kerrotaan 30 minuutista. 

Ymmärsit väärin. Asiakkalta laskutetaan kolme tuntia, siivoojalle kerrotaan 30 minuutista. 

Jos jokin kotisiivousfirma oikeasti tekee näin, niin kysymyksessä on huijaus, josta pitää ilmoittaa kuluttajansuojaviranomaisille. Tuo voi hyvinkin täyttää jo petoksen tunnusmerkit. Asiakkaalta kuitenkin laskutetaan 40-50 euroa joka tunnista, niin kyllä silloin siivoojallekin pitää ilmoittaa sama aika.

Vierailija
73/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotitalousvähennys tai vaihtoehtoisesti siivouksen saa ostaa alvittomana jos vajaakuntoinen. Toisaalta se taas on hilannut hintoja ylöspäin. Täällä ei taida saada alvillista siivooja enää edes viidelläkympillä tunti?

Vierailija
74/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoussopimus joka viikolle 1,5 h. Kolmessa tunnissa pitäisi ehtiä siivoamaan 200 neliötä ja useampi vessa.

Nykyisin peritään vielä matkakustannuksetkin, että tulee siinä puolellatoista tunnille vielä kivasti lisähintaa.

Vierailija
75/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä kellään on varaa kustantaa tällaista kotisiivousta? Äitini tarvitsisi siivousapua, mutta totesin, että siivous maksaisi monta sataa kuussa jos olisi joka viikko. Ei minulla ole varaa sellaisia maksella enkä myöskään voi itse käydä siivoamassa, koska asun niin kaukana.

Halvemmaksi tuo kuitenkin tulee kotitalousvähennyksen jälkeen kuin tupakointi askin päivässä. Yllättävän monella köyhälläkin näyttää olevan varaa siihen.

Äidilläsi saattaisi olla mahdollisuus saada siivous ALV-vapaana, mikä jo pienentäisi tuntihintaa lähes kympillä. Käsittääkseni sen päälle saa vielä normaalin kotitalousvähennyksen.

Vierailija
76/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tosiaan nämä hinnat! 85 m2 kämppä, Onni kotisiivous veloittaisi kertasiivouksesta 357 euroa! Lisäpalveluina voi lisäksi tuohon ostaa esimerkiksi jääkaapin siivouksen 44,63 € ja mikron puhdistuksen 14,88 € ja olisihan se kiva samalla saada kylpyammeenkin pesu 29,75 €.

Kertasiivous 85 m2 asuntoon Ouluun siis 446,26 €.

Vierailija
77/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu ainakaan sillä palveluntarjoajalla, jota itse käytän. Heillä minimi on 3 h/kerta.

Meillä kävi itsellä siivooja muutama vuosi sitten ja aika oli kolme tuntia noin 150 neliön taloon. Kyllä silloin oli aina ehditty siistiä keittiö (joka ei lapsiperheessä todellakaan ollut erityisen siisti...) ja imuroida, myös sängynaluset ym.  ja pestä vessat. Eikä meilläkään, vaikka oli pikkulapsia perheessä, ollut vielä kolmen päivän päästä sotkuista! Eiköhän sen näe, onko kyseessä tuore pöly ja sotku vaiko sellainen mikä on ollut monta viikkoa tai jopa kuukautta.

Vierailija
78/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan kaikki ylimääräinen roina, tyynyt, matot ja muu joutava sälä pois asunnosta. Ihmisten kodit on kuin kaatopaikkoja ja siellä pitäisi siivota sitten kierrellen ja kaarrellen kun ei kuitenkaan mitään saa nostaa eikä saa koskea. Koriste esineet pois, pöytäliinat, huonekasvit trimmaa sellaisiksi että eivät roskaa. Tila sellaiseksi, että sen voi siivota.

Vierailija
79/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy siivooja joka toinen viikko 3 h (tai kaksi siivoojaa 1,5 h). Siinä ajassa hän ehtii siivota 130 m2 omakotitalon, jossa on kaksi wc:tä ja erillinen kylpyhuone. Saunan siivous ei kuulu sopimukseen.

Mielestäni jälki on kohtuullisen hyvää. Mitään pinttymiä tai monen viikon pölykertymiä ei ole missään.

Minusta ap:n kannattaa ottaa suoraan yhteyttä firmaan ja kysyä, mistä on kysymys. Voi hyvin olla, että kohdalle on sattunut laiska siivooja. Mutta on myös mahdollista, että äiti todella sotkee niin paljon, että 3 h riitä, tai tavaraa on niin paljon, että siivooja ei pysty hoitamaan siivousta järkevästi. On myös mahdollista, että äiti kieltää siivoamasta enempää tai lähettää siivoojan ennenaikaisesti kotiin.

Vierailija
80/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pitää ymmärtää että Suomessa firmoilla on OIKEUS huijata! Joka ikisessä suuressa firmassa laskutetaan esim taloyhtiöitä olemattomista töistä! Hyvitetään vain jos joku sattuu huomaamaan että eipä ole rappuacsiivottu/mattoa imuroitu/saunaa pesty yms yms.

Ei näistä mitään rikosjuttuja ikinä tule vaikka on täysin tietoista huijaamista!!

T:kerrossiivooja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan