Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hankin iäkkäälle äidilleni kotisiivouksen. Kävin siellä pitkästä aikaa ja ihmettelen siivouksen tasoa. Onko nämä pelkkää huijausta?

Vierailija
26.08.2024 |

Siivooja käy joka toinen viikko 3 h ja tämä käytäntö on ollut nyt muutaman kuukauden. Pääsin itse pitkästä aikaa käymään äidin luona (välimatka melko pitkä). Asunnossa näytti siltä, ettei siellä olisi siivottu juuri ollenkaan. Kylppäri ja vessa olivat suht siistejä, mutta esimerkiksi tiskipöytä oli varsin likainen ja pölyä kaikkialla paitsi keskilattialla, varsinkin kaikilla tasoilla. Keittiön lattialla oli parissa kohtaa isoja jämähtäneitä likalänttejä (jotain ruokaa ehkä). Myös kotihoidon kirjauksissa oli yhdellä kertaa kesällä mainittu, ettei asunnossa näytä siivotun lainkaan. Samaten yksi sukulainen sanoi muutama viikko sitten, että hänen mielestään oli varsin sotkuista ainakin keittiössä.

Voi tietenkin olla, että äiti ehtii sotkea asunnon tuossa kahdessa viikossa, mutta itse kävin siellä 3. päivänä siivouksen jälkeen niin vaikutti hieman erikoiselta, että siinä ajassa ehtisi. Voi myös olla, että hän on kieltänyt siirtelemästä tavaroitaan, joita on paljon (liikaa...) ja siksi siivous on hankalaa. Ymmärrän, ettei kyse ole suursiivouksesta vaan ylläpitosiivouksesta, mutta erityisesti keittiön siivottomuus ihmetytti silti.

Maksan äitini siivouksen eikä se ole kotitalousvähennyksestä huolimatta halpaa. Kieltämättä aloin miettiä, että otetaanko näissä ikäihmisten siivouspalveluissa vain rahat pois vanhuksilta tai tässä tapauksessa sukulaisilta. Ei oikein kiinnostaisi maksaa pelkästä vessan puhtaudesta ihan niin paljoa. 

En tosin ole täysin varma, onko sotkuisuus huonon siivouksen syytä vai sotkeeko äiti vain niin paljon, joten vielä en ole ottanut siivousfirmaan yhteyttä. Ainakin aion tehdä uudemmankin tarkistuskäynnin vielä. Parasta olisi tietenkin käydä silloin kun siivooja on siellä paikalla, mutta välimatkan takia se on aika vaikeaa järjestää. Minkälaisia kokemuksia muilla on näistä siivouspalveluista?

Kommentit (120)

Vierailija
21/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta jos sukulaiset itse hoitaa niin inhottavaa kun näpistelevät. Maksulliset koiran hoitajat varastaa koirat papereineen. Vieneet pesukoneita ja astioitakin. Eikä ne jätä niitä puhelin numeroitaankaan uhrien asuntoon. 

Vierailija
22/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten takkeja varastelleet sellaisia siivoojia ja hoitajia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelloja vieneet seiniltä. Posliinia. 

Vierailija
24/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ottaa siivousfirman ja maksaa itse. Ehkä kotihoito on halpuutettu ja ei siivooja ei osaa tai jotain? Joskus voi toki käydä vahinkoja lattialle vanhana jos jokin juoma kaatuu, onko pyyhe siihen, ehkä äiti voi soittaa sulle ja käy erikseen siivoamassa vahinko, tai joku muu sukulainen piipahtaa siellä. Jospa keksii jotain.

Kotihoidolle ei kuulu kotien siivous.   Ap sanoi maksavansa siivouksesta. 

Vierailija
25/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt päästäkö asuntoihin tuntemattomia. 

Vierailija
26/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulepas nyt AP. Kun minä siivooja joudun tekemään oikeassa elämässä sen työn 30 minuutissa vaikka kuinka lukisi sopimuksessa 3h, niin en todellakaan rupea tekemään ahneen vanhuksen vuoksi ilmaistöitä! Jos ei kelpaa niin siivotkoon itse!

Vierailija
27/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ottaa siivousfirman ja maksaa itse. Ehkä kotihoito on halpuutettu ja ei siivooja ei osaa tai jotain? Joskus voi toki käydä vahinkoja lattialle vanhana jos jokin juoma kaatuu, onko pyyhe siihen, ehkä äiti voi soittaa sulle ja käy erikseen siivoamassa vahinko, tai joku muu sukulainen piipahtaa siellä. Jospa keksii jotain.

Kotihoito ei siivoa tai voi tehdä jotain hyvin pientä, kuten pyyhkiä sen kaatuneen juoman. Siivouksen joutuu ostamaan erikseen, siihen voi saada palvelusetelin, jolloin sen saa omavastuuhintaan.

Vierailija
28/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko äidin asuntoon laittaa kameran/kamerat valvomaan tilannetta?. Videolta ainakin näkisi milloin siivooja tulee ja lähtee.

Vierailija
29/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotus: nyt siivoatte/tyhjennätte sen äidin asunnon siihen kuntoon, että siellä pystyy ylipäätään tekemään jonkun ylläpitosiivouksen. Sitten kutsut sen siivousfirman pomon paikalle, käytte ihan pilkun tarkasti läpi, mitä tehdään joka kerta kun siellä käydään, päivitätte sopimuksen sen mukaan, hyvityssummat myös jos hommat on tekemättä. Ja sitten menet sinne ekan siivouskerran jälkeen samana päivänä katsomaan mikä tilanne on, kuvat kaikesta, mikä ei ole sovitun mukaista ja reklamaatio. Ja tämän saman toista muutaman kerran. Jos ei auta, vaihda firmaa. Tuossa tapauksessa ei tarvits esun sitten edes kunnioittaa irtisanomisaikaa, jos asiat eivät suju sovitusti.

Tämä on loistava ehdotus! 

Vierailija
30/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvinkin olla syynä se että äitisi sotkee. Ite jos teen suursiivouksen niin jo kolmen päivän päästä kämppä on ihan räjähtänyt. Oon sotkuinen ihminen

Vierailija
31/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä käy Freskalta siivooja, ja ei ole kyllä tuollaista. Kyllä ne tekee sen, mitä heidän palvelukuvauksessaan lukee, ei ole ollut yli 2 vuoden palveluiden käytön aikana siivousjäljestä mitään valittamista. Joskus joku siivooja tapasi myöhästellä, mistä laitoin palautetta firmaan, mutta hänkin hyvin kyllä siivosi. 

Noillahan on se juttu, että saavat palkkaa asiakkaan antamien arvostelujen mukaan, se ehkä pakottaa tekemään parempaa jälkeä. Käytimme itsekin ennen Freskan siivoousta, ja olimme ihan tyytyväisiä, hinnan takia vaan lopetettiin tänä vuonna. Mutta tosiaan siellä joka siivouskerran jälkeen piti antaa sovelluksesta "tähdet" siivoustyöstä eri osa-alueista, ja eräs meillä käynyt siivooja sanoi, että ne vaikuttavat suoraan palkkaan. 

Vierailija
32/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että tuntematon henkilö otti toisen tuntemattoman siivousasian esille täällä vapaassa ketjussa. Tulemme vastaisuudessa kieltämään tätä tuntematonta mummoa sotkemasta asuntoaan muulloin kuin siivousta edeltävänä päivänä. Toinen vaihtoehto on tietysti se. että lähistöllä liikkuvat palstalaiset käyvät siellä vapaaehtoisesti siivoamassa?

Vierailija
33/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä6094 kirjoitti:

Jos esim lattian pesua ja pölyjen pyyhkimistä tasoilta ei ole kirjattu palvelusopimukseen, niitä ei tehdä. Ns. yleissiivous kattaa vain  "kuulemma"  imuroinnin ja lattioiden pyyhinnän  (ei pesua) vessan ja kylppärin pesun.

Kyllä, tiedän tämän, että yleissiivous ei kata kaikkea. Tässä tapauksessa on kumminkin tiettyjä asioita sovittu, kuten se keittiön siistiminen. Nyt esimerkiksi tiskipöydän seinänvierukset olivat pölyisiä ja roskaisia aivan kuin sitä ei olisi pitkiin aikoihin pyyhitty muuta kuin keskeltä. Imurointiakin oli näköjään tehty vain keskilattialta. Siivosin itse siellä nyt viikonloppuna sen saman 3 h, jynssäsin keittiön ja vein tavaraa pois ja nyt asunto on edes jollain tapaa siisti. Otin ylös siivooja seuraavat käynnit niin katsotaan jos vain suinkin pystyisin ottamaan sen verran vapaata töistä että pääsisin paikalle.

ap

Vierailija
34/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä käy Freskalta siivooja, ja ei ole kyllä tuollaista. Kyllä ne tekee sen, mitä heidän palvelukuvauksessaan lukee, ei ole ollut yli 2 vuoden palveluiden käytön aikana siivousjäljestä mitään valittamista. Joskus joku siivooja tapasi myöhästellä, mistä laitoin palautetta firmaan, mutta hänkin hyvin kyllä siivosi. 

Noillahan on se juttu, että saavat palkkaa asiakkaan antamien arvostelujen mukaan, se ehkä pakottaa tekemään parempaa jälkeä. Käytimme itsekin ennen Freskan siivoousta, ja olimme ihan tyytyväisiä, hinnan takia vaan lopetettiin tänä vuonna. Mutta tosiaan siellä joka siivouskerran jälkeen piti antaa sovelluksesta "tähdet" siivoustyöstä eri osa-alueista, ja eräs meillä käynyt siivooja sanoi, että ne vaikuttavat suoraan palkkaan. 

Ufffffff. Mikähän mahtaa olla freskalaisten palkka, kiinteistöpalvelualan tes antaa maksaa nykyäänkin jopa alle 12 euron tuntipalkkoja. Se on surkean vähän kotisiivouksesta, joka on raskaammasta päästä hommia. Ja siksi sieltä löytyy niin vähän ammattilaisia.

Vierailija
35/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni ollut lukemattomia kotisiivoojia ja taso noissa on tosiaan aivan valtava,parhaat siivoojat olleet venäläisiä ja virolaisia suomalaiset tekevät selkeästi huonoinpaa jälkeä.

Venäjän tai Vironkaan venäläisiä en kyllä kotiini päästäisi. Enkä vanhempienikaan koteihin.

Vierailija
36/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulepas nyt AP. Kun minä siivooja joudun tekemään oikeassa elämässä sen työn 30 minuutissa vaikka kuinka lukisi sopimuksessa 3h, niin en todellakaan rupea tekemään ahneen vanhuksen vuoksi ilmaistöitä! Jos ei kelpaa niin siivotkoon itse!

Olet siis varas tai trolli. Todnäk jälkimmäinen.

Vierailija
37/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kotihoito siivoa,kyllä se nykyään maksetaan eli ostetaan palvelut mitä halutaan. Joskus ennenvanhaan kodinhoitaja siivosi ja teki ruuan mutta siitä on aikaa jokunen vuosikymmen. 

Vierailija
38/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se asunto sotkeentuu isomman siivouksenkin jälkeen nopeasti. Pölyt ei kerro mitään. Sitä tulee koneista hyvinkin nopeasti. Itse siivosin dementikon asuntoa, hän oli läheiseni. Heti kun sain oven kiinni niin alkoi sotkeminen. Seuraavana päivänä sai lattiaa taas pyyhkiä ja näytti siltä kuin ei olisi oltu moneen päivään siivottu.

Vierailija
39/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivosin vanhempiemme kodissa elokuun alussa viikko siivojan edellisen käynnin jälkeen. Olohuoneen ja makuuhuoneiden pinnat  paksussa pölyssä, keittiö sotkuinen ja WC:ssä allaskaapin pinta pinttyneissä roiskeissa. Eivät he viikossa saa asuntoaan niin siivottoman näköiseksi. Keittiön toki ymmärrän, sikäli jos olisivat kokanneet itse. Vaan kun eivät kokkaa - lämmittävät valmisruokia mikrossa ja kesällä käyttävät ulkogrilliä.

Kysyin äidiltäni, että mitä tämä siivooja on käynneillään tehnyt. Kuulemma imuroinut ja pessyt lattlat mattojen ympäriltä. Kolmessa tunnissa luulisi ehtivä  edes pölyisimmät kohdat vaikka sillä imurilla putsata ja siivota WC:n kunnolla.

Vanhemmillani ei nyt aivan minimalistinen koti ole, koriste-esineitä tasoilla pari ja äidin makuuhuoneen lipaston päällä meidän lasten valokuvat kehyksissään. Minulla meni jälkisiivouksen aikaa kolmisen varttia.

Asun niin kaukana, että en mitenkään pysty vastaamaan heidän siivouksistaan. Edellisestä käynnistäkin on aikaa oman sairauteni vuoksi. Siksi se siivouspalvelusopimus tehtiin, etten murehdi siitä, miten heillä menee ja onko ongelmia kotitöiden kanssa. Patistelin isääni ottamaan puheeksi sen, että huushollin siivoaminen ei tarkoita vain imurointia ja lattian luuttuamista. Kotimme ovat neliöiltään samankokoisia ja jos olen kunnossa teen tuollaiset hommat yksin puolessa tunnissa.

Vierailija
40/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sopimuksessa lukee kolme tuntia niin se on kolme tuntia,eli se mistä maksetaan. Urakka siivous kai eri  juttu,mutta niitä ei kai ole .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi